AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 Hei Jeg ligger på grensen til å få diabetes og tenkte derfor jeg skulle prøve å endre kostholdet (overvektig). Men hva kan jeg (ikke) spise? Og hva med lørdagskos? Må jeg droppe min elskede sjokolade...? Har du linker eller gode tips setter jeg pris på det. Har skjønt at man bør spise hver 3-4 time. Andre råd? Anonymkode: 4ca26...392
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Du spiser minst mulig sukker. Bytt ut sjokoladen med mørk sjokolade og reduser inntaket. Utover det er det tonnevis av informasjon på nett. Bare å søke. Anonymkode: 680ee...9ff 1
Hoppsi Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 slik jeg forstår har hu ikke diabetes enda?? Du har ikke følinger?? Men ligger litt høyt på blodsukker?? Du må spise sunnere rett å slett, mindre karbohydrater i kosten. Men jeg ville ha spurt legen min og å fått hjelp til å komme til en ernæringsfysiolog eller noen med spesiel kompetanse på kosthold for diabetes. Slik att du kan få en kostholdsplan. Og ja det vil være lurt å ikke spise så mye godis/sjokolade. det finnes mye på nett. På Facebook finnes det en gruppe som deler sine historier om diabetes. Også vil jeg tipse deg om en app som heter karbo og insulin. Denne viser hvor mye karbohydrater det er i mat. Disse er jo kansje mer for dem som allerede har fått diabetes men det er nyttig info der😉 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #4 Skrevet 11. november 2016 1 minutt siden, Hoppsi skrev: slik jeg forstår har hu ikke diabetes enda?? Du har ikke følinger?? Men ligger litt høyt på blodsukker?? Du må spise sunnere rett å slett, mindre karbohydrater i kosten. Men jeg ville ha spurt legen min og å fått hjelp til å komme til en ernæringsfysiolog eller noen med spesiel kompetanse på kosthold for diabetes. Slik att du kan få en kostholdsplan. Og ja det vil være lurt å ikke spise så mye godis/sjokolade. det finnes mye på nett. På Facebook finnes det en gruppe som deler sine historier om diabetes. Også vil jeg tipse deg om en app som heter karbo og insulin. Denne viser hvor mye karbohydrater det er i mat. Disse er jo kansje mer for dem som allerede har fått diabetes men det er nyttig info der😉 Karbohydrater er det da ingenting galt med så lenge hun spiser grovt og unngår hvitt brød, ris, pasta, osv? Hva skulle hun i så fall erstattet karbohydratene med? Melkeprodukter? Anonymkode: 8e6f1...130
Hoppsi Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karbohydrater er det da ingenting galt med så lenge hun spiser grovt og unngår hvitt brød, ris, pasta, osv? Hva skulle hun i så fall erstattet karbohydratene med? Melkeprodukter? Anonymkode: 8e6f1...130 Jeg sa ikke att hun skulle kutte ut! Men spise mindre!! Langsome karbohydrater er bra.:) i tillegg så råder jeg henne til å oppsøke folk som kan dette. 1
dronningvinter Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 Kom deg til en kostholdsrådgiver og ikke spør anonyme på kvinneguiden. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karbohydrater er det da ingenting galt med så lenge hun spiser grovt og unngår hvitt brød, ris, pasta, osv? Hva skulle hun i så fall erstattet karbohydratene med? Melkeprodukter? Anonymkode: 8e6f1...130 Karbohydrater er så absolutt av betydning når det kommer til diabetes. Diabetikere må lære seg å telle karbyhydrater pga blodsukkeret. Anonymkode: 2118c...9dd 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #8 Skrevet 11. november 2016 Mannen min har diabetes, men er ikke så flink som han burde være. Jeg synes det er vanskelig å mase og han er ikke typen til å ta tak i kostholdet sitt. Jeg synes at oppfølging med kostholdsveiledning og aktivitet burde være en selvfølge for alle som står i fare for å få livsstilsrelaterte sykdommer. Mannen min får bare insulin og beskjed om at "det er lurt å gå ned litt i vekt". Blir ganske provosert! Det var politikken. Hvis du ikke får hjelp er det som de andre sier her. Minimalt med søtsaker og loff. Spis fiberrikt, mye grønnsaker, tell kalorier og bli mer aktiv. Det jeg skulle ønske mannen min gjorde slik at han kan være frisk og leve lenge. 🙁 Anonymkode: 89e08...843
