AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #21 Skrevet 10. november 2016 Tømmingen i forkant er verre enn selve undersøkelsen, fy faen. Du drikker noe greier som smaker hoggorm og som får tarmen din til å kvitte seg med absolutt alt. Når du er sikker på at du er tom må du på dass en tre-fire turer til. Føler seg helt innhula etterpå. Undersøkelsen er litt vond når de skal forbi svingene i tarmen, men de vonde partiene tar ca tre sekunder så det går greit. Pust med magen og tenk på Norge. Anonymkode: e951e...17f 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #22 Skrevet 10. november 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: På diakonhjemmet sykehus har de slike bukser med hull i rumpa, de tar veldig menneskelig hensyn, men slik er det ikke på alle sykehus. På andre sykehus er man splitter naken og må skreve i tillegg. Anonymkode: e1346...66b Det er sant at det er ulik praksis om man får bukse eller ikke. Men om man ikke får bukse så blir man ihvertfall tildekket med et håndkle eller duk. Det er ved rektoskopi at man ligger i gynekologisk leie, da undersøker man bare den nederste delen av tykktarmen. Ved koloskopi ligger man på siden ev flytter seg over på ryggen også på siden igjen i løpet av undersøkelsen, men man ligger ikke med bena høyt. Anonymkode: 5b81d...f58 1
Gjest skjære Skrevet 10. november 2016 #23 Skrevet 10. november 2016 6 timer siden, Antoinette skrev: Hadde du droppet denne setningen hadde jeg kanskje tatt deg seriøst. Dersom man er gutt/ mann som aldri har tatt undersøkelser nedentil og ikke aner hvordan de oppleves, så tenker jeg at dette er en ganske vanlig bekymring. Min første antagelse var at TS var ung, men jeg ville og forstått det om han var eldre. Man trenger ikke være sprengkåt for å få stå. I tillegg tror jeg noen menn føler litt på at det å få stå i "feil" situasjoner får veldig negativ reaksjon fra omgivelsene, at det er noe av det dummeste som kan skje i sosiale situasjoner (selv når man er hos legen).
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #24 Skrevet 10. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt det mange ganger, som noen over her sier, at ja for noen er det bare ubehagelig, mens for andre er det jævlig vondt. Når jeg tok det første gangen, var det bare ubehagelig, (helt til de kom til den første knekken på tarmen, som ligger øverst til venstre på magen din ca på høyde med navelen, etter det er det plankekjøring) Nå er jeg operert en del ganger, så for meg er det grusomt, og jeg får smertestillende, de slår meg helt ut. Du må nesten velge selv hva du vil, men hvis det var jeg som skulle inn, så skulle heg hatt smertestillende. Før undersøkelsen så må du tømme tarmen, dvs du drikker noe greier så går det unna deretter. Etter at du har tømt tarmen så blir du klargjort for undersøkelse, må ta av deg alt så du er naken nedentil, deretter får du en bukse med ett hull i rompa som de skal stikke slangen inn igjennom, du er ikke naken foran de på noen måte. Det tar vel en 10-15 min avhengig av hva de finner. Jeg har selv tatt undersøkelsen både poliklinisk, og ved at jeg har vært lagt inn. Håper dette var til hjelp Anonymkode: 9de8d...93a Takk det hjalp! Anonymkode: af49c...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #25 Skrevet 10. november 2016 Har tatt colonoskopi, med det var med narkose (propofol) - rart å lese at Norge gjør det uten noe særlig bedøvelse..! (fikk gjort i utlandet) Anonymkode: 10c4f...18c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #26 Skrevet 10. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har tatt colonoskopi, med det var med narkose (propofol) - rart å lese at Norge gjør det uten noe særlig bedøvelse..! (fikk gjort i utlandet) Anonymkode: 10c4f...18c Norge bruker ikke unødvendig narkose. Det er en risiko med det og. Anonymkode: d8ab6...8b0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #27 Skrevet 11. november 2016 På 10.11.2016 den 10.47, AnonymBruker skrev: De som jobber med sånt, er mer interessert i hvordan tarmen din ser ut, enn om du får ereksjon. Skulle du få ereksjon så har nok helsepersonell oppled også dette før og kan takle også den situasjonen. De fleste menn blir og rutinemessig undersøkt i prostata via rectum ved helsekontroller når de har passert sin første ungdom. Anonymkode: 38ae7...01c Hvordan takler de situasjonen? Er det sant at de slår på penisen for å få den ned? Anonymkode: b88d2...410
Honnikorn Skrevet 11. november 2016 #28 Skrevet 11. november 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er et normalt oppegående menneske på 18 år legges du ikke inn på sykehus for å ta hverken coloskopi eller ct. Anonymkode: 43dd5...39b Å jo da. Hadde først da jeg var 16 år..
Honnikorn Skrevet 11. november 2016 #29 Skrevet 11. november 2016 Gangen i det hele er omtrent slik: du får et brev om hvordan prep skal utføres. Er det hjemme går du på apoteket og kjøper prepmiddel, citrafleet er et pulver man kan bruke. Smaker sitron og er lett å få ned. Det kan være lurt å ikke spise svære måltider dagen før en prep. Du kan bare drikke klare væsker den kvelden du skal tømme, buljong kan være lurt for å ikke forstyrre saltbalansen i kroppen. På undersøkelsesdagen kan du ikke ta til deg noe. Du kommer inn i et rom med en lege og en sykepleier, du får noe å dekke deg til med. De bruker oftest ikke bedøvelsesmidler men man kan be om det på forhånd. Legen bruker en bedøvende gelé på sonden, den virker ganske så raskt. Det er ikke en morsom undersøkelse akkurat, men den pleier å være mer ubehagelig enn vond, unntatt i svingene. Legen ser ikke på deg, han følger mest med på en skjerm og du kan ofte få lov å se du også. Han kommer til å føre slangen helt opp til enden av tykktarmen og så ser han og tar prøver på vei ut for å si det sånn. Da er det vonde stort sett over og selve undersøkelsen er derfor ikke vond. Undersøkelsen begynner i ryggleie og så legges du over på siden. Det pleier å være fort gjort og etterpå er det bare å finne nærmeste gatekjøkken og få i seg mat CT utføres med samme tømming, men her setter de bariumlyster for å fylle opp tarmen. Denne undersøkelsen er ikke vond, men det er ekkelt å bli fylt opp slik og man føler at man VIRKELIG må på do. De tar bilder og så får du springe på do. På CT får du ha på en skjorte.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #30 Skrevet 11. november 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan takler de situasjonen? Er det sant at de slår på penisen for å få den ned? Anonymkode: b88d2...410 Ingen helsepersonell slår på penisen for å få den ned. Dette er en merkelig seiglivet myte. Helsepersonell bryr seg ikke om at den står, men vil late som ingenting. Jeg har jobbet i helsevesenet i mange år og har aldri hørt om at noen noengang har slått på en penis. Anonymkode: 5b81d...f58
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #31 Skrevet 11. november 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge bruker ikke unødvendig narkose. Det er en risiko med det og. Anonymkode: d8ab6...8b0 Kom på at jeg tok biopsi(er noen år siden), kanskje det var derfor jeg ble lagt i narkose. Var på privat klinikk, med preoperative blodprøver osv. Anonymkode: 10c4f...18c
Gjest made4u Skrevet 17. november 2016 #32 Skrevet 17. november 2016 Jeg og kamerater kom ravende full tilbake fra danske-tur en gang, en kamerat som hadde en liten skvett sprit for mye med seg i tillegg til flasken han har lov til å ha med seg kom og spurte meg om han skulle gå og fortolle de 1,5 desiliterne han hadde for mye, jeg ba han om å ikke gjøre dette (hva betyr vel 1,5 dl for mye?). Når vi kom til toll-sonen så gikk han 20 meter fremfor meg, pyse som han er så jeg at han gikk mot rød sone (altså noe å fortolle). Det tar jo sin tid, så stresset av å måtte vente på han så åpnet jo jeg kjeften og sa at han må for pokker ikke finne på å gå der... Det vekket jo tollernes oppmerksomhet naturlig nok, så ble grundig sjekk av oss begge. Heldigvis fungerte ikke rumpe-undersøkelsen slik jeg fryktet, så jo for meg en blå engangshanske og scener jeg ikke ville se for meg... Var mye mer humant enn det, men hadde jo klart å skape såpass mye oppmerksomhet rundt oss at vi nær måtte forvente en grundig sjekk - så dem tittet bare inn der og jeg måtte jo spørre om de var fornøyd med hvordan jeg hadde tørket meg der bak... Forøvrig imot alle former for narkotika, og hadde uansett ikke med meg mer enn tillatt mengde så det gikk jo greit i tollen og vi fikk en historie for livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå