AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #61 Del Skrevet 4. november 2016 Sangfugl? Anonymkode: 66bfb...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #62 Del Skrevet 4. november 2016 Sommerfugl Anonymkode: 66bfb...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #63 Del Skrevet 4. november 2016 Gullfugl Anonymkode: 0b53e...295 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #64 Del Skrevet 4. november 2016 Snømåke " snø|måke m1, f1 måke (II) til snømåking " http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=snømåke&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Anonymkode: 66bfb...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #65 Del Skrevet 4. november 2016 Snipe er et ord som kan brukes om det blir laget en ny kategori (evt ny tråd) med ting som heter det samme som en fugleart, men som også betyr noe annet http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=snipe&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge "liten tomanns seilbåt med senkekjøl " og på nynorsk " gjerrig person, særleg kvinne " Anonymkode: 66bfb...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #66 Del Skrevet 4. november 2016 Alke (som kanskje kan brukes i en ny tråd eller som egen gruppe) Mye spennende på nynorsk: " i uttrykket full som ei alke skjemt., svært drukken (etter det vaggande ganglaget til alka) alke II alke f2 (av III alke og IV alke) 1 svinsk person; råtamp 2 vrang, kranglevoren mann alkaalke III alke v1 (kanskje frå l.ty.) grise, rote (i, med noko ufyse) alkaalke IV alke v1 (jamfør sv. målføre ulka 'byrje å knurre') egle, terge alke seg inn på nokon " http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=alke&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Anonymkode: 66bfb...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #67 Del Skrevet 4. november 2016 Kan disse to være med? steinsvans, høysvans (kan jo ligne på fuglen sidensvans?) http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svans&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Anonymkode: 66bfb...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #68 Del Skrevet 4. november 2016 Snøfugl? Som ikke er en fugl, men et etternavn Anonymkode: 66bfb...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 4. november 2016 Forfatter #69 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) Fleire nye ord er komne til. Morgenfugl har eg tatt inn i lista etter protest frå ein innsendar, for det viser seg at omgrepet berre lite er brukt om fuglar. Sangfugl blir derimot mykje brukt om fuglar, så det har ikkje fått plass. Fuglenamnet sidensvans tyder silkehale, og høysvans er ein hale ein sette på traktoren for å flytte på høyet. Så nei, høysvans er ingen "fugl"! Særnamn (proprium), som Snøfugl, kan eg ikkje ha med, for avgrensinga blir problematisk. Nesten kva som helst kan ein påstå er eit særnamn: stadnamn eller namn på ein hund, t.d. Eit par av dei nye orda (stær og snømåke) har berre tilsynelatande noko med fuglar å gjere; opphavet til ordet er noko heilt anna, men velkomen til alle! Samanlikningar (full som ei alke, han er ein gribb) må ev. bli ei eiga liste. Nokon som vil? (Eller dobbelttyding: både fugl og noko heilt anna, slik som snipe). Siste versjon: avisand, beinlause fugler, birhane, brilleugle, brødgjøk, burugle, eksosrype, fengselsfugl, geværhane, glohane, grønn stær, grå stær, gullfugl, gullhøne, hermegås, knehøne, leirdue, leirgjøk, lommelerke, lårhøne, marihøne, masekråke, morgenfugl, motorsykkelrype, natteravn, nattugle, pengegribb, sandnesgauk, skravlepapegøye, sladregjøk, sladrehøne, snushane, snømåke, sommerfugl, spottegjøk, spøkefugl, suppegjøk, tullehøne, ugagnskråke, ulykkesfugl, urokråke, værhane. Endret 4. november 2016 av Knut Berg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 4. november 2016 #70 Del Skrevet 4. november 2016 Snapphane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 4. november 2016 #71 Del Skrevet 4. november 2016 (endret) 19 timer siden, Knut Berg skrev: Grøn og grå stær er bra, for staren finst ikkje i dei fargane. Men blå nonne forstår eg ikkje kva slag fugl skal vere. Ein laus fugl er det neppe? Mor og far finst det blant fuglar også, så mor hubro må underkjennast. Bilder av nonne fugl Norsk ukeblad mor hubro oppskrifter - myTaste.no Endret 4. november 2016 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #72 Del Skrevet 4. november 2016 Skravlekråke Anonymkode: 00991...b0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #73 Del Skrevet 4. november 2016 Bæremeis Anonymkode: 00991...b0a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #74 Del Skrevet 4. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skravlekråke Anonymkode: 00991...b0a Og også Skravlehøne Anonymkode: 00991...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 4. november 2016 Forfatter #75 Del Skrevet 4. november 2016 12 minutter siden, Arabella skrev: Norsk ukeblad mor hubro oppskrifter - myTaste.no Og så? Poenget var at ordet ser ut til å vere om fuglar, men nei, ordet kan ikkje brukast om fuglar. Mor hubro oppfyller fyrste kravet, men ikkje det siste. Mor Hubro i NU er dessutan eit proprium, og diskvalifisert av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 4. november 2016 #76 Del Skrevet 4. november 2016 10 minutter siden, Knut Berg skrev: Og så? Poenget var at ordet ser ut til å vere om fuglar, men nei, ordet kan ikkje brukast om fuglar. Mor hubro oppfyller fyrste kravet, men ikkje det siste. Mor Hubro i NU er dessutan eit proprium, og diskvalifisert av den grunn. Det er mulig jeg har misforstått noe her. Ingen unnskyldning, men jeg er syk med feber, voldsom hoste og mangel på søvn. Så jeg er ikke helt i slag. Skal forsøke å skjerpe meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #77 Del Skrevet 4. november 2016 Alle uglar er fuglar, men alle fuglar er ikkje uglar . Anonymkode: 6fa44...fef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 4. november 2016 Forfatter #78 Del Skrevet 4. november 2016 God betring til Arabella Takk til alle! Det blei mange fleire enn eg hadde tenkt meg, 48: avisand, beinlause fugler, Bergans meis, birhane, blå nonne, brilleugle, brødgjøk, burugle, bæremeis, eksosrype, fengselsfugl, geværhane, glohane, grønn stær, grå stær, gullfugl, gullhøne, hermegås, knehøne, leirdue, leirgjøk, lommelerke, lårhøne, marihøne, masekråke, morgenfugl, motorsykkelrype, natteravn, nattugle, pengegribb, sandnesgauk, skravlehøne, skravlekråke, skravlepapegøye, sladregjøk, sladrehøne, snapphane, snushane, snømåke, sommerfugl, spottegjøk, spøkefugl, suppegjøk, tullehøne, ugagnskråke, ulykkesfugl, urokråke, værhane 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #79 Del Skrevet 5. november 2016 På 4.11.2016 den 8.53, Knut Berg skrev: Siste versjon: avisand, beinlause fugler, birhane, brilleugle, brødgjøk, burugle, eksosrype, fengselsfugl, geværhane, glohane, grønn stær, grå stær, gullfugl, gullhøne, hermegås, knehøne, leirdue, leirgjøk, lommelerke, lårhøne, marihøne, masekråke, morgenfugl, motorsykkelrype, natteravn, nattugle, pengegribb, sandnesgauk, skravlepapegøye, sladregjøk, sladrehøne, snushane, snømåke, sommerfugl, spottegjøk, spøkefugl, suppegjøk, tullehøne, ugagnskråke, ulykkesfugl, urokråke, værhane. Grønn og grå stær har et annet etymologisk opphav en fuglearten stær og burde dermed diskvalifiseres. Det samme burde snømåke. Jeg synes disse ordene vanner ut prosjektet ditt. Metaforer er jo veldig interessant, men slike tilfeldige likheter burde ikke blandes inn. Synes nå jeg. Anonymkode: 17830...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 5. november 2016 Forfatter #80 Del Skrevet 5. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grønn og grå stær har et annet etymologisk opphav en fuglearten stær og burde dermed diskvalifiseres. Det samme burde snømåke. Jeg synes disse ordene vanner ut prosjektet ditt. Metaforer er jo veldig interessant, men slike tilfeldige likheter burde ikke blandes inn. Synes nå jeg. Som du såg, var eg klar over det, men sidan det berre er snakk om to eller tre ord, synest det meg vere anstaltmakeri å skilje dei ut i ei eiga liste. I den nyaste (og siste?) lista er komi med blå nonne, som også er i den kategorien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå