Gå til innhold

Nyttårsmiddag til barn


Fremhevede innlegg

Skrevet

En kompis av meg fikk alltid pølser, pizza og lignende når familien spiste fisk. Dette har resultert i at han den dag i dag (25 år) ikke spiser fisk eller skalldyr. Han nekter å smake på det også. Jeg syns det er en uting at barn skal få noe annet enn de voksne. Mange smaker må man prøve flere ganger før man liker det, så det er fin tilvenning da julemat ikke kommer flere ganger i året.

Anonymkode: c2de4...a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår familie har barna alltid spist det samme som voksne, og hadde nok blitt veldig lei seg dersom de ikke fikk kalkun, som er vår nyttårsmiddag. Alle barnegjester vi har hatt, har proppet i seg kalkun med waldorfsalat, poteter og deilig saus. Til dessert har vi ofte himmelsk lapskaus, som også barna liker. Det eneste jeg kjøper inn spesielt til barna, er "champagne " uten alkohol. 

  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville snakket med foreldrene. Barn er forskjellige, og mange synes vanlig mat er det beste, og vil helst ha det de voksne spiser. Også spørs det kanskje litt hva dere skal ha også.

Jeg har ei på 8 som elsker roastbiff, brie, oliven, spekemat, steik, grønnsaker og sauser av alle slag, bare for å komme med noen eksempler.

Anonymkode: be396...b0a

Skrevet

Vi har kalkun - barna elsker det, spesielt sausen 😅

Anonymkode: f0e88...81f

Skrevet

Jeg har elsket kalkun fra jeg var bitteliten, så jeg hadde blitt kjempeskuffet :P Men spør foreldrene ja, kanskje er de fleste slik som meg, og elsker voksenmat? Evt kan du lage et lite koldtbord, hvor dere setter kalkun, noen julepølser, litt ribbe, lefse, etc, så kan alle forsyne seg med det de ønsker :) 

Min unge er ikke veldig glad i pommes frites, men elsker feks. rakfisk og røt laks. 

Anonymkode: 4725e...ccb

Skrevet

Jeg er også enig i at man ikke skal lage ekstra middager i hverdagen, eller la de spise "pølser og pizza" til alt i stedet for "skikkelig mat". Men på jul- og nyttårsaften skal det være litt fest for ungene også. Min elsker både kalkun og pinnekjøtt, så hun får det. Men niesen min syns pinnekjøtt blir alt for salt, så hun får rester fra julemiddagen (ribbe og julepølse, som hun elsker) i stedet.

Det blir litt som når man går på restaurant, da skal man dra ut og kose seg og spise skikkelig god mat. Og "alle" mener at barna i hvertfall ikke skal spise kjedelig barnemeny, de må da spise noe mer spennende. Men om det barnet har aller mest lyst på er kylling og pommes frites, hvorfor skal det ikke få spise det, når de først er ute for å kose seg?

Det er i hverdagen man legger grunnlaget. Og det er her man både kan og bør kreve at man smaker, prøver og lærer. Men når det er fest, så kan man gjøre litt ekstra slik at barna også koser seg maks (uten at det nødvendigvis trenger å bety grandis eller wienerpølser med ketchup).

TS: snakk med foreldrene, og hør hva de pleier å spise, så kan du - som foreslått over - lage koldtbord til barna med litt av hvert. F.eks ribbe og julepølse, pinnekjøtt, kalkun, laks eller annet du pleier å ha i jula.

Anonymkode: 97ca3...5bf

  • Liker 3
Skrevet

Barna spiser det samme som oss, kalkun med diverse tilbehør. Eldste vil være tre år og minste ni måneder. Vil de ikke spise noe særlig får de vanlig kveldsmat før de legger seg.

Skrevet

Barna har alltid fått det samme som de voksne. Det er jo festmat for de også. 

 

  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva serverer du til barna på nyttårsaften? 

Anonymkode: c4119...eae

Jeg ville spurt foreldrene. "Kresne" barn vil jo ofte ha kjipe ting som Grandiosa, kyllingnuggets og pølser, og ikke freshere varianter som smaker litt annerledes enn de er vant til. Da kan det være bortkastet å stå på hodet for at de skal få noe godt og hjemmelaget samtidig som du skal ha alle delene av hovedmåltidet ferdig og varmt samtidig. 

Mine foreldre har pølser eller Grandiosa som alternativ i familieselskap, men beregner også mat til barna fra hovedmenyen. Da vi var små fikk vi ikke alternativer, og var nokså altetende. 

Skrevet
6 minutter siden, Biloba skrev:

Jeg ville spurt foreldrene. "Kresne" barn vil jo ofte ha kjipe ting som Grandiosa, kyllingnuggets og pølser, og ikke freshere varianter som smaker litt annerledes enn de er vant til. Da kan det være bortkastet å stå på hodet for at de skal få noe godt og hjemmelaget samtidig som du skal ha alle delene av hovedmåltidet ferdig og varmt samtidig. 

Mine foreldre har pølser eller Grandiosa som alternativ i familieselskap, men beregner også mat til barna fra hovedmenyen. Da vi var små fikk vi ikke alternativer, og var nokså altetende. 

Barn som fostres opp på drittmat blir jo vant til det.

Vanligvis liker jo barn det samme som voksne.

Grandiosa på nyttårsaften er kulturkatastrofe, slik jeg ser det. Det er hverken godt, sunt eller spesielt.

Anonymkode: a73b4...a05

  • Liker 2
Skrevet

Hos oss spiser barna det som blir servert. Ellers må de gå fra bordet sultne

Skrevet

Her er det kalkun som er typisk nyttårsmiddag, har inntrykk av at det er mat de fleste barn liker. Det er jo mildt kjøtt, poteter og en god saus til. 

Jeg forstår at noen barn ikke liker enkelte retter vi voksne anser som festmat, f.eks pinnekjøtt, gravlaks og lutefisk. Dette likte jeg selv først i voksen alder (og jeg var ikke et kresent barn). 

Anonymkode: 43216...867

  • Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Citpensacola skrev:

Poenget er at barn vil synes det er godt med ordentlig middagsmat hvis man oppdrar dem skikkelig i matveien og ikke gir dem pølser med ketchup på. Nå burde man ikke tvinge barna til å spise mat de overhodet ikke liker, selvom de alltid burde kunne smake på noe nytt, men det finnes da en haug andre alternativer enn pølser og pizza også.

Tull...

Jeg fikk "ordentlig middagsmat" hver eneste dag i barndommen, men favorittene var grøt og pannekaker (dette var før pizzaen gjorde sitt inntog). Var ikke glad i rent kjøtt, husker med gru å sitte og tygge på kjøttbiter mens de ble tørre og vokste i munnen.... Det var sjelden noen spesialservering til barn, og huff, mange fæle opplevelser. Å sitte der og nesten brekke seg med tårer i øynene en lang, fryktelig middag.... Husker jeg fikk aånn terteskjell med reker og fiskeboller i hvit saus. Av en eller annen grunn hælte jeg ikke hvit saus, synes det var så kvalmende og motbydelig. Men jeg torde jo ikke si at jeg ikke likte det - i tantes fine selskap - så jeg "lukket nesa" og truet det ned litt etter litt mens jeg prøvde å ikke kjenne etter hva jeg spiste.

I dag liker jeg det meste og har gudskjelov ikke sånne opplevelser mer! Og dagens barn har jo som regel ikke problemer med å si fra at de ikke liker noe. Mitt barn spiste en periode bare poteter, grønnsaker og saus om vi var borte og fikk noe kjøttgreier, men det synes jeg er helt greit, trenger ikke noe spesialmat.

 

Men om ungene ikke liker noe og blir gående sultne på nyttårsaften, er jo ikke det noe stas! Da er det da hyggeligere at de også får noe godt de liker på festen?

Barnematen kan jo gjøres spennende den også, mååå ikke være pølser.

Anonymkode: 62bfa...40c

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull...

Jeg fikk "ordentlig middagsmat" hver eneste dag i barndommen, men favorittene var grøt og pannekaker (dette var før pizzaen gjorde sitt inntog). Var ikke glad i rent kjøtt, husker med gru å sitte og tygge på kjøttbiter mens de ble tørre og vokste i munnen.... Det var sjelden noen spesialservering til barn, og huff, mange fæle opplevelser. Å sitte der og nesten brekke seg med tårer i øynene en lang, fryktelig middag.... Husker jeg fikk aånn terteskjell med reker og fiskeboller i hvit saus. Av en eller annen grunn hælte jeg ikke hvit saus, synes det var så kvalmende og motbydelig. Men jeg torde jo ikke si at jeg ikke likte det - i tantes fine selskap - så jeg "lukket nesa" og truet det ned litt etter litt mens jeg prøvde å ikke kjenne etter hva jeg spiste.

I dag liker jeg det meste og har gudskjelov ikke sånne opplevelser mer! Og dagens barn har jo som regel ikke problemer med å si fra at de ikke liker noe. Mitt barn spiste en periode bare poteter, grønnsaker og saus om vi var borte og fikk noe kjøttgreier, men det synes jeg er helt greit, trenger ikke noe spesialmat.

 

Men om ungene ikke liker noe og blir gående sultne på nyttårsaften, er jo ikke det noe stas! Da er det da hyggeligere at de også får noe godt de liker på festen?

Barnematen kan jo gjøres spennende den også, mååå ikke være pølser.

Anonymkode: 62bfa...40c

Signerer denne, jeg fikk også ordentlig middag hver eneste dag i barndommen, og slet skikkelig med mange matretter. Som godt voksen skjønner jeg at jeg har særdeles god smaksans, og at det var grunnen til at jeg ikke klarte å få i meg diverse matretter. Som voksen spiser jeg faktisk alt unntatt østers. Mine søsken er oppdratt på samme måte som meg, og spiste alt da vi var små, bare jeg slet. 

Anonymkode: d5538...abb

Skrevet

Det var meg over her...

Så svar på tråden: Vi har alltid servert kalkun på nyttårsaften, og da har barna (helt fra de var bittesmå) fått servert det samme som oss. Samme på julaften; vi har servert pinnekjøtt og svineribbe til alle (med diverse tilbehør som pølser fra slaker ol) 

Anonymkode: d5538...abb

Skrevet

Da vil jeg tro at dere enten hadde foreldre som ikke var flinke til å lage mat, eller ble tvunget til å spise mat dere ikke likte. Ingen av delene er spesielt bra, det er jo klart, og jeg mener jo ikke at barn skal tvinges til å spise mat de ikke liker. Poenget er at det ikke bør være nødvendig å tilpasse en egen barnemeny.

  • Liker 3
Skrevet

Våre barn elsker kalkun som også er vår nyttårsmiddag. Så får de velge tilbehøret selv. 

Skrevet

Våre spiser det samme som oss. 

Skrevet

Vi lager kalkun og deilig potetstappe. Da barna var mindre spiste de litt kalkun og mye potetstappe. Nå som de er eldre spiser de masse kalkun og litt mindre stappe. I tillegg lager jeg stuffing og rosenkål som barna kanskje hiver seg over om noen år. 

Skrevet
5 timer siden, Honey Dew skrev:

Hos oss spiser barna det som blir servert. Ellers må de gå fra bordet sultne

Da håper jeg at du lager mat du selv ikke liker også av og til slik at du og får kjenne på følelsen av å tvinge i seg noe bare for å slippe å gå sulten.

Anonymkode: 998a7...d51

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...