Gå til innhold

Getting back on track!


Teriyaki

Anbefalte innlegg

1 time siden, gjest- silje skrev:

 

Motivasjonen kan jo være litt vanskelig å forholde seg til. Det er jo litt det samme med trening, det er sjeldent motivasjonen holder i det lange løp. Det må oftest en god dose med viljestyrke til, for å klare å gjøre en livsstilsendring.

Nå vet jeg ikke hvorfor du har de problemene du har. Mine problemer startet med at jeg rett og slett spiste usunt - for lite og så ballet det på seg til en skikkelig ond sirkel. Men jeg kom meg ut av det fordi jeg så at å spise for lite, faktisk ikke gjorde kroppen min noe godt og sikkert fordi det ikke stakk så dypt, bare dårlige vaner og en tanke om at slik og slik skulle jeg spise :P Det var en veldig slitsom periode husker jeg, til tross for at det ikke stakk så dypt, så krevde det en del for å forandre tankegangen, og det ble en del prøving og feiling. Nå har jeg ikke hatt det slik på mange år og har ikke noe anstrengt forhold til mat lengre. Så for min del krevde det en del, så da tenker jeg at det du sliter med nå, vil virkelig kreve all motivasjon og viljestyrke du klarer skrape frem. Heldigvis så ser jeg at du ser det selv og at du får hjelp! Og det er jo kjempebra, så jeg heier på deg :) 

Ja jeg blir jo nødt til å bruke viljestyrke også, men for å klare å bruke viljestyrke så må man jo også ha litt motivasjon. :P

Det er fornuftig tankegang du har, og som sykepleier kan jeg en del om kosthold, hva kroppen trenger og for øvrig om spiseforstyrrelser også. Men grunnen til at jeg har spiseforstyrrelse er ikke fordi jeg ville bli tynn. Det er mye psykologiske greier og problemer ved meg etter et helt liv med kjipe ting som har trigget meg, så det er sånn sett ganske vanskelig å komme seg ut av dette. Jeg hsr forsøkt noen ganger allerede, men da har andre problemer jeg har eskalert og det hele har egentlig bare blitt mislykket. Spiseforstyrrelse er egentlig et veldig interessant tema, for det er helt sykt hvor forvrengt tankegang man kan få av det. Snakker både av egen erfaring, men også ut fra hva jeg hsr lest meg opp på. 

Uansett, bra du kom deg ut av det! Det dominerer jo tankene fra en våkner til en legger seg, og til og med i drømmene. Også er det jo alle de fysiske tingene som at jeg blant annet har mistet menstruasjonen. Har ikke hatt mensen siden i juli. ;)

Tar ei lita oppdatering for dagen i dag i kveld ettersom jeg tenker å ta ei økt nr to når kidsa er i seng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje

Ja spiseforstyrrelser er et veldig interessant og komplekst tema. Hvis en ser en del dokumentarer, om hvordan folk sliter, og hvilke tanker de sitter med, så virker det helt uforståelig for folk som aldri har opplevd slike ting. Kommentarer som at "det er jo bare å spise", viser jo hvor enkelt mange tror det er og hvor lite forståelse for hvor kompleks og vanskelig en spiseforstyrrelse er.

Ja motivasjonen kommer som oftest først, og så kan en opparbeide seg viljen etter hvert som en utvikler forståelse for egen tankegang og handlingsmønster.

Ja, jeg er glad for at jeg er ferdig med det, men for min del så tror jeg at jeg kanskje bare var i startfasen på å utvikle en sf eller at jeg kanskje bare hadde litt forskrudde tanker en stund, og det var nok derfor jeg klarte å komme ut av det på egenhånd. For etter det jeg har lest og sett, så skal det veldig mye til for å bli frisk av en sf, det er så komplisert, at det tror jeg ikke at en klarer på egenhånd.

Ja mensen forsvinner fort den. Nå har jeg ikke noe spiseproblem, men har slitt med stress det siste året og jeg tror at den har dukket opp sånn 4 ganger dette året ;)  Hehe, det er like spennende hver måned om den popper opp, eller ikke. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, gjest- silje skrev:

Ja spiseforstyrrelser er et veldig interessant og komplekst tema. Hvis en ser en del dokumentarer, om hvordan folk sliter, og hvilke tanker de sitter med, så virker det helt uforståelig for folk som aldri har opplevd slike ting. Kommentarer som at "det er jo bare å spise", viser jo hvor enkelt mange tror det er og hvor lite forståelse for hvor kompleks og vanskelig en spiseforstyrrelse er.

Ja motivasjonen kommer som oftest først, og så kan en opparbeide seg viljen etter hvert som en utvikler forståelse for egen tankegang og handlingsmønster.

Ja, jeg er glad for at jeg er ferdig med det, men for min del så tror jeg at jeg kanskje bare var i startfasen på å utvikle en sf eller at jeg kanskje bare hadde litt forskrudde tanker en stund, og det var nok derfor jeg klarte å komme ut av det på egenhånd. For etter det jeg har lest og sett, så skal det veldig mye til for å bli frisk av en sf, det er så komplisert, at det tror jeg ikke at en klarer på egenhånd.

Ja mensen forsvinner fort den. Nå har jeg ikke noe spiseproblem, men har slitt med stress det siste året og jeg tror at den har dukket opp sånn 4 ganger dette året ;)  Hehe, det er like spennende hver måned om den popper opp, eller ikke. 

 

 

 

 

 

Jeg har tidligere selv hatt perioder hvor jeg har blitt litt vel opptatt av kosthold, trening, kcal, vekt osv. Ja, rett og slett vært i startfasen av å kanskje utvikle SF. Har klart å snu det hver gang, men sånn som livet er nå så er det noe helt annet i alle fall. Det har jo rett og slett tatt over livet mitt. En veldig absurd greie er at i dag er jeg i dårlig/stresset humør for det virker som at jeg har eggløsning. Det bør være en bra ting, men i mitt hode betyr det at jeg ikke har vært flink nok til å spise lite. Noe jeg ikke har med tanke på overspising da. ;)

-----

Glemte å oppdatere i går, men det ble altså kun den ene morgentreningen. 

Kostholdet i går var ca sånn: 

En yoghurt kl 1130

Tre knekkebrød med mager salami kl 1430 

En laksefilet med grønnsaker kl 1730

To knekkebrød med salami, eggerøre og ett polarbrød med salami kl 2030. 

Ble bare 1400 kcal i går. Får prøve å motivere meg til å spise mer i dag. Har spurt om barnepass kl 17 i dag slik at jeg kan dra på spinning på treningssenteret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, gikk på en skikkelig bulumisk smell i går. Så ille at jeg til slutt fikk en rift i slimhinnen bakerst i svelget og begynte å blø. Kjenner jeg er spent på om jeg klarte å hente meg nok inn til å ikke gå opp i vekt da. 

Uansett, i dag er en ny dag. Har tenkt veldig mye fram og tilbake på om jeg skal prøve å spise jevnt og tilnærmet normalt eller om jeg skal følge "instinktet" mitt som da er å kompensere og spise lite. Jeg vet jo at å spise lite fører til ny runde med overspising, så heller kanskje mest mot å gjøre forsøk nr hundre på å spise litt mer riktig. 

Da må jeg i så fall motivere meg til å faktisk spise frokost senest kl 09. Liker egentlig ikke å spise frokost så tidlig da det i hode mitt er slik at jo senere jeg spiser frokost jo flinkere er jeg. :P

Har dårlig søvnkvalitet for tiden. Det er utrolig hvor alt henger sammen, både kropp og sinn. Håper jeg får til å sove snart, og at yngstemann har vett til å sove til 0730. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, rh1 skrev:

Så leit. :(
Håper du har fått til å spise frokost! 
 <3 

Ja, det gjorde jeg. :)

Er faktisk oppe i 1900 kcal i dag. Det har jo vært lørdag, også har det vært litt familiefeiring av femårsdagen til sønnen. 

Men så har jeg trent også i dag da, så med tanke på kcal inn/ut ligger jeg nok mer reelt på 1500-1600 kcal. 

Tok bilde i dag i samme posisjon og samme klær som på bildet jeg la ut her, som er to uker gammelt. Jeg ser tydelig forskjell. Huff. Jeg må komme meg ned i vekt igjen, men jeg SKAL klare å gjøre det på en sunnere måte. Skal ikke sulte kroppen ned i vekt på to uker. Jeg skal ta meg tid, men håper å være nede på samme vekt innen seks uker i det minste. Hvis jeg klarer å holde meg stabil i helgene og gå ned 100 g per dag i ukedagene så går det fint. Veier 63,8 kg nå. Mulig nooe er litt ekstra muskler, men meste er non fett pluss litt vann. Vet jo jeg har spist alt for mye siste ukene. Jeg vil aller helst ned til 60, men kan akseptere 61,5 kg. For 5-6 uker siden veide jeg 60 kg. Forferdelig å tenke på. Veide vel 62 for to uker siden. 

Uansett, treningen i dag: 

45 min spinning, intervall. Kom opp i puls på 200 under siste pulstopp. Fornøyd med det. 

Planken ble 1 min og 30 sekunder, 40 sekunder og 30 sekunder. Så det er jo forbedring fra forrige runde med planken. 

Synes lår-musklene ser ut til å ha respondert på oppstart av spinning igjen allerede. :P De virker litt mer muskuløse, men det kan jo være innbilning. Vet bare det at jeg bygger muskler lett i legger og lår. 

I morgen blir det også litt kake, på grunn av den her femåringen. ;) Skal likevel passe på å ikke spise så mye, også går jeg for suppe til middag for å kompensere litt for kakestykket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så irriterende nå hsr kg begynt å tulle med siteringen igjen.. 

Uansett, da var endelig siste runde av feiringen til femåringen over. Jeg har vært helt bunnløst sulten i dag, så synes vel jeg har klart meg greit. 

Har gått for små, men hyppige måltider: 

Frokost: God morgen Zero yoghurt 

Lunsj : To knekkebrød med skinke og agurk 

"mellom" En banan med 3-4 SS mager cottage cheese 

Middag : Tomatsuppe med ei grov brødskive 

Kake i forbindelse med feiring 

Kveldsmat : Tomatsuppe og ei grov brødskive 

Ca 1750 kcal.

Også ble det ei meget kort trening på 20 min. Hadde vondt i både knær og motivasjon i dag, så tok det rolig. ;) I morgen har jeg lagt inn to økter. Ei tidlig på morgenen også spinning på senter i 19-tiden. 

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjøpt meg spinningsko. :) Har lenge hatt lyst på det, så var på tide.

Ble 60 min spinn intervall på senteret. Var noe galt med pulsbeltet så usikker på hvordan det lå an med pulsen, men kunne nok presset meg litt hardere ja. 

Kostholdet har det gått bra med i dag. Har spist mange, men små måltider. Det har gått i yoghurt, knekkebrød, banan, klementin, proteinrundstykke og blomkålsuppe med kyllingfilet. Er oppe i ca 1500 kcal. Blir max 100 kcal til i dag, i så fall mager CC og en halv banan. Kjenner jeg har cravings på noe søtt, men vil gjerne være i litt ordentlig underskudd i dag samtidig som jeg må passe på at det ikke er så mye at det fører til overspising igjen. 

I morgen og tirsdag skal jeg på jobb. Lurer på om jeg skal stå opp tidlig for å trene før jobb slik at jeg kan slappe av på kvelden når minsten er lagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med sko! Lykke til med kosthold osv framover - jeg vet ikke hva som er "riktig" og ikke, men er nok lurt å ikke begrense seg såpass at man sprekker og går på en binge, ja :)

 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, rh1 skrev:

Gratulerer med sko! Lykke til med kosthold osv framover - jeg vet ikke hva som er "riktig" og ikke, men er nok lurt å ikke begrense seg såpass at man sprekker og går på en binge, ja :)

 
 

Ja, nå når jeg tross alt har slitt med en jojo-atferd hvor jeg har vekslet mellom å spise alt for lite og å overspise så er det å spise jevnlig veldig viktig. Jeg er jo enda der at jeg absolutt vil være i underskudd, og det er sikkert noe psykologen vil at jeg gradvis skal vende meg av, men hun presser meg heldigvis ikke for hun har mye erfaring med denne typen problematikk så hun vet at for mye endring på en gang er oppskriften på å feile. Vi tar en ting av gangen rett og slett. :P

Jeg vil jo gradvis gå ned i vekt ved å spise slik jeg gjør nå, men om ikke annet er det på en mer rolig og sunn måte enn da jeg spiste alt for lite hver dag. Hadde jeg fått til å spise veldig lite hele tiden så hadde jeg riktig nok faktisk gjort det, for jeg hsr ikke blitt noe særlig friskere i tankegangen annet enn at jeg ikke er livredd kalorier lenger så lenge jeg ikke kommer i overskudd. :P Nei huff, det er kompliserte greier dette her :fnise:

 

Følte meg veldig sprek da jeg stod opp kl 0530 i mårrest for å trene før jobb. Ble ikke en hard trening ettersom det bare var ti timer siden forrige trening og jeg ikke hadde spist enda, men jeg rakk 30 min kondisjon i alle fall. 

Kostholdet har gått i egentlig det samme som i går. Banan, yoghurt, knekkebrød, klementin og blomkålsuppe med kyllingfilet i. Er oppe i 1100 kcal. Skal spise mer i løpet av kvelden slik at jeg kommer opp i 1500-1600 kcal. Da vil jeg med treningen i dag ligge 700-800 kcal i underskudd. 

Time hos psykologen i morgen. Jeg skriver spisedagbok. Litt spent på hva hun vil synes om de siste dagene hvor jeg faktisk har klart å spise jevnlig framfor slik jeg har holdt på tidligere. 

I morgen fortsetter suppeuka mi, så da blir det grønnsaksuppe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner - skal godt gjøres å overstyre sine "instinkter" hele tiden, ja. Det handler vel mer om å lage nye instinkter, da, men sånt tar mye tid og vilje!

Det blir spennende å høre hva hun synes, ja! :) Good luck :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Gratulerer med nye sko! Det er altid så gøy med nye sko/klær til trening :)

Det høres ut som om du har en bedre uke matmessig, og det er kjempebra, synes du gjør en god jobb jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, rh1 skrev:

Skjønner - skal godt gjøres å overstyre sine "instinkter" hele tiden, ja. Det handler vel mer om å lage nye instinkter, da, men sånt tar mye tid og vilje!

Det blir spennende å høre hva hun synes, ja! :) Good luck :) 

 

23 timer siden, rh1 skrev:

Skjønner - skal godt gjøres å overstyre sine "instinkter" hele tiden, ja. Det handler vel mer om å lage nye instinkter, da, men sånt tar mye tid og vilje!

Det blir spennende å høre hva hun synes, ja! :) Good luck :) 

Takk :) Hun synes det så bra ut. Så klart, ikke bra at jeg enda er opphengt i å ville gå ned i vekt, men hun så jo det at jeg virkelig har prøvd å spise litt mer og litt mer regelmessig i alle fall. :) Det meste av timen gikk bort på å snakke om andre ting da, så fikk egentlig ikke fokusert noe særlig på spiseforstyrrelsen. 

21 timer siden, gjest- silje skrev:

Gratulerer med nye sko! Det er altid så gøy med nye sko/klær til trening :)

Det høres ut som om du har en bedre uke matmessig, og det er kjempebra, synes du gjør en god jobb jeg !

Takk. Ja, det er det! Er ganske mye jeg trenger nytt nå, så greit å ha noe av det dyreste i boks i det minste. Det aller dyreste er at jeg trenger ny pulsklokke. Huff for en utgift, men definitivt nødvendig. :)

 

Nå er jeg sliten altså. Hatt noen hektiske dager. Har treningsfri i dag etter fire dager på rad. Så blir det trening fire dager på rad igjen før en ny dag med treningsfri. 

I dag har jeg spist yoghurt, banan, rundstykke med salami, grønnsaksuppe og en fiskeburger. 1550 kcal sånn ca.  Er ikke 1800 kcal slik jeg egentlig "skal" da. Ender stadig opp med å jukse slik at jeg spiser mindre enn målet jeg satt meg. Klarer bare ikke å bli fortrolig med å skulle spise 1800 kcal daglig. Det føles så mye ut med tanke på at jeg aller helst ville holdt meg til 1200 kcal daglig, men det går ikke for da sprekker jeg hele tiden. Får ikke til å være skikkelig restriktiv lenger. Kroppen skriker etter mat og tar helt over enkelte dager da. 

Jaja, nå skal jeg hoppe i dusjen også legge meg. Skal til legen i morgen for å snakke om videre grad av sykemelding, fjerne sting og et par andre ting. Har endelig noe å glede meg til i morgen da. Får besøk av en venn. Vi skal lage potet- og purresuppe også skal vi på en opptreden på en uteplass her i byen. En kollega som skal synge. Blir ikke drikking da. Neste helg derimot blir det julebord så da blir det en pause fra kaloritelling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektiv og god intervalltrening på spinning i dag. :) Begynner å komme mer inn i det igjen nå, sånn i forhold til å klare å presse seg godt nok i intervallene. 

Litt styrketrening på magen etterpå. 

I dag har kostholdet vært litt både og. Har spist yoghurt med musli, et rundstykke med skinke, 50 g sjokolade, en smaksprøve av muffens på butikken og potet- og purresuppe med røkt torsk til middag. Spiste det samme til kvelds. Synd med den sjokoladen, for jeg er nok oppe i 160-1700 kcal på grunn av den. Men det kunne selvsagt vært verre og jeg har jo trent i dag. 

Var hos legen i dag. Ble sykemeldt en mnd til (50  %). Det har jeg vært siden 5 september. Håper jeg kan begynne å trappe opp etter jul. Når det gjelder det at jeg har smerter i hoften så mente han på at det nok var irritasjon/begynnende betennelse i slimposen pga overtrening. Så jeg må være flink til å ikke provosere den. Blir nok ikke noe mer løping i år dessverre. :sukk: Det føles ganske kjipt. Menmen. Spinning er jo gøy da, skulle bare gjerne gjort begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vellykket økt med spinning i dag. Kom opp i 92% av makspuls. Merker framgangen går utrolig fort nå i begynnelsen. Det er vel pga "musselmemory" da jeg jo har trent spinning mye før. 

Når det gjelder kosthold og sånt så har jeg gått på en skikkelig bulumisk smell x to i dag. I tillegg til annen destruktiv atferd. Hatt en veldig tøff dag rett og slett. Eneste lyspunkt har vel vært 2,5 timer i byen/på restaurant med venninne. :) Ut over det har hele dagen bare vært dritt. 

I morgen blir det ei litt rolig økt på elipsemaskin før det er ny runde spinning + styrketrening på søndag. I tillegg til at jeg har Arbeidshelg. yey.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest- silje

Huff så kjedelig med tilbakefall med kostholdet.

Føler du at det går bedre med kostholdet/spiseforstyrrelsen? Eller er det ca likt hver uke? Skriver du dagbok der du ser fremgang/tilbakefall angående sf? Tenker at for det om du hadde tilbakefall i går, så kan det jo være at du fremdeles er i fremgang sett over en tidsperiode.

Håper du får en fin helg, og at du får en bedre dag idag :) 

Jeg skal prøve meg på en økt i dag, må bare presse meg litt, kjenner at jeg ikke er helt grei i formen enda, så det er jaggu meg et tiltak å få kommet i gang. Skal ta det lett, så satser på at det går ok :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, gjest- silje skrev:

Huff så kjedelig med tilbakefall med kostholdet.

Føler du at det går bedre med kostholdet/spiseforstyrrelsen? Eller er det ca likt hver uke? Skriver du dagbok der du ser fremgang/tilbakefall angående sf? Tenker at for det om du hadde tilbakefall i går, så kan det jo være at du fremdeles er i fremgang sett over en tidsperiode.

Håper du får en fin helg, og at du får en bedre dag idag :) 

Jeg skal prøve meg på en økt i dag, må bare presse meg litt, kjenner at jeg ikke er helt grei i formen enda, så det er jaggu meg et tiltak å få kommet i gang. Skal ta det lett, så satser på at det går ok :) 

 

 

Nja, egentlig ikke. Det går bedre i den forstand at jeg ikke er livredd kalorier lenger. I takt med at jeg gradvis har spist mer så har hodet omstilt seg mer, men jeg sliter med overspising, stor frykt og avsky rundt det å ha gått opp i vekt osv. Jeg kvitter meg med maten når jeg klarer det, men det er noe med meg son gjør at det ikke går å kaste opp to dager på rad for eksempel. Må liksom ha noen dager pause for at brekningsrefleksen skal fungere. :P Tenker omtrent like mye på mat og kcal nå som for en måned siden. Sammenlignet med i sommer derimot da jeg var på mitt verste så tenker jeg nok litt mindre på det. 

Jeg er dessverre inne i en veldig dårlig periode. Type hatt kontakt med legevakt osv. Så helgen har ikke vært så god. Har planer om trening kl 18 i dag, men har sovet totalt 7 timer hele helgen så er litt usikker på om jeg bør. 

Ofte et tiltak å komme i gang etter å ha vært syk ja, men bare man tar det litt rolig så blir det jo ganske godt egentlig. :)

 

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, gjest- silje skrev:

Huff, så kjedelig å lese at du har det slik :(

Du er sterk som klarer å gå på jobb i 50% når du har det slik! 

 

Takk :)

Det er dessverre fryktelig tøft for tiden, men jobben er jo sånn sett et lyspunkt så lenge jeg går redusert. Klaret nok ikke jobbe 100% nei. Har heldigvis mye godt og kompetent helsepersonell rundt meg bortsett fra i helgene. Da må jeg ty til legevakten når det skjer noe akutt. Det er litt slitsomt ettersom man aldri vet hvilken lege som er på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...