Gjest 89-modell Skrevet 7. november 2016 #41 Del Skrevet 7. november 2016 8 minutter siden, Hactar skrev: Fordi de ikke hadde lyst. Selv om du ønsker å inkludere, betyr det ikke at andre plikter å til enhver tid la seg inkludere. Noen ganger orker man ikke, og da er det lov å takke nei. Familie eller ei, de skylder deg ikke samvær på dine premisser. Det var pga. været. De hadde helt ærlig ikke dekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 89-modell Skrevet 7. november 2016 #42 Del Skrevet 7. november 2016 1 time siden, Ludolek skrev: Jeg må være ærlig med deg og si at jeg hadde blitt sliten av å forholde meg til deg. Og væremåten din hadde gjort at jeg hadde faset deg ut som venn og sluttet å ta initiativ ovenfor deg. Grunnen til det er at du ikke virker forstå andres situasjoner enn din egen - og jeg hadde helt ærlig talt blitt sur av disse meldingene frem og tilbake når jeg hadde forklart tydelig hvorfor noe ikke passet i henhold til mitt barn. Når det gjelder babyen på fem uker synes jeg du er helt på viddene - og du mangler virkelig forståelse for hvor vanskelig dette kan være for andre. Jeg hadde trolig blitt veldig irritert om du sendte en melding til meg om dine minner om "hvor greit det var å bare rugge litt på ei vogn hos andre på den alderen" og sannsynligvis - i slitenhetens hete - hatt lyst å be deg ta ei bolle og klappe igjen kjeften. Ikke fordi jeg ikke satte stor pris på invitasjon i utgangspunktet, men du virker trykke på litt feil knapper hos folk når du skjønner de ikke kan handle slik du vil. Det med kusinen skjønte jeg ikke helt. De avlyser høflig pga vær(helt forståelig), og du tilbyr deg noe som for endel kan passe dårlig(men som også kunne passet veldig fint) - poenget er at du argumenterer så veldig mye at det blir umulig å si nei til deg. Jeg kunne synes det var kjempekoselig at du kom til oss istedet, men når du gjør det såpass omstendelig så blir det masete og slitsomt. Du gir ikke folk anledning til å takke høflig nei uten at det blir masse surr og styr. Enkelt forklart: Folk liker at andre er enkle å forholde seg til, og at ting kan være litt fleksibelt. Det betyr ikke at man kan avlyse i siste liten og ikke sette pris på ting - men at avogtil kan ting skjære seg også i siste liten. Du gir ikke rom for dette, og som andre nevner så virker motivene dine egoistiske fremfor noe annet. Og en sånn type oppførsel gjør at jeg kan bli mer kontant og irritabel - og virke mindre takknemlig - nettopp fordi det som i utgangspunktet jo er veldig hyggelig(samvær, invitasjoner, sosiale avtaler) blir fort mas og forpliktelse når du ikke gir rom for at folk har andre situasjoner enn deg. Hadde du mast mye når jeg hadde en baby som var veldig survete og i tillegg minnet meg på hvor enkle babyer du selv hadde så hadde du trolig ikke hørt fra meg på en god stund. Ikke fordi jeg ble fornærmet, men fordi jeg synes sånt er utelukkende irriterende og får sånne folk opp i halsen. Men at man kan reagere på avlysninger uten grunn når det skjer flere ganger - det skjønner jeg. Men jeg oppfattet ikke at det var tilfelle her. Jeg inviterte de jo på nytt da. Annet tidspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mireille Skrevet 7. november 2016 #43 Del Skrevet 7. november 2016 Akkurat nå, 89-modell skrev: Det var pga. været. De hadde helt ærlig ikke dekk Selv om de ikke hadde dekk, betyr ikke at de faktisk ville ha besøk denne dagen, eller at de synes det var greit at du skulle lage mat hos dem 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 89-modell Skrevet 7. november 2016 #44 Del Skrevet 7. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker som andre har nevnt, at det handler mer om manglende sensitivitet, enn om oversensitivitet. Å være sensitiv for andres behov betyr å ha empati med andre, være lydhør for andres tonefall og formulering, akseptere et nei for et nei og slå seg til ro med at de andre antagelig har sine grunner for å takke nei, selv om de ikke forteller hele grunnen til deg. Noen ganger er folk slitne, deppa, har ikke sovet godt natten før, er stressa for en situasjon på jobben, har familietrøbbel, krangel med ektefelle.. Slike ting skjer i alles liv med jevne mellomrom, og da må det være lov å trekke seg litt unna og takke nei til det sosiale frem til man har fått hentet seg inn igjen. Uten at man må levere noen avhandling om hvorfor til den man takker nei til. Jeg synes i utgangspunktet det er flott at du inviterer folk, steller i stand treff og mat og hygge for andre, og kan veldig godt forstå at man ikke liker å bli tatt for gitt. Men det handler om hvordan man steller ting i stand. Jeg får inntrykk av at du er veldig geskjeftig, lager deg mange forestillinger på forhånd om akkurat hvordan det skal bli, og så blir fallhøyden veldig stor når noen ikke kan komme og det blir annerledes enn du hadde tenkt. Men sånn er det