Gå til innhold

Getting back on track!


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nådd bunnen hva angår livsstil. Det vil si, det er litt mer komplisert enn som så. Jeg har aldri vært overvektig, er det ikke må heller. Har i mange år trent og spist sånn høvelig sunt. Jeg er veldig glad i mat og søtt, så har ikke vært tynn heller. I juni i år veide jeg 67 kg på mine 174 cm. Hadde et litt anstrengt forhold til kropp, mat og trening, men ikke i den grad at det ødela hverdagen.

Så skjedde det noe i livet mitt som fikk meg til å reagere på en måte som gradvis viklet meg inn i en spiseforstyrrelse. I løpet av 1,5 måneder gikk jeg ned til 60 kg. Hele hverdagen handlet om mat, trening osv. Begynte å av og til sprekke fra det restriktive matregimet, og brukte derfor to måneder på å gå ned til 59,5 kg. Etter det har det derimot skjedd en endring. Jeg får bare fler og fler overspiseepisoder, og svinger hele tiden mellom restriktive dager og dager hvor jeg spiser sykelig mye. Har derfor nå gått opp til 62,5 kg, og for øvrig fått diagnosen bulimi. Har begynt i behandling, men det går fortsatt mest i kartlegging av spisemønsteret osv. 

Nå føler jeg at jeg må ta grep før overspisingen fører til at jeg legger masse på meg. Jeg har en kompenserende atferd, men jeg ser jo det at å kutte i matinntaket fører til sprekk som igjen fører til ny runde med kutting i mat osv. En pågående ond sirkel som ikke tar slutt. 

Jeg skal derfor prøve noe nytt. Det vil si at jeg skal ikke være restriktiv etter dagen i dag (har overspist noe helt kolossalt allerede i dag). Jeg skal legge meg på 1800 kcal daglig. På lørdager 2200 kcal pluss at jeg trener 4-5 dager i uken. Selv om jeg egentlig ønsker å gå ned i vekt, så er fokuset nå på å stabilisere kroppen, matlysten og dermed forhåpentligvis klare å slutte å overspise. 

At motivasjonen til å bli frisk først har kommet nå når jeg ikke klarer å ha kontroll og spise lite lenger er ikke et friskhetstegn i seg selv. Det er motivert av frykten for å legge på seg og et absurd ønske om å ha BMI på 19. Likevel tror jeg at ved å klare å følge en slik plan så vil hodet og alle de rare reglene mine normalisere seg sakte, men sikkert. Ettersom det faktisk går an å lure hjernen til ganske mye. 

Jeg er rimelig sikker på at å spise regelmessig og ikke spise for lite vil være en del av behandlingen for spiseforstyrrelsen, så jeg tenker at jeg bare prøver også tar jeg det opp med behandler ved neste time denne uken. 

Så: Denne dagboken skal ikke handle om spiseforstyrrelsen og andre psykiske byrder jeg har i livet for tiden, men om trening, fokus på sunt og riktig kosthold og resultater av trening!  Skal prøve å fokusere på prestasjon framfor målbare ting som vekt. 

Det går i spinning, løping, både langkjøring og intervall pluss konkurranseløp når sesongen kommer i gang til våren. Skal også gjenoppta litt mer fokus på styrketreningen. 

Når det gjelder kosthold så kjører jeg spise litt av alt. Har egentlig veldig mye nei-mat, og det er den maten jeg hiver i meg når jeg overspiser. Tror ikke nei-mat vil funke for meg. Da sprekker jeg. Men jeg fokuserer absolutt på mye rent kjøtt, grønnsaker, fisk, knekkebrød framfor brød, aldri mer enn en liten neve ris/spagetthi, mange middager uten karbohydrater også får jeg kose meg litt i helgen enten med alkohol eller en liten sjokolade. 

Rett og slett et normalt kosthold også må jeg finne strategier for å stå i mot både når jeg kjenner jeg må kutte ned på maten og når jeg får overspisetrang. 

Ja, det får holde for nå da. Skal finne meg noen dagbøker å følge med på her inne for inspirasjon. :)

Ukens første trening gjennomførte jeg i går. 45 min spinn intervall. Er ikke helt i form, men tipper jeg blir å trosse det i kveld når minstemann har lagt seg. Blir nok ei økt med spinning da. 

Legger ved et bilde som jeg tok på lørdag. Er ganske mye mer oppblåst i dag etter 4000 kcal innabords, så noe dagens bilde blir det ikke. :ler:

DSC_0166.JPG

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje

Jeg har slitt litt med de samme tingene, men det er heldigvis lenge siden nå.

