AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Del Skrevet 30. oktober 2016 Jeg lurer på om noen har noen veldig enkle oppskrifter å dele til en som ikke har strikket noe særlig før (annet enn et "skjerf" i 9. klasse) og som vil prøve seg på å strikke sokker. Jeg kommer ikke til å tenke på størrelse eller om de i det hele tatt passer noen fot, selv om det hadde vært greit med en damestørrelse for å være forberedt til neste gang. Denne første gangen er kun for å strikke et par (eller kanskje bare én) for å komme i gang. Har googlet og funnet et par forklaringer og "oppskrifter", men jeg spør her i tilfellet noen har noen tips på lur, i tillegg til enkle instrukser/oppskrifter? Av strikkepinner har jeg noen (5 stk) det står 3,5 og 20 cm på og som jeg håper kan brukes? Garnet vet jeg ikke helt hva heter, annet enn at det ser helt vanlig ut. (Jeg har ikke kjøpt dette nytt, kun fått av noen som hadde til overs, men som ikke er særlig til strikker selv og dermed ikke kunne hjelpe. Hvis jeg må kjøpe nytt, så får jeg gjøre det, kan noen i så fall si hva jeg trenger? Takk!) Anonymkode: 6458d...737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #2 Del Skrevet 30. oktober 2016 Strikking er Harry. Like Harry som å spise kebab. Anonymkode: 55bbb...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #3 Del Skrevet 30. oktober 2016 Heller strikking enn selvmord. Anonymkode: 6458d...737 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #4 Del Skrevet 30. oktober 2016 Gå på biblioteket og lån sokkeboken - tror det er det den heter. Eller meld deg inn i strikkegrupper på facebook, så får du mye hjelp. Tubesokker er lett å strikke, men ikke særlig behagelig i sko. Anonymkode: 3790e...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Del Skrevet 30. oktober 2016 Jeg mener å huske at det står oppskrift på sokker inni magebeltet på noen merker raggegarn, kan du sjekke om det står noe på det garnet du fikk? Anonymkode: 54259...a09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #6 Del Skrevet 30. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå på biblioteket og lån sokkeboken - tror det er det den heter. Eller meld deg inn i strikkegrupper på facebook, så får du mye hjelp. Tubesokker er lett å strikke, men ikke særlig behagelig i sko. Anonymkode: 3790e...aaf Jeg vil helst øve meg på sokk med hæl. Sokkeboken skal jeg sjekke ut, takk for tipset. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener å huske at det står oppskrift på sokker inni magebeltet på noen merker raggegarn, kan du sjekke om det står noe på det garnet du fikk? Anonymkode: 54259...a09 Jeg har dessverre kun nøstene, ikke det som var rundt. Anonymkode: 6458d...737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 31. oktober 2016 #7 Del Skrevet 31. oktober 2016 Denne er superenkelhttp://petuniablogg.blogspot.no/2010/01/lr-strikke-sokker-med-petunia.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #8 Del Skrevet 31. oktober 2016 Strikk snurresokker/ spiralsokker/tubesokker, så slipper du å strikke hel. http://tusenideer.no/strikk-tubesokker-til-hele-familien/ Anonymkode: 83e0f...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #9 Del Skrevet 31. oktober 2016 8 minutter siden, Anoia skrev: Denne er superenkelhttp://petuniablogg.blogspot.no/2010/01/lr-strikke-sokker-med-petunia.html Takk. Jeg fant egentlig denne i stad, og la merke til noen av kommentaene om at den var veldig til hjelp/enkel å følge, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønte dette med antall masker osv. Det står f.eks: " Legg opp 48 masker på strømpepinne nr 3 og strikk bråt ca 50 omganger. " Hva betyr strømpepinne nr. 3? Hva er bråt og hva er en omgang? Dette kan/skal jeg google, men hadde vært kjekt hvis du kunne forklart kort, hvis du vil. (Forresten er det mulig jeg finner svaret i kommentarfeltet, for jeg leste ikke hele.) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strikk snurresokker/ spiralsokker/tubesokker, så slipper du å strikke hel. http://tusenideer.no/strikk-tubesokker-til-hele-familien/ Anonymkode: 83e0f...99c Det gjør ikke noe at jeg må strikke hel, det er det jeg vil lære meg.. å strikke sokker med hel. Anonymkode: 6458d...737 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pikeliten Skrevet 31. oktober 2016 #10 Del Skrevet 31. oktober 2016 Det kan lønne seg å strikke noen veldig enkle plagg (feks pannebånd, lue, sokk uten hæl osv) før man begynner på sokk med hæl Pickles har sortert oppskriftene sine etter "nybegynnere", "litt øvet" osv, der står sokker som "litt øvet": http://www.pickles.no/sokker-og-leggvarmere/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #11 Del Skrevet 31. oktober 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk. Jeg fant egentlig denne i stad, og la merke til noen av kommentaene om at den var veldig til hjelp/enkel å følge, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønte dette med antall masker osv. Det står f.eks: " Legg opp 48 masker på strømpepinne nr 3 og strikk bråt ca 50 omganger. " Hva betyr strømpepinne nr. 3? Hva er bråt og hva er en omgang? Dette kan/skal jeg google, men hadde vært kjekt hvis du kunne forklart kort, hvis du vil. (Forresten er det mulig jeg finner svaret i kommentarfeltet, for jeg leste ikke hele.) Det gjør ikke noe at jeg må strikke hel, det er det jeg vil lære meg.. å strikke sokker med hel. Anonymkode: 6458d...737 Strømpepinne nr 3 er størrelsen på pinnen, du har 3,5 50 omganger er hvor mange ganger du strikker rundt og rundt Anonymkode: c8e7c...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 31. oktober 2016 #12 Del Skrevet 31. oktober 2016 Jeg er i din situasjon, og har akkurat fått til å strikke min første hæl! Mine tips er at du bør ha en heklenål til å ta opp masker langs kanten på hælen. Det kan være lurt å google litt hvordan du tar opp masker, da du får bruk for det, og det er litt vanskelig å lese seg til. Bedre å se videoer. Jeg fulgte denne oppskriften slavisk: https://boerboelheidi.com/2013/10/01/hvordan-strikke-sokker-ull-labber/ Ha tålmodighet! Du må nok prøve en del ganger før du får det til. Masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #13 Del Skrevet 31. oktober 2016 Akkurat nå, FruHudson skrev: Jeg er i din situasjon, og har akkurat fått til å strikke min første hæl! Mine tips er at du bør ha en heklenål til å ta opp masker langs kanten på hælen. Det kan være lurt å google litt hvordan du tar opp masker, da du får bruk for det, og det er litt vanskelig å lese seg til. Bedre å se videoer. Jeg fulgte denne oppskriften slavisk: https://boerboelheidi.com/2013/10/01/hvordan-strikke-sokker-ull-labber/ Ha tålmodighet! Du må nok prøve en del ganger før du får det til. Masse lykke til! Anonymkode: b70e5...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 31. oktober 2016 #14 Del Skrevet 31. oktober 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk. Jeg fant egentlig denne i stad, og la merke til noen av kommentaene om at den var veldig til hjelp/enkel å følge, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønte dette med antall masker osv. Det står f.eks: " Legg opp 48 masker på strømpepinne nr 3 og strikk bråt ca 50 omganger. " Hva betyr strømpepinne nr. 3? Hva er bråt og hva er en omgang? Dette kan/skal jeg google, men hadde vært kjekt hvis du kunne forklart kort, hvis du vil. (Forresten er det mulig jeg finner svaret i kommentarfeltet, for jeg leste ikke hele.) Det gjør ikke noe at jeg må strikke hel, det er det jeg vil lære meg.. å strikke sokker med hel. Anonymkode: 6458d...737 Ser du har fått svar på noe, men "bråt" er vrangborden. Altså den biten som er fra ankelen og opp som strikkes enten som en rett og vrang eller to rette og to vrange. Sokkene stikkes over fem pinner. Maskene fordeles over fire pinner og man bruker den femte til å strikke med. Legg opp alle maskene på en pinne og så fordeler du maskene samtidig som du strikker første omgang. Oppskriften til Petunia er glimrende! Jeg har selv lært å strikke sokker av den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå