Gå til innhold

Dere nordmenn: Misliker dere utlendinger eller muslimer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke utlendinger generelt som mislikes. Har vanskelig for å tro at en nederlender vil møte så mye skepsis i Norge.

Så skepsisen er nok mest knyttet til muslimer. Men det blir feil å tro at det bare er muslimer som opplever skepsis fra nordmenn. Egentlig er det alle som ikke er hvite i huden. Selv adopterte fra Korea har det ofte ikke lett i møte med nordmenn. 

Så muslimer er ikke noen særskilte ofre. 

Anonymkode: b698e...57d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg missliker folk som er dømmende, de som slår eller mishandler psykisk, de som sladrer bak ryggen på alle de møter, folk som har et behov for å tråkke ned andre for å føle seg bra, folk som alltid må fremheve seg selv i sosiale tilstelninger og aldri lar folk få inn et ord. Om de er kristne, muslimer, svarte eller rosa spiller ingen rolle.

Anonymkode: a3537...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner for øvrig ikke de som mener man skal skamme seg for å sørge for sine nære og kjære først, og så bidra med det man synes man kan og vil for andre.

Det må være et utslag av "white guilt". For eksempel drev Danmark/Norge en liten del av slavetransport en begrenset periode. Det skal vi liksom føle kollektiv skyld for, men arabere føler ingen skyld for den handelen muslimer drev med europeiske slaver. http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/15/466255.html 

For ikke å snakke om at slaveriet ikke ble avskaffet i mange arabiske land før 1960-tallet.

Og hva har det at mennesker kommer frivillig til Norge for å få et bedre liv, å gjøre med at Danmark/Norge transporterte slaver til USA for to hundre år siden?

Dette var en avsporing fra hvordan tråden startet, men når trådstarter begynner å vinkle "Syns du ikke det er det minste urettferdig at du er født i dette landet med så gode ordninger, mens andre mennesker som er like mye verdt som deg er født i elendighet? Eller er du kanskje mer verdt enn de stakkars menneskene? " for at jeg skal skamme meg, så daler sympatien. Hva om jeg hadde vært født i Saudi-Arabia? De har brukt sine oljepenger på luksus til landets befolkning, stenger dørene for alt av flyktninger, og bruker filippinere og thailendere som slavearbeidere. Slik kan vi krangle om hvilke land som er best og verst. Til slutt kan man ikke skylde alt av elendighet på vesten. Grunnen til at vårt land har lykkes er at vi er et sekulært og demokratisk land, land i Midtøsten og Afrika kan ha store naturressurser, men de går til grunne på grunn av korrupsjon og ødeleggende religioner som holder folk nede i fattigdom og konflikter.

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke utlendinger fordi det norske samfunnet ikke er dimensjonert til flere mennesker enn de som er her nå. Det er spådd at det bare vil bli færre jobber fremover. Det er ikke hensiktsmessig med flere mennesker i dette landet. Mine grunner er økonomiske. Har ingenting med hudfarge eller religion å gjøre, selv om jeg så klart ikke ønsker at personer med middelalder-holdninger angående seksualitet og syn på kvinner, kommer inn i landet. 

Anonymkode: c075e...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver jeg å tenke motsatt. Hva om det var vi nordmenn som måtte flykte til feks Syria? Vi hadde neppe intergrert oss og det er faktisk forstårlig fra min side. Hadde vi godtatt å måtte dekke oss til og ikke gå ut uten en mann? Jeg mener at om man skal dra til et annet land uansett hvorfor, så skal man følge språket, kulturen, lover og regler, eller så kan man bare dra hjem igjen. Hadde jeg reist til Iran hadde jeg selvfølgelig tatt på meg hijab. Generelt sett har jeg ikke noe imot utlendinger, jeg tror vi nordmenn har gått av å se noe annet enn oss selv men jeg er lei av å bli siklet på av utlendinger. Selv om vi snakker sammen betyr ikke det at jeg vil bli spammet ned på sosiale medier og bli fortalt at han elsker meg. Det er det tydeligvis mange som ikke forstår. Oppfører menn seg sånn i hjemlandet også? 

