Gå til innhold

Kan besteforeldre ta barnet til lege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har de myndighet til det? Foreldrene gjør det ikke selv, og "alle" påpeker at barnet burde til lege.

selv mener jeg det er omsorgssvikt fra besteforeldrene (og foreldrene så klart!) sine side som ikke gjør det. Men de skylder på at de ikke har myndighet til det...

Anonymkode: 8d2ff...044

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har vel gjerne ikke myndighet til det, så det kan få konsekvenser i ettertid, men det de kan gjøre er å varsle barnevernet.

Anonymkode: e5cf0...40b

Skrevet

Kan man ikke ringe inn en slags bekymring til legen, og få de til å innkalle? Eventuelt barnevernet om det mistanke om at noe er  ordentlig galt.

Anonymkode: abcec...200

Skrevet

Dersom barnet er sykt så er det vel bedre at besteforeldrene drar med barnet enn at ingen gjør det? Jeg husker mormor fulgte meg til både legen og tannlegen en gang i allefall slik at mamma og pappa skulle slippe å ta seg fri fra jobb. Kan ikke foreldrene eventuelt sende en "fullmakt" med ungen?

• Liker 1
Skrevet

Mine har vært hos legen med ene min, vi ba dem da siden hun syntes det var greit og vi slapp enda mer fri fra jobben da det ble mange legebesøk på rad( brudd + av ledd) Ingen som sa de ikke kunne komme med henne? Tror ikke noen spør om det før det blir snakk om noe slags spesiell behandling man må ha underskrift av foresatte for. De har tatt niesen og nevæen min til legen og siden de er pensjonister nå...ingen fullmakt....ingen spør om noe.

Men hvis foreldrene er jehovas vitner er vel besteforeldrene det og? eller finnes det andre grunner til å ikke gi nødvendig medisinsk behandling? høres rart ut... 

Skrevet

Herregud, alle kan ta med en annen person til lege! Man er pliktig til det hvis man er den som er ansvarlig for barnet på et tidspunkt barnet trenger legehjelp (feks. barnevakt). 

Legen spør da aldri om de har fått lov, mange bruker besteforeldre til slike følgesituasjoner fordi de selv må jobbe e.l. 

Man trenger absolutt ingen fullmakt, man bestiller bare legetime til barnet, og presenterer seg som bestemor eller bestefar inne hos legen. Legen kommer ikke til å spørre om mer. 

Anonymkode: 1aef5...ef2

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Sirah skrev:

mormor fulgte meg til både legen og tannlegen en gang i allefall slik at mamma og pappa skulle slippe å ta seg fri fra jobb. Kan ikke foreldrene eventuelt sende en "fullmakt" med ungen?

Fullmakt er ikke nødvendig. Legen og tannlegen gjør det som er nødvendig og spør ikke etter fullmakt. Jeg har heller aldri sett noen som har hatt med seg det (i løpet av 30+ års praksis). 
Problemet ligger vel heller i om foreldrene godtar at besteforeldrene blander seg opp i ting de formelt sett ikke har noe med. 

Anonymkode: 92c6f...b40

• Liker 1
Skrevet

Barnevernet er inni bildet.

familien er ikke vitner, kun tafatte..

vanskelig å si hvor alvorlig det er, og hvor hastverk det er.

problemet er det at foreldrene ikke gjør det og besteforeldrene heller ikke gjør det..

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de myndighet til det? Foreldrene gjør det ikke selv, og "alle" påpeker at barnet burde til lege.

selv mener jeg det er omsorgssvikt fra besteforeldrene (og foreldrene så klart!) sine side som ikke gjør det. Men de skylder på at de ikke har myndighet til det...

Jeg har sendt barnet mitt til tannlege og lege via bestemoren pga jeg selv ikke har hatt anledning...

men om du tenker sånn at fordi foreldrene ikke gjør det så kan besteforeldrene gjøre det?

Det burde kanskje vært sendt bekymringsmelding om det var så alvorlig da? hmmmmmmm

Anonymkode: 17905...571

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullmakt er ikke nødvendig. Legen og tannlegen gjør det som er nødvendig og spør ikke etter fullmakt. Jeg har heller aldri sett noen som har hatt med seg det (i løpet av 30+ års praksis). 
Problemet ligger vel heller i om foreldrene godtar at besteforeldrene blander seg opp i ting de formelt sett ikke har noe med. 

Nei jeg syntes det ville vært rart om det skulle vært nødvendig! Bedre at barnet får legehjelp når han eller hun trenger det enn å vente på foreldrene 🙄

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

problemet er det at foreldrene ikke gjør det og besteforeldrene heller ikke gjør det..

Alle og enhver kan ta med et barn til legevakten, hvis barnet er syk og oppholder seg med den voksenpersonen. Dermed har de en mulighet, hvis de ønsker det.

Anonymkode: 9a9d8...a57

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

omsorgssvikt fra besteforeldrene (og foreldrene så klart!)

Besteforeldrene har ikke omsorg, så de kan heller ikke anklages for omsorgssvikt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldrene har ikke omsorg, så de kan heller ikke anklages for omsorgssvikt.

når kan man kalle det omsorgssvikt da? De er en del av barnets nære relasjon så at de ikke tar grep er jo svikt..

• Liker 1
Skrevet

Jeg har da opp igjennom årene fulgt nieser og nevøer til både leger og tannleger uten spørsmål eller fullmakter. Er det endrede regler rundt dette?

Anonymkode: 975bc...2d5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har allikevel et ansvar

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle og enhver kan ta med et barn til legevakten, hvis barnet er syk og oppholder seg med den voksenpersonen. Dermed har de en mulighet, hvis de ønsker det.

Det framgår vel at det IKKE dreier seg om en akutt sykdom. Dermed kan en ikke benytte legevakta, men må få time hos fastlegen.

• Liker 2
Skrevet

Om det ikke ett akutt sykdom, men noe som må utredes, så skal det mye til at besteforeldrene klarer det uten foreldrenes viten. Altså, selv om de skulle ha personnummer, vite hvem fastlegen er og få en time, så må de være barnevakt akkurat når den timen er. Deretter, om barnet blir henvist (for fastlegene utreder sjeldent barn selv) er det foreldrene som får innkallelsen, og ikke besteforeldrene. Og da kan jeg love deg at besteforeldrene ikke lenger har tilgang til å ta med seg barnet.. 

Om det dreier seg om noe helsemessig alvorlig sender man heller en bekymringsmelding. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Honey Dew skrev:

De har allikevel et ansvar

Almenmenneskelig ansvar, ja, som også naboene og andre som kjenner til saken har. Men ikke juridisk ansvar; i dette tilfelle kan bare foreldrene anklages for omsorgssvikt.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjelder det? Er barnet sykt?

Anonymkode: 14afe...292

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjelder det? Er barnet sykt?

Anonymkode: 14afe...292

Barnet er sykt ja. Sliter med oppkast og luftveisproblemer som igjen fører til nedsatt allmentilstand og vekttap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...