Gå til innhold

Dere nordmenn: Misliker dere utlendinger eller muslimer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ateisme er evolusjonslæren. Agonistiker er fravær av tro men åpen. Noe jeg er.

Anonymkode: 27c69...a60

Ateisme er fravær av tro på en gud. En ateist kan tro på enhjørninger og troll og fremdeles være ateist. Det har ingenting med evolusjonsteorien å gjøre. Evolusjonsteorien er et faktum, ikke en tro. 

Anonymkode: 14651...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på begge deler. At vi ble har blitt programmert til å utvikle oss videre.

At vi ikke engang har aktivert alle våre hormoner og gener enda.

En ateist tror vel kun på evulosjonsteorien. Om du tror på begge så har du jo ikke fravær av religiøs tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

En ateist tror vel kun på evulosjonsteorien. Om du tror på begge så har du jo ikke fravær av religiøs tro

Nettop, derfor er jeg agnostiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min familie ville dra tilbake til hjemlandet i 201, og vi var på nippet til å gjøre det, men så fucka alt seg og vi måtte bli. Tror du vi trives i ensomheten i Norge? Norge er et flott land, men ensomheten dreper oss innvendig. Alle vennene mine har store familier som samles under høytider, men mine foreldre, mine søsken og jeg? Vi har bare hverandre. Vi er ensomme og alene. Tror du det er veldig koselig? 

Uff. Det har jeg tenkt på faktisk, at Norge kanskje ikke er et så kult land å bo i for ikke-vestlige. Han jeg kjente fra Iran, tror jeg reiste tilbake nettopp på grunn av dette, han likte seg aldri her.

Anonymkode: 0a383...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Feil. En ateist kan tro på alt mellom himmel og jord, bortsett fra gud, og benekte evolusjonsteorien så mye han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid lurt på dette... Er det utlendinger generelt dere ikke liker, utlendinger som ikke integrerer eller er det muslimer?

Min far har flere ganger møtt mennesker som har vært frekke mot han, direkte rasister, men deretter blitt hyggelige og nærmest gode venner etter at de har blitt kjent med han. Blant disse folkene så snakker jeg om familiens fastlege, regnskapsføreren (som pappa ''skaffet'' etter at han åpnet butikk), og andre div. folk fra bilbutikker/verksted etc.

Min far er født i en muslimsk familie, i et muslimsk land, men han er ateist og tror ikke på noen som helst religion. Han har store diskusjoner om religion, spesielt Islam, som han er helt imot, med søsknene og søskenbarna sine i hjemlandet.  Han tvinger selvsagt ingen til å bli ateist, men han deler mer enn gjerne sine synspunkter med de, for å få de til å ''åpne'' øynene og se ''virkeligheten'' (Jeg har besteforeldre og slikt som ber 5 ganger om dagen, og likevel har de et liv med mye smerte. Skal ikke det å be til Gud gjøre at livet ditt blir bedre?)

I min familie så feirer vi jul akkurat som andre norske familier vi kjenner, og vi pynter gjerne huset i gult og gjemmer påskeegg i påsken. Dette for at mine småsøsken (og jeg) ikke skal føle oss utenfor i det norske samfunn.

Så jeg lurer egentlig på om det et utlendinger generelt dere ikke liker, utlendinger som ikke integrerer seg, eller muslimer? 

Anonymkode: 14738...110

Misliker verken utlendinger eller muslimer. Har venn(er) som er muslimer.

Det jeg misliker er folk som ikke integreres i samfunnet og tar verdiene i landet de kommer til innover seg. Om man er kristen, muslim, budhist osv spiller ingen rolle. En annen viktig ting er at individene bør være sekulære og for meg betyr det at troen er noe man har privat og skal ikke være pådriver for samfunnsutviklingen, stat og samfunn skal drives til det beste for alle grupper. Hvor hadde for eksempel europa vært i dag hvis samfunnet ikke hadde blitt sekulært?

Anonymkode: 9f614...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Gococo skrev:

Hvor har du fått for deg at Islam er en kvinneundertrykkende religion? Tenker du heller politisk nå? Eller har du lest koranen?

Koranen selvfølgelig. Kanskje på tide å lese deg opp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: hvor er du fra?

De fleste som kommer til Norge er lykkejegere, krigsforbrytere, landssvikere osv.

Folk i Norge er møkkalei det.

Enkelt å felle en regjering hvis folket er lei. 

Anonymkode: 3fba3...2e0

Jeg er fra Nord-Irak :)

Jeg skjønner at du mener mange er fæle mennesker. Det mener jeg også, det er veldig mange som har det bra i sitt hjemland og som bare kommer hit fordi de vil ha det beste. Men det er også mange som faktisk har kommet fordi de hadde det fælt. Min venninne har en far som har rømt fra Iran, fordi han står i fare for å bli henrettet der. Og vet du hva faren hennes gjorde? Han sa sin mening om regjeringen i Iran. Og det har satt han i fare, så han tør ikke dra tilbake til Iran. 

Du sier det er enkelt å felle en regjering, og det mener min far også, men om ikke alle i landet er enige om å felle regjeringen, så er det vanskeligere. I byen jeg kommer fra er folk imot regjeringen og flere har blitt drept i demonstrasjoner, men i hovedstaden tør ikke folk å stå imot. Hvordan kan det være enkelt da? 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For eksempel opplevde jeg på innvandrerbutikken at tre ikke-vestlige menn stod og diskuterte høylydt midt i fruktavdelingen i en bitte liten butikk der det ikke var noen andre rundt, og betjeningen kunne ikke se dit. Jeg syns det var ubehagelig for de hørtes så aggressive ut, og så skulle jeg gå rundt der og finne urter og frukt og diverse, de tar så stor plass!

Jeg har gått på folkehøyskole der det var innvandrere fra Iran og Marokko. De fleste av dem var liksom helt vanlige folk (menn, ingen kvinner), men to-tre av dem virket ikke som de ville ha noe med oss vestlige å gjøre, og holdt seg litt unna oss. Èn av dem ble jeg godt kjent med, og pleide å besøke han da han bodde i Oslo, og vi gikk mye på steder der det var nesten bare ikke-vestlige. Alt var greit når jeg var med han, ingen så mye som så på meg. Jeg tror han flyttet tilbake til Iran. Nå kjenner jeg ingen ikke-vestlige.

Og så merker jeg det når jeg har hunden min med på bussen f.ex., at muslimene rømmer :fnise:

Folk fra midtøsten, slik jeg har merka det, er ganske høylytte. I mitt hjemland er folk høylytte generelt, og jeg skjønner det kan høres aggressivt ut, det syns jeg også, men ofte er de ikke det altså. 

Du sier det bare var noen få utenlandske menn, og ikke kvinner på fhs-en du var på. Personlig tror jeg dette er fordi mange innvandrere ser på fhs som litt unødvendig. Jeg vil gjerne gå på det, men det er så utrolig dyrt, og min far prøver å få meg til å innse at det er bedre å bli ferdig med utdanningen også reise etterpå, ikke bruke 60k på fhs. Siden min far aldri fikk utdanning, så er det utrolig viktig for han at vi barna hans får det. Det kan hende det har en sammenheng - Utenlandske vil at barna fortest mulig skal få en utdanning, siden de selv aldri fikk det. Ikke for å presse drømmer på barna, men for å gi de en sikker fremtid.

Det med hunden din, det er veldig normalt. Folk fra midt-østen er ikke vandt til å ha hunder som kjæledyr, men som vakthunder og politihunder. De syns det er litt rart at enkelte har hunder som kjæledyr og det kommer egentlig helt an på kultur og familie. Jeg har kjøpt meg en liten valp, kjøpte den i sommer, min mor syns det var litt ekkelt og rart å ha hund i huset, men nå elsker hun den mer enn hun elsker oss barna. Hun koser den og tar den på tur hele tiden. Min bestemor syns ikke noe om hunder, mens min tante elsker dem og var helt i skyene når hun fikk vite vi har kjøpt hund. 

Alt i alt det med hun har med redsel å gjøre også. Jeg har venninner som er livredde for hunder liksom. Ganske morsomt egentlig.

Jeg forstår deg godt altså, men disse tingene måtte jeg bare si litt om, fra mitt eget perspektiv. Jeg er jo fra midtøsten selv, og jeg blir også ukomfortabel når jeg er i nærheten av utenlandske menn helt alene. Man vet jo aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Det man misliker (men jeg er ikke redd dem) er de som er ekstreme. Det har ingenting med religion å gjøre i hvertfall.

Anonymkode: f3d08...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han jeg kjente fra Iran, tror jeg reiste tilbake nettopp på grunn av dette, han likte seg aldri her.

Det har jeg også hørt. Dem vil ikke hit i det hele tatt. Det samme med Syrerne og Libaneserene, så hun der Sylvi Listehaug er helt på jordet.

Anonymkode: f3d08...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del misliker jeg 

1) Snylting på Nav, å ikke bidra til verdiskaping i samfunnet

2) Folk som ikke integrerer seg, snakker språket og deltar i samfunnet 

3) Religion som undertrykkende og/eller som bidrar til punkt 1 og 2 

Anonymkode: 90c9e...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reiser dere ikke til et annet muslimsk land?

Hvorfor må dere hit? regner med det er pga velferdsordninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i mot masseinnvandring og at religion, herunder islam skal ha en særlig rolle i det offentlige rom. 

Men jeg misliker ikke folk, og behandler alle utifra en antagelse om at de er skikkelige folk med gode verdier- inntil det motsatte er bevist. Man må kunne behandle hverandre greit selv om man synes innvandringen har gått for langt, det motsatte fører absolutt ingenting bra med seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Det har jeg tenkt på faktisk, at Norge kanskje ikke er et så kult land å bo i for ikke-vestlige. Han jeg kjente fra Iran, tror jeg reiste tilbake nettopp på grunn av dette, han likte seg aldri her.

Det kan godt hende din bekjente fra Iron dro tilbake pga ensomheten ja. Det er blitt mer og mer vanlig. Det er flere og flere som vil dra tilbake til hjemlandet sitt og de som kan gjør det. Min familie kan ikke, for det vil ødelegge mye av fremtiden for meg og mine søsken med tanke på utdanning. Vi er jo akkurat som vestlige, glad i familiene våres vi også. Vi savner tanter, onkler, besteforeldre og søskenbarn. I lengden blir det veldig ensomt, når dagene er like dag etter dag... Det er liksom ikke noe spennende som skjer... Besøk får vi sjeldent, og det er bare i høytider og ferier vi får gjøre litt annerledes ting. Ellers er det skole/jobb og husarbeid/hagearbeid noen måltider og søvn, også er det på'n igjen liksom.

Vi pleier å spare i to år, også reise til hjemlandet i 4 uker. Og selvom vi bor hos familiemedlemmer bruker vi fort minst 70k hver gang vi reiser... Vi drar aldri til syden eller lignende, det har vi aldri råd til. Familie er veldig viktig. 

For min del misliker jeg 

1) Snylting på Nav, å ikke bidra til verdiskaping i samfunnet

2) Folk som ikke integrerer seg, snakker språket og deltar i samfunnet 

3) Religion som undertrykkende og/eller som bidrar til punkt 1 og 2 

Anonymkode: 90c9e...75e

Kan jeg spørre om noe? Hva med folk som kan norsk, og forstår det meste, men snakker ''kebabnorsk'' og syns enkelte ord er vanskelige? Mine foreldre snakker og skriver langt ifra like bra norsk som meg, men de syns norsk er kjempe vanskelig. Selv om de prøver. Spesielt min mor, som også er i arbeid, sliter med norsken. Og vi har bodd her i 14 år snart...

Hvorfor reiser dere ikke til et annet muslimsk land?

Hvorfor må dere hit? regner med det er pga velferdsordninger.

Fordi andre muslimske land ikke er like trygge som vestlige land. Muslimske land kan være fæle og uforutsigbare, og langt ifra trygge...

