Gjest Rosemoren Skrevet 14. november 2016 #21 Del Skrevet 14. november 2016 (endret) 8 timer siden, miniomelett skrev: Hvis det var noe viktig, så ville hun vel prøvd å ringe flere ganger? Dette er ikke relatert til trådstarters tema, men jeg måtte svare på dette spørsmålet. Hvis det er snakk om at noe er virkelig viktig har man ofte ikke mulighet til å ringe flere ganger. Det er der og da, eller ikke i det hele tatt. En eldre person kan i teorien kunne ha falt, fått et illebefinnende eller lignende, og da er det ikke bra å ha holdningen om at hun ville sikkert ringt enda flere ganger om det var viktig. Jeg er også av den som alltid svarer når eldre familiemedlemmer ringer nettopp på grunn av dette, at de ikke alltid kan ringe flere ganger. Og heldigvis for det, for her har vi hatt flere hendelser hvor det har stått om liv. Endret 14. november 2016 av Rosemoren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 14. november 2016 #22 Del Skrevet 14. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig. Når han sier at han skal ringe tilbake til et gitt tidspunkt, og ikke gjør det, er det fordi han prioriterer noe annet høyere enn å ringe til sin mor. Da er det ikke noe rart at hun føler seg uviktig. Anonymkode: 3323a...640 Nei, men da er det på sin plass at hun forteller dette til sin sønn. Han er tydeligvis travel og tankeløs, og trenger tilbakemelding på hvordan oppførselen hans oppfattes. Han kan enten avtale å ringe, og gjøre det, eller si med en gang at han ikke har tid å ringe. Man holder ikke andre mennesker på vent uten å følge opp, heller ikke mødre. Men vil moren ha noen endring, må hun være tøff nok til å kreve bli behandlet som andre folk. Så lenge hun sier ingenting og bare er stillferdig såret, er det martyroppførsel. TS: Bestemoren din ble vel såret, og det var det hun burde sagt til deg også. Å true med at hun aldri skal ringe deg igjen, er en lite konstruktiv måte å si ifra på, og det førte jo bare til at du gikk rett i forsvar. Men her var det du som var tankeløs, så jeg ville sett mellom fingrene med trusselen hennes om jeg var deg, og passet på å gi bestemor en form for tilbakemelding neste gang hun ringer og du ikke har tid å snakke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 14. november 2016 #23 Del Skrevet 14. november 2016 Samme sa farmor til meg også, neste dagen ringte hun igjen () Har du prøvd å si til hun at du er opptatt? Ringer du tilbake dersom du ser at hun har ringt? Farmor vet heldigvis at jeg kan ha mange baller i luften og er veldig sliten for tiden. Tar jeg ikke telefonen, vet hun at a) jeg er opptatt b) orker ikke å prate. Nå ringer jeg hun opp igjen, og vi snakkes hvertfall en gang per uke, pluss besøk annen hver uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #24 Del Skrevet 14. november 2016 35 minutter siden, Hactar skrev: Å true med at hun aldri skal ringe deg igjen, er en lite konstruktiv måte å si ifra på, og det førte jo bare til at du gikk rett i forsvar. Men her var det du som var tankeløs, så jeg ville sett mellom fingrene med trusselen hennes om jeg var deg, og passet på å gi bestemor en form for tilbakemelding neste gang hun ringer og du ikke har tid å snakke. Har vi lest samme innlegg? Jeg kan ikke se at hun truet med noe som helst, hun SA at hun aldri skulle ringe trådstarter igjen. Folk i min omgangskrets holder det de lover, så "neste gang hun ringer" vil neppe skje med mindre trådstarter tar kontakt og beklager. Det er i hvert fall min erfaring. Anonymkode: bdf7d...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2Bhonest Skrevet 14. november 2016 #25 Del Skrevet 14. november 2016 Helt normal høflighet å ringe tilbake, viss man var opptatt i en annen samtale, når noen ringte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #26 Del Skrevet 14. november 2016 Du vet ikke hvor heldig du er som har en bestemor som ringer deg og vil snakke... jeg ville gitt mye for å ha en bestemor som ringte meg. Hun døde for 2 år siden. Selv prioriterer jeg høyt å ringe foreldre og søsken. Prioriterte også min bestemor høyt. Anonymkode: 18ce1...9f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 14. november 2016 #27 Del Skrevet 14. november 2016 6 minutter siden, 2Bhonest skrev: Helt normal høflighet å ringe tilbake, viss man var opptatt i en annen samtale, når noen ringte. Det stemmer; så normal høfleghet at det er ein velkjend svindelmetode å ringe eit par ring frå eit nummer i det fjerne utland. Nokre er så høflege at dei ringar tilbake og får ei saftig rekning i etterkant, for det var eit spesialnummer. Difor: ring gjerne tilbake, men bare til nummer du kjenner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #28 Del Skrevet 14. november 2016 Min bestemor er også av typen som blir veldig fort veldig fornærmet. For min del får de bare holde på med å bli fornærmet, bare for deg å fortsette som tidligere. Det gjør jeg. Ring den ene gangen i måneden som tidligere. Du skal se hun kommer over det hun også. Anonymkode: 03853...