Anonymkode: 3a7d0...532

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker ingen basert på etnisitet eller kulturelt opphav. Det jeg derimot misliker noe inni gamperæva er fundamentalister, sterk religiøse mennesker og idioter. Innvandring gir jeg en stor tommel opp, men god integrering er essensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2. november 2016 den 2.17, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! Grunnen til at jeg egentlig spurte om dette er fordi, til tross for at jeg bare er ei jente på 18 år og kler meg normalt, så får blikk fra eldre menn og kvinner innimellom, og jeg kan innimellom ikke noe for det, men jeg føler at det er fordi jeg ser utenlandsk ut. For jeg er ellers stille og rolig og gjør aldri noe ut av meg og forstyrrer ingen, så når jeg får blikk fra litt eldre folk, så føler jeg det er fordi de ikke liker at jeg ikke er norsk

Anonymkode: 14738...110

Huff vet hvordan du har det. Er selv halvt norsk og halvt fra et annet land som gjør at jeg ser veldig blandet ut. Har fått høre et par ganger at jeg skal "dra tilbake der jeg kom fra" "jævla utlending" osv osv. Er utrolig kjipt når jeg er norsk og ikke minst så er blikkene veldig ubehagelig. Alt dette skjer til tross for at jeg er en helt vanlig norsk jente, bare at jeg ikke ser helt nordisk ut. 

Anonymkode: c1783...bf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om noen misliker deg? Vær deg selv og ikke tenk på hva andre tenker så lenge du er et godt menneske som ikke gjør gale handlinger som kan skade andre.

Anonymkode: 3ce69...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2016 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Her prøver jeg å tenke motsatt. Hva om det var vi nordmenn som måtte flykte til feks Syria? Vi hadde neppe intergrert oss og det er faktisk forstårlig fra min side. Hadde vi godtatt å måtte dekke oss til og ikke gå ut uten en mann? Jeg mener at om man skal dra til et annet land uansett hvorfor, så skal man følge språket, kulturen, lover og regler, eller så kan man bare dra hjem igjen. Hadde jeg reist til Iran hadde jeg selvfølgelig tatt på meg hijab. Generelt sett har jeg ikke noe imot utlendinger, jeg tror vi nordmenn har gått av å se noe annet enn oss selv men jeg er lei av å bli siklet på av utlendinger. Selv om vi snakker sammen betyr ikke det at jeg vil bli spammet ned på sosiale medier og bli fortalt at han elsker meg. Det er det tydeligvis mange som ikke forstår. Oppfører menn seg sånn i hjemlandet også? 

Vi hadde ikke vært velkomne dit for fem flate øre.

Anonymkode: 3fba3...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ikke vært velkomne dit for fem flate øre.

Ser for meg at menn og gutter hadde vært velkomne der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vanntro er ikke velkomne, som turister ja. ikke asylsøkere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
På 1.11.2016 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid lurt på dette... Er det utlendinger generelt dere ikke liker, utlendinger som ikke integrerer eller er det muslimer?

Min far har flere ganger møtt mennesker som har vært frekke mot han, direkte rasister, men deretter blitt hyggelige og nærmest gode venner etter at de har blitt kjent med han. Blant disse folkene så snakker jeg om familiens fastlege, regnskapsføreren (som pappa ''skaffet'' etter at han åpnet butikk), og andre div. folk fra bilbutikker/verksted etc.

Min far er født i en muslimsk familie, i et muslimsk land, men han er ateist og tror ikke på noen som helst religion. Han har store diskusjoner om religion, spesielt Islam, som han er helt imot, med søsknene og søskenbarna sine i hjemlandet.  Han tvinger selvsagt ingen til å bli ateist, men han deler mer enn gjerne sine synspunkter med de, for å få de til å ''åpne'' øynene og se ''virkeligheten'' (Jeg har besteforeldre og slikt som ber 5 ganger om dagen, og likevel har de et liv med mye smerte. Skal ikke det å be til Gud gjøre at livet ditt blir bedre?)

I min familie så feirer vi jul akkurat som andre norske familier vi kjenner, og vi pynter gjerne huset i gult og gjemmer påskeegg i påsken. Dette for at mine småsøsken (og jeg) ikke skal føle oss utenfor i det norske samfunn.

Så jeg lurer egentlig på om det et utlendinger generelt dere ikke liker, utlendinger som ikke integrerer seg, eller muslimer? 

Missliker ikke noen av delene. Det jeg ikke liker er konservativ eller ekstrem religion, uansett hvilken religion det dreier seg om. Jeg liker ikke ekstreme muslimer, dvs islamister, men jeg liker ikke konservative eller fundamentalistiske kristne heller. Og innser at religiøse mennesker trenger ikke være veldig religiøse uavhengig av hvilken religion de følger. Generelt sett har de fleste mennesker fordommer, tror jeg, men det kan endres på i møte med mennesker. Så er det dem som ikke vil endre på holdningene sine, uansett. Du finner kanskje mer fordommer mot innvandrere på bygdene enn i de større byene, også. Ergo dømmer de deg kun pga hudfargen, da går jeg ut ifra at de ikke kjenner deg så godt. Jeg er helt ok med å misslike islam, eller i alle fall ting som har med religionen å gjøre, da den ikke er den eneste. Jeg missliker ikke nødvendigvis muslimer, fordi de er mennesker som folk flest. Noen skjønner bare ikke forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge både kristne og muslimer holder troen sin unna meg, hater jeg dem ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2016 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke utlendinger generelt som mislikes. Har vanskelig for å tro at en nederlender vil møte så mye skepsis i Norge.

