Gå til innhold

Samboeren min tror vi er rike når lønn kommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tjener helt greit begge to, tilsammen har vi utbetalt rundt 35 000 kr, men det er absolutt ikke mye. Etter faste utgifter er trekt er det ca 15 000 kr igjen til andre ting som mat osv. Vi har tre barn, to her hele tiden og en annenhver helg. Han sier hver gang rett før ny lønn at han skal være flink med pengene,men han føler seg rik når lønna kommer. Han bruker ca 100 kr pr dag på lunch på jobb, småhandler hver dag på butikken til ca 200-300 kr på kveldene. Det er bare surr som godteri og brus osv. Han har alt for stor appetitt. Han kjøper seg også småting her og der som klær eller spiser ute osv. Så når han har brukt opp det han har igjen så sier han at det er jo ikke noe problem for jeg har jo penger.  Men da skal jo det rekke til alt mulig for to voksne og to/tre barn, det gjør at vi alltid er blakke en uke om ikke mer før neste lønning. Da har han lært sier han, men det har han jo ikke. Jeg har sagt jeg vil følge budsjett, men han kjører sitt eget løp. Jeg har sagt jeg kan ta over økonomien, han sier ja til det helt til lønningen kommer da skal han fikse selv igjen. Han har aldri vært superflink med økonomien, men det har gått over styr i det siste. Han har lagt til seg dyre vaner etter at vi ble to. Jeg orker snart ikke mer, jeg har måtte spurt mine foreldre om hjelp flere ganger pga dette og føler meg som en dust. Nå er det snart lønning, rettere sagt imorgen, og jeg gruer meg. Vi har lønningsdag begge to imorgen. Jeg vet at det blir kaos, og er så redd hvordan dette blant annet også skal påvirke julen for oss alle. Har noen vært i samme situasjon, evt har råd? Jeg har prøvd å snakke med han mange ganger om at dette må ta slutt, vi kan ikke ha det sånn mer. Han er så enig, helt til han føler seg rik igjen. 

Anonymkode: 9a4cf...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har 35 000 til sammen har dere veldig dårlig råd. Det er åpenbart at samboeren din ikke kan ha ansvaret for penger og du må ta over kontrollen. Å bruke 100 kroner på lunsj hver dag er råflott og noe som må stoppes umiddelbart.

Anonymkode: 41818...b9b

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Jeg har sagt jeg kan ta over økonomien, han sier ja til det helt til lønningen kommer da skal han fikse selv igjen.

Sørg for å få ordnet det slik at du tar over økonomien neste gang dere snakker om det og han sier ja, slik at han ikke får tilgang på så mye penger. Fortell han at dette er et krav fra deg.

Anonymkode: c5848...cf9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har dere en felleskonto for fellesutgifter? Hvis ikke, opprett 2 stk. En med og en uten kort. Begge overfører faste beløp til disse kontoene hver måned. Dette skal dekke strøm, bolig, klær / utstyr til barna osv. Alle regninger betales fra denne. Kortkonto brukes til mat og andre løpende husholdningsutgifter. Det man har igjen på egen konto må man klare seg med resten av måneden og man prioriterer selv hva.

Går han ikke med på dette ville jeg vurdert ekstern hjelp som Familievernkontor eller lignende. Dere har ikke nok å rutte med til at dere kan opptre på den måten han gjør. Planlagt økonomi begynner med at man setter av penger til faste og løpende utgifter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Har dere en felleskonto for fellesutgifter? Hvis ikke, opprett 2 stk. En med og en uten kort. Begge overfører faste beløp til disse kontoene hver måned. Dette skal dekke strøm, bolig, klær / utstyr til barna osv. Alle regninger betales fra denne. Kortkonto brukes til mat og andre løpende husholdningsutgifter. Det man har igjen på egen konto må man klare seg med resten av måneden og man prioriterer selv hva.

Går han ikke med på dette ville jeg vurdert ekstern hjelp som Familievernkontor eller lignende. Dere har ikke nok å rutte med til at dere kan opptre på den måten han gjør. Planlagt økonomi begynner med at man setter av penger til faste og løpende utgifter.  

Støttes. Dette er den greieste løsningen på økonomi i parforhold.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blondie65 skrev:

støttes. Dette er den beste og enkleste måten å kunne få en styrbar økonomi på.

Anonymkode: 697b8...d1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med resten! Opprett felleskontoer og ha regler. Lunsj må kjøpes på eget kort, snacks på butikken på eget kort! Når han er blakk før lønn må han klare seg med 0 kr til lønn. Om kun du handler mat kan også kun du ha felleskontokortet slik at han ikke bruker av det for å handle når han selv er blakk. Ikke gi han penger når han går tom!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også oppgitt over alle disse han skal kjøpe julegave til når vi ikke har verdens beste økonomi. Han sier han skal legge rundt 400-500 kr i hver gave til alle i familien. Til og med barnet (ikke felles) til eksekona han ikke har hatt kontakt med annet enn ett tilfeldig hei de siste årene skal få dyr julegave. Jeg har sagt at vi har ikke råd til det når han skal kjøpe alle gavene i november og desember. Vi behøver ikke å kjøpe til alle. Jeg føler foreldre, søsken, besteforeldre og egne barn er de man kjøper til når man ikke har all verdens å rutte med. Men ikke så mye i beløp som han planlegger når vi ikke har pengene til det. Hvis han gjør det, kan ikke jeg kjøpe en eneste julegave for da må jeg stå for det vi trenger for å leve. Jeg har sagt det flere ganger til han og da blir han så sint, for han han har alltid kjøpt fine julegaver sier han. Familien hans er folk som har alt og trenger ikke kjenpe dyre gaver. Han planlegger også at vi skal bruke rundt 2000 kr pr barn, jeg vet ikke hvem verden han lever i. Han tror penger varer evig og har null bakkekontroll. 

Han blir også oppgitt hvis han må bruke av sine penger på "kjedelige ting" men viktige som lusekurer osv. Da blir han irritert, og da har han plutselig dårlig råd. Dette er også irriterende. 

Takk for svar på dette, og til deg med utfyllende svar. Dette er selv det jeg ønsker å følge, men jeg får ikke med meg han på laget. Evt må vi ta en tur på familievern kontoret ja, for nå er det nok. Jeg skal sette meg ned å prøve å snakke med han igjen ikveld. 

Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det snart lønning, rettere sagt imorgen,

Denne samtalen med han bør du ta i dag, + at du ordner med kontoene i dag. Fortell han at dere ikke kan ha det slik lengre.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til felleskontoen for mat og regninger, bør dere ha en konto til sparing. Bli enige om hvor mye hver av dere skal sette inn på den ved lønning. 

Anonymkode: 41818...b9b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frustrererende! Høres ut som han ser på det dere får utbetalt som monopolpenger, men i realiteten kan jo dette fort bære veldig galt avsted. 

Anonymkode: b2b1b...62d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i litt lignende situasjon. Her innser mannen at han ikke er flink med økonomi, han forventer ikke å leve på meg, men siden han ikke er flink til å holde kontroll på utgifter, han overforbruker og tenker ikke på alle utgifter fremover.

Vi har felleskonto til utgifter og felles sparekonto. Mannen godtar at jeg styrer med regninger osv, men siden han ikke har noe budsjett kan han finne på å kjøpe seg en dyr ting, og da er det plutselig ikke noe igjen til felles, avtalt sparing😥 Han har hatt budsjett før, forsøkt både at jeg skal hjelpe ham, at han skal gjøre det alene osv. Også vært et tema på familievernkontor, men han lærer ikke av feila. Jeg har bestemt meg for at jeg rett og slett må være kjip. Ikke noe mer "låne ham penger" eller "være grei å la ham handle lunsj fra felleskort". 

Håper dere finner ut av det, vet at utrygghet rundt økonomi er kjempevanskelig og skaper er høyt stress og konfliktnivå.

Anonymkode: 47928...692

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere også ned sammen og skriv budsjett for et helt år, slik at han får forståelsen av hvor pengene trengs.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok slutte å åpne lommeboka når det er tomt hos ham, verken mer eller mindre, så får han spørre sine foreldre om hjelp når det er tomt. At du har gjort det, og at han ikke innser hvor umodent det er å holde på slik, viser jo at han ikke evner å ta ansvar. 

Anonymkode: d3677...ec3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere har 35 000,- utbetalt og skal forsørge to voksne og to barn, samt et barn til i helgene, har dere absolutt ikke god økonomi. Mannen din bør sjekke med arbeidsgiver om han kan få hele eller deler av lønna si på en egen konto til felles utgifter. Evt. kan han sette opp fast overføring i nettbanken sin på den datoen lønna kommer inn på konto. Det som står igjen på kontoen etter at hans andel av faste utgifter, mat og avsetning til sparing/ferie/gaver er overført er det han har å bruke på lunsj etc. på en måned. Vil han begynne å smøre matpakke hjemme går det fra felles matbudsjett. Ønsker han å kjøpe lunsj i kantina/kiosk går dette fra hans egne konto. 

Når det gjelder julegaver må du lage et budsjett og sette deg ned og vise dette til mannen. Sett opp et skjema med hvor mye dere får utbetalt i desember, trekk fra faste og variable utgifter og vis han hvor mye som står igjen. Når januar kommer bør dere begynne å sette av en sum i måneden til sparing/uforutsette utgifter. Dere kan også titte i nettbankene deres, flere har grafer som viser hvor mye man bruker på hva i måneden. Tydeliggjør hvor mye han bruker på seg selv i måneden kontra hvor mye du har å bruke på deg selv når du må stå for matutgiftene til familien, og spør han om han syntes dette virker rettferdig. Si at dersom han ønsker å fortsette slik må dere ha separat økonomi. 

Anonymkode: 3c22c...14a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ønsker ikke å dumpe han, vi har jo ett liv sammen. Han er en utrolig flott mann på mange måter utenom dette med økonomien. Han er en flott familiemann som vier sin tid med meg og barna, han stiller alltid opp. Han gjør sin del hjemme av både rengjøring og matlaging, han er flink til å vise og å prate om følelser. Han er en mann man kan ha gode samtaler med, både smal talk og dype samtaler. Og jeg elsker han jo. Vi har ett fint hjem sammen vi alle trives i, og han er ikke minst en trofast og snill mann. Dette med at han har null forståelse økonomisk er ekstremt slitsomt og har skapt sine diskusjoner for å si det sånn. Jeg orker ikke mer av det, men jeg orker jo han. Så å dumpe han er ikke ett alternativ.  

Jeg tar med meg alle andre svar, og skal ha en samtale med han ikveld. Den skal ikke være ferdig før vi har en løsning som fungerer. 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en oversikt over utgiftene per måned. Hvis han regnestykket. Kanskje han trenger en visuell framstilling for å forstå at dere f.eks. Ikke har råd til å bruke 2000 kr på julegave til hver av barna. 

Anonymkode: 2679a...71a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å si at man har dårlig økonomi med 35.000 utbetalt. De har 15.000 igjen etter faste utgifter, og det er da helt ok. Det skulle jo være mer enn nok til mat og diverse, dersom han hadde vært litt mer fornuftig. 

Anonymkode: 59087...9f8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle var dere da dere traff hverandre? Hvor mange år som selvstendig, aleneboende i fast arbeid hadde han vært FØR han traff deg? Og hvordan var hans økonomiske situasjon da?

Anonymkode: 1e9f4...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...