Gå til innhold

Er jeg høysensitiv med tanke på min inkludering og måten jeg reagerer på? Eller er dette utakknemlighet?

åttiårene

Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg pizza-paret som ligger i "husbunaden" i hver sin ende av sofaen og håper på helg, men må isteden kjappe seg for å kle seg til å få besøk og fikse huset. 😂

Om folk insisterer på at vi skal møtes eller er for intense, trekker jeg meg kjapt tilbake. Blir kvalt. Er for øvrig enig med de andre i denne tråden, jeg synes du har fått mange gode svar. 

Endret av Ellevill
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble helt stresset av HI. Jeg hadde en sånn venn. Hadde, vel å merke. Heldigvis for det.

Man kan bite seg merke i mye rart fra både innlegget ditt og det du svarer andre her, men alt i alt må jeg si jeg synes VELDIG synd på mannen og barna dine. Herregud å flaue de må være! Og ikke minst stresset av hvordan du oppfører deg.

Og stakkars venner og familie! De må lure på om du noen gang kommer til å få ro.

Anonymkode: 2b8a8...838

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.... både barn og foreldre er ulike!! Selv om din 5-uker gamle var en engel kan noen andre sin være et helvete med magesmerter, kolikk osv. Kanskje moren har vonde sting/bekkenløsning, kanskje barnet har skreket hele natten eller kanskje hun har brystbetennelse? Det er noe du ikke har noen ting med, og noe mange gjerne ikke utbroderer til gud og en hver mann. Jeg har ikke barn, men har tantebarn, og min søster var ikke tilsnakkende før barnet var 3 mnd pga stress, søvnvansker, kroppslige smerter hos mor etc. DU MÅ TA HENSYN TIL AT IKKE ALLE ER SOM DEG. 

Når det gjelder han på 5 mnd: barnet er så stort at det gjerne har fått innført leggerutiner som MÅ følges! Ene niesen min MÅTTE legges kl 18.30 på SLAGET. Hvis de ble bare en halvtime for sen med leggingen var natten helt ødelagt og ingen av dem fikk noe søvn i det hele tatt. Har det slått deg at det kan være mulig - selv om det ikke gjaldt ditt barn? 

Jeg blir helt matt. Jeg hadde blitt utslitt av deg - og det er jeg som ikke har barn og kan sove 10 timer hver natt. Kan ikke tenke meg en gang hva småbarnsforeldre blir!

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok det motsatte av høysensitiv. En høysensitiv er redd for å være påtrengende, og kan tolke enhver beskjed som avvisning eller tegn på at de egentlig ikke vil treffes. Du gjør jo det motsatte, du tolker alle forsøk på avlysning som at de VIL treffes. 

Og angående damen med en 5 uker gammel baby, der var du direkte frekk mot henne. Om jeg hadde vært den damen hadde jeg blitt skikkelig lei meg, for du kritiserer jo hvordan hun er som mamma, og sier at hun ikke gjør ting riktig, slik du gjorde. 

Når folk kommer med en sånn unnskyldning på hvorfor ting ikke passer, så la det være med det. Da svarer du bare "Ok, det var synd, men vi tar det en annen gang :) Dere får slå på tråden når dere har et passende tidspunkt!" Da gir du ballen til dem, og de kan ta kontakt når de synes det passer. 

Jeg vet det er irriterende når folk avlyser med unnskyldninger som du forsøker å finne løsninger på, jeg har selv gjort det noen ganger før det har gått opp et lys for meg at de faktisk ikke hadde lyst. Min eks blant annet drev på slik hele tiden, og jeg prøvde alt jeg kunne for å hjelpe slik at vi kunne treffes. Det er en vond følelse når ingen av forslagene går gjennom. Mye lettere om man da bare sier greit, si fra når det passer, så får de selv ta initiativ. Da slipper du å føle deg dum også. 

Anonymkode: 94e6c...e3f

Du... Dette er min beste vennine og nærmeste familie. De er her ofte. Ikke annta de ikke vil se oss.

Dere kan ikke ha mye til liv når dere kan sitte her å skrive og skrive?? OG annta at det bare er meg. Samt at man antar det aller mest negative. Uff for en verden!!!! Og jeg godtar ikke det dere sier om at de ikke vil se oss. Vi har god kontakt! Håper ikke dere som sitter her hele dagene har barn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 89-modell skrev:

Du... Dette er min beste vennine og nærmeste familie. De er her ofte. Ikke annta de ikke vil se oss.

Dere kan ikke ha mye til liv når dere kan sitte her å skrive og skrive?? OG annta at det bare er meg. Samt at man antar det aller mest negative. Uff for en verden!!!! Og jeg godtar ikke det dere sier om at de ikke vil se oss. Vi har god kontakt! Håper ikke dere som sitter her hele dagene har barn!!!

Du er jo aldeles avstengt for kritikk!! Herregud, hør på deg selv! Selv om det er familie er det ikke hver eneste dag det passer! Det kan oppstå uforutsette ting, eller de kan ha kjent når det nermet seg at det bare ble for mye denne uka!! Jeg har veldig, veldig god kontakt med min søster og hennes familie også, det er min beste venn & min nærmeste familie, men jeg godtar da at hun ikke orker å være med meg og må avlyse en gang i blant likevel!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek
1 time siden, 89-modell skrev:

De var som sagt på VEI til oss!!!

Apropos at du trykker på feil knapper :P 

Asså. Om du ikke tuller, og du er pin uenig og virkelig ikke forstår det folk nokså høflig(til KG å være) forklarer deg sosial kotyme her: du må bare innse at dette er noe du aldri kommer til å forstå. Men du må akseptere at det er deg som er problemet her, og at du kommer til å skyve enhver bort fra deg om du ikke backer off ganske mange prosent. 

Du trenger litt veiledning til hvordan omgås med folk sosialt, tror jeg. Lære deg å undertrykke egobehovene. Vi har alle dem, men vi holder kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, 89-modell skrev:

Helt enig med deg. Dette ligner mer på personangrep enn en konstruktiv diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 89-modell skrev:

Nå må du roe deg ned, og lese hva folk skriver. 

Ingen har skrevet at nærmeste familie og din beste venninne ikke vil se deg/dere. Men det veldig mange prøver å forklare, er at det ikke alltid passer å være sosial - selv med mennesker man er veldig glad i. Noen ganger kan man være sliten, ha kranglet, hatt en dårlig dag på jobben eller annet. Man er ikke forpliktet til å være sosial til enhver tid det måtte passe for andre! 

Anonymkode: c3c1b...b51

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 89-modell skrev:

Du GODTAR svært lite, TS! Jeg har barn, jo. Og jeg lærer henne opp til å bli et forståelsesfullt menneske, et menneske som ikke setter seg selv først, eller forventer at folk slipper alt de har i hendene kun fordi hun vil være sosial.

At noen er hos dere ofte er jo ikke så rart, de må jo syns at det letteste å bare spille med, istedetfor å si at det ikke passer. Dersom de gjør det, så står du jo klar på trappa deres!

Kaninkoker- vibber, absolutt!

Anonymkode: 4c799...df4

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 89-modell skrev:

Neivel, men da bare fortsetter du sånn du driver på, så skal jeg forklare deg hvor det gikk galt når du skriver innlegg her om et par år om at du er venneløs og ikke skjønner hvorfor. 

At du er høysensitiv kan vi ihvertfall slå fast at ikke stemmer, så da har du vel fått svar på spørsmålet ditt. Lykke til! 

Anonymkode: 94e6c...e3f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek
4 minutter siden, 89-modell skrev:

Barn og full jobb her.

Igjen: det er noe grunnleggende du ikke forstår her. Du klarer ikke lese budskapet folk kommer med og drar helt feil slutninger.

Familien din vil nok i utgangspunktet treffe deg, men det blir et jævla mas når du får et "dessverre" eller "nei" eller "en annen gang".

Det kan fort utvikle seg til et "føkk off for evigheten". Ditt valg. Min tålmodighet hadde ikke vart evig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 89-modell skrev:

Les om igjen! Det vi sier er at noen ganger har folk lyst til å ta en rolig kveld på sofaen og orker ikke besøk, uavhengig av hvor mye man ser personen ellers, hvor god kontakt man har og hvor gode venner man er. Dette handler om at du generelt er grenseoverskridende med FLERE mennesker - ikke bare din kusine. Du må ikke ta ting ut av kontekst. Selv om du ikke forstår det, betyr ikke at det ikke er sant. Folk har behov for et pust i bakken av og til, som gjør at man avlyser avtaler. Vi sier ikke at folk aldri vil treffe dere, men vi sier at du har store problemer med å forstå subtekst og sosiale koder. Det at man er sliten en dag, betyr ikke at man ikke har lyst til å treffe noen, men kanskje man bare ikke har overskudd den aktuelle dagen. Jeg avlyser avtaler med min "bestevenninne" titt og ofte, og det samme gjør hun med meg. Dette er helt normalt, og det er du nødt til å lære.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gallagher

Scenario: Du ringer og spør om dere skal gjøre noe.Hun sier at uff,nei denne helgen orker jeg ikke å være sosial.  Jeg er så sliten og alt jeg vil er å se på tv i sofakroken, drikke brus og spise chips og ta tidlig kvelden. Jeg har litt lite overskudd.

Hadde du kommet durende med chips, brus og godteri? Jeg blir litt nysgjerrig på om du klarer å lese mellom linjene her at venninnen ikke vil ha besøk. Og ville du blitt fornærmet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skifer skrev:

Helt enig med deg. Dette ligner mer på personangrep enn en konstruktiv diskusjon.

Helt uenig. Dette var en kontruktiv diskusjon, men klart folk blir lei når TS er helt ute av stand til å ta til seg kritikk. Hun er sikkert en kjempegrei og raus person, men hun har absolutt noe å lære når det gjelder sosiale spilleregler! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de hadde planer om å komme til dere, så er det ikke alltid at man orker å stresse dersom det plutselig blir dårlige værforhold osv. Jeg har selv endt opp med å overnatte hos venner pga. mye snø. Det at jeg hadde hatt en avtale om å dra til noen, betyr ikke automatisk at de heller kan komme til meg.. Det var ikke avtalen. Og av og til orker man bare rett og slett ikke. Ting forandrer seg. Jeg er enig i at det kan være dumt om avtaler blir avlyst i siste liten, men uforutsette ting skjer. Det betyr ikke at de ikke vil treffe deg senere på et annet tidspunkt. Du virker ikke som du er oversensitiv, heller omvendt, som mange påpeker. Det virker også som at du foretrekker å ha kontroll, og ikke liker når ting ikke går slik du ønsker.. Selv om man er glad i noen, betyr ikke det at man ALLTID vil finne på noe med en gang noen foreslår det. Kanskje vi burde bli flinkere til å være ærlige og bare si i fra om at "Vet du hva? I dag tror jeg heller at jeg bare blir hjemme og slapper av"...

Anonymkode: d4102...8f5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Dette var en kontruktiv diskusjon, men klart folk blir lei når TS er helt ute av stand til å ta til seg kritikk. Hun er sikkert en kjempegrei og raus person, men hun har absolutt noe å lære når det gjelder sosiale spilleregler! 

"helt ute av stand til å ta til seg kritikk"... det var litt av en påstand jeg antar begrunner i gode og gjennomtenkte vurderinger?. Nei dette er ikke konstruktivt, det er kun kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!!!! her tolkes alt negativt. og Ts får virkelig kjørt seg. Synes flere av svarene er ganske så frekke og at flere går for langt. Ting blir gjort i beste mening. 

Anonymkode: dc1f8...76f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 89-modell skrev:

Men du, hvis vi ser bort fra pizzakvelden og tenker generelt her: Hva skjer om du inviterer noen til noe og de takker nei og sier det ikke passer? Tenker du da at de må oppgi grunnen til deg, slik at du kan tilrettelegge og ordne så de kan komme likevel?

Dette kan nemlig slå fryktelig feil ut, og så får du slike opplevelser som du beskriver i hovedinnlegget der det blir masse diskusjon frem og tilbake og du ender opp skuffet fordi folk ikke reponderer som du skulle ønske.

Hvis du ønsker endring, kan du bare endre deg selv. Hva med å prøve la folk vurdere selv hva de ønsker å være med på? For eksempel bursdagen i hovedinnlegget: De inviteres klokka åtte, de svarer at det blir for sent for baby. Da bør du egentlig bare svare at "Skjønner det. Vi får treffes ved en annen anledning." eller til nøds "Passer det bedre å komme på kaffe i femtida?".

Det er på ingen måte positivt å begynne fortelle dem hvor lettvint det er å ta med seg baby og rugge på vogna og dessuten så anbefaler helsesøster ikke leggerutiner før ved 3 mnd og jeg vet ikke hva. De har takket nei, det er deres avgjørelse. Når du foreslår hvordan de likevel kan løse det, fremstår du bare som en bedreviter og en grenseoverskridende masekopp. Da blir folk irriterte og så får du mindre hyggelige tilbakemeldinger på dine utspill enn du håper på.

Hvis folk erfarer at du begynner å ta et nei for et nei, kan det være de begynner å bli mer villige til å takke ja. Det er lettere å være takknemlig for et tilbud når det er et reelt tilbud og ikke et krav du omtrent må fake din egen død for å komme unna.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skifer skrev:

"helt ute av stand til å ta til seg kritikk"... det var litt av en påstand jeg antar begrunner i gode og gjennomtenkte vurderinger?. Nei dette er ikke konstruktivt, det er kun kritikk.

Hun har fått lust av gode råd og konstruktive tilbakemeldinger, men evner kun å si noe om dårlige bildekk, at familie er familie, godtar ikke forandringer, at hun håper at de som er uenige med henne ikke har barn. Men jeg er åpen for at jeg tar feil, jeg:) Vis meg gjerne hvor hun tar til seg kritikk.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...