Gå til innhold

En i klassen har brukt samme genser i hele år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si i fra, men si det når du er alene med den personen, og ikke rop det ut slik at alle andre hører det. Si det på en vennlig måte, slik at personen forstår at du bare mener det godt. Dere er gamle nok til å jobbe deltid, du bør prøve å oppfordre vedkommende til å gjøre det for å få brukt egne penger til klær og hygieneartikler. Lukten bør du også si i fra om på en pen, men tydelig måte. Ellers risikerer jo vedkommende sosial utestengelse og rykter. 

Anonymkode: f553e...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si i fra, men si det når du er alene med den personen, og ikke rop det ut slik at alle andre hører det. Si det på en vennlig måte, slik at personen forstår at du bare mener det godt. Dere er gamle nok til å jobbe deltid, du bør prøve å oppfordre vedkommende til å gjøre det for å få brukt egne penger til klær og hygieneartikler. Lukten bør du også si i fra om på en pen, men tydelig måte. Ellers risikerer jo vedkommende sosial utestengelse og rykter. 

Anonymkode: f553e...9d4

Det har blitt et tema i klassen, flere som snakker om at de synes det er uhygenisk osv. Jeg er ikke den personen som liker at andre blir snakket om sånn så jeg tenker jo som du sier, at jeg kanskje burde si ifra. Men jeg kjenner han ikke så godt egentlig, så for meg blir det veldig vanskelig å si det. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det?

Anonymkode: e1140...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en sånn person i nærmiljøet mitt, som luktet og gikk i de samme klærne hele tiden. Ble kjent med ham og da viste det seg at han unngikk å dra hjem så langt som mulig fordi faren banket livet av ham hver gang. Så han fant veldig kreative steder å sove om natta, men hygienen ble jo deretter...

Du sier han er 18 ts, går dere vgs sammen? Da har vel gjerne foreldrene en omsorgsplikt frem til han er uteksaminert? Du kan tipse barnevernet anonymt(det er ikke å stikke nesa si i andre sine saker, man bør bry seg om andres ve og vel!). Men tror også man kan sende bekymringmelding om voksne gjennom kommunen. Bare å ringe å høre, de hjelper deg:)

Anonymkode: 8e8b6...171

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han, i likhet med Donald Duck, har mange av samme genser hengende på rekke og rad i skapet sitt? 😂

Anonymkode: 7552d...361

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm. Helgen begynner tidlig denne uken. Jeg ser at noen små som bor under en rot har dukket frem. Pass på så du ikke sprekker når solen står opp

Anonymkode: 0b387...0d7

Et troll på nett og et troll i eventyrene er ikke samme betydning. Trolling handler om fisking! 

Anonymkode: 19b7e...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som resirkulerer vitsene fra forrige tråd om like klær kan godt lese nøye nok til å få med seg at det i dette tilfellet er snakk om et hygieneproblem. 

Du er snill som ønsker å si fra, men det er en vanskelig ting å si fra om! Ta det opp med kontaktlærer, han eller hun kan videre ta det med elevtjenesten for å se om det er noen spesiell årsak. 

Anonymkode: 9243d...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/15/2016 den 23.46, chisandra skrev:

Facebook-grunnleggeren har kun grå t-skjorter, så slipper han å tenke på hva han skal ha på seg om morgenen. :)

Tipper med at Mr Z lukter ikke som en gamle sko som har blitt brukt i en svette fabrikk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2016 den 16.27, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke jeans. Har svarte helt enkle bukser uten noen detaljert jeg bruker hele tiden. Folk tror sikker jeg bare har en bukse 🙈

Anonymkode: 7164f...a2d

Samme her! 😄 

Anonymkode: 2c953...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2016 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Er det en med en mørke-grønn genser? Jeg vet også om en fyr som lukter

Anonymkode: 29772...edd

Finnes det bare 1 som bruker de samme klærne året rundt og lukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, November 16, 2016 den 1.29, AnonymBruker skrev:

Det har blitt et tema i klassen, flere som snakker om at de synes det er uhygenisk osv. Jeg er ikke den personen som liker at andre blir snakket om sånn så jeg tenker jo som du sier, at jeg kanskje burde si ifra. Men jeg kjenner han ikke så godt egentlig, så for meg blir det veldig vanskelig å si det. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det?

