Gå til innhold

Frekt å takke nei til kake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg synes ikke det er frekt. Det finnes mange grunner til at man takker nei, som allergi, angst (noen har angst for å spise sammen med andre), diabetes/diett og så mye annet. Jeg tenker hvis man er eneste gjest så kan man si ifra på forhånd, men om kaken er laget til mange, så er det ok-. Skjønner jo at det kan være sårt for verten om han/hun har brukt lang tid på å bake kake og ingen vil ha. Men i utgangspunktet synes jeg ikke det er frek, nei.

Anonymkode: 12625...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes ikke det er frekt. Det finnes mange grunner til at man takker nei, som allergi, angst (noen har angst for å spise sammen med andre), diabetes/diett og så mye annet. Jeg tenker hvis man er eneste gjest så kan man si ifra på forhånd, men om kaken er laget til mange, så er det ok-. Skjønner jo at det kan være sårt for verten om han/hun har brukt lang tid på å bake kake og ingen vil ha. Men i utgangspunktet synes jeg ikke det er frek, nei.

Men problemet er jo ikke bare det at en takker nei pg andre spiser - det er hva i svarten man skal servere særingen? Er det nære venner med f eks diabetes, allergi eller kaloriskrekk vet man det gjerne og tilpasser serveringen. Hvis det plutselig dukker opp, må man jo saumfare skap og skuffer for noe annet å by på. Er det f eks mormors syttiårsdag med kaffeslabberas, er det etter min mening uhøflig å takke nei til kaffe og kaker. Sitte der med et glass vann liksom....det er uhøflig fordi det får verten til å føle at han gjør en dårlig jobb som vert. 

Går an å ta litt kake og spise smått og veldig sakte.

Anonymkode: c96f1...07c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet er jo ikke bare det at en takker nei pg andre spiser - det er hva i svarten man skal servere særingen? Er det nære venner med f eks diabetes, allergi eller kaloriskrekk vet man det gjerne og tilpasser serveringen. Hvis det plutselig dukker opp, må man jo saumfare skap og skuffer for noe annet å by på. Er det f eks mormors syttiårsdag med kaffeslabberas, er det etter min mening uhøflig å takke nei til kaffe og kaker. Sitte der med et glass vann liksom....det er uhøflig fordi det får verten til å føle at han gjør en dårlig jobb som vert. 

Går an å ta litt kake og spise smått og veldig sakte.

Anonymkode: c96f1...07c

Særingen, faktisk.. :) Men altså, hadde det vært meg som takket nei, så hadde jeg ikke forventet at noen skulle saumfare skap og skuffer for noen annet å by på. Stresser verten rundt, så streser han/hun gjestene. Å være en god vert handler ikke bare om å servere, men også å skape en hyggelig og veldig gjerne avslappet stemning, i hvert fall i min bok. Det er jo forskjellig hva man legger i det. Når det er sagt, så har jeg flere venner som fortrekker bare et glass vann når de er på besøk, slektninger med diabetes, allergier og you name it.

Jeg har også trøkket i meg kaker og mat jeg ikke liker/tåler for å gjøre vertskapet fornøyd/være en god gjest. Det gjør at jeg som gjest ikke har det like trivelig som jeg kunne ha hatt det. Nå er jeg bare en person, så om det fører til at verten får det bedre og føler at kvelden ble mer vellykket, så går det vel opp i opp sånn sett . Men om det er flere som sier ja fordi de føler press, så spørs det om ikke det er verten/den sosiale skikken som kunne ha sett på saken på en annen måte eller vært klar for en revudering.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker alltid ja til kake. Fordi jeg er redd verten blir fornærmet eller såra hvis jeg takker nei. Er det kake jeg IKKE klarer å spise, så takker jeg pent nei og forklarer hvorfor. Har verten bakt og styrt, så får jeg dårlig samvittighet hvis jeg ikke vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke frekt, men kanskje litt rart å ikke spise noen ting som blir tilbudt i selskapet. Men synes virkelig at det skal tilbys noe annet i tillegg til kake. F.eks litt frukt eller nøtter, eller kanskje smørbrød. Synes det er like gale å bare servere en kake. Ikke nødvendigvis gale, kommer an på settingen. 

Men for høflighets skyld kan man spise ørlite av det som er i selskapet. Det er sosialt og viser hygge og respekt for verten og selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/6/2016 den 19.07, AnonymBruker skrev:

i bursdag.. heller ta en kaffekopp? var i barnebursdag idag og ble tilbudt kake, boller +++ flere ganger, takket pent nei. Vet jo det er en høflighetsfrase å tilby gjester kake, men er det da frekt å si nei? Var på kaffebesøk senere, også her ble det ervert kake, også her sa jeg nei takk. Hva mener du, MÅ man spise for ikke virke frekk? 

