Gå til innhold

Frekt å takke nei til kake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, MissPierce skrev:

Har selv cøliaki, laktoseintoleranse og ibs. Så jeg takke som oftest nei, da jeg blir syk av å spise ting.

Enda så er det typisk at folk svarer: Ja, men en liten bit kan du vel ta? Nei jeg kan dessverre ikke det. Får da ofte: Men så ille kan det jo ikke være. Litt tåler du. Å sånn kan de fortsette i det uendelige. 

Drikker ikke kaffe heller fordi at jeg får vondt i magen av det. Men samme greia der😕😕

Blir rett og slett slitsomt å dra bort på besøk til visse, så noen får besøk sjelden rett og slett pga det.  

Synes man skal ta ett nei for ett nei, og ikke mase om at man MÅ jo ta litt. 

Herregud for noen fjerne folk... Snakk om å mangle empati bare fordi de selv ikke blir syke av å spise det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Sunday, November 06, 2016 den 18.07, AnonymBruker skrev:

i bursdag.. heller ta en kaffekopp? var i barnebursdag idag og ble tilbudt kake, boller +++ flere ganger, takket pent nei. Vet jo det er en høflighetsfrase å tilby gjester kake, men er det da frekt å si nei? Var på kaffebesøk senere, også her ble det ervert kake, også her sa jeg nei takk. Hva mener du, MÅ man spise for ikke virke frekk? 

Anonymkode: 351d6...b80

Takker du ja til selskap, så er det for meg noe uhøflig

Anonymkode: 106cd...116

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg ikke er frekt, nei. Jeg har også opplevd å lage i stand noe til folk kommer på besøk uten at de vil ha, men tar meg ikke nær av det om de takker nei. Det meste av kaker og boller kan fryses ned og tas opp ved en senere anledning. Ingen skal tvinges til å spise, hverken voksne eller barn. 

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hadde jeg visst at det var min masing/insistering på at noen skulle spise noe de ikke egentlig ville som førte til at noen ble dårlig i magen/ sprakk fra den slankekuren eller generelt følte seg verre enn om jeg bare hadde tatt et nei for et nei.. Da hadde jeg følt at jeg var den som var frekk, jeg var den som var en dårlig vert. Men jeg tenker også at denne skikken med å insistere på at gjesten skal f.eks spise et stykke kake (til) gjerne stammer fra eldre tider hvor man gjerne hadde dårligere råd og det kanskje var mindre tilgang på kake og søtsaker overalt? Bare en tanke :) 

Anonymkode: 12625...521

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Knut Berg skrev:
11 timer siden, Knut Berg skrev:

Du har tydelegvis ikkje forstått argumentasjonen, den blei nok for vanskeleg. Og hvor intet er, har selv keiseren tapt sin rett.

Du har heilt rett i at det er fullt mogeleg å oppføre seg etter di oppskrift. Gjev ein blaffen i kva andre meiner og bare dundrar fram her i verden etter eige hovud, skjer det sjeldan noko verre enn at du blir oppfatta som ein udanna person utan sosiale antenner. Og som du skriv, det er deires problem at dei synest du manglar oppdragelse.

Men det er i grunnen ei anna sak; temaet for tråden var korleis andre oppfattar deg: er dette her frekt? 
Ditt svar på om det er frekt å seie nei til kake er ikkje noko svar – du seier bare at eg bryr meg ikkje om det er frekt eller ei, eg gjer akkurat som eg vil. Og det gjer du nok, eg tvilar ikkje på det. Men svar på spørsmålet er det ikkje.

Du har tydelegvis ikkje forstått argumentasjonen, den blei nok for vanskeleg. Og hvor intet er, har selv keiseren tapt sin rett.

Du har heilt rett i at det er fullt mogeleg å oppføre seg etter di oppskrift. Gjev ein blaffen i kva andre meiner og bare dundrar fram her i verden etter eige hovud, skjer det sjeldan noko verre enn at du blir oppfatta som ein udanna person utan sosiale antenner. Og som du skriv, det er deires problem at dei synest du manglar oppdragelse.

Men det er i grunnen ei anna sak; temaet for tråden var korleis andre oppfattar deg: er dette her frekt? 
Ditt svar på om det er frekt å seie nei til kake er ikkje noko svar – du seier bare at eg bryr meg ikkje om det er frekt eller ei, eg gjer akkurat som eg vil. Og det gjer du nok, eg tvilar ikkje på det. Men svar på spørsmålet er det ikkje.

Det som er spørsmålet er om det er frekt å si nei takk til kake. Jeg liker kaker, men det er valgfritt å spise det. Det er ikke frekt å takke nei. Det er det som er poenget. Om du har problemer med det, så er det ditt problem. Det finnes verre bekymringer enn at folk velger å takke nei til en kakebit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker du ja til selskap, så er det for meg noe uhøflig

Anonymkode: 106cd...116

Må man alltid servere kake i selskap da?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Maleficenta skrev:

Må man alltid servere kake i selskap da?

Nei. Poenget er at i selskap er det høflig å spise noe av det som blir servert. Blir det kun servert kake, spiser man litt kake selv om man ikke liker det (med mindre man er under skolealder), eller er på slankekur.

Har man en sykdom som gjør at man blir syk av kake, skal man selvsagt ikke spise det. Men da ville jeg sett an anledningen. Var det mormors 80årsdag og jeg ble bedt på kaffe og kake kl 17, ville jeg ikke gå dit og sitte uten å spise noe, men heller diskret tatt med noe jeg kunne spise som passet inn f eks noe glutenfritt e.l. 

Anonymkode: c96f1...07c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Poenget er at i selskap er det høflig å spise noe av det som blir servert. Blir det kun servert kake, spiser man litt kake selv om man ikke liker det (med mindre man er under skolealder), eller er på slankekur.

Har man en sykdom som gjør at man blir syk av kake, skal man selvsagt ikke spise det. Men da ville jeg sett an anledningen. Var det mormors 80årsdag og jeg ble bedt på kaffe og kake kl 17, ville jeg ikke gå dit og sitte uten å spise noe, men heller diskret tatt med noe jeg kunne spise som passet inn f eks noe glutenfritt e.l. 

Anonymkode: c96f1...07c

Evt så kunne verten.. Antar at bestemor vet hva man tåler og ikke servert et alternativ. Om ikke hadde det vært unormal å bli sur dersom barnebarnet man visste ble syk av det takket nei til kake. De kan jo evt drikke det som blir servert selv om de ikke spiser noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke uhøflig om du takker nei til kake. Du bestemmer selv hva du vil putte i deg. De som ikke kan respektere det er frekke 

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2016 den 18.57, Brimi skrev:

Nei, alle som slanker seg kan ikke bare ta et lite stykke. Jeg vet om ei som ikke bare kan ta et lite stykke for da setter hun i gang hungeren på sukker og dermed kjører på butikk/bensinstasjon etterpå og kjøper masse godis. Da gjør det faktisk noe med slankingen.

Hvorfor må man gi en begrunnelse? Hvorfor kan det aldri holde med "nei takk"? Det finnes mange grunner til at man ikke vil noe og jeg synes det er uhøflig å spørre etter grunn. "Nei takk" bør holde i massevis.

Helt enig! Ser ikke helt hvorfor det er et problem å takke nei til kake? Takker man nei på en høflig måte kan jeg ikke helt se hvorfor det skulle vært et problem.
Selv sliter jeg med trøblete mage visst jeg får i meg mye sukker, derfor spiser jeg meget sjeldent kake eller noe annen form for dessert som inneholder mye sukker, men det er jo ikke noe jeg sier til alle og enhver som tilbyr meg kake og jeg pent må takke nei?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker må lære seg at ikke alle takker ja til hva enn de serverer uten å måtte ha med legeerklæring eller lapp med fra foreldrene i en alder av 45 år. 

Kaker inneholdet ekstremt mye av ting jeg er allergisk mot, likevel RINGER folk og klager på at jeg spiste kake og takket nei... Må visst ha med lapp fra legen... 

Anonymkode: f11fb...72b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt....man kan ikke bestemme at folk skal spise kake, men jeg ler bare litt inni meg når folk altid skal ymte frem om at de "spiser ikke sånn". Jeg får bare litt følelsen av at du er enda en person med sunnhets/slankehysteri. 

Anonymkode: 57c1f...e23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det hos svigers. Hun ble snurt for at jeg ikke ville ha kake. Jeg er blitt ekstremt stor rundt magen, farlig fett. Avhengig av sukker og bestemte meg for å kutte ut sukker. Jeg må da holde meg unna alt søtt, ellers har jeg et helvetes kamp. Bruker alltid en uke til to for p komme over det værste suget. Hadde holdt meg nesten en uke og kjente det gikk veldig bra. Fram til det jævls besøket. Det flyter i usunne ting der. Alltid. Ikke en gang på 3 år har jeg opplevd at de aldri serverer frukt feks. Er bare kake, bolle, snop og chips. Jeg har bare begynt å si jeg er dårlig i magen.

beslk for meg er besøket, menneskene og hyggen. Hvorfor i alle dager må jeg spise kake liksom?

Anonymkode: 962fb...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11/7/2016 den 6.26, skjære skrev:

Om noen syns jeg er uhøflig fordi jeg takker nei, så får de bare syns at jeg er uhøflig

Så utrolig sjarmerende innstilling !

Selvfølgelig er det uhøflig å konsekvent takke nei.  Ingen surpumper," liksom tøffe" har stort nettverk . JA! Jeg gjør selv det sooooo re offeret å ta en kakebit  når folk er hyggelige og har gjort en innsats for gjestene sine. Er man syk , har spiseforstyrrelser så gi hint til vert på forhånd 

Anonymkode: a2845...b89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt....man kan ikke bestemme at folk skal spise kake, men jeg ler bare litt inni meg når folk altid skal ymte frem om at de "spiser ikke sånn". Jeg får bare litt følelsen av at du er enda en person med sunnhets/slankehysteri. 

Anonymkode: 57c1f...e23

Det har du garantert rett i . I 99% av tilfellene jeg har vitne til  der enkelte gjentagende sier nei er det enten narcissisme/ortoreksi/spiseforstyrrelser inne i bildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det uhøflig å konsekvent takke nei.  Ingen surpumper," liksom tøffe" har stort nettverk . JA! Jeg gjør selv det sooooo re offeret å ta en kakebit  når folk er hyggelige og har gjort en innsats for gjestene sine. Er man syk , har spiseforstyrrelser så gi hint til vert på forhånd 

Man legger ikke ut om så private opplysninger om seg selv hvis man har spiseforstyrrelse. Stort sett ikke ihvertfall.  Ingen kan forlange det heller, med mindre man ikke er utrolig tett i huet. At man sier nei har ingen verdens ting med narcissisme eller annet selvopphøyelse av seg selv å gjøre. Kanskje det heller handler om overvektige og skadefroe mennesker som ikke tåler å se andre klare å styre unna sukker. Noe må det jo være, med den besettelse av å se andre trøkke i seg kake.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier kun i fra om det er ett selskap jeg skal i. Sier ikke noe om jeg kun skal på ett uformelt besøk til noen. Har ikke noe behov for at det skal legges til rette for meg på noen måte. Klarer meg helt fint uten kake, og vet det er veldig styrete for enkelte å finne noe som er både laktosefritt og glutenfritt. Tar i så fall heller med meg noe til alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, November 13, 2016 den 3.49, AnonymBruker skrev:

Det har du garantert rett i . I 99% av tilfellene jeg har vitne til  der enkelte gjentagende sier nei er det enten narcissisme/ortoreksi/spiseforstyrrelser inne i bildet.

En spiseforstyrrelse er en sykdom. Man utbasunerer ikke slikt til alle og enhver. Akkurat som de som blir dårlige i magen av kake. Er ikke noe man roper ut om. Sorry ass. Jeg kan ikke spise kake fordi jeg har bulimi og kommer mest sannsynlig til å trykke i trynet til jeg spyr. Eller nei takk jeg tåler ikke kake. Jeg får sprutdiare etterpå lisom...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6. november 2016 den 19.07, AnonymBruker skrev:

i bursdag.. heller ta en kaffekopp? var i barnebursdag idag og ble tilbudt kake, boller +++ flere ganger, takket pent nei. Vet jo det er en høflighetsfrase å tilby gjester kake, men er det da frekt å si nei? Var på kaffebesøk senere, også her ble det ervert kake, også her sa jeg nei takk. Hva mener du, MÅ man spise for ikke virke frekk? 

Anonymkode: 351d6...b80

Nei det er da ikke frekt. Jeg er ikke glad i kaker og sier stort sett nei til det. Jeg drikker heller ikke kaffe så noen kan jo lage litt styr rundt det i form sv hva kan jeg servere deg osv. Jeg sier da bare sitt ned, slapp av, slå av en prat. Det er kosen jeg trenger.

Jeg skriver at jeg ikke er glad i kake, men må rette meg selv der. Sist jeg var hos eks svigermor, som alltid serverer ja nettopp kaker takket jeg pent nei. Hun avfinner seg sjelden med det og kan nesten virke litt snurt om man ikke glufser i seg alt hun betrakter som godsaker og kos. Vel, til slutt bestemte jeg meg for å smake en ørliten bit av ei karamelllkake for å dempe gnålet om som stod på menyen den kvelden. Jeg var nesten flau over meg selv a jeg forlot henne den kvelden for jeg  spiste faktisk nesten halve kaka haha. Heaven, sier jeg bare! Og hun var selvsagt strålende fornøyd over å ha fått stappet i meg kake. Det er dermed blitt litt vanskeligere å komme unna der for å si det slik. For nå serveres det selvfølgelig karamellkake når jeg dukker opp og den vet hun jo at jeg liker 😀

Anonymkode: a3ba9...af7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 13.11.2016 den 3.46, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uhøflig å takke nei til kake. Det er derimot frekt å ikke akseptere et nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...