AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 baby er en uke gammrl, når begynne med pute? er ganske sikker på at de på barnas hus sa man ikke skal bruke pute de første månedene. men alle de rundt meg mener dette er feil? Anonymkode: 7da80...849
Gjest Keikolina Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Nei, man skal ikke bruke pute.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 Nei babyer skal ikke ha pute, man kan begynne ved ett år. Min 2 åring vil fortsatt ikke ha pute Anonymkode: c1f62...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #4 Skrevet 11. november 2016 Ingen pute til spebarn. Anonymkode: b12a0...b31
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 Ikke pute nei. Noen butikker har veldig flate puter som egentlig ser mer ut som et litt tykt putetrekk. Skal i hvertfall ikke ha noe mer på lenge enda. Anonymkode: 4aa57...e39
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 Er på barsel nå, og til min store overraskelse blir det anbefalt å bruke pute til spedbarn for å hindre flatt bakhode! Noen andre som har hørt dette? Anonymkode: 40c1e...c6e
appelsinjuice Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er på barsel nå, og til min store overraskelse blir det anbefalt å bruke pute til spedbarn for å hindre flatt bakhode! Noen andre som har hørt dette? Anonymkode: 40c1e...c6e Anbefaler de vanlig pute eller Babydorm? Vet at et sykehus som tidligere anbefalte dette gikk bort fra dette da pute øker risikoen for krybbedød. Var jeg deg ville jeg enten droppet puten eller kjøpt Babydorm pute, som er designet for å motvirke flatt bakhode. Babydorm har et "hull" i midten slik at babyen ikke så lett får snudd hodet til siden, samt at det visstnok er laget av et materiale som det skal være mulig å puste igjennom dersom babyen skulle dra puta over hodet. Vær baby hadde flatt hode på den ene siden, og Babydorm puta samt manuellterapeut for å fjerne låsninger korrigerte dette problemet. I følge brosjyren som fulgte med Babydorm puta skal den visstnok også redusere risikoen for krybbedød, og i alle fall ikke øke den slik som vanlig puter (ja, i alle fall i følge brosjyren...) Babydorm er dog temmelig dyr, så du kan jo se an behovet først. Jeg ville i alle fall styrt unna vanlige hodeputen til spedbarn!
Thinkerbelle Skrevet 11. november 2016 #8 Skrevet 11. november 2016 Bruk en slik pute med "søkk" i midten, de er trygge for baby og motvirker flatt bakehode👌🏼
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 Ingen pute her. Har ikke hatt noe problem med flatt bakhode, er det vanlig? Anonymkode: 08125...06c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #10 Skrevet 12. november 2016 Det er helt vanlig at noen babyer har flatt bakhode pga mye ryggligging. Det jevner seg ut når baby blir større og sitter mer opp. Ikke behov for pute. Om målet er at baby ikke Sksl ligge helt flatt (refluks, tett nese osv) ville jeg heller hevet sengehodet med ca 30 grader. Anonymkode: d05cf...eec 2
Aomame Skrevet 12. november 2016 #11 Skrevet 12. november 2016 Spedbarn skal ikke ha pute. Bedre med litt flatt bakhode en periode enn økt risiko for krybbedød. Unngå bruk av puteFlere forskningsstudier viser en sammenheng mellom bruk av pute og plutselig uventet spedbarnsdød. Barnet risikerer å få puten over ansiktet. Dette kan føre til at barnet puster inn utåndet luft (CO2 opphopning) eller ikke får puste i det hele tatt. En baby har ikke et ferdig utviklet bevegelsesmønster til å dytte pute og andre elementer vekk hvis hodet blir tildekket. https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå