Gå til innhold

Er jeg høysensitiv med tanke på min inkludering og måten jeg reagerer på? Eller er dette utakknemlighet?

åttiårene

Anbefalte innlegg

Situasjon 1: Venninne vil ikke komme klokken X pga baby. Jeg går her ut fra at det er den virkelige grunnen og ikke bare en dårlig unnskyldning for å egentlig ikke ha lyst. Er det så voldsomt galt, frekt eller intenst av TS å komme med et vennlig og selvprøvd forslag til å løse problemet? Jeg hadde kanskje ikke gjort det selv, det kommer an på hvor nært vennskap det var snakk om, men ville heller ikke blitt irritert om jeg var hennes venninne. Og for alt vi vet er hennes venninne en real momzilla som kunne hatt godt av å komme seg ut blant folk, selv om hun har baby. Jeg har inntrykk av at mange kvinner mister skremmende mye av sitt sosiale liv når de får barn - men det er en annen diskusjon. Håper ikke tråden kommer til å avspore på akkurat det temaet. 

Situasjon 2: Svigermor svarer på SMS i en mindre entusiastisk tone enn forventet. Det synes jeg ikke er noe å bry seg om. Hun skrev at det passet greit, med smiley. Det indikerer vel at hun kan synes det er koselig og at hun gleder seg, selv om hun ikke skriver det direkte. 

Situasjon 3: Kusine avlyser pizzabesøk. TS burde helt klart ikke ha overkjørt henne ved å si at nå tar vi med oss pizza og kommer til dere istedet. Men det virker jo litt suspekt at kusine med familie hadde spist pizza dagen i forveien, som om de visste at de ikke kom til å dra på besøk dagen etterpå allikevel, og bare brukte snøen som en unnskyldning for å slippe å dra til TS. Hvorfor hun i så fall ikke ville dra, kan ha en million årsaker som ikke vi vet noe om. Om det er kusinen som lyver og bruker dårlige unnskyldninger, er det vel ikke så rart om TS blir skuffet? Dere snakker om høye forventninger, kaninkokervibber og dess like, men ærlig talt, det ER lov å bli skuffet når ting blir avlyst og man kanskje mistenker at begrunnelsen ikke er helt ærlig. Har ingen av dere, med hånden på hjertet, noensinne gledet dere til en avtale og blitt skuffet når den ble avlyst? Men som sagt, helt enig i at TS reagerte lite diplomatisk og ikke burde ha dratt. 

Til slutt: TS - du kan ikke si at du «ikke godtar endringer når du har lovet barnet ditt besøk». Enten du vil eller ikke, kommer barnet ditt før eller siden til å måtte forholde seg til at ting ikke blir som planlagt. Det får du ikke gjort noe med, punktum. Og det virker svært lite reflektert å komme med masse utropstegn og spørsmålstegn slik du gjør i et innlegg her, så hvis du gjør slik i meldinger også, kan jeg skjønne det hvis folk tar litt avstand. Det du skriver om at du alltid blir glad for invitasjoner og spør om du skal ta med noe - fortsett med det! Høflighet og vennlighet er en mangelvare i samfunnet, og det er helt sikkert mange som setter pris på dette trekket hos deg. 

Og til dere som har kommet med kommentarer angående border Asperger, kaninkokere og diverse: Slike bemerkninger og stikk bidrar neppe til en seriøs debatt.

Anonymkode: bcebc...44a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Situasjon 1: Venninne vil ikke komme klokken X pga baby. Jeg går her ut fra at det er den virkelige grunnen og ikke bare en dårlig unnskyldning for å egentlig ikke ha lyst. Er det så voldsomt galt, frekt eller intenst av TS å komme med et vennlig og selvprøvd forslag til å løse problemet? Jeg hadde kanskje ikke gjort det selv, det kommer an på hvor nært vennskap det var snakk om, men ville heller ikke blitt irritert om jeg var hennes venninne. Og for alt vi vet er hennes venninne en real momzilla som kunne hatt godt av å komme seg ut blant folk, selv om hun har baby. Jeg har inntrykk av at mange kvinner mister skremmende mye av sitt sosiale liv når de får barn - men det er en annen diskusjon. Håper ikke tråden kommer til å avspore på akkurat det temaet. 

Hadde det vært en fem måneder gammel baby hadde det vært helt greit å stille spørsmål ved om mor trengte å komme seg ut. Men her gjaldt det en baby på fem uker! Det vil si, mor er fortsatt i barsel, har renselse, og er ikke i normal kroppslig form engang. Man kritiserer IKKE en som har en så liten baby om de heller vil slappe av hjemme kveldstid. Det er virkelig helt uhørt. 

Jeg lagde ikke middag på to måneder etter fødselen engang, fordi jeg var for sliten til å stå ved komfyren. Bare for å sette ting i perspektiv her. 

Anonymkode: 94e6c...e3f

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Situasjon 2: Svigermor svarer på SMS i en mindre entusiastisk tone enn forventet. Det synes jeg ikke er noe å bry seg om. Hun skrev at det passet greit, med smiley. Det indikerer vel at hun kan synes det er koselig og at hun gleder seg, selv om hun ikke skriver det direkte. 

Situasjon 3: Kusine avlyser pizzabesøk. TS burde helt klart ikke ha overkjørt henne ved å si at nå tar vi med oss pizza og kommer til dere istedet. Men det virker jo litt suspekt at kusine med familie hadde spist pizza dagen i forveien, som om de visste at de ikke kom til å dra på besøk dagen etterpå allikevel, og bare brukte snøen som en unnskyldning for å slippe å dra til TS. Hvorfor hun i så fall ikke ville dra, kan ha en million årsaker som ikke vi vet noe om. Om det er kusinen som lyver og bruker dårlige unnskyldninger, er det vel ikke så rart om TS blir skuffet? Dere snakker om høye forventninger, kaninkokervibber og dess like, men ærlig talt, det ER lov å bli skuffet når ting blir avlyst og man kanskje mistenker at begrunnelsen ikke er helt ærlig. Har ingen av dere, med hånden på hjertet, noensinne gledet dere til en avtale og blitt skuffet når den ble avlyst? Men som sagt, helt enig i at TS reagerte lite diplomatisk og ikke burde ha dratt. 

Til slutt: TS - du kan ikke si at du «ikke godtar endringer når du har lovet barnet ditt besøk». Enten du vil eller ikke, kommer barnet ditt før eller siden til å måtte forholde seg til at ting ikke blir som planlagt. Det får du ikke gjort noe med, punktum. Og det virker svært lite reflektert å komme med masse utropstegn og spørsmålstegn slik du gjør i et innlegg her, så hvis du gjør slik i meldinger også, kan jeg skjønne det hvis folk tar litt avstand. Det du skriver om at du alltid blir glad for invitasjoner og spør om du skal ta med noe - fortsett med det! Høflighet og vennlighet er en mangelvare i samfunnet, og det er helt sikkert mange som setter pris på dette trekket hos deg. 

Og til dere som har kommet med kommentarer angående border Asperger, kaninkokere og diverse: Slike bemerkninger og stikk bidrar neppe til en seriøs debatt.

Dette likte jeg. Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Det som får meg til å reagere er måten dere bombanderer meg! Påstår jeg er syk og påstår folk ikke vil se meg...

Dette er mennesker som liker meg og jeg er oppvokst med. Vi hadde det koselig på besøket og venninnen med babyen ser vi mye ellers. Så hun er ikke isolert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 89-modell skrev:

Derfor tenkte jeg at de kunne komme den kvelden også. 

Du må forstå at det er ikke bare bare å dra på besøk kl 20 om kvelden med en baby på 5 uker. Selv om det funket i et bryllup for deg og din baby så er det ikke sikkert det gjør det for venninna di. 

Anonymkode: 8497c...caa

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal nøle med å dømme andre ut ifra egne erfaringer. Feks "jeg mener han burde tenke sånn" eller "hun vil sikkert det fordi det hadde jeg villet" Det er kjedelig å ta feil. Og det er kjipt å få familie til å føle seg mindre betydningsfulle når de blir "trampla ned" 

så heg var litt streng med ts nå. Jeg synes ts skal prøve å være mer generøs med folk, og da mener jeg ikke med materielle ting men med deres følelser. Prøv å sett deg inn i hvordan andre har det på egentlig. 

Anonymkode: 9a8e8...353

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 89-modell skrev:

Det som får meg til å reagere er måten dere bombanderer meg! Påstår jeg er syk og påstår folk ikke vil se meg...

Dette er mennesker som liker meg og jeg er oppvokst med. Vi hadde det koselig på besøket og venninnen med babyen ser vi mye ellers. Så hun er ikke isolert. 

Jeg har aldri påstått at du er syk, eller at folk ikke vil se deg. Det er stor forskjell på at folk vil ha en kveld/dag fri og å ikke ville se en person (som mange har presisert gjentatte ganger). Jeg har ikke hatt noen intensjon om å bombadere deg, men har forsøkt på flere måter å få frem hvordan situasjonen kan bli bedre, der dine svar har ledet til stor frustrasjon fra mennesker som forsøker i beste mening å hjelpe deg. Alt jeg (og flere andre) forsøkte å si var at du feiltolket en rekke signaler og derfor endte opp med å bli såret fordi du satt igjen med en følelse av at folk ikke satt pris på din innsats - det handler om at du har for høye forventninger og ikke lytter til de signalene du får tilsendt. Vi har forsøkt gjentatte ganger og si akkurat det samme som Anonym 94e6c...e3f, der vi har forsøkt å belyse hva du har gjort feil i gitte situasjoner, men vi mottar en helt annen type tilbakemelding fra deg. Ja, det finnes en del useriøse innlegg, og det er relativt vanlig på Internett, og de må man bare overse, men du har også fått mange seriøse tilbakemeldinger der du blir sint og snakker om ubetydelige detaljer som allerede har blitt forklart/besvart. Du er kanskje litt nærtagen, og tar tilbakemeldingene som direkte kritikk på deg som person istedet for å forstå at det vi hele tiden har forsøkt å si, er at du må endre atferden din fordi den tråkker over andres grenser, gjør at du selv sitter og blir skuffet fordi andre ikke lever opp til forventningene dine, og kan gjøre at du risikerer å miste nettverket ditt om du fortsetter slik. Det virker som at du har lest flere svar her i en helt annen tone enn de er skrevet, og tar all respons som personangrep, enda jeg har sagt flere ganger at det ikke er intensjonen i mine svar til deg.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra det du skriver TS er du ikke høysensitiv! En person som er høysensitiv hadde mest sannsynlig ikke styret så fælt slik som du beskriver..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; du har ikke sosiale antenner!!!

Enda folk sier/skriver ting på en "finere" måte, så skjønner du det ikke. 

Anonymkode: 876ba...8f0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må i så fall gjøres på en meget diplomatisk måte. La oss si at venninna sa noe slikt som at "vi vil gjerne komme, men baby pleier å legge seg 2030, så tror ikke vi får det til". Da kunne TS kanskje ha sagt noe slikt som at "dere kan få ha vognen inne hos oss hvis dere vil prøve å legge henne der".

Her svarer venninna at de ønsker ikke ta baby ut så sent, og da er det ikke greit å begynne å fortelle om hvor enkelt det er å bare ha baby i vogna og rugge litt, og dessuten er det ikke vits med leggerutiner ennå. Det er bare en passiv-aggressiv måte å fortelle at TS ikke godtar avgjørelsen foreldrene har tatt for seg og sitt barn.

Jeg var i selskap med 5 uker gammel baby, og det var et s*tans slit, for å være ærlig. Hyl og skrik og ikke et rolig minutt uten pupp i munn. Jeg hadde blitt rimelig irritert om jeg ikke fikk takke nei til neste selskap fordi "det er jo så lettvint når de er små". Man har lov å være asosial momzilla noen uker, altså.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke du er det, og jeg syntes ikke du overrreagerer. Du har lov til å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hactar skrev:

Det må i så fall gjøres på en meget diplomatisk måte. La oss si at venninna sa noe slikt som at "vi vil gjerne komme, men baby pleier å legge seg 2030, så tror ikke vi får det til". Da kunne TS kanskje ha sagt noe slikt som at "dere kan få ha vognen inne hos oss hvis dere vil prøve å legge henne der".

Her svarer venninna at de ønsker ikke ta baby ut så sent, og da er det ikke greit å begynne å fortelle om hvor enkelt det er å bare ha baby i vogna og rugge litt, og dessuten er det ikke vits med leggerutiner ennå. Det er bare en passiv-aggressiv måte å fortelle at TS ikke godtar avgjørelsen foreldrene har tatt for seg og sitt barn.

Jeg var i selskap med 5 uker gammel baby, og det var et s*tans slit, for å være ærlig. Hyl og skrik og ikke et rolig minutt uten pupp i munn. Jeg hadde blitt rimelig irritert om jeg ikke fikk takke nei til neste selskap fordi "det er jo så lettvint når de er små". Man har lov å være asosial momzilla noen uker, altså.

Enig. Det er viktig å vise respekt for andres avgjørelser. Samtidig ser jeg på bakgrunnen til TS og vet at hun har mistet begge sine foreldre, og savner kansje å ha mer folk rundt seg. Det er tøft å miste sine næreste, men man skal ikke glemme andre oppi det hele. Man er tross alt ikke et offer, og man må kunne stå sterkt og respektere at andre ikke orker, samtidig som at det ikke blir en personlig greie. Folk må få lov å bestemme selv og så må man kunne se på seg selv i et småkritisk lys og tenke at" ja, her kan jeg forbedre meg. Og det vil jeg!"

Anonymkode: 9a8e8...353

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 89-modell
7 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Jeg syntes ikke du er det, og jeg syntes ikke du overrreagerer. Du har lov til å si i fra.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor høysensitiv? Tåpelig nyord i sammenhengen.

Hva med hårsår, premenstruell, sår, nærtagen, masete, overanalyserende, dårlig på å sette grenser, osv osv...

Hvorfor høysensitiv??

Anonymkode: a783c...016

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek
13 timer siden, 89-modell skrev:

Derfor tenkte jeg at de kunne komme den kvelden også. 

Vi skjønner jo at du tenkte det og at invitasjonen var godt ment. Det er ingenting dumt med å ta hyggelig initiativ slik du gjør. Problemet er at du ikke tar et nei for et nei, og det virker ikke som du forstår noe som helst av det veldig mange har prøvd å gi deg med teskjeer.

Forstår du virkelig ikke hva vi kommuniserer til deg? Eller tuller du med oss?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, 89-modell skrev:

Og grunnen til at folk bombarderer deg i denne tråden er at du ikke tar til deg noe som helst. Nå er det plutselig fourmbrukerne som er de "fæle" og kaller deg for ditt og datt. Men greia er at du fikk masse konstruktiv tilbakemelding i begynnelsen som du bare avfeide, og så prøvde folk enda hardere å forklare hva de mente, og så ble de ufine, og andre hang seg på. Og nå kan du "ta" dem ved å si at de er ufine, noe du har forårsaket selv.

Du sa også at det du reagerer på med disse som har meldt avbud er måten de gjør det på. Men det har jo kommet frem at du ikke godtar at de melder avbud i det hele tatt.

Så det er nok ikke måten folk gir tilbakemelding i denne tråden som er problemet, men heller at de gjør det i det hele tatt, og at de ikke er enige med deg.

Anonymkode: a9882...b15

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/7/2016 den 14.42, 89-modell skrev:

Du... Dette er min beste vennine og nærmeste familie. De er her ofte. Ikke annta de ikke vil se oss.

Dere kan ikke ha mye til liv når dere kan sitte her å skrive og skrive?? OG annta at det bare er meg. Samt at man antar det aller mest negative. Uff for en verden!!!! Og jeg godtar ikke det dere sier om at de ikke vil se oss. Vi har god kontakt! Håper ikke dere som sitter her hele dagene har barn!!!

Hadde du heller ønsket at ingen svarte deg?

Den siste setningen der kunne du ha spart deg for.

Anonymkode: d137d...c48

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så rart om trådstarter går i forsvar. Selv om hun har fått mange gode svar, har hun fått en del unødvendig hatske ord også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ellevill skrev:

Det er jo ikke så rart om trådstarter går i forsvar. Selv om hun har fått mange gode svar, har hun fått en del unødvendig hatske ord også.

Ja, det er sant. "Kaninkoker"-kommentarer og slikt synes jeg for eksempel er langt over grensen. Jeg synes heller ikke det er helt riktig å skylde på Ts som jeg oppfatter det som at anonymb15 (indirekte) gjør her for de kommentarene som er ufine. Selv om Ts har svart kort, så står vi alle ansvarlige for det vi skriver.

Anonymkode: d137d...c48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...