Gå til innhold

Bare jeg som syntes mange som er imot pels er trangsynte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har dyr på norske pelsdyrfarmer det mye bedre enn dyr på farmer i Kina. Norge har strenge regelverk og kontroller av Mattilsynet. Kina har ingenting, så sett fra mitt syn så er det bedre å beholde det i Norge enn at folk kjøper pels fra Kina. Det vil alltid være noen som vil ha pels, ikke bare rike Frogner fruer bruker det. Reis ut på vidda å se hvor mange av samene som bruker pelsluer eller andre pelsplagg om vinteren. Når det er 30- ute så begynner syntetiske materialer å funke dårlig for å holde varmen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Severus skrev:

Nå har dyr på norske pelsdyrfarmer det mye bedre enn dyr på farmer i Kina. Norge har strenge regelverk og kontroller av Mattilsynet. Kina har ingenting, så sett fra mitt syn så er det bedre å beholde det i Norge enn at folk kjøper pels fra Kina. Det vil alltid være noen som vil ha pels, ikke bare rike Frogner fruer bruker det. Reis ut på vidda å se hvor mange av samene som bruker pelsluer eller andre pelsplagg om vinteren. Når det er 30- ute så begynner syntetiske materialer å funke dårlig for å holde varmen.

Hvor ofte ser du produkter med norsk pels da? I likhet med skinnprodukter kommer omtrent alt skinn fra India og Kina 

Anonymkode: ba7b6...324

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som vet hva instinkt er eller betyr. Da det aldri er observert. Derfor blir det meningsløst å bruke instinkt som en forklaring på noe som helst. Det er noen forskere der ute som er uenige i hva instinkt er så jeg vil uttale nå at instinkt ikke kan brukes som forklaring på noe som helst. (Din tale om evolusjon har overbevist meg)

Anonymkode: 90fb7...911

hehe:)  La oss snakke om adferd og bevegelsesmønster da. Enig i at instinkt er et litt difust begrep.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

INGEN DYREARTER GNAGER PÅ SINE EGNE ELLER PÅ ANDRE DYREARTER I DET FRI

Hva med å ha mink og rev i annethvert bur bortover. Vi har løst problemet for norsk pelsindustri!! :):)

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Jo, alle pelsfarmer driver med mishandling av dyr, fordi det å ha rever og mink i små bur er i seg selv mishandling. Det går an å ha kuer og sauer uten å mishandle dem, men å gi et pelsdyr et noenlunde naturlig liv er plent umulig, dette pga at de krever: store områder å jakte på/nok stimulans til å etterligne dette, og kjøtt til å spise.

Det går ikke an å ha en stor populasjon med mink/rev og fore dem med kjøtt, og det går heller ikke an å gi dem store nok områder eller bruke nok tid på dem slik at de ikke går på veggen.

Kuene trenger bare å stikke nesa ned, så finner de maten, de bruker tiden sin på å spise og tygge drøv, mens rovdyr bruker mye tid på å jakte, og kort tid på å spise. Hva skal de bruke resten av tiden sin til? Sitte i et mikroskopisk bur og spise på hverandre?

Om man spiser kjøtt, kan man velge bevisst etter dyrevelferd, men dette er umulig i pelsproduksjon.

Har du kilder på at alle pelsfarmer driver med misshandling?

H

Anonymkode: 653a5...940

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Hva sier du om datteren din ønsker seg hamstere da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3. desember 2016 den 13.44, Den Lille Heksa skrev:

Hva sier du om datteren din ønsker seg hamster da?

ville ikke svare på det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på pels + sminke er at det i dag kun er for forfengelighetens skyld. Ingen trenger pels i dag, de andre tingene er nytteting. Det er ingen problem å kjøpe både falsk pels og sminke som ikke er testet på dyr nå, så man har et valg. Det som er fint med bevegelsen er at den utvikler mange nye produkter, som ikke fantes før, slik at folk får flere valgmuligheter. 

Anonymkode: 89cd2...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen på pels + sminke er at det i dag kun er for forfengelighetens skyld. Ingen trenger pels i dag, de andre tingene er nytteting. Det er ingen problem å kjøpe både falsk pels og sminke som ikke er testet på dyr nå, så man har et valg. Det som er fint med bevegelsen er at den utvikler mange nye produkter, som ikke fantes før, slik at folk får flere valgmuligheter. 

Anonymkode: 89cd2...e63

Det finnes også pelsprodusenter som ikke mishandler :)  Så det gjelder det både sminke og pels ;) ikke alt er dyretestet, og ikke alle pelsprodusenter er mishandling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2016 den 20.09, AnonymBruker skrev:

Altså først for å si ifra, jeg støtter IKKE pels. 

Jeg kjenner jeg blir oppgitt av pelsdiskusjoner på nett, for det blir KUN satt fokus på jakkene, at folk til og med glemmer alt annet grusomme som skjer. Hvorfor er de ikke imot kjøtt? Hvorfor er de ikke imot slavearbeidet? Hvorfor er de ikke imot dyretestet sminke? Hva med da iPhone? Hvorfor skal man absolutt ha dundyne,dunpute osv, bare for at DU skal sove bedre? Disse fuglene må altså dø for at du skal ha en varmere dyne også. Så mange unge som er helt imot pels, når de da spiser kjøtt, bruker dyretestet sminke, kjøper klær av mennesker som har blitt brukt som slaver. 

Ser diskusjoner der unge jenter påstår at det ikke er dyremishandling i slakteriene, og at det mye av slavearbeidet har folk valgt selv, men der har de ikke tenkt så langt. 

Det stemmer nok at ulvene er i fotsaksfeller, men så kommer de med at de river av pelsen og skinnet (flår) de levende. Hvor de da har det fra kan jeg faktisk tenke meg, de har da tenkt at de mårhundene som blir flådd i Asia, er pelsen som er på jakka, men det er ikke samme pelsen. Selv om man ser personer flår et dyr som ulv eller mårhund, så betyr det ikke at pelsen er til DEN jakka, det betyr heller ikke at de skal bruke pelsen. De flår fordi de er ustabile gale mennesker som er helt forstyrret.

Men nå skal ikke alt fokuset gå på bare jakkene, for det er da vi virkelig glemmer alt annet som lider.

Slakteriene driver også med tortur av dyr, ikke alle slakteriene som avliver dyrene med engang. Dette gjelder både i Norge og utlandet. Ingenting er like ille i Norge som det er i utlandet. Om man da skal si imot på at kjøttprodusentene ikke driver med mishandling, så burde man google ned "Slakteri dyremishandling" på forskjellige språk, eller sjekke utenlandske aviser. 

Ikke alle pelsfarmer driver med mishandling av dyr, ikke alle slakterier som driver med mishandling av dyr, ikke alle som blir tvunget til slavearbeid og mishandlet.

Men om man da spiser kjøtt, bruker dyretestet sminke osv, og da er imot pels så blir det ikke logisk.  

Tenk også på alle dyrene som kunne spart livet sitt, men som da ikke kunne leve fordi DU trengte å kose deg med biffsnadder osv.

Det jeg prøver å komme fram til er du en dyreelsker som hater pels, så burde du også tenke litt når du spiser kjøtt, og mye annet.

SLUTT Å BARE FOKUSER PÅ JAKKENE.

(Er litt dårlig til å skrive så man kan fort misforstå, så om noen tolker meg feil så spør gjerne hva jeg mener)

Du stiller jo et viktig spørsmål, men jeg tror at når alt kommer til alt, klarer man ikke være bevisst på absolutt alt. Det er veldig mye man ofte skal være bevisst på, alt ifra slanking og helse til andre ting. Vi er jo ikke laget til å ta innover oss absolutt. Såpass bevisst på alt, tror jeg ikke vi er i stand til. Det er jo mye som produseres som ikke er bra. Nei, utenom ull og vintergode sko, så kjøper jeg ikke pels, men når jeg først kjøper en I- phone, laptop eller datamaskin, så tenker jeg lite på om hvor innholdet kommer fra, men om det er en bra vare. Og tror egentlig mange reagerer på samme måte. Det er umulig å være oppmerksom på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk ann å ha to tanker i hodet samtidig. Selv bruker jeg ikke sminke og hudpleie som er testet på dyr, bruker ikke pels,  spiser ikke foi gras osv. Ja, jeg spiser kjøtt, men jeg er veldig bevisst på hvilket kjøtt jeg spiser. Blant annet så kjøper jeg hovedsakelig kyllingen min fra holte gård, eggene mine fra et lite småbruk osv og har flere dager i uken hvor jeg spiser vegetar mat. Jeg har et stort ønske om at kjøttproduksjonen skal bli mer dyrevennlig, jeg synes ikke det er godt nok. Men kjøttproduksjonen er vanskelig å bare kutte ut. Vi trenger mat. Dette dilemmaet dukker ikke opp ved pelsdyrnæringen. Der mishandles dyr, KUN for at vi skal se fine. Det er derfor et veldig enkelt og fornuftig standpunkt og ta.

Alle munner drar heter det, vi som forbrukere kan gjøre masse. 

Nå er det ikke slik at dersom ønsker bedre rettigheter for dyr, så gir man faen i alt annet. Jeg unngår å handle i butikker som har fått reaksjoner pga arbeiderene sine forhold. Jeg kjøper Asfalt bladet av de narkomane, gir penger til tigggere, veldedige organisasjoner, har fadderbarn osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2016 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Hva sier du om datteren din ønsker seg hamster da?

ville ikke svare på det nei.

Kan godt svare på dette.

La oss si et hamster skal få et likt liv som pelsdyr i forhold til sin kroppstørrelse.
Buret skal være en liten nettingboks, bare slik at hamsteret skal ha en platting å hoppe opp på, det holder. Sett inn en pinne som skal være et aktiviseringsobjekt, null strø for det skaper bare gris og man rengjør aldri buret, så her er det netting hamsteret skal gå på. Den skal aldri være ute av buret (glem alle krav og anbefalinger om at gnagere skal få lov til å komme ut fra buret minst en time hver dag), gi tilsyn gjennomsnittelig 3 sekunder daglig, dette kan gå under foring for å spare tid. Sett inn ett hamster til for å spare plass til et annet bur, at hamstere ikke går godt overens er ikke så farlig.

De færreste holder dyr på denne måten, og de som gjør det driver med grov vanskjøtsel. Så å trekke paralleler til andre type husdyr forsterker vel bare poenget. Og det her er atpåtil rovdyr med helt andre type behov og instinkter enn f.eks kyr og gnagere. Hunder og katter er nærmere rev og mink enn det hamstere er, så hva med å bare putte en hund inn i ett bur 24/7? Glem instinkter, glem hjernetrim, glem turer, glem å i det hele tatt ta hunden ut av buret. Der har man pelsdyroppdrett.

Ja til valpefabrikker i Norge! For her kan man gi hunden ett bedre liv enn i f.eks Kina. Samme type bur, samme tilsyn og like mye mat, men her i landet har man tross alt regler når det kommer til dyrevelferd, det har de ikke i Kina(...):sprettoy:

Endret av Nebel86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...