AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #1 Skrevet 6. november 2016 Jeg har diagnostisert meg selv med IBS. Det kan selvfølgelig være noe annet og det kan bare legen finne ut av. Men sannsynligvis finner de ikke noe mer enn at det er "bare" irritabel tarm". Jeg har levd helt greit med dette, men de siste månedene har det vært fryktelig plagsomt. Men la oss nå si at det faktisk er IBS. Er det da noen vits i å gå til lege? Eller får man bare råd om å stresse ned og spise sunt? (jeg trenger ikke kostholdstips, har prøvd "alt"). For hvis det er alt folk får vite, så ligger jo alle tips og triks ute på nett allerede. Hater å kaste bort unødvendig tid hos legen. Så hva har dere for erfaringer med å ta det opp med lege? Anonymkode: b68d5...8ca
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #2 Skrevet 6. november 2016 Altså, du bør jo egentlig gjøre det for å utelukke andre sykdommer. Men nei, legen kan ikke gjøre noe for deg. Men de er i gang med å testing av noen medikamenter for ibs, så kanskje om noen år:) Krysser fingrene. Anonymkode: 80662...4e7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #3 Skrevet 6. november 2016 Vet kompisen min fikk en veldig mild dose av en antidep som skulle hjelp på magen. Han fikk i mindre doser enn man gjør ved depresjon når det er for IBS. Utenom det tror jeg ikke det er så mye de kan gjøre som du ikke finner på nett. Dvs foodmap, vannløselig fiber, probiotika osv Anonymkode: 5b194...2bc
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #4 Skrevet 6. november 2016 IBS får du som diagnose når alt annet er utelukket. Å gi seg selv diagnose er tullete. Legen må få mulighet til å sjekke deg for andre ting. Selv har jeg blitt utredet for svært alvorlige tarmsykdommer. Tanken på at jeg skulle droppet det gir meg nesten litt panikk. Anonymkode: 51b23...288 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #5 Skrevet 6. november 2016 Med mindre man har blod i avføring, rennende diare over flere dager (med fare for for lite væske) og andre lignende kritiske symptomer, så er det en bortkastet prosess å gå til lege. Jeg har hatt mange andre symptomer i tillegg til IBS, som fatigue, sykdomsfølelse, sløvhet osv. Men jeg fikk null hjelp av å gå gjennom en slik prosess. Jeg er "frisk", men har IBS. Mye tid hos lege der du føler deg som en overdrivende hypokonder, også viser det seg at det ikke er noe. Anonymkode: 5b194...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #6 Skrevet 6. november 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har diagnostisert meg selv med IBS. Det kan selvfølgelig være noe annet og det kan bare legen finne ut av. Men sannsynligvis finner de ikke noe mer enn at det er "bare" irritabel tarm". Jeg har levd helt greit med dette, men de siste månedene har det vært fryktelig plagsomt. Men la oss nå si at det faktisk er IBS. Er det da noen vits i å gå til lege? Eller får man bare råd om å stresse ned og spise sunt? (jeg trenger ikke kostholdstips, har prøvd "alt"). For hvis det er alt folk får vite, så ligger jo alle tips og triks ute på nett allerede. Hater å kaste bort unødvendig tid hos legen. Så hva har dere for erfaringer med å ta det opp med lege? Anonymkode: b68d5...8ca Selvdiagnostisering er aldri en god ide. Kom deg til lege og få undersøkt tarmen din innvendig.. Anonymkode: bea7d...396
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #7 Skrevet 6. november 2016 Jeg burde skrevet at jeg mistenker IBS i stedet for selvdiagnostisering. Men takk for svar! Nå er det så plagsomt at jeg tror jeg tar en prat med legen om det uansett. Og håper for alt i verden at jeg ikke er pukka nødt til å ta videre utredninger. TS Anonymkode: b68d5...8ca
Nuttery Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre man har blod i avføring, rennende diare over flere dager (med fare for for lite væske) og andre lignende kritiske symptomer, så er det en bortkastet prosess å gå til lege. Jeg har hatt mange andre symptomer i tillegg til IBS, som fatigue, sykdomsfølelse, sløvhet osv. Men jeg fikk null hjelp av å gå gjennom en slik prosess. Jeg er "frisk", men har IBS. Mye tid hos lege der du føler deg som en overdrivende hypokonder, også viser det seg at det ikke er noe. Anonymkode: 5b194...2bc Jeg har akkurat de samme symptomene, men de finner ingenting. Man føler seg ganske dum ja... 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #9 Skrevet 6. november 2016 Jeg har også slått meg til ro med at det er IBS. Orker ikke å trosse angsten også ikke få noe svar. Har prøvd ut div dietter for å sjekke om det er intoleranse for noe, noe det ikke er. For meg er ikke turen verdt det. For kommer mest sannsynligvis til å gå ut derifra uten noe som hjelper meg, og jeg føler meg som en dritt. Anonymkode: 3db03...69c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #10 Skrevet 6. november 2016 Jeg har IBS som skyldes en annen sykdom (og folk som sier det ikke går an vet ikke hva de snakker om, for det gjør det faktisk), og noe av det må mam bare leve med. Min IBS er nok ikke lik de fleste, for jeg kan ikke spise mat med fiber og derfor fungerer ikke fodmap-dietten på meg. Jeg har kronisk diare og klarer fint å regulere væskeinntaket etter det. (Min kroniske diare er et symptom på den andre sykdommen min og ikke IBS i deg selv, så hos meg er dette veldig komplisert). Anonymkode: ab018...c66
Gjest Alexis Skrevet 6. november 2016 #11 Skrevet 6. november 2016 Det er ikke noe poeng i å diagnostisere seg selv. Du vet jo ikke om tarm-problemet ditt kommer av at du et laktoseintolerant eller har glutenallergi (for eksempel). Dette sjekker legen med en enkel blodprøve. Men mest sannsynlig er det negativt prøve-svar og da får du diagnosen irritabel tarm og så er det ikke noe særlig mer hjelp å få fra legen.
Ulla Ullsokk Skrevet 6. november 2016 #12 Skrevet 6. november 2016 Irritabel tarm er noe legen sier at du har når de ikke finner ut hva det er. Jeg har vært igjennom masse utredelser, så i minste vet jeg at det ikke er noe alvorlig. Tarmene ser fine ut på innsiden osv. Men jeg har funnet ut av masse jeg bare må unngå å spise, så funker det ok. Litt slitsomt kostmessig, men føler ikke at jeg har noe valg. Det at så mange er plaget med dette skyldes nok vårt elendige vestlige kosthold. Jeg spiser sunt, men vokste opp på elendig mat, og legen mener jeg betaler prisen for det nå.
Gjest Alexis Skrevet 6. november 2016 #13 Skrevet 6. november 2016 34 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Irritabel tarm er noe legen sier at du har når de ikke finner ut hva det er. Jeg har vært igjennom masse utredelser, så i minste vet jeg at det ikke er noe alvorlig. Tarmene ser fine ut på innsiden osv. Men jeg har funnet ut av masse jeg bare må unngå å spise, så funker det ok. Litt slitsomt kostmessig, men føler ikke at jeg har noe valg. Det at så mange er plaget med dette skyldes nok vårt elendige vestlige kosthold. Jeg spiser sunt, men vokste opp på elendig mat, og legen mener jeg betaler prisen for det nå. Min teori er at det er bruk av antibiotika som gir mange irritabel tarm i dag. Dårlig kosthold kan så klart og være en faktor. Men jeg tror det er mangel på gode bakterier i tarmen som er hovedsynderen for mange. De gode bakteriene vi trenger for god fordøyelse dør når man tar mange antibiotikakurer.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #14 Skrevet 6. november 2016 44 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Irritabel tarm er noe legen sier at du har når de ikke finner ut hva det er. Jeg har vært igjennom masse utredelser, så i minste vet jeg at det ikke er noe alvorlig. Tarmene ser fine ut på innsiden osv. Men jeg har funnet ut av masse jeg bare må unngå å spise, så funker det ok. Litt slitsomt kostmessig, men føler ikke at jeg har noe valg. Det at så mange er plaget med dette skyldes nok vårt elendige vestlige kosthold. Jeg spiser sunt, men vokste opp på elendig mat, og legen mener jeg betaler prisen for det nå. Nei, det er vist at mennesker med IBS har en annerledes ventrikkeltømming enn friske, så det er ikke noe man bare sier du har Det er også vist en sammenheng mellom depresjon, angst og fobier med IBS. Anonymkode: ab018...c66
Ulla Ullsokk Skrevet 6. november 2016 #15 Skrevet 6. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er vist at mennesker med IBS har en annerledes ventrikkeltømming enn friske, så det er ikke noe man bare sier du har Det er også vist en sammenheng mellom depresjon, angst og fobier med IBS. Anonymkode: ab018...c66 Vel, ikke noe av det stemmer ihvertfall på meg. Jeg har bedre humør enn gjennomsnittet, aldri hatt hverken angst eller fobier. Legen sa faktisk rett ut at de kaller det irritabel tarm når de ikke finner noe konkret, men skjønner at det er noe likevel. Hun sa også at det ikke var noe de kan gjøre. 1
Ulla Ullsokk Skrevet 6. november 2016 #16 Skrevet 6. november 2016 14 minutter siden, Alexis skrev: Min teori er at det er bruk av antibiotika som gir mange irritabel tarm i dag. Dårlig kosthold kan så klart og være en faktor. Men jeg tror det er mangel på gode bakterier i tarmen som er hovedsynderen for mange. De gode bakteriene vi trenger for god fordøyelse dør når man tar mange antibiotikakurer. Jeg passer ikke til dette heller, for har ikke tatt mye antibiotika, og problemene begynte når jeg var 17 og da hadde jeg vel knapt tatt noe antibiotika.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #17 Skrevet 6. november 2016 53 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Vel, ikke noe av det stemmer ihvertfall på meg. Jeg har bedre humør enn gjennomsnittet, aldri hatt hverken angst eller fobier. Legen sa faktisk rett ut at de kaller det irritabel tarm når de ikke finner noe konkret, men skjønner at det er noe likevel. Hun sa også at det ikke var noe de kan gjøre. At det er vist en sammenheng mellom psykiske lidelser og IBS betyr jo ikke at du har en psykisk lidelse vel! Du er jo ikke den eneste med IBS her i verden, så det er ikke akkurat et sjokk at det finnes mange mennesker med IBS som ikke har psykiske problemer. Det betyr dog ikke at det ikke er en sammenheng med det og IBS. Men jeg satser på at du skjønte dette uten at jeg måtte forklare det for deg. Jeg har da heller ingen psykiske problemer. At legen din sier det betyr vel at hun rett og slett ikke er så oppdatert på dette med IBS. Jeg hadde helt ærlig byttet til en annen lege dersom jeg var deg. Det er ting som kan gjøres med pasienter med IBS. Kirurgi er alternativ for noen med alvorlig IBS, men en del kan bli bedre av visse typer medisiner. Det kan også for mange hjelpe med probiotiske midler og fibertilskudd, som for eksempel Benefiber. Prøv å finne ut av ting selv. En allmennlege kan ikke alt om alt vet du. Anonymkode: ab018...c66
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #18 Skrevet 6. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg burde skrevet at jeg mistenker IBS i stedet for selvdiagnostisering. Men takk for svar! Nå er det så plagsomt at jeg tror jeg tar en prat med legen om det uansett. Og håper for alt i verden at jeg ikke er pukka nødt til å ta videre utredninger. TS Anonymkode: b68d5...8ca Det holder jeg med deg i. Håper du får det bedre! Anonymkode: ed451...583
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #19 Skrevet 6. november 2016 Ved IBS kommer irritasjon av tarmen av signaler fra sentralnervesystemet. Dvs klarer du midlertidig roe signalene fra hjernen, blir tarmen akutt bedre. Prøv å tren rolig aerobt over en times tid, Det gir endorfiner som virker beroligende noen timer i etterkant. Blir tarmen "frisk" i løpet av trening, og timene etterpå, har du høyst sannsynlig IBS. Anonymkode: 119bd...5fe
Gjest Alexis Skrevet 6. november 2016 #20 Skrevet 6. november 2016 54 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Jeg passer ikke til dette heller, for har ikke tatt mye antibiotika, og problemene begynte når jeg var 17 og da hadde jeg vel knapt tatt noe antibiotika. Det er sikkert mange årsaker til at folk får IBS. For meg tror jeg hvertfall den store synderen er antibiotika. Jeg har tatt mye (unødvendig) antibiotika i livet mitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå