Gå til innhold

Besøksvenn betaling

tånegla

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som har fysiske utfordringer, han har noen dager han er helt på topp og andre dager det ikke går så bra med ham.

Dessverre har han lite sosialt nettverk og vi som står ham nærmest begynner å kjenne på det at det er fryktelig tungt de dagene han har det tøffest. I dag ringte han og skrek at han hadde så store smerter at han bare ville dø. Jeg har familie og idag kan jeg ikke slippe alt jeg har i hendene for å reise til ham.

Vi som står ham nærmest har snakket med ham om å finne en besøksvenn som kan være sammen med ham både på gode og dårlige dager, litt som en personlig assistent, noen timer hver dag, eller noen dager i uken. Dette må han betale ut av egen lomme da han ikke har krav på offentlig støtte. Spørsmålet er da, hvor mye skal man betale for slik?

Skal man legge seg på listen til den offenlige lønnen for støttekontakt som er 170 kr/t her i kommunen, eller må vi regne med at han må betale mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Besøksvenn gjennom røde kors er nok ikke tingen. Det er gjerne veldig begrenset med tid, og de skal kun dekke behovet for sosial kontakt. Ikke lovlig å ta imot lønn for slikt. Er på frivillig basis, kan dermed ikke regne med at noen vil stille flere timer flere dager i uken. 

Støttekontakt er lønnet arbeid. Men er ikke vanlig å stille mer enn 1 gang i uken, er par timer hver gang.

Dere bør kanskje oppsøke Hjemmetjenesten i kommunen hans. Han kan ha krav på hjelp derfra. Ville startet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tatja skrev:

Besøksvenn gjennom røde kors er nok ikke tingen. Det er gjerne veldig begrenset med tid, og de skal kun dekke behovet for sosial kontakt. Ikke lovlig å ta imot lønn for slikt. Er på frivillig basis, kan dermed ikke regne med at noen vil stille flere timer flere dager i uken. 

Støttekontakt er lønnet arbeid. Men er ikke vanlig å stille mer enn 1 gang i uken, er par timer hver gang.

Dere bør kanskje oppsøke Hjemmetjenesten i kommunen hans. Han kan ha krav på hjelp derfra. Ville startet der.

Takk for svar:blomst:, men du svarer ikke på det jeg spør om. 

Vi er klar over at vi ikke kan bruke RødeKors, han kan ikke"få" personlig assistent fra kommunen heller, og han har vedtak på støttekontakt 9 t i måneden. Disse timene brukes til å bli fulgt til og fra behandling. Han trenger noe utover dette og må dermed dekke utav egen lomme. Hvor mye må han regne med å betale i timelønn er spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2016 den 19.19, tånegla skrev:

Jeg har en venn som har fysiske utfordringer, han har noen dager han er helt på topp og andre dager det ikke går så bra med ham.

Dessverre har han lite sosialt nettverk og vi som står ham nærmest begynner å kjenne på det at det er fryktelig tungt de dagene han har det tøffest. I dag ringte han og skrek at han hadde så store smerter at han bare ville dø. Jeg har familie og idag kan jeg ikke slippe alt jeg har i hendene for å reise til ham.

Vi som står ham nærmest har snakket med ham om å finne en besøksvenn som kan være sammen med ham både på gode og dårlige dager, litt som en personlig assistent, noen timer hver dag, eller noen dager i uken. Dette må han betale ut av egen lomme da han ikke har krav på offentlig støtte. Spørsmålet er da, hvor mye skal man betale for slik?

Skal man legge seg på listen til den offenlige lønnen for støttekontakt som er 170 kr/t her i kommunen, eller må vi regne med at han må betale mer?

Kan han ikke få BPA gjennom Uloba?

Er det helt sikkert at han ikke kan søke om å få dekt BPA?

Anonymkode: b5ed0...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan han ikke få BPA gjennom Uloba?

Er det helt sikkert at han ikke kan søke om å få dekt BPA?

Ja, dette har vi søkt om og fått avslag. Vi har sjekket alle muligheter, og privat er eneste mulighet, evt må han flyttes på sykehjem. Ett sted han ikke hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2016 den 19.19, tånegla skrev:

Det kan også søkes til kommunen om å få en fast person (feks en sosionom, psykiatrisk sykepleier, eller med annen utdanning) i en time eller lengre tid, en eller flere dager pr uke å snakke med. Denne personen fra Kommunen kan både komme hjem til brukeren og dra sammen med brukeren til steder. Personen kan hjelpe til med mye forskjellig, i tillegg til samtaler. Dette koster ingen ting for brukeren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, tånegla skrev:

Ja, dette har vi søkt om og fått avslag. Vi har sjekket alle muligheter, og privat er eneste mulighet, evt må han flyttes på sykehjem. Ett sted han ikke hører hjemme.

Så synd. Sjekk det jeg skrev om en person fra Kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

170 kr/t er vel akseptabelt om det er ei halv eller heil stilling, men for nokre spreidde timar blir det alt for lite.
250/t er eg redd du må opp i. RILUM, naturlegvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere egentlig er ute etter er en personlig assistent? Jeg ville hørt med Uloba, Aleris og alle disse andre firmaene som driver med dette. De hjelper med å søke etter folk, bistår i ansettelsesprosessen, ved eventuelle konflikter eller sykemelding m.m.  

Anonymkode: 93884...639

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hørt med Uloba, Aleris og alle disse andre firmaene som driver med dette. De hjelper med å søke etter folk, bistår i ansettelsesprosessen, ved eventuelle konflikter eller sykemelding m.m.

Du må aldri finne på å vikle deg inn i et formelt ansettelsesforhold, det er uhyre risikabelt. Noen slike ansatte eier ikke moral, og du ender opp med å betale i dyre dommer for ingenting. Alt må selvsagt være svart og papirløst. 

Anonymkode: 5ef5b...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Knut Berg skrev:

170 kr/t er vel akseptabelt om det er ei halv eller heil stilling, men for nokre spreidde timar blir det alt for lite.
250/t er eg redd du må opp i. RILUM, naturlegvis.

Tusen takk.

Støttekontaktlønn er 170kr/t og jeg lurte på om det var greit å legge seg på den prisen.

Jeg tenker at det muligens er noen flyktninger el. som ønsker å praktisere norsk og få betalt samtidig som de hjelper et medmenneske.

Vi er forøvrig i prosessen med å søke om psyk.sykepleier, men han trenger mer menneskekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, happiest skrev:

Hva med privat hjemmehjelp/hjemmesykepleie? 

Hva er poenget? Det blir jo enda dyrere enn en ufaglært.

Anonymkode: 5ef5b...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...