Gå til innhold

Redd hpv-vaksinen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er 25 år, fikk tilbud om å ta hpv-vaksinen gratis. Men jeg er så usikker.

Grunnen er såklart flere, jeg lider av angst. Og spesielt har jeg angst for sykdommer jeg kan få/angst for medisiner og bivirkninger. jeg mener at hpv-vaksinen ikke er testet nok, og spesielt etter at jeg leste at flere jenter har fått POTS og andre alvorlige bivirkninger av den. Det kan ikke dokumenteres at disse bivirkningene er ifra den, men sannsynligheten er der og det drives forskning på området.

Er det noen her som har den? Og er det andre som er usikre sånn som meg?

Jeg er ingen vaksinemotstander, men er glad jeg sa nei til svineinfluensavaksinen da den kom, for å si det sånn.

Anonymkode: 746bd...c4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er redd for å få en sykdom, så er det i grunn lurt å vaksinere seg mot HPV. Det er mindre sannsynlig at du får bivirkning av vaksinen enn at du får HPV. Og hvis man skal velge mellom kreft og en eventuell bivirkning på et legemiddel er valget i grunn svært enkelt for meg i alle fall. Jeg skjønner du har angst og at det tar over alt av logisk sans noen ganger, men prøv å overstyre den litt likevel. Og jeg tror heller ikke du blir mindre angstfri av å ikke ta den. 

Jeg skal ta HPV-vaksinen og jeg tok svineinfluensavaksinen. Har aldri fått sykdommer av vaksine, og hvis jeg får det av en vaksine så er sykdommen som oftest 10 ganger verre. Jeg ble smittet av svineinfluensa en del uker etter jeg tok vaksinen og ble veldig syk, men hadde jeg ikke tatt vaksinen hadde jeg sannsynligvis ikke levd i dag siden jeg har dårlig immunforsvar. Vaksinen gav meg en delvis beskyttelse. 

Anonymkode: e82c4...baa

• Liker 6
Skrevet

Jeg er skeptisk til å la mitt barn få det neste år.... 

For min del holder det at bioteknologinemda også er skeptiske og har ment det er for tidlig og for lite testet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tatt den, og mener at så lenge FHI sier at den er god og trygg nok så er den det :) Det man hører i media er gjerne de "få" som reagerer på den. Men i bunn og grunn så er det ditt valg TS. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for gammel og har hatt alt for mange partnere, men hadde glatt tatt den om jeg hadde valget. Tenk å få en vaksine som beskytter mot kreft, fantastisk! Husk at HPV kan gi kreft også i munn/svelg hvis du har oralsex, og der er det ingen som screener... Jeg forstår at du er skeptisk, men statisktisk sett er det større sjanse for å få kreft enn å få en alvorlig reaksjon på vaksinen.

Anonymkode: 2d119...b5e

• Liker 5
Skrevet

Ts her: takk for gode svar! :)

Jeg tenkte å kanskje avvente, høre om eventuelle bivirkninger som kommer nå som flere ha rtatt den, og høre med min lege.

Takk for svar. :)

Skrevet

Lurt å ta et informert valg ja. 

Grunnen til min skepsis er at det ser ut til at den kan være årsaken til andre kreftformer.  Inntil slike ting er  avklart er jeg skeptiker 

• Liker 2
Skrevet

Denne vaksinen har vært brukt i Norge og mange andre land i mange år. Ingen har noen gang klart å bevise at de som har tatt vaksinen har flere tilfeller av alvorlige tilstander enn de som ikke har tatt den. Det er derfor trygt å anta at den har veldig lite alvorlige bivirkninger.

Å ikke ta vaksinen gjør at du kan få diverse former for hpv. De mer alvorlige virkningene av hpv er kreft, som kan være dødelig. Du kan også få kjønnsvorter av hpv.

Les denne:

http://tjomlid.com/2015/05/05/hpv-vaksinen-virker/

Anonymkode: 8168e...b3a

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for gammel og har hatt alt for mange partnere, men hadde glatt tatt den om jeg hadde valget. Tenk å få en vaksine som beskytter mot kreft, fantastisk! Husk at HPV kan gi kreft også i munn/svelg hvis du har oralsex, og der er det ingen som screener... Jeg forstår at du er skeptisk, men statisktisk sett er det større sjanse for å få kreft enn å få en alvorlig reaksjon på vaksinen.