sosiale livet, spesielt i småbarnsfasen. Jeg har to små barn nå, og ting er ikke som de var for fem år siden. Før hadde jeg laaange lunsjer med venninner, middager som ble til fest og vindrikking til langt på natt, kafébesøk i hytt og pine.. Nå går jeg rundt og kjemper med å strekke til hele tiden, jeg har full jobb, mannen min har full jobb, vi har en fireåring i trassalder og en toåring med astma, og når fredagskvelden kommer så er ofte det vi trenger bare å være hjemme, se en film og legge oss tidlig. Noen ganger presser vi oss selv ut på noe sosialt hvis vi har barnevakt, andre ganger ikke. Det kommer jo ikke til å være sånn for alltid, senere i livet blir det mer fri og vindrikking og spontanitet igjen. Ulike foreldre reagerer dessuten ulikt på foreldrerollen, og barn er ulike. Da min første var fem måneder følte jeg meg i toppform, fordi han var så enkel og grei. Nummer to var en helt annen historie, der var jeg i "hule" i flere måneder, fordi jeg var så sliten og med fødselsdepresjon. Hadde blitt veldig irritert om noen ikke tok mitt nei for et nei den gangen, for meg er det helt åpenbart at folk med små babyer må kjenne på dagsformen om de vil komme i selskap eller ikke. Anonymkode: 65158...17a Du jeg har barn selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #45 Del Skrevet 7. november 2016 1 minutt siden, 89-modell skrev: Jeg inviterte de jo på nytt da. Annet tidspunkt. Det er jo forsåvidt snilt. Men hva med å vente og si at gjestene evt. kan foreslå et annet tidspunkt? Det kan oppleves som veldig masete å hele tiden få nye invitasjoner med nye tidspunkt. Anonymkode: 4c799...df4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #46 Del Skrevet 7. november 2016 1 time siden, Mireille skrev: Det er ikke det du opprinnelig sa! Du sa at de sa at de ikke kunne komme fordi det var meldt snø og de kun hadde 2 vinterdekk, hvorpå du inviterte deg selv med matvarer til å lage pizza hos dem - som er ganske frekt. Avtaler blir avlyst, også samme dag og kort tid i forveien. Kusinen din forsøkte å avlyse mens du insisterte på å "tilrettelegge". Hvorfor du skulle lage mat hos dem forstår jeg ikke helt. Ikke jeg heller. Anonymkode: a9882...b15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mireille Skrevet 7. november 2016 #47 Del Skrevet 7. november 2016 Akkurat nå, 89-modell skrev: Du jeg har barn selv... Men du har fremdeles utrolig liten forståelse av at andre kan ha andre synspunkt eller meninger enn deg selv 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 89-modell Skrevet 7. november 2016 #48 Del Skrevet 7. november 2016 32 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Synes alle svar over dette er veldig forsiktige og fintfølende. Du er ikke sensitiv og inkluderende, du er intens, navlebeskuende og kravstor. Du har lyst til å møte noen og da har de bare fint å møte opp, om de så ligger for døden. Ja, det er frekt å invitere seg selv til noen for å ta seg til rette på kjøkkenet deres, selv familie. Ja, det er frekt å presse og mase for å få folk til å komme på besøk. Er du like insisterende når de kommer på besøk også? Når folk sier nei til kake, tar du og sier at de må jo smake og dytter et stykke inn i munnen deres? Får de i det hele tatt lov til å dra hjem før det passer deg? Så frekke man er i dette landet. Ehh nei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #49 Del Skrevet 7. november 2016 2 minutter siden, 89-modell skrev: Så frekke man er i dette landet. Ehh nei? Vi er iallfall ikke så frekke at vi presser andre til sosial samvær.... Anonymkode: c4316...bd6 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #50 Del Skrevet 7. november 2016 Tror ikke det er noe poeng i å svare TS så mye mer. Hun er helt lukket for konstruktive innspill, ønsker ikke å revurdere sin atferd, og svarer bare med korte, protesterende setninger når hun får motstand. Lykke til videre, TS. Jeg tror alle som har lest denne tråden skjønner umiddelbart hvorfor du oppleves som slitsom av de rundt deg. Du viser ingen evne til å gå i dialog, se deg selv fra flere vinkler, evaluere din egen oppførsel. Det er de andre som tar feil, alltid. Det er du som taper på dette. Ikke vi. Du kommer til å gjøre deg selv mer og mer upopulær. Ingen liker å omgås mennesker som ikke er lydhøre og respekterer andres grenser. Anonymkode: 65158...17a 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #51 Del Skrevet 7. november 2016 34 minutter siden, Mireille skrev: jeg sier ok, men nå lager vi pizzaee og kommer, ellers pakker vi ingrediensene med oss og lager de hos dere. Vi deler på det vi har Det du sier er jo at dere har tenkt å komme uansett hva de sier. Hva skulle de ha sagt for at du ikke skulle kommet? Hadde de sagt at de rett og slett ikke hadde lyst, punktum, så hadde du nok blitt dødelig fornærmet. Det er nok derfor folk finner på unnskyldninger isteden for å si det rett ut. Anonymkode: a9882...b15 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #52 Del Skrevet 7. november 2016 6 minutter siden, 89-modell skrev: Så frekke man er i dette landet. Ehh nei? Er du fra et annet land? Kan noe av dette være kulturforskjeller? Anonymkode: a9882...b15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #53 Del Skrevet 7. november 2016 9 minutter siden, 89-modell skrev: Det var pga. været. De hadde helt ærlig ikke dekk Men selv om de hadde kjempelyst til å reise til dere og var skikkelig lei seg over å bli stoppet av været, så er jo ikke det det samme som at de var komfortable med at dere kom til dem sånn på sparket. Man vil jo gjerne forberede seg litt på å få besøk, få ryddet og vasket litt og kanskje ha noe å by på selv (dessert, drikke el.l.), selv om gjestene har med seg maten. Anonymkode: b3c71...44e 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 89-modell Skrevet 7. november 2016 #54 Del Skrevet 7. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du fra et annet land? Kan noe av dette være kulturforskjeller? Anonymkode: a9882...b15 Nei er ikke det! Men godtar ikke endringer når jeg har lovet barnet mitt besøk og de visste vi hadde handlet inn. Avtalte for mange dager før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #55 Del Skrevet 7. november 2016 Nei du er ikke høysensitiv. Tvert i mot. Du er jo ikke sensitiv overhodet. Og inkluderende...? Den eneste du virkelig prøver å inkludere er jo deg selv. Du er jo i totalt manko på sosiale antenner. Anonymkode: e39ff...482 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 7. november 2016 #56 Del Skrevet 7. november 2016 1 minutt siden, 89-modell skrev: Nei er ikke det! Men godtar ikke endringer når jeg har lovet barnet mitt besøk og de visste vi hadde handlet inn. Avtalte for mange dager før. Unger har også godt av å lære at ikke alt alltid går etter planen. Sånn er det bare av og til. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #57 Del Skrevet 7. november 2016 1 minutt siden, 89-modell skrev: Nei er ikke det! Men godtar ikke endringer når jeg har lovet barnet mitt besøk og de visste vi hadde handlet inn. Avtalte for mange dager før. Ok, du godtar ikke endringer. Hva skal man si til det. Anonymkode: a9882...b15 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #58 Del Skrevet 7. november 2016 Du er nok det motsatte av høysensitiv. En høysensitiv er redd for å være påtrengende, og kan tolke enhver beskjed som avvisning eller tegn på at de egentlig ikke vil treffes. Du gjør jo det motsatte, du tolker alle forsøk på avlysning som at de VIL treffes. Og angående damen med en 5 uker gammel baby, der var du direkte frekk mot henne. Om jeg hadde vært den damen hadde jeg blitt skikkelig lei meg, for du kritiserer jo hvordan hun er som mamma, og sier at hun ikke gjør ting riktig, slik du gjorde. Når folk kommer med en sånn unnskyldning på hvorfor ting ikke passer, så la det være med det. Da svarer du bare "Ok, det var synd, men vi tar det en annen gang Dere får slå på tråden når dere har et passende tidspunkt!" Da gir du ballen til dem, og de kan ta kontakt når de synes det passer. Jeg vet det er irriterende når folk avlyser med unnskyldninger som du forsøker å finne løsninger på, jeg har selv gjort det noen ganger før det har gått opp et lys for meg at de faktisk ikke hadde lyst. Min eks blant annet drev på slik hele tiden, og jeg prøvde alt jeg kunne for å hjelpe slik at vi kunne treffes. Det er en vond følelse når ingen av forslagene går gjennom. Mye lettere om man da bare sier greit, si fra når det passer, så får de selv ta initiativ. Da slipper du å føle deg dum også. Anonymkode: 94e6c...e3f 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mireille Skrevet 7. november 2016 #59 Del Skrevet 7. november 2016 Akkurat nå, 89-modell skrev: Nei er ikke det! Men godtar ikke endringer når jeg har lovet barnet mitt besøk og de visste vi hadde handlet inn. Avtalte for mange dager før. Godtar ikke endringer?! Lovet barnet ditt besøk?! Barnet ditt har godt av å lære at planer endrer seg, og ting kommer i veien (det har du godt av å lære også). Sånn er livet. Jeg er fristet til å anbefale deg å gå til psykolog for utredning, for det her er virkelig ikke normalt. Det er kanskje stygt sagt, men jeg tror man er nødt til å være så direkte med deg for at man i det hele tatt skal ha mulighet til å trenge informasjonen inn. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #60 Del Skrevet 7. november 2016 4 minutter siden, 89-modell skrev: Nei er ikke det! Men godtar ikke endringer når jeg har lovet barnet mitt besøk og de visste vi hadde handlet inn. Avtalte for mange dager før. For du kunne ikke laget pizza til kjernefamilien, evt.lagt det i fryseren til en senere anledning? Nærmer seg creepy, dette. Anonymkode: 4c799...df4 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå