Gå til innhold

Har du blitt undersøkt i rompa?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må snart innlegges og vet det blir undersøkelser opp I rompa. Vet jeg skal få en slange opp I,  vistnok tømmes med rektal væske.  Jeg skal og ta Ct av tarmen med barium klyster. Jeg har litt rompe fobi. Noen her som har fått noe I rompa? Jeg gruer meg.   Er det vondt? Redd for å få ereksjon og hvis der viser seg å være godt... mest er der flaut. 

Anonymkode: af49c...1e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mest sannsynlig så forjvlig vondt at du ikke trenger å bekymre deg for dine edlere deler. Du skal få bedøvelse?

Anonymkode: ac154...29b

• Liker 1
Skrevet

De som jobber med sånt, er mer interessert i hvordan tarmen din ser ut, enn om du får ereksjon. Skulle du få ereksjon så har nok helsepersonell oppled også dette før og kan takle også den situasjonen. 

De fleste menn blir og rutinemessig undersøkt i prostata via rectum ved helsekontroller når de har passert sin første ungdom. 

Anonymkode: 38ae7...01c

• Liker 1
Skrevet

Du blir tildekket så ingen ser om du får en ereksjon. 

Men dette er dessverre ganske så ubehagelig så en ereksjon tviler jeg på at du får. Man pleier å få morfin og beroligende intravenøst før en slik undersøkelse, så ubehagelig er det ofte. Noen synes det er direkte smertefullt, særlig når endoskopet når svingene i tarmen. Satser på at det går greit for deg. Forstår godt at dette ikke er noe å glede seg til, men du får tenke at etterpå så får du resultatet og forhåpentligvis en bedre hverdag om de kan behandle deg.

Lykke til!

Anonymkode: 5b81d...f58

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vondt? Redd for å få ereksjon og hvis der viser seg å være godt

Hadde du droppet denne setningen hadde jeg kanskje tatt deg seriøst.

• Liker 4
Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Har kun hatt ultralyd av prostata av undersøkelser. Ikke vondt, mest pinlig og absolutt ikke opphissende. Klyx/klyster er bare nasty, ikke vondt og ikke godt. Be om beroligende og smertestillende og tenk på andre ting. 

Skrevet
36 minutter siden, Antoinette skrev:

Hadde du droppet denne setningen hadde jeg kanskje tatt deg seriøst.

Altså... Det finnes jo endel som liker sånt.

Men TS, tviler sterkt på at det er noe å bekymre seg for med mindre du går med en eller annen hemmelig fetisj.

Anonymkode: 2b070...a09

Skrevet

Jada, men ikke under en medisinsk undersøkelse. Det er bare en dårlig standup vits.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Antoinette skrev:

Jada, men ikke under en medisinsk undersøkelse. Det er bare en dårlig standup vits.

Beklager om du syntes det var teit. Er faktisk noe jeg lurte på. Jeg synes i grunn du er teit om du gidder å lage noe nummer ut av det. Jeg er 18 år og blir kåt av de merkeligste ting for tiden, så for meg var det et realt spørsmål. Du kommer og kaller det en vits?? Sitt godt på din høye hest og døm meg du, ikke gidd å bry deg.

• Liker 5
Skrevet

Hvis du er et normalt oppegående menneske på 18 år legges du ikke inn på sykehus for å ta hverken coloskopi eller ct. 

Anonymkode: 43dd5...39b

Skrevet

Så lenge du ikke er mentalt tilbakestående, så må du nok tømme tarmen selv før du skal scannes. Koloskopi kan være helt for jævlig smertefullt, så be om smertestillende. Med smertestillende og en forsiktig lege, så er det ikke så ille. Det er ingenting tennende i den situasjonen, og skulle du mot all formodning bli det, så er du som oftest tildekt og ligger på siden hvis de skal sjekke langt opp. 

Anonymkode: e1346...66b

• Liker 1
Skrevet

Koloskopi skal ikke gjøre "forjævlig vondt" som noen over skriver. Det er ikke normalt at man får veldig vondt. Får man så vondt er det et ofte et ganske alvorlig sykdomstegn, og pasienter med kreft i tykktarmen kan få svært vondt. 

Ubehagelig er det, og litt vondt i begynnelsen, men ikke mer enn det normalt sett, men det kommer ann på gastrolegen. Noen leger er ikke like flinke som andre. Du får ikke smertestillende før undersøkelsen, da de færreste har behov for det, men om du får smerter har du en kanyle på hånden som sykepleier kan sette smertestillende i. 

På forhånd tømmes du ved at du drikker et middel, som f.eks Moviprep. 

Anonymkode: 01b80...da9

Skrevet

Jeg har gjort det og vil heller si det var ubehagelig enn jævlig vondt. Trengte ikke smertestillende eller beroligende, gikk helt greit, selv om det var ekkelt. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Koloskopi skal ikke gjøre "forjævlig vondt" som noen over skriver. Det er ikke normalt at man får veldig vondt. Får man så vondt er det et ofte et ganske alvorlig sykdomstegn, og pasienter med kreft i tykktarmen kan få svært vondt. 

Ubehagelig er det, og litt vondt i begynnelsen, men ikke mer enn det normalt sett, men det kommer ann på gastrolegen. Noen leger er ikke like flinke som andre. Du får ikke smertestillende før undersøkelsen, da de færreste har behov for det, men om du får smerter har du en kanyle på hånden som sykepleier kan sette smertestillende i. 

På forhånd tømmes du ved at du drikker et middel, som f.eks Moviprep. 

Anonymkode: 01b80...da9

Det gjør for jævlig vondt når legen er brutal og man ikke får smertestillende. Da ligger man og hyler og ber om nåde. Noe som enda skjer ved enkelte sykehus i 2016. Har hatt flere tarm-undersøkelser og har ikke har kreft i tykktarmen. Ansvarsløst av deg å tro at de er forsiktige på alle sykehus. Har forresten opplevd begge deler, da jeg har hatt denne undersøkelsen ved mer enn et sykehus.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er et normalt oppegående menneske på 18 år legges du ikke inn på sykehus for å ta hverken coloskopi eller ct. 

En på 18 kan vel og ha problemer med magen. Jeg har hatt problemer i 2 år jeg. Er jeg ikke normal og oppegående for det? 

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En på 18 kan vel og ha problemer med magen. Jeg har hatt problemer i 2 år jeg. Er jeg ikke normal og oppegående for det? 

Du legges ikke inn på sykehus for en koloskopi om du er et oppegående menneske som kan tømme deg hjemme, du tar undersøkelsen poliklinisk. Hvis du er barn, dement, psykisk utviklingshemmet e.l. så legges du inn for tømming på sykehus, men oppegående mennesker klarer fint å gjøre dette hjemme, og så inn og ut samme dag på sykehuset. Altså poliklinisk. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du legges ikke inn på sykehus for en koloskopi om du er et oppegående menneske som kan tømme deg hjemme, du tar undersøkelsen poliklinisk. Hvis du er barn, dement, psykisk utviklingshemmet e.l. så legges du inn for tømming på sykehus, men oppegående mennesker klarer fint å gjøre dette hjemme, og så inn og ut samme dag på sykehuset. Altså poliklinisk. 

Jeg skal det. og synes du er ufin... jeg bor veldig langt unna sykehuset. Fått brev om at jeg legges inn, men må sove på pasient hotel. skal ha coloskopi den ene dagen og ct dagen etter. tror jeg skal hjem etter det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt det mange ganger, som noen over her sier, at ja for noen er det bare ubehagelig, mens for andre er det jævlig vondt. Når jeg tok det første gangen, var det bare ubehagelig, (helt til de kom til den første knekken på tarmen, som ligger øverst til venstre på magen din ca på høyde med navelen, etter det er det plankekjøring) 

Nå er jeg operert en del ganger, så for meg er det grusomt, og jeg får smertestillende, de slår meg helt ut. Du må nesten velge selv hva du vil, men hvis det var jeg som skulle inn, så skulle heg hatt smertestillende.

Før undersøkelsen så må du tømme tarmen, dvs du drikker noe greier så går det unna deretter. Etter at du har tømt tarmen så blir du klargjort for undersøkelse, må ta av deg alt så du er naken nedentil, deretter får du en bukse med ett hull i rompa som de skal stikke slangen inn igjennom, du er ikke naken foran de på noen måte. Det tar vel en 10-15 min avhengig av hva de finner.

Jeg har selv tatt undersøkelsen både poliklinisk, og ved at jeg har vært lagt inn.

Håper dette var til hjelp

Anonymkode: 9de8d...93a

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt det mange ganger, som noen over her sier, at ja for noen er det bare ubehagelig, mens for andre er det jævlig vondt. Når jeg tok det første gangen, var det bare ubehagelig, (helt til de kom til den første knekken på tarmen, som ligger øverst til venstre på magen din ca på høyde med navelen, etter det er det plankekjøring) 

Nå er jeg operert en del ganger, så for meg er det grusomt, og jeg får smertestillende, de slår meg helt ut. Du må nesten velge selv hva du vil, men hvis det var jeg som skulle inn, så skulle heg hatt smertestillende.

Før undersøkelsen så må du tømme tarmen, dvs du drikker noe greier så går det unna deretter. Etter at du har tømt tarmen så blir du klargjort for undersøkelse, må ta av deg alt så du er naken nedentil, deretter får du en bukse med ett hull i rompa som de skal stikke slangen inn igjennom, du er ikke naken foran de på noen måte. Det tar vel en 10-15 min avhengig av hva de finner.

Jeg har selv tatt undersøkelsen både poliklinisk, og ved at jeg har vært lagt inn.

Håper dette var til hjelp

Anonymkode: 9de8d...93a

På diakonhjemmet sykehus har de slike bukser med hull i rumpa, de tar veldig menneskelig hensyn, men slik er det ikke på alle sykehus. På andre sykehus er man splitter naken og må skreve i tillegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...