Hva mener du med velferdsordninger? Sikter du til NAV da? Min familie og alle vi kjenner er i full jobb. Ingen vi kjenner snylter, slike mennesker vil ikke vi ha noe med å gjøre. Mine foreldre sliter ræva av seg. Min far har aldri tatt sykemelding fra jobben, og min jobber fra 6 til 12 hver dag... Vi hjelper jo til i samfunnet vi også, vi snylter ikke. Ikke alle i alle fall. Og likevel sliter vi med økonomien...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot innvandrere som ikke vil intregrere seg i det landet dem kommer til. Gjerne vær muslim, ateist, buddist eller hva det enn måtte være, men lev som du bor i Norge. Det vil si følg norske lover og regler, ikke forvent spesialbehandling, lær deg språket, og skaff deg jobb evt en utdannelse. Bidra til samfunnet. Er du for syk til å jobbe blir det noe annet, men mitt inntrykk er at mange innvandrere ikke vil jobbe i Norge men heller leve på staten. Spesielt gjelder dette innvandrer kvinner. Og gjerne fødes det også x antall barn mer som staten må hjelpe med å forsørge fordi mor ikke vil ta seg en jobb. Og mye av feilen er dessverre muslimsk kultur. I mange hjem skal mannen bestemme og kona skal passe hjem og barn. Dette er en livstil i Norge som utgikk for 40 til 50 år siden. Nå jobber både kvinner og menn. I tillegg kles mange barn i hijab.. noen også i niqab. Ikke kom å fortell meg at barnet har valgt det selv. Voksne får for min del gjerne bruke hijab offentlig, men ansikt skal være gjenkjennelig. Så forbud mot niqab er jeg for. 

Så hvis vedkommende..

1. Lever etter norske lover og regler

2  bidrar i samfunnet 

3. Lærer seg språket 

4. Forventer ikke spesielbehandling

Ja da er du gjerne velkommen til å bo i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden viser bare hvor viktig det er at vi screener muslimske innvandrere etter hvilke holdninger de besitter - om de er post-renessanse-mennesker (sekulære) eller ikke. For det er det lille mindretallet av sekulære muslimer som kommer hit som må tåle støyten for det islamister og moderate muslimer står for. Det er trist dersom vi støter disse fra oss og ikke får dem til å føle seg velkomne, men samtidig er de jo så uhyre vanskelige å få øye på i den jungelen av middelalder-mennesker som kommer hit.

Anonymkode: 2376e...5f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettop, derfor er jeg agnostiker.

Nei, du er en religiøs som er enig i evolusjonsteorien. Det er mange religiøse som er det, og noen ateister som ikke er det.

Anonymkode: 27dbe...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er en religiøs som er enig i evolusjonsteorien. Det er mange religiøse som er det, og noen ateister som ikke er det.

Anonymkode: 27dbe...eaa

Delevis enig. Det er forskjellen. Jeg har hatt mine paranormale erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

.

Fordi andre muslimske land ikke er like trygge som vestlige land. Muslimske land kan være fæle og uforutsigbare, og langt ifra trygge...

Hva mener du med velferdsordninger? Sikter du til NAV da? Min familie og alle vi kjenner er i full jobb. Ingen vi kjenner snylter, slike mennesker vil ikke vi ha noe med å gjøre. Mine foreldre sliter ræva av seg. Min far har aldri tatt sykemelding fra jobben, og min jobber fra 6 til 12 hver dag... Vi hjelper jo til i samfunnet vi også, vi snylter ikke. Ikke alle i alle fall. Og likevel sliter vi med økonomien...

Sliter med økonomien,men drar på FERIE dit dere flyktet fra? og bruker 70k. 

Flyktet fordi dere ikke var trygge,men reiser tilbake spm turister,beklager. men historien din holder ikke vann.

Og dere har nok fått nok av staten i starten. er store fordeler å ikke være norsk i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Delevis enig. Det er forskjellen. Jeg har hatt mine paranormale erfaringer.

Hæ vet du hva ordet fravær betyr? Har du fravær av tro går det ikke an å tro på gud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...