Gå til innhold

Feil uttalelse på navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si jeg heter Raisa. Alle i klassen min uttaler navnet mitt feil eller lager irriterende kallenavn for å skjule at de ikke klarer å uttale det. Han ene læreren sa navnet mitt riktig i ca 2 måneder så begynte han å kalle meg Rasia (dette er bare eksempler). Nå kaller plutselig alle meg for Rasia, eller lager andre kallenavn og ler mens de sier det. Syns dette er utrolig sårende. Ikke en gang de jeg går med, spiser med og sitter med sier det riktig og jeg føler meg dum. Jeg er født og oppvokst i Norge, har norsk mor og har nesten ikke kontakt med min utenlandske far, men ønsker å ha mitt utenlandske navn fordi det er endel av meg, og min far valgte det. Hva bør jeg gjøre?? Er en veldig stille person og har latt folk si feil fordi jeg er litt flau over navnet og ikke tørr å si ifra..

Anonymkode: 3dac6...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv et navn som er en sjelden variant av et vanlig navn (typ Helena/Helene). Presiserer alltid at jeg heter Helena med A på slutten og ikke e, og dersom noen uttaler det feil så retter jeg dem enkelt med å si HelenA når de kaller meg Helene. Det er forøvrig en tilvenningssak å rette på folk, jeg gjør det nesten automatisk til tross for at jeg ikke er særlig frempå vanligvis. Folk lærer ikke å uttale navnet ditt rett med mindre du viser dem hvordan de skal gjøre det. 

Anonymkode: b1e9d...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit at du har det slik. Hva om du snakker med klasseforstander samt en annen lærer/rektor(?) om situasjonen? Vær ærlig når du prater med de.

Plan B vil jo være å bytte skole. :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Den mystiske skrev:

Leit at du har det slik. Hva om du snakker med klasseforstander samt en annen lærer/rektor(?) om situasjonen? Vær ærlig når du prater med de.

Plan B vil jo være å bytte skole. :icon_frown:

Plan B vil være å si ifra direkte til de som uttaler navnet feil med vilje. Plan C vil være å markere med å svare "ja, Mairanne, hva er det?" når noen har feil uttale. Plan D vil være å la være og svare helt til uttalen blir riktig. Plan E vil være å overse det og tenke at "jaja, har de ikke bedre å finne på så synes jeg mest synd på dem"......

Plan S eller noe vil være å bytte skole. 

Det får da være måte på dramatisk reaksjon.

Anonymkode: ddc94...a48

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Plan B vil være å si ifra direkte til de som uttaler navnet feil med vilje. Plan C vil være å markere med å svare "ja, Mairanne, hva er det?" når noen har feil uttale. Plan D vil være å la være og svare helt til uttalen blir riktig. Plan E vil være å overse det og tenke at "jaja, har de ikke bedre å finne på så synes jeg mest synd på dem"......

Plan S eller noe vil være å bytte skole. 

Det får da være måte på dramatisk reaksjon.

Jeg er delvis enig med deg her fordi TS er sjenert og ikke tørr å si i fra.

D og E kan jeg "bli med" på. Derfor konklusjonen med å bytte skole(Plan S). Ber deg vennligst å lese hovedinnlegget igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Den mystiske skrev:

Jeg er delvis enig med deg her fordi TS er sjenert og ikke tørr å si i fra.

D og E kan jeg "bli med" på. Derfor konklusjonen med å bytte skole(Plan S). Ber deg vennligst å lese hovedinnlegget igjen. :)

Poenget mitt (noe klønete formulert, det er greit) er å formidle mot til TS til å enten stå opp for seg selv og markere seg (ved å svare eller kommentere når noen har feil uttale) eller å heve seg over dem (ignorere forsøket på å slå spøk på henne), ikke å krype under en stein og la seg bli dominert til å rømme (bytte skole fordi noen uttaler navnet hennes feil).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende læreren trodde hun hadde uttalt det feil, siden hun endret uttalen. Hvis hun for eksempel har sagt Brigitte og hører alle si Birgitte, så er det naturlig at hun endrer ¨på det. Jeg synes du skal si til henne at hun sa det riktig i starten, og at det er de andre som uttaler det feil.

For øvrig synes jeg du skal si fra til klasseforstander - det er jo overhodet ikke greit å gjøre narr av navnet til en medelev (hvor hysterisk morsomt kan det liksom være ¨- høres ut som de har veldig dårlig humor).

Anonymkode: 888ee...cae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt (noe klønete formulert, det er greit) er å formidle mot til TS til å enten stå opp for seg selv og markere seg (ved å svare eller kommentere når noen har feil uttale) eller å heve seg over dem (ignorere forsøket på å slå spøk på henne), ikke å krype under en stein og la seg bli dominert til å rømme (bytte skole fordi noen uttaler navnet hennes feil).

Jeg skjønner tankegangen din. Allikevel, så er det jo slik at TS er sjenert og ikke tørr å gi beskjed til andre mennesker. (Slik er det for henne.) Noe som bunner med at hun ikke er konfronterende.

Altså, det ligger ikke i hennes natur å gjøre noe slikt. Hun er ikke den slags menneske. Det vil si at hun ikke er utadvendt/ekstrovert.

Jeg tror derfor vi er uenig, noe som jeg selvsagt respekterer fra deg. :)

Endret av Den mystiske
La til setning i første innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Den mystiske skrev:

Jeg skjønner tankegangen din. Allikevel, så er det jo slik at TS er sjenert og ikke tørr å gi beskjed til andre mennesker. (Slik er det for henne.) 

Altså, det ligger ikke i hennes natur å gjøre noe slikt. Hun er ikke den slags menneske. Det vil si at hun ikke er utadvendt/ekstrovert.

Jeg tror derfor vi er uenig, noe som jeg selvsagt respekterer fra deg. :)

Joda, jeg forstår det. Jeg har likevel lyst til å forsøke og så et frø i TS, gi henne en bitteliten forsiktig dytt i ryggen slik at hun kanskje sier ifra om at dette ikke er greit.

Respekt tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i Norge, mor fra Norge, far fra Italia. Si jeg heter Valeria, gang på gang, gjennom hele oppveksten har folk på et punkt kalt meg Veronika... jeg mener.. OK, samme forbokstav men, ellers ikke så likt.

Sjefen min skriver Vallaria på timelisten min. Sykehuset skrev Valleria på det "armbåndet" etter en ulykke (det sto rett på dataen da). Telefonregningen har også kommet med feil navn. Etternavnet er enda verre. Si det er D'Agostino. Ser dere apostroffen mellom bokstavene? Ikke Dágostino, ikke d'Agostino (pga regler, familien er ikke lengere adelig), ikke D/agostino, i alle fall ikke D20%gostino og heller ikke Dagros :|.. det uttales rett frem "Dagostiiinå", men folk har en tendens til å uttale det De Agostinå eller Dhh Agostino. Oj, dette ble litt mere rant enn jeg mente.

Bare korriger dem gang på gang. Før eller senere lærer de. Men ikke bli sur, for da blir det "morro".

Anonymkode: c7379...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips og svar (eller planer fra A til S) :) Er så usikker på hva jeg skal gjøre... Har virkelig lyst til at de sier navnet riktig, for det har noe med respekt å gjøre. etter min mening da.. Flere tips?

Anonymkode: 3dac6...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En person på kullet mitt poengterte det i et innlegg hun skrev på kullsiden vår på Facebook (innlegget dreide seg om noe helt annet, men hun nevnte det i parantes da hun refererte til seg selv). Det var skrevet i en litt humoristisk tone, så det ble godt tatt imot fra alle. Ca alle, inkludert meg selv, sa navnet hennes feil, men nå er det jo ingen som gjør det. 

Jeg forstår at det ikke føles så greit, men det er nok ikke gjort i noen vond mening. Uttalelse på utenlandske navn er ikke så åpenbart for nordmenn, og det må gjerne inn med teskje flere ganger. Noen har også problemer med å uttale det. Moren min klarer fortsatt ikke å uttale navnet til en veldig god venninne av meg selv om jeg har rettet henne titalls ganger. Navnet hennes er ikke spesielt vanskelig, men moren min er ikke den eneste som har hatt problemer. 

Jeg vil hvertfall ikke råde deg til å si ifra ved å sette dem på plass. Det tror jeg ikke heller du har planer om. Uansett blir dette sjeldent tatt godt imot. 

Anonymkode: e35e0...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ork å bry deg om det. bare svar de høflig og pent, også overser du. vet det er kjempe vanskelig, men å konfrontere slikt, hjelper ikke... 

Mitt navn er irriterende lett å missforstå, ihvertfall for de som ikke er norske. det er ganske langt og alle fra andre land som skal si navnet mitt får det nesten ikke til. de kunne lett sagt det ordentlig,  men de glemmer seg osv. la oss si jeg heter Ann Ragnhild. 

De sier; Ann,Anne, Ragna, Hilde, osv. 

Det er veldig irriterende. så etter jeg hadde blitt sur og grinete hver gang de sa navnet feil, så prøvde de veldig hardt å si det rikrig. men dette ga meg dårlig samvittighet, så jeg slutta å rette på de.det er bare et navn.. ble bra når vennene mine startet å kalle meg "A-R", da var det ihvertfall bare et navn å forholde seg til. og med et kallenavn.

Anonymkode: 5562a...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...