Gå til innhold

Prøvde å lage karameller...

Polly Ester

Anbefalte innlegg

Jeg kopierte denne oppskriften:

Gammeldagse fløtekarameller

5 dl sukker

2,5 dl helmelk

1 ss lys sirup

60 g smør

1 knivsodd salt

½ boks kondensert melk

1 knivsodd kremortartari (fås på apotek)

1 ts vaniljeessens

...og gjorde det slik jeg skulle gjøre det, men det ble ikke noe godt... Det smaker brent.

Hva gjorde jeg galt? (jeg glemte vanlijeessens på slutten, men er det hele feilen?)

Jeg kokte sukker, melk, sirup, smør og salt i 5 minutter - først på sterk varme, og så hadde jeg i vikingmelk og kremortartari og skrudde varmen ned. Lot det så koke i 25 min... og helte det over i en smurt form.

Jeg glemte altså vanilje, men er det det? Brukte jeg feil kjele eller hva?

Noen tips sånn at jeg kanskje får det til neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske sannsynlig at sukker og sirup har blitt brent av den sterke varmen til å begynne med (selv om det kanskje har stått i oppskriften at du skulle koke det sånn). Karamell tar tid, og sukker skal man alltid ta det pent og forsiktig med og aldri aldri bruke sterk varme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så hvis jeg hadde hatt svak varme fra begynnelsen så hadde det gått fint?

Skal prøve på nytt i morgen, jeg...

Et spørsmål til: Disse karamellene blir harde - som knekk, men den andre oppskriften Arkana hadde som var på sjokoladekarameller, blir de myke - noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bruke litt svakere varme. Jeg vet det står sterk varme i oppskriften, men det er nok dessverre feil. De ferdige karamellene smaker ikke brent og de er myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er myke eller harde kommer an på når du tar dem av varmen. Her snakker vi om finberegning (også kallt kultest. Når du kan trille det til en liten kule mellom fingrene er de ferdige. Et øyeblikk lenger og de blir knekk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kan trille det til en liten kule mellom fingrene er de ferdige. Et øyeblikk lenger og de blir knekk.)

:Nikke: Ta dem heller av for tidlig enn for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de er myke eller harde kommer an på når du tar dem av varmen. Her snakker vi om finberegning (også kallt kultest. Når du kan trille det til en liten kule mellom fingrene er de ferdige. Et øyeblikk lenger og de blir knekk.)

Hehe... gjett om jeg bomma totalt da... jeg tok de etter 25 min... da hadde jeg sjekket fem minutter tidligere og jeg trodde de skulle kokes mykere, gitt... for de var knekk allerede etter 20 min...

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...