Gå til innhold

Nyttårsmiddag til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg at du lager mat du selv ikke liker også av og til slik at du og får kjenne på følelsen av å tvinge i seg noe bare for å slippe å gå sulten.

Anonymkode: 998a7...d51

Alle må spise det de blir servert om de liker det eller ikke. Selv liker jeg ikke julemat, men lager det og spiser det. 

Da jeg var barn, måtte vi spise det vi fikk servert. Barn har godt av å smake på forskjellig mat og hverken min mor, jeg eller datteren, eller sønnen min lager ekstra mat kun beregnet på barna. Lager en "barnemat", skjemmer en bort ungene.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

her ble det servert pinnekjøtt og tilbehør til alle uansett alder. Likte ikke pinnekjøtt før jeg var 12, da måtte jeg pent spise nissepølse og potet - altså tilbehør. Ingen spesialmat og det var helt greit.

Skrevet
18 minutter siden, boblevann skrev:

her ble det servert pinnekjøtt og tilbehør til alle uansett alder. Likte ikke pinnekjøtt før jeg var 12, da måtte jeg pent spise nissepølse og potet - altså tilbehør. Ingen spesialmat og det var helt greit.

Sånn var det med eldste datteren her også, hun likte ikke pinnekjøtt da hun var yngre. Men hun spiste disse nissepølsene som vi alltid hadde til, og potet. Nå spiser hun pinnekjøtt. 

Eneste unntaket jeg har gjørt når det kommer til mat nyttårsaften og julaften er dessert. Bruker å lage en god iskrem i tillegg til multekremen/riskremen (varierer mellom dessertene). 

• Liker 1
Skrevet

her spiser de det samme.. liker de ikke kalkun så får de ha potet og saus da, og evt. grønnsakene. lager ikke noe ekstra... det fleste liker potet og saus heldigvis

Anonymkode: 0d288...1ba

Skrevet

Vi har/er alltid i store nyttårsselskaper med mange familier og barn, og det blir aldri servert kalkun og potet, rosenkål og fløtesaus. Det kan jo barn spise (-rosenkål) Det er jo kamskjell, carpaccioen, ceviche, and,  skalldyr, blåmuggoster og fancy salater. Barna får alltid noe tilpasset, hvitvinssopprisotto er det bare ett av barna som liker, og hun liker alt og smaker på alt. Så at man tenker på hva man vil servere barna er da veldig ok og godt vertskap syns jeg. De har aldri fått Grandiosa eller pølser og lompe av den grunn, og får jo lov å smake på det de vil. Men enten ris, potet, couscous eller pasta er nå greit å ha som tilbehør slik at ingen blir sultne.

Anonymkode: 51e21...ac3

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn som fostres opp på drittmat blir jo vant til det.

Vanligvis liker jo barn det samme som voksne.

Grandiosa på nyttårsaften er kulturkatastrofe, slik jeg ser det. Det er hverken godt, sunt eller spesielt.

Anonymkode: a73b4...a05

De er ikke fostret opp på drittmat, nei. Men de liker det, det er derfor safe og lettvint (på siden av mer komplisert mat) og barna blir fornøyde. Nå liker de fleste av dem pinnekjøtt som de får på nyttårsaften, men viltsteik i romjulen er mindre populært.

Selv har jeg ikke kjøpt Grandiosa til meg på sikkert 10 år, jeg er helt enig i at det er et  trist produkt. Til egne barn ville jeg laget et godt alternativ hvis vi valgte en festmeny som barna synes var uspiselig. Forskjellen er at jeg vet mer om hva mitt eget barn spiser, slik at jeg ikke ødelegger retten med en urt eller noe slik at gjesten likevel ikke spiser maten. 

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.
/lillesky (mod)

Skrevet
På 16.11.2016 den 17.50, Daria skrev:

Spør foreldrene hva barna liker? Jeg var av de ungene som spiste det meste og likte "voksen" festmat, de gangene jeg ble avspist med egen barnemeny (som gjerne var pølser eller noe tilsvarende lite spennende) ble jeg ganske snurt...

Hadde barnet mitt fått velge, hadde det blitt pølser uten tilbehør til middag hver dag. Eventuelt havregrøt. Det er favorittene hans. Men variasjon i kostholdet må man ha, og kalkun har en ganske mild smak som passer for barna også. :)  Hilsen hun som svarte først i tråden.

Anonymkode: 834ee...702

Skrevet
På 17.11.2016 den 6.07, Honey Dew skrev:

Hos oss spiser barna det som blir servert. Ellers må de gå fra bordet sultne

Har du A og B i to av dine initialer? Bare sånn tilfeldigvis..?

Skrevet
På 16.11.2016 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er kjempefint at du tenker på at dette skal være en festdag også for barna! Jeg var selv veldig kresen som liten (ikke nå lenger), og det var forferdelig å måtte tvinge i seg bittelitt mat som jeg ikke likte i det hele tatt, å føle meg uhøflig som ikke spiste, å ikke bli mett.. Det var ikke noe fest for min del, det gikk mest på å grue seg til middag. Du kan jo prøve å høre med foreldrene til barna :) 

Anonymkode: dbba1...2be

Samme her. Etter noen år skjønte min mor dette til slutt, og jeg fikk selv være med på å definere hva som var festmat for meg. Nyttårsaften var mye mer avslappet enn julaften, så da fikk jeg faktisk ferdigpizza med pepperoni og ananas, med Cola til. Vi hadde aldri ferdigpizza ellers i året, så det var skikkelig snadder!

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du A og B i to av dine initialer? Bare sånn tilfeldigvis..?

Nei. Navnet mitt begynner på M, hvis det var det du lurte på

Skrevet

Server det dere vanligvis serverer, men lag litt ekstra av det barnevennlige tilbehøret :) 

Anonymkode: 1e29d...cd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...