Anonymkode: 351d6...b80

Nei, det må være greit. Men kanskje er det høflig å ta en bitteliten bit, eller forklare hvorfor du ikke kan forsyne deg (om det ikke blir for privat!) Derimot er det veldig frekt med folk som takker ja til middagsinvitasjon, for så å si dette når de ankommer "Jeg har nettopp spist, så jeg er ikke så sulten". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.11.2016 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Det er litt frekt ja. Matservering handler om mer enn ernæring, det er også kultur og et sosialt lim. I Norge er det uhøflig om man som vert ikke byr gjestene sine noe, og du er uhøflig som gjest om du ikke takker ja (spesielt om det er noe de har laget, og ikke kjeks på et fat liksom).

Anonymkode: d36b1...a51

Det er ikke frekt å takke nei til kake. Det er frekt å ikke respektere et nei. Og man trenger ikke å gi bevertningen en forklaring på hvorfor man takker nei til kake. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2016 den 19.07, AnonymBruker skrev:

i bursdag.. heller ta en kaffekopp? var i barnebursdag idag og ble tilbudt kake, boller +++ flere ganger, takket pent nei. Vet jo det er en høflighetsfrase å tilby gjester kake, men er det da frekt å si nei? Var på kaffebesøk senere, også her ble det ervert kake, også her sa jeg nei takk. Hva mener du, MÅ man spise for ikke virke frekk? 

Jeg takker alltid ja, hvis jeg får kaffe attåt. Makter ikke kaffe alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, slagelse skrev:

Det er ikke frekt å takke nei til kake. Det er frekt å ikke respektere et nei. Og man trenger ikke å gi bevertningen en forklaring på hvorfor man takker nei til kake. 

Du tar feil. Etter å ha fått et nei uten nærmere forklaring, krever alminnelig høflighet at en sier noe slikt som "Å jo, ta nå et lite stykke, da!".
I eldre tider var man enda strengere på at gjester måtte nødes. Ei historie illustrerer det: En kar kom seint hjem etter et besøk og måtte straks ha mat. "Men ble du ikke bydd mat der borte, da?" undret kona. "Jo", svarte mannen, "men de trua ikke!"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Knut Berg skrev:

Du tar feil. Etter å ha fått et nei uten nærmere forklaring, krever alminnelig høflighet at en sier noe slikt som "Å jo, ta nå et lite stykke, da!".
I eldre tider var man enda strengere på at gjester måtte nødes. Ei historie illustrerer det: En kar kom seint hjem etter et besøk og måtte straks ha mat. "Men ble du ikke bydd mat der borte, da?" undret kona. "Jo", svarte mannen, "men de trua ikke!"

I en tid hvor overvekt blir et større og større samfunnsproblem, er det på sin plass å revurdere hele nødekulturen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knut Berg skrev:

Hvis man forklarer seg så vil de fleste komme med motargumenter og unnskyldning for å få en til å spise kaken. Derfor er "Nei takk" et godt nok svar. Og det er ikke uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, slagelse skrev:

Hvis man forklarer seg så vil de fleste komme med motargumenter og unnskyldning for å få en til å spise kaken. Derfor er "Nei takk" et godt nok svar. Og det er ikke uhøflig. 0

Du motseier deg sjølv!. Dersom "Nei takk" var eit godt nok svar, ville du ikkje få protestar og motargument. Men det får du, noko du til og med innrømmer sjølv. Difor er ikkje "Nei takk" eit godt nok svar.

"Nei takk" der ein skuldar på helsa er ikkje uhøfleg, medan eit enkelt "Nei" eller "Nei takk" er, slik eg oppfattar vanleg oppførsel og dannelse. Eg har sjølv problem med dette, og skulle ønskje at eg ikkje trong nevne mitt helseproblem stadig vekk. Men draum er ein ting, realitet noko anna. Det er ikke du eller eg som bestemmer kva som er dannelse, det er nokre andre, andletslause.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her 😊 jeg spiser ikke godteri, fordi det skapes et konstant søtsug.. tørrlagte alkoholikere tar vel ikke et lite glass for å være hyggelig? Følte meg bare frekk som sa nei til alt. Boller, muffins og kake.  Ville heller egentlig ikke ha kaffe, men takket nå ja til det da.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Knut Berg skrev:

Du motseier deg sjølv!. Dersom "Nei takk" var eit godt nok svar, ville du ikkje få protestar og motargument. Men det får du, noko du til og med innrømmer sjølv. Difor er ikkje "Nei takk" eit godt nok svar.

"Nei takk" der ein skuldar på helsa er ikkje uhøfleg, medan eit enkelt "Nei" eller "Nei takk" er, slik eg oppfattar vanleg oppførsel og dannelse. Eg har sjølv problem med dette, og skulle ønskje at eg ikkje trong nevne mitt helseproblem stadig vekk. Men draum er ein ting, realitet noko anna. Det er ikke du eller eg som bestemmer kva som er dannelse, det er nokre andre, andletslause.

Så det er en selvmotsigelse når jeg sier at "Nei takk" er et godt nok svar? Da har ikke du argumentasjonen på din side. Man trenger ikke å si noe mer enn nei takk. Hvis andre har problemer med ikke å få mer utfyllende svar enn det, da er ikke det mitt problem. Da er det de andres problem. Verre enn det er det ikke.

Endret av slagelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
50 minutter siden, slagelse skrev:

Så det er en selvmotsigelse når jeg sier at "Nei takk" er et godt nok svar? Da har ikke du argumentasjonen på din side. Man trenger ikke å si noe mer enn nei takk. Hvis andre har problemer med ikke å få mer utfyllende svar enn det, da er ikke det mitt problem. Da er det de andres problem. Verre enn det er det ikke.

Du har tydelegvis ikkje forstått argumentasjonen, den blei nok for vanskeleg. Og hvor intet er, har selv keiseren tapt sin rett.

Du har heilt rett i at det er fullt mogeleg å oppføre seg etter di oppskrift. Gjev ein blaffen i kva andre meiner og bare dundrar fram her i verden etter eige hovud, skjer det sjeldan noko verre enn at du blir oppfatta som ein udanna person utan sosiale antenner. Og som du skriv, det er deires problem at dei synest du manglar oppdragelse.

Men det er i grunnen ei anna sak; temaet for tråden var korleis andre oppfattar deg: er dette her frekt? 
Ditt svar på om det er frekt å seie nei til kake er ikkje noko svar – du seier bare at eg bryr meg ikkje om det er frekt eller ei, eg gjer akkurat som eg vil. Og det gjer du nok, eg tvilar ikkje på det. Men svar på spørsmålet er det ikkje.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv cøliaki, laktoseintoleranse og ibs. Så jeg takke som oftest nei, da jeg blir syk av å spise ting.

Enda så er det typisk at folk svarer: Ja, men en liten bit kan du vel ta? Nei jeg kan dessverre ikke det. Får da ofte: Men så ille kan det jo ikke være. Litt tåler du. Å sånn kan de fortsette i det uendelige. 

Drikker ikke kaffe heller fordi at jeg får vondt i magen av det. Men samme greia der😕😕

Blir rett og slett slitsomt å dra bort på besøk til visse, så noen får besøk sjelden rett og slett pga det.  

Synes man skal ta ett nei for ett nei, og ikke mase om at man MÅ jo ta litt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama

Det er ikke frekt å si nei, det er derimot kun å være ærlig hvis man ikke har lyst. En vert bør ikke gå rundt å føle seg såret fordi noen ikke har lyst eller kan spise kake. Som vert bør man heller sørge for at alle har det bra og hvis man ser noen som er utenfor kan man prøve å snakke mer med den personen. Ikke alle føler seg like komfortable på slike selskaper nettopp på grunn av slik mobbing.

Endret av Lunasama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2016 den 19.09, Ananas. skrev:

Man er vel ikke egentlig frekk, men om kaken er bakt "bare fordi du kommer" så synes jeg det er mest høflig å ta en bit uansett. Om kaken er bakt fordi man er en del av et selskap så synes jeg det er helt greit å si nei.

Hvis jeg skulle spist kake o.l. hver gang jeg blir tilbudt det (ofte i jobb) så hadde det altså ødelagt helsa mi, siden jeg i utgangspunktet tåler lite sukker får jeg får sopp og hodepine. Folk må da få styre hva de skal putte i seg selv?!! Eller blir det jo til at ingen vil hente ungene i bursdag i frykt for å bedt på kake! Og ALT er gydlig grunn! Selv om du bare vil ha litt flatere mage! Herregud! Heldivis kjenner jeg ingen som blir fornærmet at av jeg takker nei, for sånne folk vil jeg ikke omgås!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...