Gå til innhold

Umerket reklame i blogger

Mme Blavatsky

Anbefalte innlegg

Stadig vekk kommer jeg over noe som virker som "produktplasseringer" hos bloggere, men jeg blir usikker når innleggene ikke er merket som reklame/annonse. Hvordan kan man vite om det er sponset eller reklame for et firma om det ikke merkes?

Her et eksempel jeg kom over i dag:

http://kristinaandersen.blogg.no/1479018984_vi_tok_julen_p_forsku.html

Jeg hadde tatt det her for reklame for filmen, marsipanen og julebrusen, men kanskje hun har en fast sponsoravtale e.l.?  Hvordan kan man vite sånt? Ofte skriver bloggere om filmer de anbefaler samtidig som det kjøres kampanje for akkurat den filmen overalt ellers, men like vel blir ikke innleggene merket. Kan noen forklare hvorfor det er sånn?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor er det ikke merket om det er reklame? Er de ikke nødt til å merke det de får betale for å skrive om? Da tenker jeg på både bloggeren og de som eier det som reklameres for. De driver jo å lurer folk ellers?!😠

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 😊 

Men hvorfor ikke følge loven og gjøre alt ordentlig? Er ikke det best for alle partner? Om jeg hadde en blogg jeg levde av og som hadde mitt navn så hadde jeg selvsagt fulgt loven!! 

Er det virkelig helt vanlig, og hvorfor skjer det ikke noe om loven brytes? Jeg er pittelitt sjokkert over moralen hos bloggerne!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange bloggere som skriver om produkter de liker, og som ikke er sponset. Toppbloggere får sikkert betalt for det meste, men er ikke sikkert at absolutt alt er sponset. Du kan jo selv spørre bloggeren det er linket til her, om hvorfor hun evt. ikke merker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Purple Basil skrev:

Det er da mange bloggere som skriver om produkter de liker, og som ikke er sponset. Toppbloggere får sikkert betalt for det meste, men er ikke sikkert at absolutt alt er sponset. Du kan jo selv spørre bloggeren det er linket til her, om hvorfor hun evt. ikke merker. 

Det er vel "topp bloggere" jeg mener,  ja. Og det er jo kjempebra om ikke alle holder på med sånt ulovelig lureri!

Har du kanskje eksempler på at de skriver om produkter helt uten spons, økonomiske fordeler eller noe sånt så hadde det vært fint å se det! Jeg begynner å helt miste trua på alle bloggerne jeg har fulgt gjennom tida. 

😖

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Purple Basil skrev:

Tenk deg om du kunne velge mellom å publisere et innlegg du fikk 80.000 kroner for, vs et innlegg om hva du selv liker og ikke får penger for å omtale... 

Jeg for min del er så skeptisk til forretningsmoralen til disse toppbloggerne som gruppe, at jeg ikke tror et sekund på at de ikke får betalt for å markedsføre merkevarer/produkter/tjenester dersom de ikke helt konkret opplyser at de ikke får betalt for å skrive om det og/eller mottar noe gratis og /eller prøver å få leserne til å klikke på affiliatelenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ikke tiltro til toppbloggerne når det gjelder anbefalinger av noe som helst lenger, uansett hva det måtte være - merket eller ei. Det er så gjennomsyret med spons at jeg ikke tar noe de skriver for god fisk lenger. Jeg tenker at de etter hvert må ha gått fra å være perfekte "selgere" til å bli upålitelige, og jeg tenker at alt kan kjøpes for penger og at disse bloggene er 100% kommersielle.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det fører til bøter eller annen straff så irriterer jeg meg over sånt lureri fra folk som tjener 100 000 på bla. å lure folk sånn!! 😤 Det er bare så frekt og ufordragelig, og jeg vil si min mening om det!

Hvor kan jeg sende email eller klage? Hva er vitsen med lover om de bare kan brytes daglig uten at noen bryr seg?! Er det til forbrukerådet eller noe sånt? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Snapchat er nå blitt den nye arenaen for snikreklame! Noen bloggere er flinke og opplyser om det i snappen, men ser stadig flere som linker og henviser til blogginnlegg hvor det er sponsede produkter uten å merke. Senest i dag; Lene Orvik legger ut umerket snap og skriver at hun lodder ut et bord på IG, går inn på bildet og det viser seg at det er en sponset premie.

Jeg synes reglene skal være de samme for linking til annonseinnlegg på snap som på IG/twitter/FB

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Mallory skrev:

Tenk deg om du kunne velge mellom å publisere et innlegg du fikk 80.000 kroner for, vs et innlegg om hva du selv liker og ikke får penger for å omtale... 

Jeg for min del er så skeptisk til forretningsmoralen til disse toppbloggerne som gruppe, at jeg ikke tror et sekund på at de ikke får betalt for å markedsføre merkevarer/produkter/tjenester dersom de ikke helt konkret opplyser at de ikke får betalt for å skrive om det og/eller mottar noe gratis og /eller prøver å få leserne til å klikke på affiliatelenker.

Nå er de fleste bloggere IKKE toppbloggere, og det er de vanlige bloggerne jeg mener. Har selv hatt blogg hvor jeg stadig skrev om produkter jeg likte, uten å få betalt for det. I hovedinnlegget står det "bloggere", ikke "toppbloggere" så svaret mitt var tilpasset det. 

Når det gjelder toppbloggere så kan ingen her vite om absolutt alt er sponset, og det kan faktisk hende at bloggeren legger ut produkter hun/han liker. Men ingen av oss kan vite noe helt sikkert. Derfor får dere skrive til toppbloggerne og spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Purple Basil

Jeg bet meg merke i at du også nevnte toppbloggere i det opprinnelige innlegget ditt. Toppbloggere – de profesjonelle reklamebloggerne – er jeg skeptisk til på generelt grunnlag. De må nok bare godta at beviselig elendig merkepraksis i bloggbransjen har gjort dem mindre troverdige. Det er selvsagt synd for dem som ikke driver med lureri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være lov å dra på kino med søskenbarna sine og si om man likte filmen eller ikke uten at folk skal mistenke at det er sponset? Og drikke julebrus? Hvis dere ikke vil at bloggerne skal skrive om sånt så blir det jo bare de sponsede innleggene! Skjønner poenger ditt, men eksempelet var dårlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest PetronellaPetrine
16 timer siden, Purple Basil skrev:

Nå er de fleste bloggere IKKE toppbloggere, og det er de vanlige bloggerne jeg mener. Har selv hatt blogg hvor jeg stadig skrev om produkter jeg likte, uten å få betalt for det. I hovedinnlegget står det "bloggere", ikke "toppbloggere" så svaret mitt var tilpasset det. 

Når det gjelder toppbloggere så kan ingen her vite om absolutt alt er sponset, og det kan faktisk hende at bloggeren legger ut produkter hun/han liker. Men ingen av oss kan vite noe helt sikkert. Derfor får dere skrive til toppbloggerne og spørre. 

Enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Spoonejentaa skrev:

Må vel være lov å dra på kino med søskenbarna sine og si om man likte filmen eller ikke uten at folk skal mistenke at det er sponset? Og drikke julebrus? Hvis dere ikke vil at bloggerne skal skrive om sånt så blir det jo bare de sponsede innleggene! Skjønner poenger ditt, men eksempelet var dårlig. 

Problemet er jo at når det forekommer reklameinnlegg, affiliatelenker og produktplasseringer nesten hver eneste dag så skal ender man opp med null troverdighet. Som oppegående leser så regner man da med at både kino og brus er sponset. Skjult markedsføring bedriver de jo konstant, helt uten konsekvenser. Og bloggerne sponses jo gjerne samtidig med de samme produktene, som den lindex kimonoen og den ansiktsrullen. Som de alle bare har "oppdaget" helt samtidig og "eelsker". At enkelte lesere fremdeles tror på alt det disse hyperkommersielle bloggerne skriver er ufattelig naivt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Sånt irriterer meg litt, men jeg tenker også at.... Man er passe dum om man ikke tar det med en klype salt som blir omtalt på bloggene, det er jo sånn de tjener penger. Når "plutselig" alle bloggerne eeelsker den nye sjokkisen eller viser klær fra Junkyard og bare "æmmægæd" så tenker man sitt. Jeg bare orker ikke. Dette er grunnen til at jeg ikke leser blogger

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...