Gå til innhold

Mortons nevrom - operasjon

.....

Anbefalte innlegg

Melissa5 skrev (1 time siden):

Hva mener du med "feiloperert"? Hvilke problemer har du? 

Ortoped stilte diagnosen MN, men ved operasjon hadde jeg det ikke, kunne kirurgen fortelle etterpå. Jeg sliter med mye smerter i forfot, ofte stikkende og brennende. Må gå med fotsenger både inne og ute. Noen dager klarer jeg nesten ikke å gå. Har i tillegg fått meniskskade; trolig følgeskade.

Anonymkode: d07c4...60e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opererte den ene foten for snart 9 år siden og det var helt ukomplisert. Ingen smerter etter operasjon og den er fortsatt bra. Har nettopp operert den andre foten også (for MN), ingen smerter i etterkant der heller, så håper resultatet blir like bra på denne også 🤞🏻

Anonymkode: 7bbf0...1b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg opererte den ene foten for snart 9 år siden og det var helt ukomplisert. Ingen smerter etter operasjon og den er fortsatt bra. Har nettopp operert den andre foten også (for MN), ingen smerter i etterkant der heller, så håper resultatet blir like bra på denne også 🤞🏻

Jeg opererte for 9 mnd siden, og hver gang jeg tar på meg noe annet enn joggesko, så har jeg vondt. Kan du gå med alle typer sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melissa5 skrev (3 timer siden):

Jeg opererte for 9 mnd siden, og hver gang jeg tar på meg noe annet enn joggesko, så har jeg vondt. Kan du gå med alle typer sko?

Ja på den jeg opererte for lenge siden kan jeg det. Skal sies at jeg er en person som bruker joggesko og sneakers sett hele tiden da, iallefall ikke høyhælte 🫣bruker smale pensko en gang i blant da. Har aldri smerter der jeg opererte uansett hvilke sko jeg har på. Den nyopererte er det litt tidlig å svare på enda, men håper på like godt resultat der også 🤞🏻fikk beskjed om ved begge operasjonene at det er 10-20% sjanse for at smertene og nevromet kommer tilbake igjen. Hjelper sikkert å bruke litt brede sko den første tiden etter operasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei Jeg har opererert Mortons nå og lurer på når dere kunne gå igjen? Jeg har en fysisk jobb så er spent på hvor lang rekonvalesens jeg kommer til å trenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Hei! Jeg har fått påvist Mortons nevrom, og henvist til ortoped. Har vært plaget i 2 år, og håper på operasjon. Men hvor lang tid tok det før dere var tilbake på jobb? Og har dere blitt helt bra?

Jeg er glad i å løpe, og håper det er noe jeg kan gjøre på sikt etter operasjon!

Anonymkode: f7518...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var sykemeldt i 2 uker. Kunne jobbe en del hjemmefra, så kommer an på jobben din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Jobber i helsevesenet, så innebærer mye gåing for min del. Så blir vel sykemeldt litt lengre enn 2 uker vil jeg tro.

Anonymkode: f7518...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble anbefalt av fastlege å prøve ut osteopati først og deretter se an operasjon.

Heldigvis ble jeg i stedet anbefalt å oppsøke en ortopediingeniør.

Det angrer jeg ikke på. Det han gjorde var å lage en fotseng(såle) med en forhøyelse ca der hvor MN sitter, slik at det ikke stråler ut i tærne.  

Har mye sjeldnere vondt/nesten aldri vondt etter dette. De gangene jeg nå opplever smerter er når jeg går uten disse sålene (trange sko/sandaler/osv). 

Vil anbefale dere å prøve dette om dere har smerter. 

Anonymkode: 8a647...8b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber også i helsevesenet, var sykmeldt 4 uker med første foten og 6 uker med den andre. Vil si at 6 uker var best, da hadde jeg ikke like stort behov for å holde foten hevet hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trådstarter her. Tenkte jeg skulle oppdatere tråden med min erfaring. Jeg var til konsultasjon med kirurg på Aleris i 2016. Vi diskuterte muligheter. Dvs jeg spurte etter alternativer til operasjon. Han mente det ikke var noen. Men jeg «kunne jo prøve innleggssåler hvis jeg insisterte». Da jeg gikk derfra så sa han «vi sees snart», mens jeg sa «jeg håper vi aldri sees igjen». Jeg begynte med såler. Så ble jeg bedre. Og jeg byttet ut alt av sko. De eneste høyhælte skoene jeg har igjen er platå eller wedges så vinkelen på fotbladet ikke blir for stor, og slike bruker jeg svært sjelden. 
Jeg har fokusert på å kjøpe gode sko. Føles de ikke som tøfler på beina så blir de ikke med hjem. Finner jeg skikkelig gode sko så kjøper jeg 2-3 par av de så jeg har i årevis. Det går mye i Softwalk, Sketcher og Stocholm-sko. Skoene mine nå koster sjeldent under 2000,-, men likevel har det totale skobudsjettet gått ned 😅

Velger jeg å gå i høye hæler en hel kveld eller sko som er litt trange, så kan jeg kjenne at det smerter. Men til daglig er jeg ikke lenger plaget sv Mortons. Og jeg har ingen plan om å se den kirurgen igjen 😁 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mens jeg har operert begge føttene og det har vært suksess begge ganger 🎉 angrer absolutt ikke på operasjonene, men tenker fortsatt over hvilke type sko jeg bruker (ikke for smale). Aldri brukt noen sko med hæl i hele mitt liv så det var iallfall ikke grunnen for mine nevrom 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Isqueen skrev (8 timer siden):

Hei, trådstarter her. Tenkte jeg skulle oppdatere tråden med min erfaring. Jeg var til konsultasjon med kirurg på Aleris i 2016. Vi diskuterte muligheter. Dvs jeg spurte etter alternativer til operasjon. Han mente det ikke var noen. Men jeg «kunne jo prøve innleggssåler hvis jeg insisterte». Da jeg gikk derfra så sa han «vi sees snart», mens jeg sa «jeg håper vi aldri sees igjen». Jeg begynte med såler. Så ble jeg bedre. Og jeg byttet ut alt av sko. De eneste høyhælte skoene jeg har igjen er platå eller wedges så vinkelen på fotbladet ikke blir for stor, og slike bruker jeg svært sjelden. 
Jeg har fokusert på å kjøpe gode sko. Føles de ikke som tøfler på beina så blir de ikke med hjem. Finner jeg skikkelig gode sko så kjøper jeg 2-3 par av de så jeg har i årevis. Det går mye i Softwalk, Sketcher og Stocholm-sko. Skoene mine nå koster sjeldent under 2000,-, men likevel har det totale skobudsjettet gått ned 😅

Velger jeg å gå i høye hæler en hel kveld eller sko som er litt trange, så kan jeg kjenne at det smerter. Men til daglig er jeg ikke lenger plaget sv Mortons. Og jeg har ingen plan om å se den kirurgen igjen 😁 

Jeg har også denne erfaringen. I tillegg gjør jeg noen bøye- og strekkeøvelser, hev-og-senk av fotbladet, for å styrke og myke opp. Bruker også oppbygde såler av og til, men i forhold til hvordan det var for fem pr siden er det egentlig borte. Hallux valgus plager meg mer nå…

Anonymkode: 87764...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...