Det som hjalp for min del var at jeg så at jeg aldri ble fornøyd med vekta. Jeg veide det samme som deg en stund, men er to cm lavere, enn deg. Men for å holde den vekta så måtte jeg ty til et ekstremt usunt spisemønster, noe som fører til de tingene du nevner. Jeg tenker at jeg hadde ikke vært fornøyd uansett hvor liten vekt jeg hadde klart å komme meg ned til. Så for min del så ligger jeg på 66-67 til vanlig (utenom nå, på grunn av en bulkeperiode). Og jeg har det så mye bedre etter at jeg økte matmengden. Det å slippe å underspise for så å overspise annenhver dag, det er helt fantastisk. Så jeg tror du har rett i det at du bør legge kcal inntaket høyere, hver dag, ikke drive å tyne kroppen for så å falle i grøfte med ulvehunger.

Jeg tror også at fokuset ditt bør skifte fra å gå ned i vekt til at du skal være fornøyd med deg selv. Så det tror jeg er lurt, for du har absolutt ikke noe som helst behov for å gå ned i vekt. Så det er kjempebra at du forandrer fokuset fra å vekten til målbare resultater. Og da håper jeg ikke at det er målebåndet som gjelder men en sterk og frisk kropp med en bedre selvfølelse ;) 

Det er kjempebra at du får hjelp! Jeg håper virkelig at du klarer å jobbe deg igjennom dette, slik at du kan få en bedre hverdag og at du får det bedre med deg selv!

Redigert da jeg så at du hadde lagt med en del info som jeg spurte om...

Endret av gjest- silje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen :)

Så bra at du har det bedre nå! Håper jeg en dag kommer dit jeg også. Jeg ser absolutt ikke for meg å ville gå opp i vekt igjen, men heller jobbe for å stabilisere kroppen og klare å leve mer normalt igjen. :)

Jeg har nå laget meg en slags plan. Skal sies at jeg skal drikke i morgen, så fokuset i morgen blir å spise sunt og riktig også blir torsdag dag en når det gjelder ca 1800 kcal per dag med bare sunn mat som gjør meg godt. De første to-tre ukene blir nok harde, men jeg er helt nødt til å få det til. Skulle ønske jeg kunne fått daglig oppfølging av fastlegen disse første ukene, for jeg vet jeg kommet til å slite med motivasjonen både den ene og abdre veien. Men det er nok ikke mulighet for det. Så da vil det kanskje være hjelp i å logge mat og trening her i stedet. :) Jeg tar små skritt av gangen, så jeg slutter ikke å telle kcal med det første. Kommer til å feile hvis jeg går for hardt ut. 

Håper på å være i god nok form til ei lett treningsøkt i morgen. Har sånn type hoste som etter hvert kommer til å bli tørrhoste, så må prøve å lytte til kroppen nå. 

----- 

Kan forresten skrive veldig kort om meg selv : 

- 25, snart 26 år 

- To barn. ett på 1,5 og ett på 5 år 

- Ikke sammen med faren lenger 

- Sykepleier i rus- og psykiatri 

Ja, det er vel ikke stort mer å si. Kunne skrevet en roman om hvorfor jeg har endt opp med spiseforstyrrelse, lav selvfølelse osv. Men dette er en livsstilsdagbok, ikke en dagbok for å skrive av seg masse tunge følelser. Det har jeg hele tre stk i ulike deler i helsesektoren jeg kan snakke med om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cyrus skrev:

Følger dagboka med ene hånda, og heier med den andre 😄

:vinke::hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart meg litt både og i dag. Jeg planla egentlig å spise frokost kl 09, men slet veldig med motivasjonen. Ville egentlig kompensere for gårdagen. 

Etter time hos legen hvor vi snakket om den nye planen min, siste par ukene generelt så ble jeg noe mer motivert igjen. Motivasjonen min er skikkelig ferskvare akkurat nå, for å si det sånn. 

Så slik hsr jeg spist så langt : 

frokost : En god morgen sukkerfri yoghurt med musli og ett knekkebrød med mager salami og agurk 

Lunsj : Ett knekkebrød med mager salami og agurk 

Middag : Taco. En tortillalefse, salat, kjøttdeig av svin med raspet gulrot, ekstra lett rømme og ost. Cola Zero. 

Totalt så langt 1300 kcal. 

Nå skal jeg drikke i dag, så jeg kommer over 1800 kcal i dag. Dersom jeg holder meg til seks øl blir det 2150 kcal forutsatt at jeg ikke spiser mer i dag. 

Uansett, i morgen skal jeg holde meg innenfor 1800 kcal. :)

Ble ikke trening i dag da jeg hsr en ekkel hoste, men satser på trening i morgen kveld når den verste bakfylla har gitt seg. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også følge med her! Syns det er viktig å oppmuntre deg til at du ikke fokuserer på vektnedgang, og egentlig heller ikke kalorier når du veier så lite som du gjør og er så høy som du er (du er ti cm høyere enn meg og har lagt deg på bare et par hundre kalorier mer). Men jeg skjønner det er vanskelig, selv jeg som aldri har hatt noen spiseforstyrrelse merker at jeg er redd for å gå opp. Og det er godt å høre at du vet det er et usunt tankesett med BMI på 19, det er jo kjempelite...!

Veldig, veldig bra at du får hjelp og at du tenker på hvordan du skal gjøre det på best mulig måte, hvordan du skal bli frisk! Det heier jeg veldig masse på! :hoppe: Og jeg håper at å være med i andre treninngstråder kan gi deg motivasjon til å bli frisk! 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  skal svare dere mer nøye i morgen. Jeg har slitt en del med psyken siden sist jeg skrev her, så har ikke maktet å oppdatere noe. En skikkelig forverring, men slik er det jo. Det går opp og ned. 

Har endelig fått trent igjen da. Ble 45 min intervall på spinningsykkelen hjemme. pulsklokken min er ødelagt, men tok pulsen etter siste pulstopp som da var 184. Så var nok sånn 92% av makspuls. Dvs har aldri testet egen makspuls, men ut fra gjennomsnittlig 25 år gammel kvinne. Jeg hsr jo god kondis så stemmer kanskje ikke helt, men. 

Skulle trene styrke også, men jeg ble uvel. Er dehydrert pga dårlig mage to-tre dager i strekk nå, så kaldsvette og svimmelhet satte en stopper for det. 

Nå Skal jeg spise litt, ordne meg og møte en kompis :)

Kostholdet har gått ok i dag forresten. Sprakk og spiste en sjokolade, men ikke noe overspising eller oppkast i alle fall. I går derimot.. :sjenert:

uansett, svarer dere i morgen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2016 den 19.50, Teriyaki skrev:

Hei!  skal svare dere mer nøye i morgen. Jeg har slitt en del med psyken siden sist jeg skrev her, så har ikke maktet å oppdatere noe. En skikkelig forverring, men slik er det jo. Det går opp og ned. 

Har endelig fått trent igjen da. Ble 45 min intervall på spinningsykkelen hjemme. pulsklokken min er ødelagt, men tok pulsen etter siste pulstopp som da var 184. Så var nok sånn 92% av makspuls. Dvs har aldri testet egen makspuls, men ut fra gjennomsnittlig 25 år gammel kvinne. Jeg hsr jo god kondis så stemmer kanskje ikke helt, men. 

Skulle trene styrke også, men jeg ble uvel. Er dehydrert pga dårlig mage to-tre dager i strekk nå, så kaldsvette og svimmelhet satte en stopper for det. 

Nå Skal jeg spise litt, ordne meg og møte en kompis :)

Kostholdet har gått ok i dag forresten. Sprakk og spiste en sjokolade, men ikke noe overspising eller oppkast i alle fall. I går derimot.. :sjenert:

uansett, svarer dere i morgen! 

Håper det går fint med deg! Skjønner godt om du har helt andre ting å gjøre enn å oppdatere her, men ville bare sende en klem :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎11‎.‎2016 den 9.44, Rainbow skrev:

Jeg vil også følge med her! Syns det er viktig å oppmunt deg til at du ikke fokuserer på vektnedgang, og egentlig heller ikke kalorier når du veier så lite som du gjør og er så høy som du er (du er ti cm høyere enn meg og har lagt deg på bare et par hundre kalorier mer). Men jeg skjønner det er vanskelig, selv jeg som aldri har hatt noen spiseforstyrrelse merker at jeg er redd for å gå opp. Og det er godt å høre at du vet det er et usunt tankesett med BMI på 19, det er jo kjempelite...!

Veldig, veldig bra at du får hjelp og at du tenker på hvordan du skal gjøre det på best mulig måte, hvordan du skal bli frisk! Det heier jeg veldig masse på! :hoppe: Og jeg håper at å være med i andre treninngstråder kan gi deg motivasjon til å bli frisk! 

Hei og velkommen! :)

Skulle gjerne klart å ikke ha fokus på vekt og kcal, men det sitter så veldig dypt i meg per dags dato at det klarer jeg nok ikke med det første. Spesielt ikke nå når jeg har gått sånn opp i vekt. Fikk sjokk da jeg gikk på vekten i dag. Har hatt MYE overspising den siste uken for å si det sånn.

