Gjest Molly mus Skrevet 23. november 2004 #1 Del Skrevet 23. november 2004 Er det riktig at vi må handle på tax free før vi reiser på turen og dra med oss varene til utlandet for å ta de med tilbake til Norge igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 23. november 2004 #2 Del Skrevet 23. november 2004 Man kan ikke handle på flyplasser man ankommer i fly på. men de man reiser fra kan man handle på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Molly mus Skrevet 24. november 2004 #3 Del Skrevet 24. november 2004 Ja men når vi reiser fra f.eks Gardermoen og til en eller annen utenlands-flyplass, må vi da handle tax free på Gardermoen, ta varene med på flyet, til hotellet der vi skal være for helga,og så tilbake med flyet til Norge fordi det ikke er lov å handle på den utenlanske tax free-butikken? Mannen min påstår det og jeg har veldig vanskelig for å tro han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
summer25 Skrevet 24. november 2004 #4 Del Skrevet 24. november 2004 Jepp! Helt til 01.01.05! Da åpnes det for tax-free salg på norske flyplasser ved hjemkomst fra utlandet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 24. november 2004 #5 Del Skrevet 24. november 2004 Det er da lov å handle tax free på den flyplassen i det landet du reiser fra ved hjemreise :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 24. november 2004 #6 Del Skrevet 24. november 2004 Det er selvsagt lov å handle på tax-free-butikken på den flyplassen du reiser hjem fra. Men kanskje noen mindre flyplasser (jeg vet ikke om noen) har sluttet med tax-free pga de nye EU-reglene. Det var jo litt snakk om dette en stund, og ryktene sa at taxfree-handel ville forsvinne, men det har jo ikke skjedd. Slik det fungerer de fleste steder har de enten ulike priser, eller ulike butikker, for folk som skal fly til ikke-EU-land. Keflavik flyplass på Island har forresten tax-free ved ankomst, veldig praktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 24. november 2004 #7 Del Skrevet 24. november 2004 Det er da lov å handle tax free på den flyplassen i det landet du reiser fra ved hjemreise :o Det var det jeg mente. Du kan handle hvor du reiser fra, men ikke hvor du ankommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snirkeline Skrevet 27. november 2004 #8 Del Skrevet 27. november 2004 Jeg reiser ofte til små flyplasser, fks Aberdeen, der utvalget er heller dårlig. Derfor vil det være helt topp å kunne kjøpe det jeg vil ha fra flyplassen i Norge. Venninna mi er alltid så oppgitt over å kjøpe røyken sin i utlandet fordi hun ikke får det merket hun vil ha. Nå kan hun kjøpe det hun vil ha før hun reiser, taxfree. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snirkeline Skrevet 27. november 2004 #9 Del Skrevet 27. november 2004 Her har lørdagskvelden begynt. Mente nemlig at det er fint at vi kan kjøpe varer når vi kommer tilbake til norsk flyplass, etter at vi har reist hjem fra en flyplass der utvalget er dårlig. Sånn var det, altså :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smiling Skrevet 30. desember 2004 #10 Del Skrevet 30. desember 2004 Men kanskje noen mindre flyplasser (jeg vet ikke om noen) har sluttet med tax-free pga de nye EU-reglene. Det var jo litt snakk om dette en stund, og ryktene sa at taxfree-handel ville forsvinne, men det har jo ikke skjedd. Slik det fungerer de fleste steder har de enten ulike priser, eller ulike butikker, for folk som skal fly til ikke-EU-land. Jeg reiser en del i mellomeuropa, og jeg synes det er mange store flyplasser det ikke er egne ikke-eu-priser, eller at det kun er det på noen få varer. Dermed går man jo glipp av mye av vitsen med å handle der. Kastrup har imidlertid en litt skikkelig ut-av-eu-avdeling. -Og hele Gardermoen, selvfølgelig: dermed blir det likevel ofte gunstigst å handle på vei ut (selv om det er vanvittig upraktisk å slepe det med seg..). For meg ser det ut som forskjellen er størst på taxfree-varene det er mest "tax" på, for eksempel sprit. På vin, sjokolade og kosmetikk er det nok andre mekanismer (for eksempel salgsvolum og generelt prisnivå i landet) som er like viktige som selve avgiftsfritaket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå