Gå til innhold

Min manns søsken melder seg helt ut og forventer at vi skal stille opp for foreldrene til en hver tid.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann har to yngre søsken som bor i andre landsdeler. Svigers beggynner å bli eldre og trenger stadig vekk hjelp til større prosjekter i huset o.l.

Svigermor har hatt et slag og trenger hjelp til å bli kjørt til lege/fysio etc.

I sommer måtte vi gjøre om på ferieplaner fordi de trengte hjelp til husmaling og det var "umulig" for de andre å samkjøre slik at de også kunne bidra i vedlikeholdet.

Vi bor 15 minutter fra dem og stiller opp så ofte vi kan men vi er begge i full jobb og har tre barn.

De andre er svært sparsommelige med besøkene sine, sist svogeren var her med samboer og hennes barn var i mai. Svigerinnenen min er singel og barnløs men var her sist ei helg i sommer. De ringer lite til dem, nå vi snakker spør de sjelden om hvordan de har det.

Nå fikk vi beskjed om at ingen av dem kommer til jul, til tross for at det er svigers sin "tur" i år. 

Vi hadde planer om å feire hos min familie i år, men da blir mine svigerforeldre alene her. Jeg forsøkte å foreslå at de kunne ta seg en tur før jul men det var visst umulig. Merkelig, fordi de reiser stadig vekk i forbindelse med hobbyer og de gir inntrykk av at det økonomiske ikke er noen sak.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men jeg tenker om dette blir veien videre, når svigerforeldrene mine begynner å få dårligere helse og alt faller på oss.

Anonymkode: de7b5...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det her høres kjent ut. Tro meg det blir ikke likere ved å ta det opp med dem. Like greit å bare bite tennene sammen, gjøre det en må og håpe på at alt blir bra til slutt og hvis det ikke blir bra og de ikke tyr til vettet da heller så ikke ha for mye med dem å gjøre etter begravelsen og boet er gjort opp. 

Anonymkode: 643a1...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at man bør stille opp for familie, men når man blir såpass opp i årene at man ikke lenger makter å vedlikeholde huset - er det ikke kanskje da på tide å flytte til noe mer lettstelt? Eller tenke at man såfall må ha råd til å sette bort arbeid som å male huset..? Sorry men jeg hater slikt vedlikeholdsarbeid. Å bruke 1 uke av min ferie på slikt er helt uaktuelt (og det hadde det også vært om det var mitt eget hus)

Anonymkode: 50c2a...b72

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at resten av familien ikke er det oftere, men samtidig skjønner jeg at de ikke gidder å farte landet rundt for å pusse opp et hus som kanskje burde selges til fordel for noe mer lettstelt. 

Svigermor kan få støtte til drosje om hun har behov for transport til lege etc. 

Anonymkode: 6974f...8b3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det finnes tilbud for eldre som må til lege ol. store prosjekter på huset kan de leie inn polske eller andre til å gjøre, man ser plakater og "flyers" overalt, de trenger pengene. hvorfor skal man hjelpe foreldrene sine med ting de kan klare selv? jeg skjønner at man skal hjelpe familie, gjør det selv. men er ikke alt man absolutt må ha hjelp til av familie. ok, man sparer penger.. 

Dere har helt sikkert ikke et veldig lite hus mtp hvor mange barn dere har? da kan dere vel invitere din familie og dine svigerforeldre til dere? da får alle feiret sammen. 

Anonymkode: 65ba5...74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man skal stille opp når foreldrene blir gamle, og dere gjør en kjempe jobb. Men man kan ikke forvente at barn skal dra langt for å hjelpe til med vedlikehold av huset. Noe annet er å besøke foreldrene sine og hjelpe til med andre praktiske ting. 

Disse kommer nok ikke løpende før det er noe arv og hente dessverre 😕🙁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det litt på samme måte, her må samboeren min stille opp å hjelpe til med småting hele tiden. Heldigvis er svigerforeldrene mine innstilt på å leie hjelp, men like fullt må samboeren min ordne inn feks maling osv til de som skal utføre arbeidet. Svigerinnen min kommer kun på besøk et par ganger i året, og bidrar ikke med noe. Som sagt er svigerforeldrene mine innstilt på å leie hjelp, alt fra taxi til hjelp i hagen, så mannen min stiller opp der han kan. Jeg hadde ikke godtatt å bruke feks ferie på å male hus fordi svigerforeldre (eller om det var mine egne foreldre) absolutt skal bo i et gammelt hus, da hadde jeg faktisk satt foten ned. Foresten så tror jeg også samboeren min hadde gjort det. For oss er det vanskelig å snakke med søsteren, så vi har bare innsett at sånn er ting. Hun og barna kommer alltid hjem til jul, så det er ikke et problem sånn sett. 

Tror mannen din må snakke med søsknene, og at de i fellesskap blir enige om feks å snakke med svigerforeldre om dette med dugnad. Hjelp i hverdagen må de jo ha, mens det å male huset blir noe helt annet. Det er naturlig (kanskje ikke rettferdig) at de som bor nært må stille opp mer til småting, mens større prosjekt bør man styre unna. Det er synd at de ikke kommer hjem til jul, de må huske på at også dere har en familie å ta hensyn til. Angående julaften så synes faktisk jeg ikke det er ille om to voksne mennesker sitter alene, jeg og samboeren min har gjort det selv. At noen sitter helt alene er noe helt annet....

Anonymkode: 606eb...2d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjent problem. Dem føler nok at det er naturlig at ansvaret faller på dere når dere bor nærmest. Jeg synes det blir helt feil tankegang da det fortsatt er dems foreldre. Man skal ta vare på sine gamle foreldre som foreldre gjør med sine små barn. Ville faktisk tatt en prat med søsken som bor på andre siden av landet og foreslått at dem skulle hjelpe mere med å ta vare på foreldrene dems den siste tida.

Anonymkode: a5c55...b78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn litt på den selv dere som ikke vil stille opp for foreldrene deres. Dere blir gamle en dag med høreapparat, dårlige til bens osv. Utfordringen er at ikke "barna" skjønner det. Eller vil ikke skjønne ennå. Jeg bodde langt unna mine foreldre mens broren min besøkte dem ofte. Men da vi var sørover reiste vi mye å besøkte dem på hjemmet. Hadde ikke samvittighet til annet, en annen ting var at jeg ville se dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tussi680 skrev:

Kjenn litt på den selv dere som ikke vil stille opp for foreldrene deres. Dere blir gamle en dag med høreapparat, dårlige til bens osv. Utfordringen er at ikke "barna" skjønner det. Eller vil ikke skjønne ennå. Jeg bodde langt unna mine foreldre mens broren min besøkte dem ofte. Men da vi var sørover reiste vi mye å besøkte dem på hjemmet. Hadde ikke samvittighet til annet, en annen ting var at jeg ville se dem.

Jeg ønsker ikke at barna mine skal føle at det er en plikt å ta seg av meg når jeg blir gammel. Jeg håper de kommer påbesøk fordi de har lyst til å treffe meg.Nårvoksne barn først er innom eldre foreldre er det naturlig at de hjelper til med småting, men jeg ønsker på ingen måte at barna mine f.eks.skal avlyse ferien sin fordi jeg trenger hjelp. Hvis jeg blir så hjelpetrengene håper jeg at det er plass til meg pået hjem eler i en omsorgsbolig, så kan ungene komme påbesøk for sosialt samvær, ikke for å male huset...

Anonymkode: a2a2a...6ee

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever alle i håpet, noen ganger går ikke akkurat det å oppfylle, og man maler ikke huset til mor hvert eneste år akkurat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2016 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Min mann har to yngre søsken som bor i andre landsdeler. Svigers beggynner å bli eldre og trenger stadig vekk hjelp til større prosjekter i huset o.l.

Svigermor har hatt et slag og trenger hjelp til å bli kjørt til lege/fysio etc.

I sommer måtte vi gjøre om på ferieplaner fordi de trengte hjelp til husmaling og det var "umulig" for de andre å samkjøre slik at de også kunne bidra i vedlikeholdet.

Vi bor 15 minutter fra dem og stiller opp så ofte vi kan men vi er begge i full jobb og har tre barn.

De andre er svært sparsommelige med besøkene sine, sist svogeren var her med samboer og hennes barn var i mai. Svigerinnenen min er singel og barnløs men var her sist ei helg i sommer. De ringer lite til dem, nå vi snakker spør de sjelden om hvordan de har det.

Nå fikk vi beskjed om at ingen av dem kommer til jul, til tross for at det er svigers sin "tur" i år. 

Vi hadde planer om å feire hos min familie i år, men da blir mine svigerforeldre alene her. Jeg forsøkte å foreslå at de kunne ta seg en tur før jul men det var visst umulig. Merkelig, fordi de reiser stadig vekk i forbindelse med hobbyer og de gir inntrykk av at det økonomiske ikke er noen sak.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men jeg tenker om dette blir veien videre, når svigerforeldrene mine begynner å få dårligere helse og alt faller på oss.

Anonymkode: de7b5...719

Sånn er det her og, enda vi bor i samme by alle vi tre søsken. Jeg må kjøre, jeg må hjelpe, jeg må.... De to andre besøker knapt nok de gamle i familien. Frustrerende ja, men det er jo lite å gjøre med. Jeg har tatt det opp flere ganger, men det  nytter jo ikke å true seg frem heller. Vil de ikke så vil de ikke.

Anonymkode: 80b57...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som din manns søsken har noe særlig nært forhold til deres foreldre, og det er bare sånn ting er. Man kan ikke tvinge voksne mennesker til å tilbringe tid med noen de ikke ønsker å se.

Det er nok bare å innstille seg på at dere må stille opp en del fremover også, eller be foreldrene strekke ut hånden sin til kommunen og hjelpen man kan få derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.11.2016 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke at barna mine skal føle at det er en plikt å ta seg av meg når jeg blir gammel. Jeg håper de kommer påbesøk fordi de har lyst til å treffe meg.Nårvoksne barn først er innom eldre foreldre er det naturlig at de hjelper til med småting, men jeg ønsker på ingen måte at barna mine f.eks.skal avlyse ferien sin fordi jeg trenger hjelp. Hvis jeg blir så hjelpetrengene håper jeg at det er plass til meg pået hjem eler i en omsorgsbolig, så kan ungene komme påbesøk for sosialt samvær, ikke for å male huset...

Anonymkode: a2a2a...6ee

ENIG 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...