Jeg får absolutt inspirasjon av å lese i andre sine dagbøker når jeg finner energien til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎11‎.‎2016 den 17.02, rh1 skrev:

Følger !
Hvordan er hosten og sånn nå? I bedre form? :) 

PS - en YouTube-kanal som jeg synes er veldig fin (titter innom hvis jeg får et tilfelle av lavt selvbilde) er denne: https://www.youtube.com/channel/UCMF8Se-qNX_j6YLJv1UzE8Q
 


Masse, masse lykke til, ønsker deg alt godt :) 
 

 

12 timer siden, rh1 skrev:

Håper det går fint med deg! Skjønner godt om du har helt andre ting å gjøre enn å oppdatere her, men ville bare sende en klem :)  

 

Hei og velkommen! :) Hosten og formen er ganske bra. Litt groggy i halsen på morgenen, men ikke noe som hindrer meg i å trene i alle fall.

Takk for lykkeøkskninger. :) Skal komme med en liten oppdatering.

 

Har ikke vært så flink til å skrive her i dagboken hittil. Jeg har hatt en betydelig forverring både når det gjelder SF (mest overspising, kvitting osv. Lite restriktiv atferd) og de andre problemene jeg sliter med, så jeg har rett og slett ikke maktet å oppdatere noe særlig. Ikke har jeg fått trent noe særlig heller på grunn av tilstanden min. Men nå fikk jeg så sjokk da jeg gikk på vekta i dag. Håper noe av det er vannvekt, men jeg vet jo jeg har spist ALT for mye hver dag den siste uken. Så nå må jeg ta grep her for det eneste jeg tenker på døgnet rundt er hvor mye jeg har lagt på meg. Takler det bare ikke. Så da er utfordringen å ikke overspise, men også å ikke gå rett inn i en restriktiv periode, for det er det jeg egentlig vil, for å få bort det jeg har lagt på meg. :P 

Nå har jeg akkurat bakt sjokoladekake og handlet inn til barnebursdag. Blir nok et lite kakestykke i bursdagen, men satser på å ikke havne i noe overskudd uansett, for jeg har planer om å ikke spise noe mer fram til bursdagen. Spiste frokost for en time siden. Nå skal jeg pynte kaken også skal jeg på trening. Endelig! Jeg er skikkelig depressiv egentlig, men nå bare MÅ jeg komme meg ut av tiltaksløsheten. De verste dagene siste uken har jeg ikke en gang orket å skru på TV.

Håper jeg er blitt bra nok til å kunne springe intervall nå. Er 4-5 uker siden fordi jeg fikk en eller annen rar skade i bekkenet som ikke har villet gått over. Så har bare blitt elipsemaskin og spinning de siste ukene. Savner løpingen nå, så i dag skal jeg gi det et forsøk. :)

Det jeg så langt har spist i dag er ikke noe å skryte av da jeg var i et rimelig deppa humør i mårrest, men så langt der det slik ut:

- En iskaffe, en yoghurt og et proteinrundstykke med syltetøy

Vet ikke hvordan dagen i dag blir med tanke på bursdag og sånt, men noe kake blir det også kan det hende jeg tar ei lett spinningøkt i kveld etter middag. Tror jeg går for svinewok med grønnsaker til middag i kveld i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Så kjedelig å høre at du har hatt mye overspising den siste uken :(  Hvor ofte går du til behandling?

 

Endret av gjest- silje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, gjest- silje skrev:

Så kjedelig å høre at du har hatt mye overspising den siste uken :(  Hvor ofte går du til behandling?

 

Jeg går ukentlig i behandling. Men føler ikke det hjelper så mye så langt. Har så vidt kommet i gang da, men det tar noen timer etter hver time også sliter jeg med motivasjonen igjen. Enten det går på å ikke spise mat, eller å stoppe i meg all mulig søppelmat. Pga. annen problematikk så skal det være et samarbeidsmøte mellom meg og de tre ulike plassene som har fulgt meg opp. Den ene plassen skal nok gradvis begynne å trekke seg ut, men jeg er ganske avhengig av han så kan ikke avslutte helt brått. Også skal de to abdre plassene samarbeide om oppfølgingen min. Så må jeg jo selv være den som klarer å gjøre en endring da. Hadde de kunne gjort det for meg så hadde jeg vel vært frisk allerede. :P

På tide å skifte til treningsklær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Må si jeg synes du har en fantastisk kropp :) Trist å høre at du sliter med ting :( Du virker som en oppegående og flott person, jeg vil gjerne følge denne dagboka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kaiser Jacklost XV skrev:

Må si jeg synes du har en fantastisk kropp :) Trist å høre at du sliter med ting :( Du virker som en oppegående og flott person, jeg vil gjerne følge denne dagboka :)

Takk. Har lagt på meg ett kg siden det bildet der da, men det kiloet må bort :P

Følg gjerne med!  Har du også dagbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ukens første trening unnagjort. 

For første gang på flere uker ble det løping. Er ikke helt bra enda, så tørr ikke ta den helt ut, og dessuten har løpeformen blitt dramatisk dårligere så fort!  Enda har jeg trent på andre måter i håp om å opprettholde. Jaja. 

Det ble nå 25 min med 5 % stigning. På det raskeste 10,5 km/timen. Latterlig dårlig!  Vet ikke hvor fort jeg får trent meg opp da siden jeg må ta det litt rolig for å ikke få tilbake bekkensmertene. Blir nok kombinasjon av elipsemaskin, løping og spinning framover slik at det ikke blir så mye belastning hver gang. 

Så tok jeg planken og en annen øvelse jeg ikke vet hva heter. Bruker vekt på 8 kg, trener kjernemuskulaturen i magen. 

Planken tok jeg i 1 min og 10 sekunder, så 35 sekund og så 25 sekund. Har nylig begynt å trene planken igjen, så må definitivt forbedre meg der ja. Har egentlig aldri vært god på planken selv om jeg har trent det mye i perioder. 

Så det var formiddagens trening. Vurderer som sagt ei lett økt i kveld også. Da med spinn intervall med hovedfokus på tungt tråkk for å trene muskulaturen mest mulig. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost
18 minutter siden, Teriyaki skrev:

Takk. Har lagt på meg ett kg siden det bildet der da, men det kiloet må bort :P

Følg gjerne med!  Har du også dagbok?

Du er hjertelig velkommen til å delta i dem :) Og også få følgt med om jeg klarer å gå ned 35 kilo på 14 måneder 😬

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble 1,5 god og mager pølse med brød og en god del kake!  vet ikke kcal-innholdet i kaken så umulig å si hva jeg har fått i meg. 

Tok meg ei spinningøkt. På den hardeste pulstoppen hadde jeg puls på 212'! Manuell telling så tar det litt med en klype salt, men den var definitivt høyere enn på lenge. Akkurat den sangen var ganske bra med tanke på å få opp pulsen. ;)

Nå skal jeg legge meg før det blir ei lita morgenøkt, også blir det en tur til VOP kl 10. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
På ‎16‎.‎11‎.‎2016 den 11.52, Teriyaki skrev:

Jeg går ukentlig i behandling. Men føler ikke det hjelper så mye så langt. Har så vidt kommet i gang da, men det tar noen timer etter hver time også sliter jeg med motivasjonen igjen. Enten det går på å ikke spise mat, eller å stoppe i meg all mulig søppelmat. Pga. annen problematikk så skal det være et samarbeidsmøte mellom meg og de tre ulike plassene som har fulgt meg opp. Den ene plassen skal nok gradvis begynne å trekke seg ut, men jeg er ganske avhengig av han så kan ikke avslutte helt brått. Også skal de to abdre plassene samarbeide om oppfølgingen min. Så må jeg jo selv være den som klarer å gjøre en endring da. Hadde de kunne gjort det for meg så hadde jeg vel vært frisk allerede. :P

På tide å skifte til treningsklær. 

 

Motivasjonen kan jo være litt vanskelig å forholde seg til. Det er jo litt det samme med trening, det er sjeldent motivasjonen holder i det lange løp. Det må oftest en god dose med viljestyrke til, for å klare å gjøre en livsstilsendring.

Nå vet jeg ikke hvorfor du har de problemene du har. Mine problemer startet med at jeg rett og slett spiste usunt - for lite og så ballet det på seg til en skikkelig ond sirkel. Men jeg kom meg ut av det fordi jeg så at å spise for lite, faktisk ikke gjorde kroppen min noe godt og sikkert fordi det ikke stakk så dypt, bare dårlige vaner og en tanke om at slik og slik skulle jeg spise :P Det var en veldig slitsom periode husker jeg, til tross for at det ikke stakk så dypt, så krevde det en del for å forandre tankegangen, og det ble en del prøving og feiling. Nå har jeg ikke hatt det slik på mange år og har ikke noe anstrengt forhold til mat lengre. Så for min del krevde det en del, så da tenker jeg at det du sliter med nå, vil virkelig kreve all motivasjon og viljestyrke du klarer skrape frem. Heldigvis så ser jeg at du ser det selv og at du får hjelp! Og det er jo kjempebra, så jeg heier på deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...