AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #1 Del Skrevet 6. november 2016 i bursdag.. heller ta en kaffekopp? var i barnebursdag idag og ble tilbudt kake, boller +++ flere ganger, takket pent nei. Vet jo det er en høflighetsfrase å tilby gjester kake, men er det da frekt å si nei? Var på kaffebesøk senere, også her ble det ervert kake, også her sa jeg nei takk. Hva mener du, MÅ man spise for ikke virke frekk? Anonymkode: 351d6...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 6. november 2016 #2 Del Skrevet 6. november 2016 Man er vel ikke egentlig frekk, men om kaken er bakt "bare fordi du kommer" så synes jeg det er mest høflig å ta en bit uansett. Om kaken er bakt fordi man er en del av et selskap så synes jeg det er helt greit å si nei. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Boxee Skrevet 6. november 2016 #3 Del Skrevet 6. november 2016 Selvfølgelig ikke. Jeg takket nei til både kaffe og kaker forrige barnebursdag. Ingen som reagerer på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #4 Del Skrevet 6. november 2016 Ja, det er litt uhøflig å konsekvent takke nei. Men denne diskusjonen har gått på KG flere ganger før, kan du ikke delta i en av de trådene? Anonymkode: 8914e...807 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #5 Del Skrevet 6. november 2016 2 minutter siden, Ananas. skrev: Man er vel ikke egentlig frekk, men om kaken er bakt "bare fordi du kommer" så synes jeg det er mest høflig å ta en bit uansett. Om kaken er bakt fordi man er en del av et selskap så synes jeg det er helt greit å si nei. Mange andre spiste, så den var jo ikke lagd til meg. Anonymkode: 351d6...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happiest Skrevet 6. november 2016 #6 Del Skrevet 6. november 2016 Nei, det er ikke uhøflig. Man skal ikke takke ja bare fordi andre vil at DU skal spise det. Det kan jo være grunner til at en ikke vil spise kake, f.eks at en slanker seg, har allergi, ikke liker det osv. Jeg pleier alltid å sørge for å ha noe som ikke er søtt/kake til gjestene også. F.eks druer, noe oppskjært melon og bær el. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #7 Del Skrevet 6. november 2016 Nei, ikke uhøflig. Hadde noen kommet til meg og jeg hadde bakt kake, hvor på de takket nei, hadde jeg syns det var helt innafor. Anonymkode: e9488...fce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 6. november 2016 #8 Del Skrevet 6. november 2016 (endret) Nei, det er ikke frekt å takke nei til kake. Det som eventuelt er frekt er om verten eller andre gjester begynner å mase om at man må ta et stykke for den er jo så god. Endret 6. november 2016 av The Kitten 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #9 Del Skrevet 6. november 2016 Jeg har vært i begge situasjoner. Jeg har laget noe fordi et antall på 1-3 personer har kommet på besøk og alle takker nei. Det er kjedelig for meg, siden jeg ofte stresser litt for å gjøre det hyggelig. Jeg synes det er frekt å ikke tilby noe som helst, men samtidig vet jeg at de vil ikke ha uansett. De vil bare ha et glass vann liksom. Men.... jeg har vært i selskaper hvor jeg blir tilbudt kake. Jeg har egentlig sjelden lyst på (fordi kakene ofte ikke er så gode, helt ærlig..de er ofte tørre og smaker kun sukker), men jeg tar et stykke for jeg føler det er frekt å si nei. Men det verste er at folk skal mase på at jeg må ta et stort stykke og gjerne fler enn ett! Det er slitsomt det også.. får noen ganger lyst til å bare si nei:( Anonymkode: 9350d...8fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 7. november 2016 #10 Del Skrevet 7. november 2016 Nei ikke frekt, det som er frekt det er å mase, sånn som: Du kan jo bare ta en liten bit, det er jo så godt.Jeg har faktisk opplevd å få slengt på tallerkenen selv om jeg har takket nei flere ganger, det er toppen av frekkhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aamu Skrevet 7. november 2016 #11 Del Skrevet 7. november 2016 Nei, det er ikke frekt. Med mindre du generelt er en frekk person/blir oppfattet som en frekk person. Det er mye annet som spiller inn også, men det er greit å slenge på en slags unnskyldning slik at du er sikret at du ikke blir oppfattet som frekk, dersom du er redd for å bli oppfattet som frekk ! Selv er jeg allergisk, der har jeg unnskyldningen min (om de tror på det er en annen sak !) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #12 Del Skrevet 7. november 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: i bursdag.. heller ta en kaffekopp? var i barnebursdag idag og ble tilbudt kake, boller +++ flere ganger, takket pent nei. Vet jo det er en høflighetsfrase å tilby gjester kake, men er det da frekt å si nei? Var på kaffebesøk senere, også her ble det ervert kake, også her sa jeg nei takk. Hva mener du, MÅ man spise for ikke virke frekk? Anonymkode: 351d6...b80 Frekt vet jeg ikke, men dårlig folkeskikk er det. Om du blir bedt bort i selskap og tilbudt noe å spise, er det vanlig folkeskikk å si ja takk! Noe annet er om du stikker innom ubedt eller uformelt.... Som vertskap er det jo en del av planen å servere noe, om det så bare er en kjekspakke så må det jo skaffes. Anonymkode: c96f1...07c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #13 Del Skrevet 7. november 2016 19 timer siden, happiest skrev: Det kan jo være grunner til at en ikke vil spise kake, f.eks at en slanker seg, har allergi, ikke liker det osv. Den som slanker seg, kan ta et ørlite stykke. Det gjør ikke det aller minste for slankinga, men du får en smak og kan skryte av baksten. Allergi kan for noen være alvorlig, og må respekteres. For andre kan det være bare vrøvl. LIKER IKKE er ingen holdbar unnskyldning, man er ikke en småunge lenger. Kan andre voksne spise dette, så kan jeg også – slik er det med den saken. Å avslå med så dårlig begrunnelse, DET er uhøflig. Anonymkode: 65cba...9dc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjære Skrevet 7. november 2016 #14 Del Skrevet 7. november 2016 Om noen syns jeg er uhøflig fordi jeg takker nei, så får de bare syns at jeg er uhøflig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eugene Onegin Skrevet 7. november 2016 #15 Del Skrevet 7. november 2016 Nei det er ikke uhøflig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #16 Del Skrevet 7. november 2016 1 minutt siden, skjære skrev: Om noen syns jeg er uhøflig fordi jeg takker nei, så får de bare syns at jeg er uhøflig Å si nei uten begrunnelse er klart uhøflig. Men noen legger vinn på å framstå udannede og selvsentrerte, og det blir deres valg. Ingen vil nekte dem å framstå som den de er. Anonymkode: 65cba...9dc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjære Skrevet 7. november 2016 #17 Del Skrevet 7. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å si nei uten begrunnelse er klart uhøflig. Men noen legger vinn på å framstå udannede og selvsentrerte, og det blir deres valg. Ingen vil nekte dem å framstå som den de er. Anonymkode: 65cba...9dc lol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KlippKlapp Skrevet 7. november 2016 #18 Del Skrevet 7. november 2016 Nei. Det er frekt ikke å respektere et nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 7. november 2016 #19 Del Skrevet 7. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Den som slanker seg, kan ta et ørlite stykke. Det gjør ikke det aller minste for slankinga, men du får en smak og kan skryte av baksten. Allergi kan for noen være alvorlig, og må respekteres. For andre kan det være bare vrøvl. LIKER IKKE er ingen holdbar unnskyldning, man er ikke en småunge lenger. Kan andre voksne spise dette, så kan jeg også – slik er det med den saken. Å avslå med så dårlig begrunnelse, DET er uhøflig. Anonymkode: 65cba...9dc Nei, alle som slanker seg kan ikke bare ta et lite stykke. Jeg vet om ei som ikke bare kan ta et lite stykke for da setter hun i gang hungeren på sukker og dermed kjører på butikk/bensinstasjon etterpå og kjøper masse godis. Da gjør det faktisk noe med slankingen. Hvorfor må man gi en begrunnelse? Hvorfor kan det aldri holde med "nei takk"? Det finnes mange grunner til at man ikke vil noe og jeg synes det er uhøflig å spørre etter grunn. "Nei takk" bør holde i massevis. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #20 Del Skrevet 7. november 2016 Det er litt frekt ja. Matservering handler om mer enn ernæring, det er også kultur og et sosialt lim. I Norge er det uhøflig om man som vert ikke byr gjestene sine noe, og du er uhøflig som gjest om du ikke takker ja (spesielt om det er noe de har laget, og ikke kjeks på et fat liksom). Anonymkode: d36b1...a51 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå