Gå til innhold

Feire jul før jul med far

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn. Og det irriterer meg at faren deres ødelegger store deler av julen min og barnas sammen ved å feire jul med de FØR julaften. Forventninger og spenninga blir mye ødelagt. Ikke vil han rikke på dette. Hvordan gjør dere det i julen? 

Anonymkode: b9a4a...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med dette, men vet at det er veldig vanlig hos mange med delt samvær at den forelderen som ikke har barnet i julen har en liten julefeiring før barnet drar.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da forståelig at enhver forelder vil ha en slags jul sammen med barna sine hvis man ikke har de på selve dagen.  Hadde nok gjort det samme hvis jeg måtte dele barnet mitt med noen. 🤗 Forstår ikke helt hvorfor du mener at julen blir ødelagt for deg og barna? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn. Og det irriterer meg at faren deres ødelegger store deler av julen min og barnas sammen ved å feire jul med de FØR julaften. Forventninger og spenninga blir mye ødelagt. Ikke vil han rikke på dette. Hvordan gjør dere det i julen? 

Anonymkode: b9a4a...783

Det angår vel ikke deg noe som helst. Klart han vil ha en slags julefeiring med barna sine. Du får ha dem på julekvelden. Du har din jul med barna dine, og han har sin. Her er det du som er vanskelig.

Anonymkode: ada0f...6d3

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det angår vel ikke deg noe som helst. Klart han vil ha en slags julefeiring med barna sine. Du får ha dem på julekvelden. Du har din jul med barna dine, og han har sin. Her er det du som er vanskelig.

Anonymkode: ada0f...6d3

Er det faren eller barna som er viktigst her?  "Klart han vil ha..", skriver du..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Zienna skrev:

Er det faren eller barna som er viktigst her?  "Klart han vil ha..", skriver du..

Så mener du virkelig at barna ikke vil ha en koselig dag med faren sin med gaver, god mat og litt julefilmer? 

Anonymkode: 58fca...3b6

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barnebarn feirer annen hver jul sammen med far og mor.  Ingen har noen julaften på forskudd.  Forelderen og familien til den det ikke skal feires hos leveres gaver der jul skal feires.  Begge foreldrene er enige om at julaften skal være julaften, den ene i året.  Da skal alle pakker ligge under treet, fra alle. 

Har hørt om de foreldre som velger å gi pakkene sine først når barnet kommer dit, kanskje i romjula.  Etter min mening er det er egoistisk voksenbehov.  Selv små barn vet nøyaktig hvilken dag julaften er på.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten alle jeg kjenner som har delt omsorg feirer jul med barna sine, selv om dem ikke har dem på julaften. Da feirer dem før eller etter, alt ettersom hva som passer best. 
De som IKKE gir barna to julefeiringer, dem ferier sammen selv om dem ikke lengre er ett par.

Slik var det også for alle vennene mine med skilte foreldre i oppveksten, alle feiret en jul med mamma og en jul med pappa, hvert år, på samme måte som dem også feiret to bursdager.  

Anonymkode: b5626...482

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zienna skrev:

Mine barnebarn feirer annen hver jul sammen med far og mor.  Ingen har noen julaften på forskudd.  Forelderen og familien til den det ikke skal feires hos leveres gaver der jul skal feires.  Begge foreldrene er enige om at julaften skal være julaften, den ene i året.  Da skal alle pakker ligge under treet, fra alle. 

Har hørt om de foreldre som velger å gi pakkene sine først når barnet kommer dit, kanskje i romjula.  Etter min mening er det er egoistisk voksenbehov.  Selv små barn vet nøyaktig hvilken dag julaften er på.

Vi har veldig god erfaring med ekstra juleaften da barnet kommer hjem til den andre 4.dag jul. Da inviterer vi familie på julefeiring, og har spart igjen de fleste pakkene fra enten min ellers fars side av familien. Barn klarer virkelig ikke å glede seg over så mange gaver på en dag, mye bedre å få de delt opp. Både jeg og far synes dette er en fin tradisjon, "juleaften" 4.dag jul konkurrerer ikke med juleaften på noe som helst vis. Det er for barnets skyld at vi feirer ekstra, da barnet helst vil være hos meg hver juleaften, og for at far skal få må vi ha en slags bonus. Noe far da også gjør når barnet er hos meg juleaften. 

Vi splitter gavene mellom familiene, men sender noen på tvers. 

Anonymkode: 01d6f...1d1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så mener du virkelig at barna ikke vil ha en koselig dag med faren sin med gaver, god mat og litt julefilmer? 

Ja.  Jeg mener at julaften skal være julaften.  Barn vet godt at det er den dagen man åpner pakker. Man kan gjerne ha førjulskos med mat osv.  Det har man jo før jul.  Men ikke gjør julen annerledes enn barna forventer den!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zienna skrev:

Ja.  Jeg mener at julaften skal være julaften.  Barn vet godt at det er den dagen man åpner pakker. Man kan gjerne ha førjulskos med mat osv.  Det har man jo før jul.  Men ikke gjør julen annerledes enn barna forventer den!