Anonymkode: 2d119...b5e

Er det en grense for hvor mange sexpartnere man kan ha hatt?

Skal ta den i morgen og har hatt 20.

Anonymkode: 024b6...8b7

Skrevet

Du bør heller være redd for livmorkreft

Anonymkode: 3d004...914

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Parrot skrev:

Jeg digger hvordan man nedskalerer en sykdom som dreper mellom1/3 og 1/6 av de som får den, og sammenligner det med en sykdom som rammer store deler av populasjonen vært år og der dødsrisikoen er biprodukt. Det gjør det SÅ lett for BS detektoren å avskrive innholdet

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, *Mocca* skrev:

Jeg er skeptisk til å la mitt barn få det neste år.... 

For min del holder det at bioteknologinemda også er skeptiske og har ment det er for tidlig og for lite testet.

Jeg håper du lar barna dine få vurdere dette, det er de som må leve med din beslutning.

Hadde de åpnet for at guttene mine kunne få den, hadde de vært kjørt dem av gårde i morgen.

JEG hadde tatt den, hvis jeg fikk den. HPV er noe veritabelt dritt.

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.11.2016 den 0.53):

Ts her: takk for gode svar! :)

Jeg tenkte å kanskje avvente, høre om eventuelle bivirkninger som kommer nå som flere ha rtatt den, og høre med min lege.

Takk for svar. :)

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg kan gi omtrentlige svar på to av poengen dine.

Grunnen til at de utvider gruppen som får rett på vaksinen, er at man i begynnelsen trodde den måtte komme før seksuell debut. Det var bakgrunnen for at den kom inn i barnevaksinasjonsprogrammet og blir gitt så tidlig. Videre forskning har påvist at den har virkning også for de som har hatt seksuell debut og allerede er smittet. Hvilket åpner for en markant økning av hvem som burde få den.

Motposten er den økonomiske belastingen og den tingen "ingen snakker om": HPV vaksinen gis for å minske risikoen på kvinners reproduserende evner, ikke for risikoen for kjønnsykdommer. Målet er ikke at du skal få tryggere sex, og slippe kjønnsvorter, men at kvinner i høyfertil alder ikke skal få livmorhalskreft.  

Jeg er klar over at det virker konspirasjonsmessig, men det ville forklare både det at gutter ikke får vaksinen (noe som ville være naturlig om man ønsket å fjerne viruset, og hvorfor man finner en toppalder som passer sånn ca med statistisk inkubasjonstid for livmorhalskreft i forhold til statistisk familieetablering)

Skrevet
31 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg har tenkt det samme. 
Tilbudet er gratis i 2 år, altså til 2018. Jeg har kontaktet kommunen og fått svar på mail. November 2018, da går fristen ut for gratis vaksine her. Kontakt din kommune/offentlige klinikk og spør når fristen går ut.
Det er 2 år med flere tusen nye muligheter for å oppdage store feil og mangler på vaksinen. Altså når det kommer til bivirkninger. 

Jeg er skeptisk til nye vaksiner, så jeg velger å avvente litt å se det an. Og for å unngå lange køer og mange folk, på grunn av sosial angst. Mange folk og kø er min største grunn, og jeg ser ingenting negativt ved å vente et år ekstra. 
Ja bortsett fra at jeg kan bli smittet i morgen da. Men det er et valg jeg tar. 

Det jeg er mest skeptisk til. Er at denne vaksinen blir gitt til unge jenter, og før seksuell debut. Det er jo en av grunnene til at denne vaksinen nå er innad i barnvaksineprogrammet. Og ikke en gratis vaksiner for kvinner fra dag 1. Så jeg blir skeptisk når de har sagt det i så mange år. BAM "neida, det funker for de andre også, tror vi".. men hvorfor får ikke de i 30 årene det? Hvorfor et så smalt vindu med kvinner som får det? Hva med menn? Så mange spørsmål, så få svar.  Vaksinen gis før seksuell debut fordi det er så stor sannsynlighet for at seksuelt aktive kvinner allerede er smittet av viruset. Vaksinen beskytter derfor ''jomfruer'' best, siden de har mye mindre sannsynlighet for å være smittet. Grensen på 25 år er bare fordi grensen MÅ gå en plass. Hvorfor får ikke 27 åringer den? hvorfor får ikke 30 åringer den, hvorfor ikke 60 åringer? Man må ha en grense, og den er satt til 25 år. I tillegg er livmorhalskreft en sykdom som stort sett rammer unge jenter. Altså er sjansen stor for at hvis du ikke har fått det som 30/40/50 åring får du det trolig ikke uansett. 

Så da er problemet, blir vaksinen svekket for oss som har hatt sex og er seksuelt aktiv? Hvor svekket? Er det da verdt det? Nei vaksinen blir ikke svekket, men det er sannsynlig at du allerede er smittet. Vaksinen vil da bare beskytte mot fremtidig smitte, og ikke all smitte. For man må jo fortsatt ta celleprøver, kan man ikke da heller sjekke seg for HPV på lik linje som at man sjekker seg for klamydia? Det er ingen vits å drive hyppig testing for HPV - når du først har viruset er det for sent og det finnes ingen behandling for det. Man må vente på at kroppen rydder opp selv, og om du får kreft eller ikke er som lotto. I stede for å ta en vaksine som har lav virkning og potensielle bivirkninger? Flere vitenskapelige forskningsrapporter rapporterer om god virkning og veldig få bivirkninger.
Dersom de finner ut at vaksinen er så å si ubrukelig for oss som er eldre og aktive. Og det kommer frem høyere tall om bivirkninger, da dropper jeg den. Da velger jeg heller å sjekke meg "manuelt" for HPV oftere. Den er ikke ubrukelig for eldre og aktive. Det er ingen vits å sjekke for HPV som sagt. Har du fått det så har du fått det, da må du bare vente og se. Vaksinen er preventiv og skal sørge for at du ikke får det.

For meg personlig så gikk det alt for fort. Fra jeg fikk beskjed om tilbudet, til dagen man skulle "massevaksineres". 
Så jeg ønsker å avvente det litt. Se hva som skjer fremover, hva slags informasjon som kommer. 

Forøvrig skjønner jeg skepsisen din, er selv skeptisk til helt nye vaksiner. Men mange av spørsmålene dine finner man svar på enkelt ved et googlesøk.

Kilder: https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/Kvinner/ofte-stilte-sporsmal1/HPV1/ og FHI.no samt http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hpv-test-oppdager-mer-kreft-34347.html

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
boblevann skrev (På 16.11.2016 den 16.19):

Forøvrig skjønner jeg skepsisen din, er selv skeptisk til helt nye vaksiner. Men mange av spørsmålene dine finner man svar på enkelt ved et googlesøk.

Kilder: https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/Kvinner/ofte-stilte-sporsmal1/HPV1/ og FHI.no samt http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hpv-test-oppdager-mer-kreft-34347.html

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
Akkurat nå, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg vet det finnes mange svar. Ikke bare det, men forskjellige svar. Jeg har googlet meg blå på dette. Og de svarene jeg har funnet gjør ikke at jeg føler meg trygg nok til å bare "hoppe på" og ta den.  
De fleste svarene er utifra "unge jenter, før seksuell debut"-ståsted og ikke 20+ som har hatt sex i alle kriker og kroker av kroppen :P 

Problemet mitt er at det meste av kunnskapen er basert på unge jenter. Ikke voksne kvinner. Altså nå snakker jeg ikke om koblingen mellom HPV og kreft, behandling og undersøkelser for HPV. Men HPV vaksinen i seg selv og dens virkning. 
Nå som tusenvis av kvinner har tatt denne vaksinen. Kanskje det da blir mer konkrete svar, nye svar og mer info for oss voksne. 

Jeg er som sagt helt enig med deg ang. skepsis til nye vaksiner, har besluttet å avvente litt selv med å ta den også :) Men poenget med ''før seksuell debut'' er at dersom du allerede har hatt sex, er sjansen for at du allerede har viruset veldig stor. Da kan det hende du har ett virus som gir kreft, og da vil ikke vaksinen ha noen effekt. 

MEN dersom du ikke har viruset, eller et virus som ikke gir kreft, DA kan vaksinen hjelpe på å sørge for at du ikke får et kreftfremkallende virus. Ergo: den er sikrest når man ikke har hatt sex, men kan likevel funke utmerket selv om man har det. Er du med? Det er derfor den anbefales før seksuell debut, for da er man nesten helt sikker på at den beskytter mot viruset. Dersom man har hatt sex er det tilnærmet umulig å vite om du allerede har det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...