Gå til innhold

Må vi tenke på bryllupsparets utgifter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Vi er en venninnegjeng som skal i bryllup til en venninne i februar. Nå har vi begynt å snakke om hvor mye vi skal gå ut med i gaver osv. Noen i vennegjengen er litt tettere hun som skal gifte seg enn andre, en av dem er i slekt med henne, mens noen har nesten ingen kontakt med henne lenger.

Jeg tenker at en pris på 500 kroner er overkommelig for de fleste. Men så sier hun ene venninnen (som skal gi gave for 1000-1500 kroner) at vi må tenke slik at det dekker brudeparets kostnader når det gjelder mat (pr kuvert). Er det slik vi skal tenke?

Jeg kan godt kjøpe gave for 1000 kroner, har økonomi til det. Men visste bare ikke at det var normalt å tenke på brudeparets utgifter mtp. gaver.

Anonymkode: bbb9d...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du tuller?! Eg skal gifte meg i 2018, og har no verkeleg ikkje tenkt at gåvene eg og min kjære får til bryllupet skal dekke våre utgifter! Ein gjev etter evne og vilje, og kor mykje bryllupet kostar brudeparet burde ikkje vere ein faktor her. Makan... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Amantheia skrev:

Nei du tuller?! Eg skal gifte meg i 2018, og har no verkeleg ikkje tenkt at gåvene eg og min kjære får til bryllupet skal dekke våre utgifter! Ein gjev etter evne og vilje, og kor mykje bryllupet kostar brudeparet burde ikkje vere ein faktor her. Makan... 

Godt å høre. Jeg ble litt satt ut selv. Synes faktisk at 500 kroner kan være en del også. Men det kommer jo selvfølgelig helt an på person til person. Har alltid pleid å gi rundt 500 når jeg er vanlig gjest og 1000-1500 når jeg er forlover.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! Vi er en venninnegjeng som skal i bryllup til en venninne i februar. Nå har vi begynt å snakke om hvor mye vi skal gå ut med i gaver osv. Noen i vennegjengen er litt tettere hun som skal gifte seg enn andre, en av dem er i slekt med henne, mens noen har nesten ingen kontakt med henne lenger.

Jeg tenker at en pris på 500 kroner er overkommelig for de fleste. Men så sier hun ene venninnen (som skal gi gave for 1000-1500 kroner) at vi må tenke slik at det dekker brudeparets kostnader når det gjelder mat (pr kuvert). Er det slik vi skal tenke?

Jeg kan godt kjøpe gave for 1000 kroner, har økonomi til det. Men visste bare ikke at det var normalt å tenke på brudeparets utgifter mtp. gaver.

Denne «regelen» mistenker jeg at er oppfunnet her på Kvinneguiden. Det er bare tull! Skal brudeparets personlige økonomi,  preferanser og prioriteringer med hensyn til bryllupsselskap bestemme hva slags gaver de har fortjent? Hvis det hadde vært slik, måtte de nesten skrevet i invitasjonen hva kuvertprisen på selskapet blir, eller trykke opp billetter og tatt inngangspenger :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal man tenke på brudeparets utgifter, og la gaven stå i forhold til disse, så kan må jo dette slå begge veier? Man kan heller ikke kjøpe for dyr gave? 

Vil ikke en billigere gave veie opp for dem som gir en dyrere gave? Er det ikke ønsket om å gi samt lommeboka som bestemmer her? 

Anonymkode: 17208...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er derfor jeg pleier å ikke spleise men kjøpe noe jeg selv ønsker å kjøpe, for den summen JEG har lyst å bruke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulleregel, det er jo ikke alltid man vet hva bryllupet koster på forhånd heller.. Hvis man skal ha dekket sine kostnader som brudepar får man heller ta inngangsbillett :-P Gaver er noe man får, som baserer seg på givers økonomi, ikke mottakers :) 500 er passe sum som gjest i et bryllup som venn.

Vi planla bryllupet vårt basert på vår økonomi, fordi vi ville ha en 3-dagersfest for familiene som møttes for første gang osv.. Jeg har aldri tenkt over pris på gavene vi fikk, jeg ble kjempeglad for alt sammen - og det var ikke som betaling for å komme i bryllupet.. Vi inviterte til fest basert på vår økonomi, folk gav gaver til brudeparet basert på deres økonomi.. Vi fikk jo gaver fra halve bygda der jeg kommer fra, uten at de var invitert i bryllupet - skylder jeg de da penger? :P 

Anonymkode: 66028...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kr høres fornuftig ut. Familien kan gi mer, hvis de vil. Gavene skal ikke dekke bryllupsutgiftene. Man tenker jo ikke sånt når man skal i bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...