Så skepsisen er nok mest knyttet til muslimer. Men det blir feil å tro at det bare er muslimer som opplever skepsis fra nordmenn. Egentlig er det alle som ikke er hvite i huden. Selv adopterte fra Korea har det ofte ikke lett i møte med nordmenn. 

Så muslimer er ikke noen særskilte ofre. 

Anonymkode: b698e...57d

Min skepsis er folk eller mest menn fra machokulturer der det er normalt at jenter blir tvangsgiftet til voksne menn og hvor de har null rettigheter ifh til mannen. De er vant med at kvinner sksl være underlehne mannen og er derfor vemmelig mot kvinner. Og dette er ikke bare muslimer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/3/2016 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Du vet lite om Syria i alle fall. I Syria blir ikke kvinner tvunget til å dekke seg til, eller til å gå sammen med en mann, hvis vi ser bort fra områder der IS har tatt over makten da, selvfølgelig. Derfor bruker mange syriske kvinner ikke sjal. Hadde du reist til Iran, som er en islamsk stat, så hadde du SELVFØLGELIG hatt på deg hijab, da det ikke er valgfritt i det landet. Iran er et diktatur og mange iranske kvinner er rasende over det latterlige hijabpåbudet som først kom i på 1970-tallet. 

Anonymkode: 1afee...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misliker ingen grupper, men misliker undertrykkende og ekstreme holdninger og et religiøst fokus som overskygger menneskets verdi.

Jeg liker mange mennesker som er utenlandske og muslimske, og har til og med vært svært betatt av flere muslimske damer.. Generelt sett syns jeg det er flott at Norge er så et flerkulturelt land.

Som sagt misliker ingen grupperinger, men jeg misliker holdninger som er ekstreme, enten det er muslimske eller høyreorienterte. De er like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2016 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid lurt på dette... Er det utlendinger generelt dere ikke liker, utlendinger som ikke integrerer eller er det muslimer?

Min far har flere ganger møtt mennesker som har vært frekke mot han, direkte rasister, men deretter blitt hyggelige og nærmest gode venner etter at de har blitt kjent med han. Blant disse folkene så snakker jeg om familiens fastlege, regnskapsføreren (som pappa ''skaffet'' etter at han åpnet butikk), og andre div. folk fra bilbutikker/verksted etc.

Min far er født i en muslimsk familie, i et muslimsk land, men han er ateist og tror ikke på noen som helst religion. Han har store diskusjoner om religion, spesielt Islam, som han er helt imot, med søsknene og søskenbarna sine i hjemlandet.  Han tvinger selvsagt ingen til å bli ateist, men han deler mer enn gjerne sine synspunkter med de, for å få de til å ''åpne'' øynene og se ''virkeligheten'' (Jeg har besteforeldre og slikt som ber 5 ganger om dagen, og likevel har de et liv med mye smerte. Skal ikke det å be til Gud gjøre at livet ditt blir bedre?)

I min familie så feirer vi jul akkurat som andre norske familier vi kjenner, og vi pynter gjerne huset i gult og gjemmer påskeegg i påsken. Dette for at mine småsøsken (og jeg) ikke skal føle oss utenfor i det norske samfunn.

Så jeg lurer egentlig på om det et utlendinger generelt dere ikke liker, utlendinger som ikke integrerer seg, eller muslimer? 

Liker kun amerikanere. 

Anonymkode: 67993...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evilposelos skrev:

Så lenge både kristne og muslimer holder troen sin unna meg, hater jeg dem ikke. 

Så lenge både kristne og muslimer holder troen FOR SEG SELV, hater jeg dem ikke.

Anonymkode: e98f7...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misliker ingen, men holder alltid et øye åpent rundt menn fra ikke-europeiske land. Ikke fordi jeg er rasistisk, men fordi det er allmennkunnskap at menn der ikke alltid har det beste kvinnesynet, og jeg liker å føle meg trygg. Ellers har jeg ikke særlig til overs for mennesker som prakker ned sin religion på andre, men det gjelder alle religioner, også kristendommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...