Gå til innhold

Redd hpv-vaksinen.

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, boblevann skrev:

Jeg er som sagt helt enig med deg ang. skepsis til nye vaksiner, har besluttet å avvente litt selv med å ta den også :) Men poenget med ''før seksuell debut'' er at dersom du allerede har hatt sex, er sjansen for at du allerede har viruset veldig stor. Da kan det hende du har ett virus som gir kreft, og da vil ikke vaksinen ha noen effekt. 

MEN dersom du ikke har viruset, eller et virus som ikke gir kreft, DA kan vaksinen hjelpe på å sørge for at du ikke får et kreftfremkallende virus. Ergo: den er sikrest når man ikke har hatt sex, men kan likevel funke utmerket selv om man har det. Er du med? Det er derfor den anbefales før seksuell debut, for da er man nesten helt sikker på at den beskytter mot viruset. Dersom man har hatt sex er det tilnærmet umulig å vite om du allerede har det.

HPV er en fellesbetegnelse på en virus slekt/familie med lignende egenskaper. Noen er kreftfremkallende og andre ikke. La oss si du har to varianter, så funnes det 8 andre du ikke har. Vaksinen hjelper da mot de åtte andre. Det er verdt å ta vaksinen mener jeg, andre bivirkninger kan jeg ikke si noe om. Når det gjelder vaksiner så pleier effekten å komme rsskt hvis det er noe galt. I tillegg brukes ikke kvikksølv lenger i vaksiner.

Vurdere selv å ta HPV vaksine og er mann, selv om jeg ikke er seksuelt aktiv for tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh hva faen? Om HPV vaksinen er så usikker og muligens farlig, hvorfor blir den tilbudt til jenter i 7.klasse da??? Nå blir jeg nesten redd her...

Jeg tok den vaksinen (vi kaldte den livmorshalskreft sprøyta) da jeg gikk i 7. Klasse... Jeg tror ikke den har påvirket meg på en negativ måte, men brått da? 

Leste litt om POTS nå og jeg har flere av symptomene,  så blir litt paranoid her... 

Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg har tenkt det samme. 
Tilbudet er gratis i 2 år, altså til 2018. Jeg har kontaktet kommunen og fått svar på mail. November 2018, da går fristen ut for gratis vaksine her. Kontakt din kommune/offentlige klinikk og spør når fristen går ut.
Det er 2 år med flere tusen nye muligheter for å oppdage store feil og mangler på vaksinen. Altså når det kommer til bivirkninger. 

Jeg er skeptisk til nye vaksiner, så jeg velger å avvente litt å se det an. Og for å unngå lange køer og mange folk, på grunn av sosial angst. Mange folk og kø er min største grunn, og jeg ser ingenting negativt ved å vente et år ekstra. 
Ja bortsett fra at jeg kan bli smittet i morgen da. Men det er et valg jeg tar. 

Det jeg er mest skeptisk til. Er at denne vaksinen blir gitt til unge jenter, og før seksuell debut. Det er jo en av grunnene til at denne vaksinen nå er innad i barnvaksineprogrammet. Og ikke en gratis vaksiner for kvinner fra dag 1. Så jeg blir skeptisk når de har sagt det i så mange år. BAM "neida, det funker for de andre også, tror vi".. men hvorfor får ikke de i 30 årene det? Hvorfor et så smalt vindu med kvinner som får det? Hva med menn? Så mange spørsmål, så få svar. 

Så da er problemet, blir vaksinen svekket for oss som har hatt sex og er seksuelt aktiv? Hvor svekket? Er det da verdt det? For man må jo fortsatt ta celleprøver, kan man ikke da heller sjekke seg for HPV på lik linje som at man sjekker seg for klamydia? I stede for å ta en vaksine som har lav virkning og potensielle bivirkninger?
Dersom de finner ut at vaksinen er så å si ubrukelig for oss som er eldre og aktive. Og det kommer frem høyere tall om bivirkninger, da dropper jeg den. Da velger jeg heller å sjekke meg "manuelt" for HPV oftere. 

For meg personlig så gikk det alt for fort. Fra jeg fikk beskjed om tilbudet, til dagen man skulle "massevaksineres". 
Så jeg ønsker å avvente det litt. Se hva som skjer fremover, hva slags informasjon som kommer. 

Hvor ny er vaksinen? Har ikke lest meg opp på emnet, men vaksiner følger en mal om hvordan de lages. Tidligere brukte de kvikksølv for å forlenge best før datoen. I dag bruker de andre kjemikalier. Svineinfluensa vaksinen var en ny type vaksine frs bunnen og opp, derfor den gav problemer.  Jeg antar HPV vaksinen følger grunnmalen for den virusfamilien og nært beslektede typer. Ville ikke vært redd. Gå til FHI og les deg opp og andre riktige kilder og finn ut om vaksinen er helt ny, eller om det bare er virus(ene) som er nye. Hvis ulike lidelser er lik eller mindre i den vaksinerte populasjon og populasjonen forøvrig ville jeg ikke tenkt på det.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
boblevann skrev (På 16.11.2016 den 16.29):

Jeg er som sagt helt enig med deg ang. skepsis til nye vaksiner, har besluttet å avvente litt selv med å ta den også :) Men poenget med ''før seksuell debut'' er at dersom du allerede har hatt sex, er sjansen for at du allerede har viruset veldig stor. Da kan det hende du har ett virus som gir kreft, og da vil ikke vaksinen ha noen effekt. 

MEN dersom du ikke har viruset, eller et virus som ikke gir kreft, DA kan vaksinen hjelpe på å sørge for at du ikke får et kreftfremkallende virus. Ergo: den er sikrest når man ikke har hatt sex, men kan likevel funke utmerket selv om man har det. Er du med? Det er derfor den anbefales før seksuell debut, for da er man nesten helt sikker på at den beskytter mot viruset. Dersom man har hatt sex er det tilnærmet umulig å vite om du allerede har det.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Da velger jeg heller å sjekke meg "manuelt" for HPV oftere. 

Du får huske på da at HPV ikke bare finnes vaginalt, har du analsex kan du få kreftutvikling i analkanalen, har du munnsex kan du får i munn og svelg. Det er ingen screening for kreft disse stedene, og det kan gå lang tid før du får symptomer. 

Anonymkode: 2d119...b5e

Skrevet
1 time siden, Onar skrev:

HPV er en fellesbetegnelse på en virus slekt/familie med lignende egenskaper. Noen er kreftfremkallende og andre ikke. La oss si du har to varianter, så funnes det 8 andre du ikke har. Vaksinen hjelper da mot de åtte andre. Det er verdt å ta vaksinen mener jeg, andre bivirkninger kan jeg ikke si noe om. Når det gjelder vaksiner så pleier effekten å komme rsskt hvis det er noe galt. I tillegg brukes ikke kvikksølv lenger i vaksiner.

Vurdere selv å ta HPV vaksine og er mann, selv om jeg ikke er seksuelt aktiv for tiden.

Jeg vet det. Men årsaken til at den bør gis før seksuell debut er likevel at etter man har hatt sex kan man allerede ha et kreftfremkallende virus. Men har poengtert i innlegget at vaksinen fortsatt fungerer selv om man har hatt sex :) 

Skrevet
2 timer siden, Onar skrev:

Det jeg er mest skeptisk til. Er at denne vaksinen blir gitt til unge jenter, og før seksuell debut. Det er jo en av grunnene til at denne vaksinen nå er innad i barnvaksineprogrammet. Og ikke en gratis vaksiner for kvinner fra dag 1. Så jeg blir skeptisk når de har sagt det i så mange år. BAM "neida, det funker for de andre også, tror vi".. men hvorfor får ikke de i 30 årene det? Hvorfor et så smalt vindu med kvinner som får det? Hva med menn? Så mange spørsmål, så få svar. 

Dette du beskriver her er hele området "vaksinering" fullt av. Masse selvmotsigelser man ikke kan forklare.

F.ex. når det gjelder vaksiner til hund, hvorfor skal de vaksineres hvert 3. år, som voksne hunder, mens voksne mennesker ikke skal vaksineres?

Hvorfor vaksinerte de hunder hvert eneste år i en periode, før de fant ut at det er visst nok med hvert 3. år?

Og hvordan kan det ha seg at det løper massevis av smittefarlige voksne rundt, som ikke har vaksinert seg på minst 10 år, uten at det bryter ut epidemier av både det ene og det andre?

Hvorfor snakker man om vaksinasjonsprogram for voksne nå, når det ikke har vært nødvendig før?

Hvorfor varte vaksinene lengre før, mens de nå virker som de varer kortere og kortere?

Hvorfor har man flere og flere doser av èn vaksine nå, mens man før hadde bare èn dose?

Hvorfor ble gravide frarådet å vaksinere seg før, når de nå tvert imot blir rådet til å ta influensavaksinen?

Hvorfor har vi vaksiner for nærmest ufarlige sykdommer?

And it goes on and on and on...

Anonymkode: 51eb7...68d

Skrevet

Og for å ta noen flere, litt mere alvorlige spørsmål:

Hvorfor finnes det ingen vitenskaplige studier som undersøker effekten av å sette mange vaksiner samtidig?

Hvorfor finnes det ingen vitenskaplige studier som har testet langtidsvirkninger av vaksiner? 

Hvorfor finnes det ingen vitenskaplige studier som tester om vaksiner er kreftfremkallende?

Så lenge slike studier ikke er gjennomført anser jeg det å vaksinere som en eksperimentell medisinsk behandling som jeg ikke ønsker å utsette meg for.

Skrevet
4 timer siden, Spiteful skrev:

Eh hva faen? Om HPV vaksinen er så usikker og muligens farlig, hvorfor blir den tilbudt til jenter i 7.klasse da??? Nå blir jeg nesten redd her...

Jeg tok den vaksinen (vi kaldte den livmorshalskreft sprøyta) da jeg gikk i 7. Klasse... Jeg tror ikke den har påvirket meg på en negativ måte, men brått da? 

Leste litt om POTS nå og jeg har flere av symptomene,  så blir litt paranoid her... 

Slapp av. Den er ikke farlig. Noen er så uheldige at de kan reagere på vaksine, men dette gjelder alle typer medisiner samt mat og drikke. Skal man være redd alt mulig, har man det slitsomt.

Du skal heller være redd for kreft. Når du har fått det, er det for sent å angre

Anonymkode: 3d004...914

Skrevet

Det er ikke de umiddelbare bivirkningene jeg er usikker på, det er ting som kommer etter lang tid, som vi ikke aner noe som helst om.... Det er ikke testet lenge nok til å vite nok om slikt.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, *Mocca* skrev:

Det er ikke de umiddelbare bivirkningene jeg er usikker på, det er ting som kommer etter lang tid, som vi ikke aner noe som helst om.... Det er ikke testet lenge nok til å vite nok om slikt.

Ingen vaksiner er testet for langtidsvirkninger.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nettopp!

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen av dere som skjønner hva en vaksine er for noe? Grunnen for at man ikke tester for langtidsvirkninger er fordi det ikke gir noen som helst mening. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og for å ta noen flere, litt mere alvorlige spørsmål:

Hvorfor finnes det ingen vitenskaplige studier som undersøker effekten av å sette mange vaksiner samtidig?

Hvorfor finnes det ingen vitenskaplige studier som har testet langtidsvirkninger av vaksiner? 

Hvorfor finnes det ingen vitenskaplige studier som tester om vaksiner er kreftfremkallende?

Så lenge slike studier ikke er gjennomført anser jeg det å vaksinere som en eksperimentell medisinsk behandling som jeg ikke ønsker å utsette meg for.

Veldig gode spørsmål - også i posten over den jeg siterer.

Langtidsvirkningen av HPV-vaksinen vet vi ingenting om, og det i selv er skummelt nok. Den som gis nå skal virke kun mot to virustyper av ca 100, riktignok er det de to typene som står for 70%av krefttilfellene. Men det betyr jo at den ikke beskytter 100%. 

Jeg er alfor gammel for vaksinen, men hadde ikke latt min datter på under 18 ta den hvis det hadde vært en aktuell problemstilling. Det er altfor stor usikkerhet også rundt alvorlige bivirkninger. FHI sier det ikke er noen fare, men alle POTS-tilfellene i Danmark og andre alvorlige bivirkninger som de ikke vil si skyldes vaksinen synes jeg er god nok grunn til la det være eller avvente.

Anonymkode: 03106...83e

Skrevet

Ikke vær en dum faen, vaksiner deg nå.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Spiteful skrev:

Hvis du går på internett og lesersymptomer på diverse ting så føler alle seg truffet. Det beste er å la være å lese for mye på internett.

Anonymkode: 097cc...6bb

• 4 uker senere...
Skrevet
På 16.11.2016 den 21.55, *Mocca* skrev:

En av de langtidvirkningene av å ikke vaksinere seg er å dø av kreft. Det er også bare tull at man ikke har vaksinert lenge nok mot HPV. I Australia har man holdt det gående siden 2007, og ja, det viser igjen på kreftstatistikken.

Anonymkode: 8cfdc...723

• Liker 1
Skrevet
På 11/16/2016 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Du får huske på da at HPV ikke bare finnes vaginalt, har du analsex kan du få kreftutvikling i analkanalen, har du munnsex kan du får i munn og svelg. Det er ingen screening for kreft disse stedene, og det kan gå lang tid før du får symptomer. 

Anonymkode: 2d119...b5e

Mener det blir testet for i UK?

Anonymkode: c8338...00c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...