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2Bhonest Skrevet 14. november 2016 #29 Del Skrevet 14. november 2016 13 minutter siden, Knut Berg skrev: Det stemmer; så normal høfleghet at det er ein velkjend svindelmetode å ringe eit par ring frå eit nummer i det fjerne utland. Nokre er så høflege at dei ringar tilbake og får ei saftig rekning i etterkant, for det var eit spesialnummer. Difor: ring gjerne tilbake, men bare til nummer du kjenner! Kunnskap koster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #30 Del Skrevet 14. november 2016 Dersom hun ikke gidder å kontakte deg, så kan vel du slutte å kontakte henne også? Anonymkode: e04e7...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 14. november 2016 #31 Del Skrevet 14. november 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vi lest samme innlegg? Jeg kan ikke se at hun truet med noe som helst, hun SA at hun aldri skulle ringe trådstarter igjen. Folk i min omgangskrets holder det de lover, så "neste gang hun ringer" vil neppe skje med mindre trådstarter tar kontakt og beklager. Det er i hvert fall min erfaring. Anonymkode: bdf7d...c78 Det var vel en trussel i den forstand at hensikten var å sette TS under et følelsesmessig press. Kunne kalt det forsøk på manipulasjon i stedet for, kanskje. Men ja, er enig i at TS bør beklage og gjøre det annerledes neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #32 Del Skrevet 14. november 2016 3 minutter siden, Hactar skrev: Det var vel en trussel i den forstand at hensikten var å sette TS under et følelsesmessig press. Kunne kalt det forsøk på manipulasjon i stedet for, kanskje. Men ja, er enig i at TS bør beklage og gjøre det annerledes neste gang. Nei, en trussel er f.eks.: "HVIS du stjeler en gang til, SÅ melder jeg deg." "Jeg melder deg til politiet" er ingen trussel, det er en opplysning eller beskjed. Bestemorens reaksjon her hører til kategori 2, den inneholder ikke ordet "hvis", som en trussel må. Jeg er vant med at folk snakker sant, og regnet derfor automatisk med at bestemor ikke ville ringe igjen, akkurat som hun sa. Men jeg ser nå at muligheten fins for at bestemor løy bevisst, og at løgnen var et forsøk på følelsesmessig manipulasjon, som du kaller det. (Hun hadde ikke tenkt å kutte forbindelsen likevel). Jeg skrev forresten ikke at trådstarter BURDE beklage sin oppførsel, jeg tok ikke stilling til det. Anonymkode: bdf7d...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #33 Del Skrevet 14. november 2016 Hmm, dette høres ut som ulven i bestemors tøy. Anonymkode: 2339e...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 14. november 2016 #34 Del Skrevet 14. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, en trussel er f.eks.: "HVIS du stjeler en gang til, SÅ melder jeg deg." "Jeg melder deg til politiet" er ingen trussel, det er en opplysning eller beskjed. Bestemorens reaksjon her hører til kategori 2, den inneholder ikke ordet "hvis", som en trussel må. Jeg er vant med at folk snakker sant, og regnet derfor automatisk med at bestemor ikke ville ringe igjen, akkurat som hun sa. Men jeg ser nå at muligheten fins for at bestemor løy bevisst, og at løgnen var et forsøk på følelsesmessig manipulasjon, som du kaller det. (Hun hadde ikke tenkt å kutte forbindelsen likevel). Jeg skrev forresten ikke at trådstarter BURDE beklage sin oppførsel, jeg tok ikke stilling til det. Anonymkode: bdf7d...c7 Noen ganger er "hvis"-et implisitt. Jeg er oppdratt med en høy grad av tildels tomme trusler, og de fortonet seg akkurat som beskrevet her. Det ble sagt at vedkommende aldri mer skulle ditt og datt, men i realiteten var hensikten at jeg skulle finne ut hva jeg hadde gjort galt og rette det. Hvis jeg tok vedkommende på ordet og ikke gjorde noe for å blidgjøre, ble det et h*lvetes spetakkel. Derfor oppfatter jeg bestemors utsagn her som en trussel, selv om hun kanskje ikke har til hensikt å kutte kontakten og selv om hun ikke sier "hvis" og "eller så". Det er vag trussel om å vise sin misnøye dersom ikke TS gjør henne blid igjen. Men jeg kan så klart ta feil, og bestemor bare her har informert TS om hva hun akter å gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #35 Del Skrevet 14. november 2016 Hvor gammel er man? Anonymkode: 80d66...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #36 Del Skrevet 15. november 2016 Eldre folk sier mye rart. De er ensomme og kansje deprimerte da det de opplever er tap på tap. I tillegg, forfaller kroppen, og hodet er ikke med. man blir barnslig, kansje manipulerende og sta og vanskelig. Alt de trenger er bare støtte, stryk på armen og et smil. så kan de fortelle hvorfor de er lei seg og så er det bra igjen. Anonymkode: 307a0...441 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #37 Del Skrevet 15. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eldre folk sier mye rart. De er ensomme og kansje deprimerte da det de opplever er tap på tap. I tillegg, forfaller kroppen, og hodet er ikke med. man blir barnslig, kansje manipulerende og sta og vanskelig. Alt de trenger er bare støtte, stryk på armen og et smil. så kan de fortelle hvorfor de er lei seg og så er det bra igjen. Anonymkode: 307a0...441 Anonymkode: 80d66...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #38 Del Skrevet 15. november 2016 På 14.11.2016 den 5.44, AnonymBruker skrev: Det er ikke av betydning hvorvidt vi mener det er noen grunn til å reagere som bestemor gjør. Bestemor tok på vei, bestemor er lei seg, skuffet og føler seg trolig avvist/lite betydningsfull. Hva synes du om at bestemor har det vondt og hva tenker du at du kan gjøre for at hun ikke skal behøve føle seg slik. Jeg er mamma til en 25-åring som til tider er svært travel med studier og jobb. Det kan gå lang tid mellom hver gang jeg hører noe derfra og når jeg ringer svarer han ikke, sender en tekst om at han skal ringe meg tilbake da og da. Jeg hører ingenting da og da, men kanskje ei uke senere og da har han glemt osv osv. Blir jeg lei meg? Skuffa? Føler jeg meg noen ganger uviktig? ja, ja og ja. Noen ganger er jeg skikkelig lei meg. Tar jeg det opp? Nei, det gjør jeg ikke fordi da må han forholde seg time en lei seg mamma i tillegg til alt annet han stresser med. Jeg synes i grunnen din bestemor er litt tøff som forteller deg at hun er såret, skuffet og lei seg. Anonymkode: dd265...cfd Kan forstå at det virker kaldt og distansert, men jeg håper du skjønner hvor krevende arbeidslivet er i dag, kontra for 20-30 år siden. I dag må man stå på 24/7/365 uten ferie og fri for å få seg en utdannelse mens man jobber. Og i mange jobber etter endt utdannelse har man knapt nok noe ferie eller fri uansett. Sånn har utviklingen dessverre blitt, og jeg mener jo det er en utvikling din egen generasjon sterkt har bidratt til. For mens dere sitter der med fritid og god pensjon, vil de yngre generasjonene aldri kunne ta del i de samme godene når deres barn selv nærmer seg sine eldre dager og etterhvert selv blir pensjonister. Så ja - Knallhard konkurranse om jobber og et anstendig liv går naturlig nok utover noe - relasjoner. Anonymkode: 9b846...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #39 Del Skrevet 16. november 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 80d66...b80 Jeg kødder ikke! Eldre folk er litt som barn. Egoistiske manipulerende og barnlige. Det har med at hjernen er gammel og ikke fungerer like bra. Anonymkode: 307a0...441 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #40 Del Skrevet 16. november 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan forstå at det virker kaldt og distansert, men jeg håper du skjønner hvor krevende arbeidslivet er i dag, kontra for 20-30 år siden. I dag må man stå på 24/7/365 uten ferie og fri for å få seg en utdannelse mens man jobber. Og i mange jobber etter endt utdannelse har man knapt nok noe ferie eller fri uansett. Sånn har utviklingen dessverre blitt, og jeg mener jo det er en utvikling din egen generasjon sterkt har bidratt til. For mens dere sitter der med fritid og god pensjon, vil de yngre generasjonene aldri kunne ta del i de samme godene når deres barn selv nærmer seg sine eldre dager og etterhvert selv blir pensjonister. Så ja - Knallhard konkurranse om jobber og et anstendig liv går naturlig nok utover noe - relasjoner. Anonymkode: 9b846...4be For noe tull! Arbeidslivet er tøffere i dag enn for 30 år siden, du har helt rett i det, men ikke slik du beskriver det her. Det er ingen som må jobbe 24/7/365 uten ferie og fri, og det er ingen som aldri har mulighet til å snakke 5 minutter i telefonen hvis de ønsker det. Det handler om prioriteringer. Og ps: du vet vel at de som har barn i midten av 20-årene har de samme kravene fra arbeidslivet som du beskriver som unikt for unge voksne? De er ikke pensjonister med uendelig av fritid ennå. Anonymkode: 3323a...640 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå