Gå til innhold

"Mamma bloggere".


Mme Blavatsky

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, FruJohansen skrev:

Her er du inne på noe av det jeg også kjenner på, og jeg er så glad for å se at det er flere som tenker sånn! Tenk på røyking, uten sammenligning for øvrig - men før var normene i samfunnet helt innforstått med at det var helt i orden å røyke i alle sammenhenger, selv om det var en teoretisk mulighet for at det var skadelig. I dag er det bare en noen ganske få som tviholder på "retten til å ta seg en blås" inne i sitt eget hus, og resten av samfunnet syns det er, vel, bak mål. Jeg vil gjerne kaste ut "livets harde skole", så får de som tar den referansen skjønne hva jeg mener, uten at jeg skal stigmatisere altfor mye... :)

Jeg synes sammenligningen med røyking var god, for den viser poenget bra! Det var jo et tidspunkt i historien hvor det å reagere på røyking inne med barn til stede ble sett på som en inngripen mot friheten til foreldrene. Den leksa vettu, om at man skulle bry seg om egne saker og slutte å blande seg borti hva andre gjorde. Man skal jammen ikke undervurdere denne sosiale kontrollen, som vi stort sett snakker om her til lands når det handler om fundamentalistiske muslimske miljøer med æreskultur osv. Den samme logikken bidrar også til at vi oppfører oss som folk, som forventa, etter normer og regler som gjelder, også når det gjelder skadelige ting som tradisjonelt sett har blitt sett på som ok. I denne sammenhengen vil jeg si den er et gode! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, CecilieX skrev:

Kudos til @FruJohansen for å medvirke til en flott artikkel i Aftenposten og for et fabelaktig blogginnlegg. 

Jeg tenkte på det i går, etter å ha lest artikkelen, at det er jo veldig mange unge mammabloggere som kanskje ikke enda er så modne når det gjelder å reflektere. Med unntak av AnneBrith, så er de andre bloggerne jenter som har blitt mødre i svært ung alder. De er jo en generasjon hvor oppmerksomhet og SoMe har definert mye av hva som er viktig i livet. Derfor er det enda viktigere at dette kan reguleres av et lovverk, siden bloggerne ikke har forutsetning for å kunne forstå og tenke over langsiktige konsekvenser. Fru Johansen er jo også selv inne på at hun modnet i forhold til å kunne reflektere over det som handler om eksponering.

AnneBrith sin manglende evne til å reflektere over temaet er det jo dessverre ingen unnskyldning for.

Og hvor besteforeldrene som fremdeles har hatt myndighet over mor har sviktet sine barnebarn totalt, noen av dem har sågar skrevet gjesteinnlegg på bloggene der de istedet skulle ha lagt ned totalforbud mot blogging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Vincent

Foreldrene er de som skal beskytte barna og gi trygghet. 

Istedetfor så beskriver de i detalj barnas opp- og nedturer, publiserer bilder av dem i bikini, mens de sover eller har mat i ansiktet, filmer dem på do eller når de trygler om å få være i fred og legger alt dette ut på snap, i bloggen eller på instagram fordi de tjener penger på det!

For meg er dette det ultimate svik, og jeg kan ikke forstå at det ikke blir forbudt på lik linje med andre overgrep mot mindreårige. Så langt har samfunnet sviktet disse sårbare og utsatte menneskene på det groveste, og det må det bli en slutt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2016 den 4.44, mjauritz skrev:

Jeg ville aldri i verden solgt privatlivet til barnet mitt på den måten. En mors viktigste oppgave er at barnet er trygt, det er det ikke når man sprer det utover nettet på den måten.

Det er kvalmt og burde ikke vært lovlig. Dette er mennesker som ikke kan si godkjenne hva som blir skrevet om dem, og hele sirkuset er hårreisende og ekkelt.

Nei, det er ikke riktig. Det finnes ingen måte å forsvare det på! Start gjerne en blogg, men da må den handle om den som faktisk skriver den (og eventuelle personer som kan gi samtykke til hva som blir skrevet), ikke barn. 

Å drive mammablogg er å være en dårlig mor i mine øyne. Uten unntak. :) 

Tenker litt sånn som om Honey Boo Boo- programmet for noen år siden. Var det noen som i det hele tatt ble overrasket over at barna ble overgrepsutsatt, når moren lever av å vise frem sin 5-åring som foto- modell, ja, da bør du tenke på hvorfor du overhodet ble overrasket. Et slikt show oser ikke akkurat hensyn til barnets beste. Jeg synes det er overraskende at folk i det hele tatt synes det er underholdende å se på. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være rosablogger uten utdannelse, fortoner seg nok for flere som å ha trukket vinnerloddet. En inntekt de ikke har noen forutsetning for å opprettholde ved en vanlig jobb. Det ser for meg ut som om det skapes en avhengighet knytter til å fortsette å blogge.

Tenk deg situasjonen da: Du er ung mor, ingen utdanning og får plutselig mye penger å rutte med, Du legger deg opp et forbruk, og må stadig eksponere deg selv og dine nærmeste for å opprettholde inntekten. Du vet og at plutselig en dag forsvinner blogging som inntektskilde, du vet at mange er kritiske til det du driver med og du står i fare for å skade de du eksponerer for tjene dine penger. Du har kanskje og reflektert over at en dag blir inntektskilden din gammel nok til å si nei, og kanskje vil han/hun og vende deg ryggen. 

Nettavisen og annonsører vil aldri ta ansvar for redaksjonelt innhold og personvern. Uten lovverk er det dessverre heller ingen som beskytter uansvarlige bloggere mot seg selv og de som blir misbrukt for å skape klikk. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Friluftsdame skrev:

Å være rosablogger uten utdannelse, fortoner seg nok for flere som å ha trukket vinnerloddet. En inntekt de ikke har noen forutsetning for å opprettholde ved en vanlig jobb. Det ser for meg ut som om det skapes en avhengighet knytter til å fortsette å blogge.

Tenk deg situasjonen da: Du er ung mor, ingen utdanning og får plutselig mye penger å rutte med, Du legger deg opp et forbruk, og må stadig eksponere deg selv og dine nærmeste for å opprettholde inntekten. Du vet og at plutselig en dag forsvinner blogging som inntektskilde, du vet at mange er kritiske til det du driver med og du står i fare for å skade de du eksponerer for tjene dine penger. Du har kanskje og reflektert over at en dag blir inntektskilden din gammel nok til å si nei, og kanskje vil han/hun og vende deg ryggen. 

Nettavisen og annonsører vil aldri ta ansvar for redaksjonelt innhold og personvern. Uten lovverk er det dessverre heller ingen som beskytter uansvarlige bloggere mot seg selv og de som blir misbrukt for å skape klikk. 

Vi tenker oss ikke situasjonen, vi ser den hver gang vi er innom en sånn "ung mor" blogg og det er et mareritt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig velskrevet artikkel FruJørgensen! :pls: Du sier det mange tenker, og jeg fikk gåsehud av de illustrasjonene som følger med. Stakkars barn :(  Å forøke å legitimere det overgrepet på privatliv som enkelte bloggere bedriver ved å skylde på at man er stolt av ungen sin og vil vise den frem, er rett og slett ikke holdbar! Selv er jeg gravid og tenker å være svært restriktiv med hva jeg legger ut. Klart jeg kommer til å være stolt av ungen, men jeg tenker litt sånn at dersom noen vil se på ungen min- ja da vet de hvor jeg bor :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Takk for at jeg ikke er den eneste!! Jeg er en jente på 20 år, selv har jeg ingen barn. Nå som jeg har bikket 20 har det jo faktisk skjedd at noen bekjente har blitt gravide eller fått barn og jeg er sjokkert over hva folk utleverer om seg selv! Jeg synes det er like ille med privatpersoner som bloggere. Om det er xxxx1996 på instagram som legger ut bilde av 5 uker gamle Loke eller Anna Rassumsen som legger ut bilde av Michelle hver bidige dag så synes jeg det er like ille. Jeg blir spesielt kvalm av Mammatilmichelle.blogg.no. Det er ikke noe blogg vettu.. Det er mammas bank. De få gangene jeg er innom er det jo fordi det er en ny graviditet på gang, med en ny mann.. Det blir vel en til? Kan ikke tenke meg at Jan vil være farsfigur til 3 uten å ha sitt eget biologiske avtrykk. Samtidig kan jeg ikke legge skjul på at jeg.. Blir litt fasinert? Her sitter en jente på samme alder som meg, hun har 3 barn, med 3 fedre, 8 forskjellige besteforeldre å forholde seg til, en ny samboer + nye svigers. Må nesten gi jenta en applaus også. Men også ris! Jeg synes ikke noe om å utlevere så mye om barn på nett – spesielt ikke når det blir en inntektskilde. Det er ikke å legge skjul på, mammabloggere er en stooor bransje.

Jeg tror faktisk terskelen for å legge ut et bilde som er litt på "kanten" er kortere når du vet du tjener 10 000 +++ på det. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over disse mammabloggerne her i lands. Jeg synes det er bekymringsverdig.. ikke bare på grunn av barna som blir utlevert på denne måten, en også måten "mamma bloggerne" i stor grad lager et glansbilde av det å være mor, ofte i ung alder.(og alene). De gir inntrykk av at så lenge du får et barn kan du legge ut bilder av det på en blogg å tjene penger på det.. Eller ringe nav. Jeg synes det er ekkelt å tenke på gitt hvor mange unge lesere de har. Jeg håper at dagens foreldre tenker seg mer om. Jeg er glad for at mamma tok bilder av meg på digitalkamera og satt de i foto album – ikke Facebook album. Selvsagt kommer jeg til å synes mine fremtidige avkom kommer til å være verdens nusselige klumper som er instaverdige. Noen ganger kommer jeg sikkert også til å dele ett bilde eller to – og det synes jeg er helt greit. Fordi jeg vet at det blir med det ene bildet og ikke noe mer. Jeg har nemlig ikke noe ønske om å greie ut om hele livet mitt på sosiale medier. Ingen er perfekte, men jeg skriver dette i håp om at kanskje de med 10 000 bilder av sine barn liggende ute på nett tenker seg om en gang eller to. Hvorfor skal hele verden få med seg at xx har tatt sine første skritt? Hvorfor holder det ikke at dere deler det øyeblikket? Når jeg blir mor håper jeg at jeg husker hva jeg har skrevet her.

Takk for meg


 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt av å se kommentarene under en blogger sin Instagram i går, etter artikkelen i Aftenposten. Hun forsvarer sin egen utlevering av privatlivet, som etter min mening er ekstrem og tilsynelatende helt grenseløs, med (fritt gjengitt med egne ord, men bedre rettskriving) Det er ingen sitater eller omtale av tredjepersoner, og kontoen er anonymisert, så jeg håper dette innlegget går fri fra moderering, fordi det sier mye om debatten generelt.

- vi lever i 2016 og "mobbepolitiet" angriper bloggere fordi de velger å dele

- folk leser det selv om de ikke liker det (dobbeltmoral)

- en lang rant om at kritikerne sitter hintende på nett og snoker (?) og jager etter å bli sett og få medalje for egen usikkerhet (??) at det brukes falske profiler og venners venner eller sine egne for å oppnå dette (???)

- folk må slutte å bruke internett hvis det er så ille det bloggerne gjør

- gale og pedofile kan bo i gaten din, hun viser gjerne bilder av familien sin fordi hun er så stolt

- aviser og ukeblader, samt internett vil ikke bli borte, og man må dele forsiktig. Hvis man ikke gjør det, må man skamme seg (??)

Det er et knippe kommentarer under bildet, og jeg antar at det ikke er så ille at 15 - 16 mennesker syns det bloggeren gjør er helt innenfor, med tanke på hvor mange som faktisk leser bloggen. Men det er skremmende at voksne mennesker faktisk tror at kritikken mot eksponering av barn på internett, dreier seg om sjalusi, misunnelse og jantelov! Og at man bare kan la være å lese bloggene, hvis det irriterer dem sånn!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FruJohansen skrev:

 

Det er et knippe kommentarer under bildet, og jeg antar at det ikke er så ille at 15 - 16 mennesker syns det bloggeren gjør er helt innenfor, med tanke på hvor mange som faktisk leser bloggen. Men det er skremmende at voksne mennesker faktisk tror at kritikken mot eksponering av barn på internett, dreier seg om sjalusi, misunnelse og jantelov! Og at man bare kan la være å lese bloggene, hvis det irriterer dem sånn!

ER ikke alle voksne mennesker som er tenkere, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten slik at man mistenker bloggeren for å drive et humorstunt, så far out er den kommentaren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Valetta skrev:

Utrolig nok har hun slettet innlegget med forsvarstalen.

Ligger på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er jo vanlig taktikk blant bloggere å hevde at all kritikk by\unner i misunnelse. Sykt irriterende - og årsaken til at en rekke gode tråder med berettiget bloggkritikk er blitt steng her på KG. :(:sur: 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, klart det er misunnelse. Jeg ville selvsagt ha byttet ut den gode utdannelsen min, den givende jobben min og de flotte kollegene mine for å kunne brette ut livet mitt for hele verden. Hvem ønsker seg ikke det? Jeg må gjøre noen endringer, da, få ut mannen og gjerne inn en ny, noen som kjenner en Ronny? Kjøpe inn hele kolleksjonen til Mille Koko og daglig la meg bli psykisk overfalt av alskens puter og dilldall. Nei, utdanning og en jobb er ikke det jeg egentlig ønsker meg, det er å vasse rundt i mitt eget sjeleliv og glemme alt jeg kan om rettskriving og hvordan man respekterer barn for det de er, for de er jo faktisk pengemaskiner for en mamma som kun har en tanke i hodet: meg selv. Klart jeg er misunnelig på de som får til slikt.

 

 

 

Og, ja, jeg blir forbanna over hvor idiotisk enkelte uttaler seg.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, pøbelsara skrev:

det er jo vanlig taktikk blant bloggere å hevde at all kritikk by\unner i misunnelse. Sykt irriterende - og årsaken til at en rekke gode tråder med berettiget bloggkritikk er blitt steng her på KG. :(:sur: 

 

Nei, for man vet jo egentlig aldri en skit om livet til disse bloggerne sier de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mallory
20 timer siden, Friluftsdame skrev:

Å være rosablogger uten utdannelse, fortoner seg nok for flere som å ha trukket vinnerloddet. En inntekt de ikke har noen forutsetning for å opprettholde ved en vanlig jobb. Det ser for meg ut som om det skapes en avhengighet knytter til å fortsette å blogge.

Tenk deg situasjonen da: Du er ung mor, ingen utdanning og får plutselig mye penger å rutte med, Du legger deg opp et forbruk, og må stadig eksponere deg selv og dine nærmeste for å opprettholde inntekten. Du vet og at plutselig en dag forsvinner blogging som inntektskilde, du vet at mange er kritiske til det du driver med og du står i fare for å skade de du eksponerer for tjene dine penger. Du har kanskje og reflektert over at en dag blir inntektskilden din gammel nok til å si nei, og kanskje vil han/hun og vende deg ryggen. 

Nettavisen og annonsører vil aldri ta ansvar for redaksjonelt innhold og personvern. Uten lovverk er det dessverre heller ingen som beskytter uansvarlige bloggere mot seg selv og de som blir misbrukt for å skape klikk. 

Her tror jeg du er inne på noe vesentlig. Enkelte bloggeres forsvarstaler, f.eks den @FruJohansen forteller om over her, gir en indikasjon på utdanningsnivået og modenhet forøvrig. Å innbille seg selv og enkelte andre om at kritikk ikke er berettighet og bare bunner i sjalusi og misunnelse, hjelper dem kanskje til å sove godt om natten. Argumentet om at kritikere bare kan la være å lese bloggen er så ansvarskrivende og feigt at jeg ikke har ord... Klart de gjerne vil få holde på i fred for kritiske blikk, heldigvis får de ikke det. Da hadde ting sannsynligvis vært enda verre. 

Jeg leser ikke blogger med barn som hovedingrediens, nettopp fordi jeg er negativ til det og dessuten ikke synes det gir meg noe å se på alt hva de kjøper (dsv sponses med) og prøver å få andre til å kjøpe. Den som tror at det bare er blogglesere som reagerer på trashy oppførsel, må tro om igjen.

Jeg håper mediedekningen av mammablogger og antall stemmer som sier at dette er feil, øker. Det er ikke bare barnebilder som er problemet, men at foreldre lever av å fortelle andre om barna og barnas privatliv. At noen av realitybloggerne lever et liv som kan få både barn og voksne til å bli helt sjokkert, hjelper jo ikke akkurat ungene det heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler kommentarfeltet til Mamma som 16 under innlegget "Et bilde sier mer enn 1000 ord". Jessica tør i alle fall stå for holdningen sin, det har jeg respekt for - selv om vi er grunnleggende uenige og det er et lite stykke mellom liv og lære. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egentlig så burde vi ikke kritisere dem, egentlig burde vi egge dem opp for å se hvor langt de faktisk er villige til å selge ungene sine ut. Det hadde blitt sosiale medier det. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...