Gå til innhold

Baksnakking og forsøk på å ødelegge - Hvorfor, hva og poenget med det er?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan håndterer dere baksnakking og mennesker som bare ønsker å ødelegge for andre, eller for dere?

Hvis dere vet at dere blir baksnakket, eller at noen prøver å ødelegge for dere i forskjellige situasjoner, hva gjør dere med det?
Snakker dere med personen, eller overser dere det?

La oss si at dere hadde klart å lage noe spesielt i deres eget liv, noe annerledes som kunne bli en jobb eller muligheten for å få realisere en drøm eller noe helt annet. Plutselig en dag finner dere ut at såkalte gode venner ødela alt og midt oppi det fant du ut at de satt og lo av det hele - som om ikke det å ødelegge det for dere var nok i seg selv. Bare det er jo en grunn til å reagere, eller?

Ville dere kuttet kontakten og "vennskapene"? Ville dere tatt igjen, eller hevet dere over det? Og er det lov? Ja, det er lov å baksnakke - men er det lov å stikke kjepper i hjulene for folk? Slik jeg forstår det så gjelder det det meste, og jeg kan ikke fatte at det er lovlig?

Urettferdig, og slemt? Ja - og personene skriker høyt om hvor digg det føles når de har "klart å ødelegge" for noen.
Hvorfor bærer de på et sånt hat - det gagner jo ingen - i hvertfall ikke dem selv. :)

Anonymkode: 299ff...572

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De føler sikkert makt og skadefryd, du skal ikke undervurdere den personlige tilfredsstillelsen i det hele. Mange mennesker er "twofaced". Så fort du snur ryggen til dem er de i gang med å sverte deg.

Anonymkode: cc426...0c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: jeg hadde mest sannsynlig gitt vedkommende en overhøvling og så aldri tatt kontakt igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De føler sikkert makt og skadefryd, du skal ikke undervurdere den personlige tilfredsstillelsen i det hele. Mange mennesker er "twofaced". Så fort du snur ryggen til dem er de i gang med å sverte deg.

Jeg har aldri opplevd det slik du beskriver. Aldri. Jeg syntes det blir litt overdramatisert nå.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg: jeg hadde mest sannsynlig gitt vedkommende en overhøvling og så aldri tatt kontakt igjen.

Enig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndterer dere baksnakking og mennesker som bare ønsker å ødelegge for andre, eller for dere?

Hvis dere vet at dere blir baksnakket, eller at noen prøver å ødelegge for dere i forskjellige situasjoner, hva gjør dere med det?

La oss si at dere hadde klart å lage noe spesielt i deres eget liv, noe annerledes som kunne bli en jobb eller muligheten for å få realisere en drøm eller noe helt annet. Plutselig en dag finner dere ut at såkalte gode venner ødela alt og midt oppi det fant du ut at de satt og lo av det hele - som om ikke det å ødelegge det for dere var nok i seg selv. Bare det er jo en grunn til å reagere, eller?

Ville dere kuttet kontakten og "vennskapene"? Ville dere tatt igjen, eller hevet dere over det? Og er det lov? Ja, det er lov å baksnakke - men er det lov å stikke kjepper i hjulene for folk? Slik jeg forstår det så gjelder det det meste, og jeg kan ikke fatte at det er lovlig?

Urettferdig, og slemt? Ja - og personene skriker høyt om hvor digg det føles når de har "klart å ødelegge" for noen.
Hvorfor bærer de på et sånt hat - det gagner jo ingen - i hvertfall ikke dem selv. :)

Jeg overser det. Karma gir tilbake til de som ikke er greie og ærlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på. Hvis det bare var en liten sak, så hadde jeg nøyd meg med tilsnakk og om konsekvensen av at vedkommende gjorde det igjen. 

Hvis det var snakk om at vedkommende hadde ødelagt en stor drøm eller en god jobbmulighet for eksempel, så hadde vi snakket om fullstendig gjengjeldelse, både fysisk og mentalt. 

Anonymkode: a2ad4...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at slike gjerne ødelegger for seg selv til slutt. Feks, når jeg gikk på skole så var det to stk som baksnakket meg konstant. Det var ille! Jeg gjorde lærerene klar over det, og det var jo tydelig i klasserommet også..plutselig kom de seg ikke inn på siste året i skolen da siste året handler om gruppeprosjekt og samarbeid. De hadde vist at i løpet av disse to årene så kunne de ikke samarbeide med noen..

Anonymkode: bd74d...2ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det i mange år og har egentlig ikke vist hvordan jeg skal håndtere det annet enn å motbevise temaet for baksnakkelsen, ved å være meg selv. Dette har gitt trollkjerringene maktfølelsen over meg. Baksnakkingen gjaldt ikke lenger bak min rygg, men i mitt nærvær. Dette er single og godt voksne damer som nærmer seg pensjonsalder mens jeg er i 30-årene. De fikk aldri respons fra meg og tilslutt gikk de til fysisk angrep for å få meg til å reagere. Da hadde jeg satt telefonen min på lydopptak og leverte den til ledelsen. Jeg så ikke mer av de siden. 

Trakasseringen har satt sitt preg på meg at jeg fikk timer til psykolog som konkluderte med at jeg hadde noe de damene ikke hadde. Utseende, penger, familie og venner samt godt likt av de andre kollegaene. De to damene var alltid hyggelig mot meg når alle var tilstede, så den dagen jeg viste frem lydopptaket kom det som ett sjokk for de andre. 

Anonymkode: ac73b...689

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jaikkesant skrev:

Jeg overser det. Karma gir tilbake til de som ikke er greie og ærlige.

Jeg er ikke helt med på denne karma-tingen, men jeg er definitivt med på at de møter på seg selv i døren en dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, O.G. skrev:

Av meg får de svar på tiltale.

Bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike mennesker har jeg ikke plass til i livet mitt. Og ja, jeg gir svar på tiltale. Overhører jeg at de snakker slik om meg, viser jeg svært tydelig hvor urteit de er med kroppsspråk og tilsvar, snakker de slik om andre rett foran meg, forteller jeg de hvor idiotiske de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd mobbing nå det siste året, av voksne jenter på min alder (24-30) Og jeg kunne ønske det hadde foregått mer i mitt nærvær slik at jeg kunne sagt noe tilbake eller tatt opp lyd. For det meste er baksnakking og utestenge/ikke prate med, kroppspråk og slike ting. Veldig synlig, men likevel usynlig. De gangene jeg reagerte så fant de alltid noe å bruke mot meg eller stilte seg totalt uforstående altså at jeg ble sett på som paranoid. 

Jeg har bare tatt helt avstand. 

Det er utrolig vondt, jeg lurte jo lenge på hva som var galt med meg og prøvde å forandre meg, men da det heller ikke hjalp så skjønner jeg at problemet ikke er meg.

Anonymkode: c0ea9...f1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd mobbing nå det siste året, av voksne jenter på min alder (24-30) Og jeg kunne ønske det hadde foregått mer i mitt nærvær slik at jeg kunne sagt noe tilbake eller tatt opp lyd. For det meste er baksnakking og utestenge/ikke prate med, kroppspråk og slike ting. Veldig synlig, men likevel usynlig. De gangene jeg reagerte så fant de alltid noe å bruke mot meg eller stilte seg totalt uforstående altså at jeg ble sett på som paranoid. 

Det er utrolig vondt, jeg lurte jo lenge på hva som var galt med meg og prøvde å forandre meg, men da det heller ikke hjalp så skjønner jeg at problemet ikke er meg.

Det er bra du greier å plassere det der det hører hjemme. Slike mennesker er bare ondskapsfulle. De vet så godt hva de gjør. Det er akkurat slik oppførsel som blir belønnet i samfunnet. Det er pakk. Og de finnes i alle aldersgrupper. Det er viktig å gjøre som deg, ta helt avstand. Det nytter ikke å snakke med noen om opplevelsen heller. Paranoid er virkelig et misbrukt begrep i dag. Jeg tror slike mennesker aldri vil være i stand til å utvikle en normal samvittighet.

Anonymkode: 7f40e...1ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2016 den 19.12, Rosalie skrev:

Slike mennesker har jeg ikke plass til i livet mitt. Og ja, jeg gir svar på tiltale. Overhører jeg at de snakker slik om meg, viser jeg svært tydelig hvor urteit de er med kroppsspråk og tilsvar, snakker de slik om andre rett foran meg, forteller jeg de hvor idiotiske de er.

Okey. Hva svarer dem da? :)

Man kan jo sikkert bare unngå eller overse det.
Jeg observerte noen ble baksnakket på bussen, og da satt personen de baksnakket rett bak dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okey. Hva svarer dem da? :)

Man kan jo sikkert bare unngå eller overse det.
Jeg observerte noen ble baksnakket på bussen, og da satt personen de baksnakket rett bak dem.

Hva de svarer? Ingenting. Slike folk tåler nemlig svært dårlig å få tilsvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, November 09, 2016 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Hever meg over det og synker ikke like dypt som den som driver på slik. 

Det meste er å ikke bry seg om. 

Anonymkode: 6c107...934

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at en (tilsynelatende) god venninne forsøkte å spolere et forhold for meg av ren sjalusi. Det hele var ikke et kjempetap for meg til slutt (dater ham ikke lenger), men det at hun satte eget ego foran min glede og oppførte seg såpass smålig som hun gjorde, var nok til at jeg trakk meg helt unna. Vi har ikke noe kontakt idag.

Jeg er ganske dømmende på dette punktet, og har ingen problemer med å kutte båndene. 

Ja, jeg kan savne ting vi gjorde sammen osv., men når slike ting skjer så blir fortiden også farvet av det, og jeg klarer ikke helt å savne dem eller bli trist. Er rett og slett ikke interessert i venninner som ikke vil mitt beste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...