Gå til innhold

Folk på jobben som ikke liker deg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha noen erfaringer fra andre her..

Jeg har jobbet i min nåværende jobb nesten ett år. Vi er et kontorsamfunn der mange deler etasjen, selv om vi ikke jobber direkte sammen.

En av disse er en kvinne som jobber administrativt, og derfor er ganske sentral på kontoret. Jeg har merket helt siden jeg startet at hun er lite vennlig mot meg. Dersom jeg sier hei og smiler (som jeg synes passer seg), så kan hun svare, men med et dønn surt uttrykk. Hun har aldri smilt til meg en eneste gang. Sier jeg ikke hei, sier hun aldri hei først. Går jeg forbi henne, stirrer hun ofte stivt ned i pulten sin og anerkjenner meg ikke. Det er nesten som jeg da føler bryr henne om jeg sier hei, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ettersom hun aldri frivillig møter blikket mitt, tenker jeg det er best å ignorere henne helt, men at jeg behandler henne som luft kan vel gjøre vondt verre. Hun har heller ikke satt meg på mailinglisten over ting hun sender ut (som er relevant for alle, og som alle andre mottar).

Folk er jo forskjellige, så jeg tenkte jeg ikke skulle lese for mye inn i det. Men saken er at hun er veldig vennlig mot mange andre. Hun er pratsom og smilende til flere andre jeg jobber med, spesielt menn. Jeg har aldri gjort henne noe, og kan derfor kun konkludere med at hun (på uvisst grunnlag) har bestemt seg for at hun ikke liker meg. Kan legge til at jeg ikke er en person som gjør mye ut av meg personlighetsmessig - jeg er tvert imot litt sjenert når jeg først treffer folk.

Egentlig burde jeg jo ikke bry meg overhodet, men det irriterer meg at en person skal forsure ting på denne måten. Hun er en person som har ansvaret for alt administrativt på kontoret, skal ta imot folk og generelt overser at ting går som det skal og er derfor rundt omkring hele tiden. Jeg føler jo nå også at dersom vi skal be om hjelp til noe, så vil ikke jeg spørre, da vi kanskje ikke får like god service.

Har dere opplevd liknende? Hvordan forholder dere dere til det?

Anonymkode: 40c1e...df5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jessica

Yup. Og jeg har forstått at det ikke er meg men henne. Du vil føle deg mye bedre når du også forstår det 😉

Hyggelig kan du fortsette å være.  Ikke fordi hun fortjener det men fordi du ikke trenger å endre deg for å tilpasse deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎11‎.‎2016 den 0.34, Jessica skrev:

Yup. Og jeg har forstått at det ikke er meg men henne. Du vil føle deg mye bedre når du også forstår det 😉

Hyggelig kan du fortsette å være.  Ikke fordi hun fortjener det men fordi du ikke trenger å endre deg for å tilpasse deg 

Enig.  Det er ikke du, ts, men kollegaen din som har et problem.  Gjør som ingenting, si godmorgen og hei, selv om hun ikke svarer deg.  Men aldri godta om hun overhører hva du sier, avbryter deg med andre tilstede o.l.  Da er du nødt til å konfrontere, der og da! 
Jeg hadde en slik kollega, som uvisst av hvilken grunn, forsøkte å "fryse" meg ut av arbeidsmiljøet, som jeg var ny i.  Det klarte hun ikke, men frøs seg selv ut i stedet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten litt sånn at jeg håper på å bli mindre likt på jpbb for da slipper jeg venneforespørsel på facebook og kan holde jobb og privat adskilt.

Anonymkode: 6695b...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset er å være ekstra hyggelig og ekstra oppmerksom mot akkurat henne. Nesten litt overdrevet. Si god morgen med fornavn og etternavn og med et gigantisk smil og hold blikket til du får en reaksjon. 

Ellers må det nevnes at jeg i løpet av en vanlig dag på kontoret sier hei OG ha det til minst 50 personer. Hver dag i ti år har jeg gjort det. Må si jeg skulle ønske jeg kunne slippe en gang i blant.

Anonymkode: 1bbb0...800

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Tror du bare må forsone deg med at ingen blir likt av alle.

Bare vær normalt hyggelig og hev deg over det-  du trenger ikke oppføre deg dårlig selv om kollegaen din opptrer uhøflig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nesten litt sånn at jeg håper på å bli mindre likt på jpbb for da slipper jeg venneforespørsel på facebook og kan holde jobb og privat adskilt.

Anonymkode: 6695b...337

Å takke nei til en forespørsel er liksom ikke enklere enn å gå inn for å være avvisende på jobb? 

TS, vet du om hun søkte på din jobb? Eller om dere har felles kjente, at du har møtt henne i andre settinger og "glemt" henne eller om du på noe tidspunkt har sagt noe hun ikke kan legge bak seg osv? 

Hvis ikke kan du vel ta det opp med henne? Spør henne rett ut om det er noe du har sagt, gjort osv som utløser denne reaksjonen hennes med å fryse deg ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Alle kan vel ikke like alle, men man må kunne samarbeide allikevel. Om det begynner å gå utover jobben så må det bli tatt opp. Man kan jo ikke jobbe med noen som forsurer arbeidsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær normalt hyggelig og høflig mot henne og ikke bry deg om at hun er "kort" mot deg. Ingen kan bli likt av alle og i et miljø der flere jobber sammen skal man ha flaks hvis man liker eller blir likt av alle. Men normal høflighet og samarbeidsvilje bør være et krav. Så lenge du har gjort ditt så har du ditt på det tørre. Mer kan du ikke gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 13.11.2016 den 10.24, Carrot skrev:

TS, vet du om hun søkte på din jobb? Eller om dere har felles kjente, at du har møtt henne i andre settinger og "glemt" henne eller om du på noe tidspunkt har sagt noe hun ikke kan legge bak seg osv? 

Jeg kan ikke forestille meg at hun søkte på min stilling. Det ville i så fall vært rart, da det er et annet felt. 

Om jeg ser på profilen på Facebook, har vi ingen felles venner eller bekjente. Hun er også en del år eldre.

Anonymkode: 40c1e...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...