Gå til innhold

Min bestemor skal aldri ringe meg igjen - sier hun

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16 novembre 2016 den 8.45, AnonymBruker skrev:

For noe tull!

Arbeidslivet er tøffere i dag enn for 30 år siden, du har helt rett i det, men ikke slik du beskriver det her.
Det er ingen som må jobbe 24/7/365 uten ferie og fri, og det er ingen som aldri har mulighet til å snakke 5 minutter i telefonen hvis de ønsker det.
Det handler om prioriteringer.

Og ps: du vet vel at de som har barn i midten av 20-årene har de samme kravene fra arbeidslivet som du beskriver som unikt for unge voksne?  De er ikke pensjonister med uendelig av fritid ennå.

Anonymkode: 3323a...640

:tommelopp: 100/100

Anonymkode: 80d66...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun overdriver. Man kan ikke alltid ta tlf. Sånn er det bare. Da får hun bare la hver å ringe deg, men hun er hårsår. Men du kunne vel ha ringt opp igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2016 den 4.06, AnonymBruker skrev:

For en stund siden, ringte min bestemor. Jeg var opptatt og kunne ikke ta telefonene. En uke senere var vi samlet til middag hos mine foreldre, og hun erklærte at hun var dypt fornærmet og skulle aldri ringe meg igjen. 

Jeg ringer henne jevnlig, minst en gang i måneden i perioder oftere. 

Ja, jeg burde ringt henne opp igjen, men er det noe å ta så på vei for?

Anonymkode: 7c4e8...289

Hun begynner nok bare å bli litt "grå" :) Ikke noe å ta på vei for.
Besøk henne du. Nå nærmer det seg jo jul, kjøp en fin juleoppsats til henne og litt konfekt og besøk henne!
1000 ganger bedre enn en telefon. Da blir du nok tilgitt.

Anonymkode: 6a10c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2016 den 8.45, AnonymBruker skrev:

For noe tull!

Arbeidslivet er tøffere i dag enn for 30 år siden, du har helt rett i det, men ikke slik du beskriver det her.
Det er ingen som må jobbe 24/7/365 uten ferie og fri, og det er ingen som aldri har mulighet til å snakke 5 minutter i telefonen hvis de ønsker det.
Det handler om prioriteringer.

Og ps: du vet vel at de som har barn i midten av 20-årene har de samme kravene fra arbeidslivet som du beskriver som unikt for unge voksne?  De er ikke pensjonister med uendelig av fritid ennå.

Tull og tøys. Med den setningen så hevder det ikke har kommet noen hjelpemidler de siste 30 for å utføre arbeidet mer effektivt. Ingen automatisering eller noe slikt. TULL OG TØYS og rett og slett kunnskapsløs utsagn.

Det var flere som slet lange dager utendørs enn det er i dag. Man blir ikke å nærheten av så sliten av å jobbe på kontor, som man blir av å jobbe ute. Jeg har prøvd begge og jeg savner ikke jobben jag hadde på åttitallet.

Anonymkode: 29620...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Med den setningen så hevder det ikke har kommet noen hjelpemidler de siste 30 for å utføre arbeidet mer effektivt. Ingen automatisering eller noe slikt. TULL OG TØYS og rett og slett kunnskapsløs utsagn.

Det var flere som slet lange dager utendørs enn det er i dag. Man blir ikke å nærheten av så sliten av å jobbe på kontor, som man blir av å jobbe ute. Jeg har prøvd begge og jeg savner ikke jobben jag hadde på åttitallet.

Jeg har også prøvd begge deler, og min erfaring er at det stilles større krav til effektivitet og resultater pr person i dag, enn det ble gjort for 30 år siden. 
Du skiller ikke mellom fysisk og psykisk belastning, og den psykiske belastningen er langt høyere i dag enn den var før.  Arbeidslivet i dag er på generelt grunnlag mer mentalt krevende, ikke fysisk.  Stressrelaterte sykdommer er et langt større problem i dag, enn fysisk utmattelse var for 30 år siden.

For noen få år siden utførte 5 personer den samme jobben som i dag utføres av 2 stykker på en arbeidsplass.  De har fått flere arbeidsoppgaver, arbeidsmengden har økt, men likevel forventes det bedre resultat enn da de var 5 stykker.  Sykefraværet har økt med flere hundre prosent på grunn av overbelastning.

Arbeidsgivere står med stoppeklokke for å sjekke hvor lang tid det tar å vaske et toalett dersom du er renholder, eller å skanne et dokument dersom du jobber på kontor, og legger opp arbeidsdagen etter det.
Arbeidstakere får nesten ikke lov til å gå på toalettet i løpet av arbeidsdagen, det "må gjøres" i løpet av spisepausen.

Men likevel bør det være mulig å ta en telefon etter arbeidsdagens slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2016 den 4.06, AnonymBruker skrev:

For en stund siden, ringte min bestemor. Jeg var opptatt og kunne ikke ta telefonene. En uke senere var vi samlet til middag hos mine foreldre, og hun erklærte at hun var dypt fornærmet og skulle aldri ringe meg igjen. 

Jeg ringer henne jevnlig, minst en gang i måneden i perioder oftere. 

Ja, jeg burde ringt henne opp igjen, men er det noe å ta så på vei for?

Anonymkode: 7c4e8...289

Du er ikke ansvarlig for andre mennesker handlinger. Ta dette med den største ro og forsett som før. Dersom din bestemor virkelig ønsker å gjennomføre dette så la henne gjøre det. Du fortsetter som før med å ringe.

Du vil se at dette forsvinner helt av seg selv, ikke gi det noe næring. 

Nei, det er absolutt ikke noe å ta på vei for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også prøvd begge deler, og min erfaring er at det stilles større krav til effektivitet og resultater pr person i dag, enn det ble gjort for 30 år siden. 
Du skiller ikke mellom fysisk og psykisk belastning, og den psykiske belastningen er langt høyere i dag enn den var før.  Arbeidslivet i dag er på generelt grunnlag mer mentalt krevende, ikke fysisk.  Stressrelaterte sykdommer er et langt større problem i dag, enn fysisk utmattelse var for 30 år siden.

For noen få år siden utførte 5 personer den samme jobben som i dag utføres av 2 stykker på en arbeidsplass.  De har fått flere arbeidsoppgaver, arbeidsmengden har økt, men likevel forventes det bedre resultat enn da de var 5 stykker.  Sykefraværet har økt med flere hundre prosent på grunn av overbelastning.

Arbeidsgivere står med stoppeklokke for å sjekke hvor lang tid det tar å vaske et toalett dersom du er renholder, eller å skanne et dokument dersom du jobber på kontor, og legger opp arbeidsdagen etter det.
Arbeidstakere får nesten ikke lov til å gå på toalettet i løpet av arbeidsdagen, det "må gjøres" i løpet av spisepausen.

Men likevel bør det være mulig å ta en telefon etter arbeidsdagens slutt.

Enda mer tull.

For 30 år siden kunne en person måkke snøen av et hustak på under en dag. I dag må det nærmer 5 personer til, for å gjøre den samme jobben. 4 står å fryser ræva av seg og er vakt, sikring, hms-observatør og sjåfør, mens en måker taket som før, nedlesset i sikkerhetutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda mer tull.

For 30 år siden kunne en person måkke snøen av et hustak på under en dag. I dag må det nærmer 5 personer til, for å gjøre den samme jobben. 4 står å fryser ræva av seg og er vakt, sikring, hms-observatør og sjåfør, mens en måker taket som før, nedlesset i sikkerhetutstyr.

http://www.arbeidsmiljo.no/toffere-arbeidsliv-2/

Anonymkode: 57214...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere eldre med barn og barnebarn som har flyttet hjemmefra, har dere tenkt på at barn og barnebarn ikke ringer dere fordi de ikke vil bry dere? 

Jeg har aldri turt å ringe mine foreldre eller besteforeldre, og kaste bort tiden deres på tull. Det har ikke noe med krevende hverdag å gjøre, jeg har god tid, jeg, men jeg ville være redd for å være til bryderi for de gamle. Hva skal JEG tilby dem, liksom. Samme som at jeg sjelden tar telefonen hvis min mor ringer, for da ville hun vel tenkt at jeg ikke hadde noe interessant liv. Hvis jeg lar være å ta den, så ser jeg opptatt og viktig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi. En bok som bekrefter grunnen til at man skal ha noe å gjøre.

Hva med å komme med en uavhengig kilde?

Den boken viser 5 års forskning på krav i arbeidslivet, og viser at det er større krav om effektivitet og resultater  i arbeidslivet i dag.

Men det er ikke relevant for trådstarter, for alle har tid til å snakke noen minutter i telefonen hvis de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, caskerette skrev:

Hvis jeg lar være å ta den, så ser jeg opptatt og viktig ut. 

:sjokkert:   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den boken viser 5 års forskning på krav i arbeidslivet, og viser at det er større krav om effektivitet og resultater  i arbeidslivet i dag.

Men det er ikke relevant for trådstarter, for alle har tid til å snakke noen minutter i telefonen hvis de vil.

Nei. Det er ei bok som er skrevet for hvordan fagforeningene skal skremme arbeidere til å organisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...