Og hvem er det som lager forventningene til barna? Jo foreldrene. Om foreldrene fortsetter med både jul før jul og jul, så blir det noe barna forventer at jul skal være og absolutt ikke noe krise eller ødeleggende. Dette blir mer hva foreldre og voksne lærer barna å forvente av jul, ikke hva barna forventer alene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har veldig god erfaring med ekstra juleaften da barnet kommer hjem til den andre 4.dag jul. Da inviterer vi familie på julefeiring, og har spart igjen de fleste pakkene fra enten min ellers fars side av familien. Barn klarer virkelig ikke å glede seg over så mange gaver på en dag, mye bedre å få de delt opp. Både jeg og far synes dette er en fin tradisjon, "juleaften" 4.dag jul konkurrerer ikke med juleaften på noe som helst vis. Det er for barnets skyld at vi feirer ekstra, da barnet helst vil være hos meg hver juleaften, og for at far skal få må vi ha en slags bonus. Noe far da også gjør når barnet er hos meg juleaften. 

Vi splitter gavene mellom familiene, men sender noen på tvers. 

Anonymkode: 01d6f...1d1

Jeg er glad det ikke er slik for mine barnebarn.  De er annenhver julaften hos mor/far, og ditto nyttårsaften.  Vi bringer alle julegaver der barna skal være.  På julekvelden skal alle pakker mottas!  Slik har barn det med begge foreldre hos seg, og slik mener jeg at alle barn bør ha det. 

Du skriver at barnet helst vil være hos deg, og at barnet får denne ekstra julekvelden som en bonus for at barnet er hos far.  Må si at jeg synes det høres ille ut.  I vår familie har vi gått hardt inn for at barna skal se det som naturlig, og en selvfølge, at julaften feires annen hver julekveld hos foreldrene.  Vi tror at det er best for barna slik. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg vet ikke om jeg forstår konseptet "feire jul før jul".... 

Hva innebærer det sånn praktisk og spesifikt? 

Som jeg forstår det innebærer det julemiddag og julegaver - på forskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem er det som lager forventningene til barna? Jo foreldrene. Om foreldrene fortsetter med både jul før jul og jul, så blir det noe barna forventer at jul skal være og absolutt ikke noe krise eller ødeleggende. Dette blir mer hva foreldre og voksne lærer barna å forvente av jul, ikke hva barna forventer alene. 

Du har et poeng her, men bare så lenge foreldrene har eneinnflytelse.  Når barna begynner på skolen påvirkes de av mange flere enn foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zienna skrev:

Som jeg forstår det innebærer det julemiddag og julegaver - på forskudd.

Okay. 

Det er da tullball å "dobbeltfeire" denne høytiden. Det er forskjell på å feire hele sulamitten to ganger og det å ha førjulskos med barna. Kan ikke fatte at det finnes så mange egoistiske foreldre med barn som kun tenker på seg selv, skjult bak "barnas beste".....  

Dere som driver på med dette, oppfør dere som voksne oppegående mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår godt at den forelderen som ikke skal feire julaften sammen med barnet ønsker å lage en liten feiring for barnet eller barna enten før eller etter selve dagen.  

Anonymkode: a2ab0...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far må gjøre som han vil med feiring av ene eller andre sorten. Det er sentimentalt vissvass fra mor å blande seg inn i.

Julaften er 24 desember uavhengig av hvor mye ribbe du spiser eller pakker du åpner andre dager.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nesten alle jeg kjenner som har delt omsorg feirer jul med barna sine, selv om dem ikke har dem på julaften. Da feirer dem før eller etter, alt ettersom hva som passer best. 
De som IKKE gir barna to julefeiringer, dem ferier sammen selv om dem ikke lengre er ett par.

Slik var det også for alle vennene mine med skilte foreldre i oppveksten, alle feiret en jul med mamma og en jul med pappa, hvert år, på samme måte som dem også feiret to bursdager.  

Anonymkode: b5626...482

Hvordan tror du barnet opplever dette?  At der ikke er noen pakke under juletreet fra pappa, farmor og farfar, fordi hun feirer julaften hos mamma?  Eller omvendt, ingen pakke fra mamma, småsøsken eller mormor og morfar - fordi de er spart til en annen dag?  I våre familier er julaften den 24.12, og kun den dagen. 

Likeså med bursdager.  Mitt 50/50 barnebarn feirer bursdag kun på sin bursdag!  Da samarbeider mor og far for at det skal bli en flott dag for henne, annet hvert år hos hver av foreldrene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at den forelderen som ikke skal feire julaften sammen med barnet ønsker å lage en liten feiring for barnet eller barna enten før eller etter selve dagen.  

Anonymkode: a2ab0...e65

For barnets skyld, eller for sin egen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...