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #9 Skrevet 11. november 2016 3 timer siden, Hoppsi skrev: slik jeg forstår har hu ikke diabetes enda?? Du har ikke følinger?? Men ligger litt høyt på blodsukker?? Du må spise sunnere rett å slett, mindre karbohydrater i kosten. Men jeg ville ha spurt legen min og å fått hjelp til å komme til en ernæringsfysiolog eller noen med spesiel kompetanse på kosthold for diabetes. Slik att du kan få en kostholdsplan. Og ja det vil være lurt å ikke spise så mye godis/sjokolade. det finnes mye på nett. På Facebook finnes det en gruppe som deler sine historier om diabetes. Også vil jeg tipse deg om en app som heter karbo og insulin. Denne viser hvor mye karbohydrater det er i mat. Disse er jo kansje mer for dem som allerede har fått diabetes men det er nyttig info der😉 Takk for tips. Skal sjekke ut den appen. Jeg har søkt litt på nett og det står man skal unngå melkeprodukter, syltetøy, juice, saft og rødt kjøtt, i tillegg til fett (unntatt oljer). Her blir det totalt omlegging av kostholdet. Det var i grunnen derfor jeg spurte. Hva drikker man? Kun vann? Jeg er veldig glad i god mat og gruer meg til hva frokosten blir nå fremover... Dette gir meg et puff når det gjelder å sette igang med vektnedgang. Jeg har ikke fått noe diagnose og det kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å få heller. Anonymkode: 4ca26...392
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #10 Skrevet 11. november 2016 3 timer siden, dronningvinter skrev: Kom deg til en kostholdsrådgiver og ikke spør anonyme på kvinneguiden. Jeg er sikker på at det sitter minst én med diabetes her som kan komme med tips. Jeg tok opp overvekten min med legen min, men hun svarte bare unnvikende. Leger er redd for å ta i det. Overvekten kommer pga psykisk belastning som resulterte i overspising i en periode. Jeg har vært normalvektig hele mitt liv frem til dette. Fordi flere i familien har hatt spiseforstyrrelser har jeg ungått alt som heter kaloritelling og hva det nå er helsefanstikere driver med, fordi jeg har en tendens til kontroll og er redd det skal bikke over. Derfor tenkte jeg å få tips som helst ikke går på "tell kalorier", men heller "du kan spise grovt og velg lettvariant av melkeprodukter". (Dette gjør jeg allerede.) Det jeg ikke vet så mye om er om "unngå" betyr totalfravær eller "helst ikke, men da i små mengder" (som betyr hva?). Hvordan oppleves det å få føling? Hvordan merker man at man får det? Dette er skremmende for meg. Anonymkode: 4ca26...392
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #11 Skrevet 11. november 2016 Jeg skjønner hva du mener med telling av kalorier, men det kan være vanskelig å få oversikten uten å gjøre det. Det kan i hvert fall være greit å sette seg inn i hva som er kaloririkt og hva som ikke er det slik at du tar gode valg. Vi må ha noe fett, det er bra for bl.a. synet. Det er nesten ingenting du bør kutte helt ut hvis du ikke er allergisk, men sukker og raffinerte produkter kan du spise minimalt av, f.eks. bare når det er en spesiell anledning og du får det servert. Mannen min har ikke hatt alvorlige følinger, men noen ganger blir han veldig ør i hodet og må ha noe å drikke eller spise. Ikke begynn å tenke på det da, for da blir du ør i hodet! 😜 Hvis du tar tak nå, så kommer det til å gå greit. Folk spiser og trener seg friske fra diabetes type 2. Ikke vær for bekymret, men ta tak! 😊 Anonymkode: 89e08...843 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #12 Skrevet 11. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sikker på at det sitter minst én med diabetes her som kan komme med tips. Jeg tok opp overvekten min med legen min, men hun svarte bare unnvikende. Leger er redd for å ta i det. Overvekten kommer pga psykisk belastning som resulterte i overspising i en periode. Jeg har vært normalvektig hele mitt liv frem til dette. Fordi flere i familien har hatt spiseforstyrrelser har jeg ungått alt som heter kaloritelling og hva det nå er helsefanstikere driver med, fordi jeg har en tendens til kontroll og er redd det skal bikke over. Derfor tenkte jeg å få tips som helst ikke går på "tell kalorier", men heller "du kan spise grovt og velg lettvariant av melkeprodukter". (Dette gjør jeg allerede.) Det jeg ikke vet så mye om er om "unngå" betyr totalfravær eller "helst ikke, men da i små mengder" (som betyr hva?). Hvordan oppleves det å få føling? Hvordan merker man at man får det? Dette er skremmende for meg. Anonymkode: 4ca26...392 Det er du selv som må ta tak i overvekten din, ikke legen. Og det er ikke så vanskelig å gå ned i vekt. Kosthold er det aller viktigste. Kosthold er kilo, trening er gram. Kutt ut raske karbohydrater, kutt ut sukker. Spis regelmessig, ikke spis for store måltider. Mere grønnsaker på middagstallerkenen enn kjøtt f.eks. Drikk et glass vann før hvert måltid. Husk at magen tar ei lita stund før den kjenner metthetsfølelsen, så spis sakte. Vær obs på flytende kalorier, dvs det du drikker. Juice, brus, alkohol, melk, biola.. Vann skal være tørstedrikken. Hvis du er vant til å drikke brus så kjøp deg ei kullsyremaskin og funlight, og lag din egen brus. Mye sukker i frukt, så ikke spis ubegrenset av det. Sjekk karbohydrater og kalorier. Du bør ikke innta for mye kabohydrater og heller ikke for mange kalorier. Få i det nok proteiner, det metter. Proteiner finner du i egg, fisk, kjøtt. Anonymkode: 2118c...9dd
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #13 Skrevet 11. november 2016 5 timer siden, dronningvinter skrev: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hva du mener med telling av kalorier, men det kan være vanskelig å få oversikten uten å gjøre det. Det kan i hvert fall være greit å sette seg inn i hva som er kaloririkt og hva som ikke er det slik at du tar gode valg. Vi må ha noe fett, det er bra for bl.a. synet. Det er nesten ingenting du bør kutte helt ut hvis du ikke er allergisk, men sukker og raffinerte produkter kan du spise minimalt av, f.eks. bare når det er en spesiell anledning og du får det servert. Mannen min har ikke hatt alvorlige følinger, men noen ganger blir han veldig ør i hodet og må ha noe å drikke eller spise. Ikke begynn å tenke på det da, for da blir du ør i hodet! 😜 Hvis du tar tak nå, så kommer det til å gå greit. Folk spiser og trener seg friske fra diabetes type 2. Ikke vær for bekymret, men ta tak! 😊 Anonymkode: 89e08...843 Takk, dette trengte jeg nå. 🙂 Anonymkode: 4ca26...392
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #14 Skrevet 11. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er du selv som må ta tak i overvekten din, ikke legen. Og det er ikke så vanskelig å gå ned i vekt. Kosthold er det aller viktigste. Kosthold er kilo, trening er gram. Kutt ut raske karbohydrater, kutt ut sukker. Spis regelmessig, ikke spis for store måltider. Mere grønnsaker på middagstallerkenen enn kjøtt f.eks. Drikk et glass vann før hvert måltid. Husk at magen tar ei lita stund før den kjenner metthetsfølelsen, så spis sakte. Vær obs på flytende kalorier, dvs det du drikker. Juice, brus, alkohol, melk, biola.. Vann skal være tørstedrikken. Hvis du er vant til å drikke brus så kjøp deg ei kullsyremaskin og funlight, og lag din egen brus. Mye sukker i frukt, så ikke spis ubegrenset av det. Sjekk karbohydrater og kalorier. Du bør ikke innta for mye kabohydrater og heller ikke for mange kalorier. Få i det nok proteiner, det metter. Proteiner finner du i egg, fisk, kjøtt. Anonymkode: 2118c...9dd Du har ikke helt forstått hva dette handler om. Og, hvis det er så lett å gå ned i vekt, hvorfor tror du mange sliter med det? Du høres ut som en bedreviter uten egenerfaring. Jeg skjønner at du har litt peiling på kosthold, men du ser ikke det store bildet her. Jeg skjønner at det er jeg som må gjøre noe med vekten min, ikke legen. Men når jeg tar opp et (annet) problem og relaterer det til overvekten så føyses det bort. I stedet for å bekrefte at jeg er overvektig og kanskje spør litt rundt det, later legen som om det ikke er noe problem. Det er et problem på flere måter, ikke bare for meg, men for mange overvektige. Derfor denne reaksjonen på legens handling. Jeg tar til meg rådene om kosthold. Anonymkode: 4ca26...392 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #15 Skrevet 11. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke helt forstått hva dette handler om. Og, hvis det er så lett å gå ned i vekt, hvorfor tror du mange sliter med det? Du høres ut som en bedreviter uten egenerfaring. Jeg skjønner at du har litt peiling på kosthold, men du ser ikke det store bildet her. Jeg skjønner at det er jeg som må gjøre noe med vekten min, ikke legen. Men når jeg tar opp et (annet) problem og relaterer det til overvekten så føyses det bort. I stedet for å bekrefte at jeg er overvektig og kanskje spør litt rundt det, later legen som om det ikke er noe problem. Det er et problem på flere måter, ikke bare for meg, men for mange overvektige. Derfor denne reaksjonen på legens handling. Jeg tar til meg rådene om kosthold. Anonymkode: 4ca26...392 Jo, jeg tror jeg har forstått hva det handler om; du er overvektig, og du står i fare for å utvikle diabetes type 2. Ergo så må du ned i vekt. Og du etterspør her på forumet hvordan du kan gå ned i vekt for å unngå å få diabetes. Det at du elsker sjokolade og at du har familiemedlemmer som sliter med Derfor forklarer jeg til deg hvordan du kan gå ned i vekt. Istedet så velger du ansvarsfraskrivelse, at det er legen din som ikke spør og involverer seg. Legen har jo bekreftet til deg at du må ned i vekt, vil du at han skal si rett ut at "Hør er, du er overvektig, du må slanke deg"? Sånn som jeg ser det så har du nå fått et skikkelig puff i rumpa til å ta tak i vekten din og kostholdet ditt. Du er heldig som ikke har utviklet diabetes enda. Du har nå et valg om å enten ta tak i vektproblemet, gå ned i vekt, eller å bare fortsette sånn som du gjør nå der du ender opp med en sykdom som gjør at du på sikt må måle blodsukker og sette sprøyter på deg selv. Ikke bruk familiemedlemmer som har problemer med spising og kalorier som unnskyldning. Du er jo faktisk en av de du også. Og: man er ikke helsefanatiker bare pga man er obs på hva man trykker i seg av kalorier.... Anonymkode: 2118c...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #16 Skrevet 11. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sikker på at det sitter minst én med diabetes her som kan komme med tips. Jeg tok opp overvekten min med legen min, men hun svarte bare unnvikende. Leger er redd for å ta i det. Overvekten kommer pga psykisk belastning som resulterte i overspising i en periode. Jeg har vært normalvektig hele mitt liv frem til dette. Fordi flere i familien har hatt spiseforstyrrelser har jeg ungått alt som heter kaloritelling og hva det nå er helsefanstikere driver med, fordi jeg har en tendens til kontroll og er redd det skal bikke over. Derfor tenkte jeg å få tips som helst ikke går på "tell kalorier", men heller "du kan spise grovt og velg lettvariant av melkeprodukter". (Dette gjør jeg allerede.) Det jeg ikke vet så mye om er om "unngå" betyr totalfravær eller "helst ikke, men da i små mengder" (som betyr hva?). Hvordan oppleves det å få føling? Hvordan merker man at man får det? Dette er skremmende for meg. Anonymkode: 4ca26...392 Jeg har ikke diabetes eller er på grensen til diabetes, men kan få hypoglykemi (føling) om jeg spiser godteri. Når jeg får det så blir jeg akutt ekstremt sulten (altså, sånn at jeg nærmest kan spise et helt brød på en gang type sulten), kaldsvetter, skjelver og absolutt ikke meg selv. Det er vanskelig å kommunisere med meg, og jeg blir blek. Når jeg drikker juice eller noe sånt blir det bra etter ca 15 min. Dette er ikke en alvorlig føling, og jeg har aldri hatt alvorlige følinger og får nok heller ikke det siden jeg ikke har diabetes. Anonymkode: 629e7...b00
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #17 Skrevet 11. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke diabetes eller er på grensen til diabetes, men kan få hypoglykemi (føling) om jeg spiser godteri. Når jeg får det så blir jeg akutt ekstremt sulten (altså, sånn at jeg nærmest kan spise et helt brød på en gang type sulten), kaldsvetter, skjelver og absolutt ikke meg selv. Det er vanskelig å kommunisere med meg, og jeg blir blek. Når jeg drikker juice eller noe sånt blir det bra etter ca 15 min. Dette er ikke en alvorlig føling, og jeg har aldri hatt alvorlige følinger og får nok heller ikke det siden jeg ikke har diabetes. Anonymkode: 629e7...b00 Mener du ikke da hyperglykemi? Anonymkode: 558e8...8e3 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #18 Skrevet 12. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke diabetes eller er på grensen til diabetes, men kan få hypoglykemi (føling) om jeg spiser godteri. Når jeg får det så blir jeg akutt ekstremt sulten (altså, sånn at jeg nærmest kan spise et helt brød på en gang type sulten), kaldsvetter, skjelver og absolutt ikke meg selv. Det er vanskelig å kommunisere med meg, og jeg blir blek. Når jeg drikker juice eller noe sånt blir det bra etter ca 15 min. Dette er ikke en alvorlig føling, og jeg har aldri hatt alvorlige følinger og får nok heller ikke det siden jeg ikke har diabetes. Anonymkode: 629e7...b00 Føling av sukker?? Har jeg aldri hørt om. Det er ikke blodsukkeret som gjør att du får føling eller?? Man må jo ha sukker hvis man får føling.... Da er blodsukkeret lavt og man trenger mer sukker i blodet. Anonymkode: 0ea12...e4d 1
mintgrønn Skrevet 12. november 2016 #19 Skrevet 12. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke diabetes eller er på grensen til diabetes, men kan få hypoglykemi (føling) om jeg spiser godteri. Når jeg får det så blir jeg akutt ekstremt sulten (altså, sånn at jeg nærmest kan spise et helt brød på en gang type sulten), kaldsvetter, skjelver og absolutt ikke meg selv. Det er vanskelig å kommunisere med meg, og jeg blir blek. Når jeg drikker juice eller noe sånt blir det bra etter ca 15 min. Dette er ikke en alvorlig føling, og jeg har aldri hatt alvorlige følinger og får nok heller ikke det siden jeg ikke har diabetes. Anonymkode: 629e7...b00 Dette kan ikke stemme. For det første kan man ikke få føling av sukker. For det andre kan man ikke få føling når man ikke har diabetes. Ja, man kanskje kjenne seg litt svimmel og skjelven når det er lenge siden sist man har spist men har man ikke diabetes så kan ikke det kalles for føling.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #20 Skrevet 12. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke diabetes eller er på grensen til diabetes, men kan få hypoglykemi (føling) om jeg spiser godteri. Når jeg får det så blir jeg akutt ekstremt sulten (altså, sånn at jeg nærmest kan spise et helt brød på en gang type sulten), kaldsvetter, skjelver og absolutt ikke meg selv. Det er vanskelig å kommunisere med meg, og jeg blir blek. Når jeg drikker juice eller noe sånt blir det bra etter ca 15 min. Dette er ikke en alvorlig føling, og jeg har aldri hatt alvorlige følinger og får nok heller ikke det siden jeg ikke har diabetes. Anonymkode: 629e7...b00 Eh, nei. Anonymkode: 67c9b...5ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå