Gå til innhold

Flau over å være norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er et utrykk jeg ofte har hørt blant nordmenn. Hvorfor hører man aldri noen fra andre land si det om sitt land?

Hvorfor er nordmenn "rasister" om de sier de elsker norge (satt litt på spissen, men virker nesten sånn mange ganger), mens i USA er man bare patriot?

Har hørt flere ganger nordmenn si at de er flau over å være norsk, de hater Norge, bruker ord som nisselandet Norge og har nesten konkuranse om å rope høyest om hvor dumme vi er. Hvorfor gjør ingen andre land det? Virker som andre er mer stolt av landet sitt.

Anonymkode: 138e8...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flau over å være norsk, med tanke på politikerne. natos generalsekretær, Bruntland. 

Anonymkode: 7b87f...eb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at andre land ikke har det på samme måte? 

Når vi kritiserer forhold i Norge, gjør vi det oftest til andre landsmenn. 

Mens overfor utlendinger vil man først vise frem det beste. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da nok av folk fra andre land som gjør det samme. Men det er vel noe man sier høyere i sitt eget land enn til andre - da man fortsatt har litt stolthet rundt eget land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flau av å være norsk når media har saker som "donald trump ville saksøke Per", "kylie jenner likte instagram bildet til mari", "gustav har 20 000 følgere på twitter". Norge er da ikke verdens navle :roll:

Anonymkode: 832fd...c05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste andre land har nøyaktig det samme, det kan jeg love deg.

De færreste nordmenn sier at de er flaue over Norge når de snakker med utlendinger, det er noe en del sier til hverandre her hjemme. Jeg er enig i at det som regel lyder ganske tåpelig, og at det sjelden er de aller skarpeste som snakker om "nisseland", men det er ikke spesielt for Norge og neppe ektefølt for de aller fleste.

Anonymkode: bdf34...f27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et utrykk jeg ofte har hørt blant nordmenn. Hvorfor hører man aldri noen fra andre land si det om sitt land?

Hvorfor er nordmenn "rasister" om de sier de elsker norge (satt litt på spissen, men virker nesten sånn mange ganger), mens i USA er man bare patriot?

Har hørt flere ganger nordmenn si at de er flau over å være norsk, de hater Norge, bruker ord som nisselandet Norge og har nesten konkuranse om å rope høyest om hvor dumme vi er. Hvorfor gjør ingen andre land det? Virker som andre er mer stolt av landet sitt.

Anonymkode: 138e8...1f8

Det har jeg ikke fått med meg. Jeg ser ikke noen grunn til å være flau over å være nordmann, for de som er det.

Anonymkode: b3535...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes 12-13 års indoktrinering i skoleverket med nedsnakking av norsk kultur og forklaringer om at alt som er galt i verden er hvite menn generelt eller nordmenns feil, og det samme resten av livet fra media.

Anonymkode: ef7cb...aee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, stan skrev:

Sikker på at andre land ikke har det på samme måte? 

Når vi kritiserer forhold i Norge, gjør vi det oftest til andre landsmenn. 

Mens overfor utlendinger vil man først vise frem det beste. 

Enig i dette. Vi har liksom gjort oss forjent til å kritisere landet vårt, andre får ikke lov :P Blir litt som med dyreeiere som kan si at dyret deres er tjukk men nåde alle andre som gjør det :P 

Anonymkode: 6b132...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Den einaste eg kjenner som klager og syter over Norge er ein nederlender, så kjenner meg ikkje heeeeeilt igjen der :P 

Eg elsker landet mitt, det er vil klage på er maten vår. Vi har verdens beste epler, jordbær og tydeligvis sjokolade(sjølv om ikkje eg liker den) og brunosten er god. Resten er ikkje noke å skryte av. Mexico har taco, Italia har pizza, Japan har sushi og India har tikka masala. Så kjem vi med smalahove og kjøttkaker i brun saus og poteter liksom😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Vi har liksom gjort oss forjent til å kritisere landet vårt, andre får ikke lov :P Blir litt som med dyreeiere som kan si at dyret deres er tjukk men nåde alle andre som gjør det :P 

Anonymkode: 6b132...3a0

Ja, eller egne barn. Foreldre kan gjerne klage over egne barn, men nåde deg om du våger å si noe stygt om de samme barna.

Det har noe med eierforhold å gjøre.

Norge er jo et ganske bra land, bortsett fra klima og været. Men det er jo stadig ting som kan bli bedre, og enkelt ting som kanskje andre land gjør enda bedre enn oss.

 

Tog f.eks. der er vi elendige :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Belle âme skrev:

Den einaste eg kjenner som klager og syter over Norge er ein nederlender, så kjenner meg ikkje heeeeeilt igjen der :P 

Eg elsker landet mitt, det er vil klage på er maten vår. Vi har verdens beste epler, jordbær og tydeligvis sjokolade(sjølv om ikkje eg liker den) og brunosten er god. Resten er ikkje noke å skryte av. Mexico har taco, Italia har pizza, Japan har sushi og India har tikka masala. Så kjem vi med smalahove og kjøttkaker i brun saus og poteter liksom😂

Det var det snevreste og tristeste synet på norsk mat jeg har sett på en stund.

Dessuten, meksikansk taco er ganske annerledes enn den tex-mex-utgaven vi gjerne spiser her i landet, og tikka masala oppsto muligens i Glasgow. 

Anonymkode: 001ec...54e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det snevreste og tristeste synet på norsk mat jeg har sett på en stund.

Dessuten, meksikansk taco er ganske annerledes enn den tex-mex-utgaven vi gjerne spiser her i landet, og tikka masala oppsto muligens i Glasgow. 

Anonymkode: 001ec...54e

Hater norsk middagsmat, er forferdelig ;) 

Og eg meinte den mexicanske, tex-mex er ikkje så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 8.11.2016 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Jeg er flau av å være norsk når media har saker som "donald trump ville saksøke Per", "kylie jenner likte instagram bildet til mari", "gustav har 20 000 følgere på twitter". Norge er da ikke verdens navle :roll:

Anonymkode: 832fd...c05

lmao beste jeg har lest

Anonymkode: 09cf3...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2016 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Det er et utrykk jeg ofte har hørt blant nordmenn. Hvorfor hører man aldri noen fra andre land si det om sitt land?

Hvorfor er nordmenn "rasister" om de sier de elsker norge (satt litt på spissen, men virker nesten sånn mange ganger), mens i USA er man bare patriot?

Har hørt flere ganger nordmenn si at de er flau over å være norsk, de hater Norge, bruker ord som nisselandet Norge og har nesten konkuranse om å rope høyest om hvor dumme vi er. Hvorfor gjør ingen andre land det? Virker som andre er mer stolt av landet sitt.

Anonymkode: 138e8...1f8

Dette skyldes negativ påvirkning over tid.

Det er viktig å stå opp for Norge og det norske. Det er kun vi nordmenn som bryr oss om landet vårt, og vi må være glade i det.

Anonymkode: 4863a...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.11.2016 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Det skyldes 12-13 års indoktrinering i skoleverket med nedsnakking av norsk kultur og forklaringer om at alt som er galt i verden er hvite menn generelt eller nordmenns feil, og det samme resten av livet fra media.

Anonymkode: ef7cb...aee

Helt enig, det er trist å se. For en simpel propaganda mot det norske 😢

Anonymkode: 4863a...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2016 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Det skyldes 12-13 års indoktrinering i skoleverket med nedsnakking av norsk kultur og forklaringer om at alt som er galt i verden er hvite menn generelt eller nordmenns feil, og det samme resten av livet fra media.

Anonymkode: ef7cb...aee

Personlig synes jeg vel kanskje det er rett at land som Spania, Portugal, Frankrike og det britiske empirisk fortjener litt kritikk med hva de gjorde mot koloniene sine. Samme med spesielt Sovjetunionen og USA gjorde mot f.eks. Afghanistan, Vietnam og et utall av andre land under den kalde krigen.

Disse hendelsene forklarer jo nesten alt av geopolitikk i dag, så for å forstå uro i et land er det stort sett bare å nøste litt i historie å se hvordan landet ble administrert fra Europa/USA.

Joda, det ligger til menneskeheten og dominere andre befolkninger, og det har skjedd før av andre, og det vil skje igjen av andre. Men akkurat nå ser vi konsekvensene av vestens inngripen.

Anonymkode: 096b1...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, det er trist å se. For en simpel propaganda mot det norske 😢

Anonymkode: 4863a...f1d

Jeg tror litt av grunnen er oljerikdommen. Generelt blir alle land mer ''grådige'' jo rikere dem blir, ikke alltid, men veldig ofte...

Og det gjør noe med oppførselen til folk, når materliasime blir deres nye kultur, og man legger bak seg den gamle...

Anonymkode: 09cf3...b80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror litt av grunnen er oljerikdommen. Generelt blir alle land mer ''grådige'' jo rikere dem blir, ikke alltid, men veldig ofte...

Og det gjør noe med oppførselen til folk, når materliasime blir deres nye kultur, og man legger bak seg den gamle...

Anonymkode: 09cf3...b80

Ja, kulturtapet har vært stort. Hadde gjerne byttet inn mye oljerikdom mot å få tilbake den opprinnelige norske, lavmælte og ektefølte kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...