Anonymkode: e1140...4e3

Siden han bare er 18, så er det veldig rart at ingen (skolen) ikke har gjort noe! Enten så kan du si det på en vennlig måte til han selv eller ta det opp med kontaktlæreren. Enten så sliter han vel psykisk eller så har han det nok ikke bra hjemme.

Anonymkode: 7c0f5...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hennes busniess hvis han lukter! Husker at jeg hadde en privat lærer og hun hadde forferdelig ånde!  Det var helt jævlig... Jeg kunne ikke akkurat gå fra stedet heller :-/ . Er ikke koselig å bli møtt opp til timen når det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎15‎.‎11‎.‎2016 den 16.31, Outlander skrev:

Hvor gammel er han?  Det kan være tegn på omsorgssvikt...eller en tegn av en tenåring som ikke gi fæn i hygiene.  #1 kan være noe å bekymre seg over ...#2 er ikke ditt problem. 

Jeg har selv et barn på 9 år som helst hadde gått et halvt år i de samme klærne om hun fikk lov, og det er ikke fordi hun mangler klær, ikke fordi alt annet er skittent eller noe som helst, hun er bare slik. Jeg har litt av noen kamper med henne for å få henne til å i det minste variere litt på antrekket i løpet av en uke. I blant klarer hun også å lure seg til å fiske favorittplagget med flekker ut av skittentøyskurven igjen skifte til det og ta jakke på utenpå, mens jeg smører matpakke, og da oppdager jeg først etter at hun har gått at genseren vi ble enige om ligger gjemt under vaskeservanten på badet. Hun er ellers helt normal på de fleste områder slik at dette med klær ikke er noe andre ser, og jeg blir redd når jeg leser at folk trekker så forenklede konklusjoner om omsorgssvikt som det du gjør.

Anonymkode: 1f4c8...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv et barn på 9 år som helst hadde gått et halvt år i de samme klærne om hun fikk lov, og det er ikke fordi hun mangler klær, ikke fordi alt annet er skittent eller noe som helst, hun er bare slik. Jeg har litt av noen kamper med henne for å få henne til å i det minste variere litt på antrekket i løpet av en uke. I blant klarer hun også å lure seg til å fiske favorittplagget med flekker ut av skittentøyskurven igjen skifte til det og ta jakke på utenpå, mens jeg smører matpakke, og da oppdager jeg først etter at hun har gått at genseren vi ble enige om ligger gjemt under vaskeservanten på badet. Hun er ellers helt normal på de fleste områder slik at dette med klær ikke er noe andre ser, og jeg blir redd når jeg leser at folk trekker så forenklede konklusjoner om omsorgssvikt som det du gjør.

Han er 18, tror ikke en 18 åring hadde vært som din 9 åring. Det er dessuten et signal på omsorgssvikt eller sliter phykisk. Men det er noe man bør snakke med han om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har samme problem som deg. En i min klasse har gått i den samme mørkeblå genseren de snart 3 årene jeg har gått her. I bestefall håper jeg at den blir vasket i løpet av sommerferiene når den ikke har blitt brukt. Det stanker død. Og det er ikke særlig gøy når man sliter med kvalme om morgenen og den lukten kommer inn i klasserommet. Har hendt ofte at jeg brekker meg, men har ikke sagt fra. 

Anonymkode: f82ed...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo kjære venn- les litt nøye igjen.  Det KAN være tegn på omsorgssvikt ikke at det ER et tegn.  Sier du at barn som gå i samme klær og lukte så jævlig som denne gutten gjør kan umulig har noe med omsorgssvikt å gjøre?  Det kan du ikke si, samme som jeg kan ikke si det ER omsorgssvikt.  Men dette var før alders ble opplyst - han er 18, og da er han myndig og kan fint velge selv å gå rundt og lukte som en uteligger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...