Gå til innhold

Mortons nevrom - operasjon


.....

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Sofie1 skrev:

Hvordan går det - har du fått operasjon enda?

 

Nope! Den første kirurgen jeg kom til påsto at det med mine symptomer ikke kunne være mortons, og mente at jeg kom til å bli verre av operasjon. Kom hjem derfra og fysioterapeuten fnyste av svaret og jeg ba derfor om en second opinion. Havnet da på martina hansens hospital, og jeg får operasjon i slutten av februar. Irriterer meg grenseløst over at jeg ikke ba om å bli henvist dit med gang. 

Hvordan går det med deg etter operasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎26‎.‎12‎.‎2016 den 19.04, ..... skrev:

Nope! Den første kirurgen jeg kom til påsto at det med mine symptomer ikke kunne være mortons, og mente at jeg kom til å bli verre av operasjon. Kom hjem derfra og fysioterapeuten fnyste av svaret og jeg ba derfor om en second opinion. Havnet da på martina hansens hospital, og jeg får operasjon i slutten av februar. Irriterer meg grenseløst over at jeg ikke ba om å bli henvist dit med gang. 

Hvordan går det med deg etter operasjonen?

Så ergelig.

Det går fremover, men det tar litt tid. Er først nå jeg greier å gå noenlunde normalt på foten. Det er ikke vondt, men den hovner opp en del om jeg har gått for mye en dag. Uansett så blir det i alle fall bedre enn det var før så jeg er glad jeg har gjort det. Tror  jeg har igjen senere for å ta det litt pent nå.

Lykke til med din operasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2016 den 19.04, ..... skrev:

Nope! Den første kirurgen jeg kom til påsto at det med mine symptomer ikke kunne være mortons, og mente at jeg kom til å bli verre av operasjon. Kom hjem derfra og fysioterapeuten fnyste av svaret og jeg ba derfor om en second opinion. Havnet da på martina hansens hospital, og jeg får operasjon i slutten av februar. Irriterer meg grenseløst over at jeg ikke ba om å bli henvist dit med gang. 

 

Så ergerlig at det ble så mye frem og tilbake. Jeg hadde en operasjon i foten ved Martina Hansens hospital for to år siden (ikke samme op som du skal ha) Benyttet fritt sykehusvalg og reiste langt for å få op der. Er kjempefornøyd med mottakelse, informasjon ,operasjon og oppfølging. Profesjonelt, hyggelig og rolig. Lykke til med din operasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eneri skrev:

Så ergerlig at det ble så mye frem og tilbake. Jeg hadde en operasjon i foten ved Martina Hansens hospital for to år siden (ikke samme op som du skal ha) Benyttet fritt sykehusvalg og reiste langt for å få op der. Er kjempefornøyd med mottakelse, informasjon ,operasjon og oppfølging. Profesjonelt, hyggelig og rolig. Lykke til med din operasjon! 

Så bra! Lang reise på meg og..... fly fra nord-norge, men om man får hjelp, så er det verdt det! Brukte faktisk mindre tid på reisen til oslo sånn sett i forhold til da jeg dro til Tromsø og fikk time sånn at jeg måtte reise dagen før. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei! Jeg vil gjerne gi liv til denne tråden igjen.

Jeg skal nemlig til ortoped og få MR om et par uker for å sjekke om jeg har mortons nevrom i foten. Lege og fysioterapeut tror dette er årsaken til at jeg har så innmari vondt i foten når jeg belaster den. Har hatt problemer med den i snart to år, men det har blitt mye verre det siste halvåret. 

Hvis det viser seg at jeg kan/bør operere vekk nevromen blir jeg ubeskrivelig glad. Jeg er nemlig veldig glad i å løpe og være i aktivitet, men har ikke kunnet gjøre så mye av det de siste par årene. Jeg føler dette begrenser meg veldig, og hadde gitt mye for å kunne bli helt frisk igjen. 

Det jeg lurer på er om dere som har hatt operasjonen fungerer bra i foten i dag? Og hvor bra fungerer den? Hvor lang tid tok det etter operasjonen før du kunne f.eks løpe eller gjøre andre aktiviteter UTEN at det gjorde vondt?

Jeg tipper det er ganske individuelt hvor funksjonell/frisk man blir i etterkant av en slik operasjon. Men jeg har bare lyst til å få høre litt av andres erfaringer, for å få greie på hva jeg kanskje kan forvente. 

Setter stor pris på hvis noen tar seg tid til å svare!☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte for 17 mnd siden, og kan ikke si at jeg er helt bra enda. Bedre ja, men ikke bra. Det har muligens blitt noe arrvev som gjør at jeg fremdeles får endel smerter, spes om jeg går mye. Løping kan jeg ikke gjenoppta enda :-/

men jeg fungerer i det daglige i jobb nå uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.7.2017 den 19.31, helloworld skrev:

Hei! Jeg vil gjerne gi liv til denne tråden igjen.

Jeg skal nemlig til ortoped og få MR om et par uker for å sjekke om jeg har mortons nevrom i foten. Lege og fysioterapeut tror dette er årsaken til at jeg har så innmari vondt i foten når jeg belaster den. Har hatt problemer med den i snart to år, men det har blitt mye verre det siste halvåret. 

Hvis det viser seg at jeg kan/bør operere vekk nevromen blir jeg ubeskrivelig glad. Jeg er nemlig veldig glad i å løpe og være i aktivitet, men har ikke kunnet gjøre så mye av det de siste par årene. Jeg føler dette begrenser meg veldig, og hadde gitt mye for å kunne bli helt frisk igjen. 

Det jeg lurer på er om dere som har hatt operasjonen fungerer bra i foten i dag? Og hvor bra fungerer den? Hvor lang tid tok det etter operasjonen før du kunne f.eks løpe eller gjøre andre aktiviteter UTEN at det gjorde vondt?

Jeg tipper det er ganske individuelt hvor funksjonell/frisk man blir i etterkant av en slik operasjon. Men jeg har bare lyst til å få høre litt av andres erfaringer, for å få greie på hva jeg kanskje kan forvente. 

Setter stor pris på hvis noen tar seg tid til å svare!☺

Jeg opererte for mortons i april i fjor. Var sykmeldt i 3-4 uker og etter det har det vært null problem! :) (Trengte ikke en gang smertestillende i dagene etterpå! Det værste var kløen og varmen under bandasjen :fnise:) Var selvfølgelig sikkelig uvant å begynne å gå ordentlig på foten igjen (å få til å rulle på foten liksom), men det gikk fort over og jeg kunne leve livet som normalt igjen etter 4 uker, og nå er det eneste som minner meg på at jeg har operert det lille arret mellom tærne. Ubeskrivelig deilig å ha en smertefri fot igjen etter mange år med smerter! :mynona: Dog informerte ortopeden om at det ikke er alle som får et så bra resultat, noen får nevronomet desverre tilbake igjen. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melgu, kan jeg spørre hvor ble du operert og av hvem? Jeg har tidligere fått beskjed om at operasjon var eneste løsning for mitt Mortons nevrom (eller bursitt, de ser ikke hva det er før de åpner), men ville prøve med såler, gode sko, trykkpunktmassasje etc. Har forsøkt et år nå, ikke blitt bedre, tvert om har smerten blitt annerledes og verre, mer nervesmerter i hele foten, også når jeg hviler/om natta. Kan bare glemme hæler og jogging, og mister liksom følelsen i 2-3 tær når jeg går 1-2 km, eller har på sko som strammer det minste. Så innser at jeg må legge meg under kniven. Men vil helst sikre at jeg får den beste kirurgen som er å oppdrive på dette. Han jeg var i konsultasjon med på Aleris i fjor sa det var 20% sjanse for at jeg kunne miste følelsen i 3 tær etter operasjonen, og da rygget jeg fort ut derfra... 

Endret av Isqueen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Isqueen skrev:

Melgu, kan jeg spørre hvor ble du operert og av hvem? Jeg har tidligere fått beskjed om at operasjon var eneste løsning for mitt Mortons nevrom (eller bursitt, de ser ikke hva det er før de åpner), men ville prøve med såler, gode sko, trykkpunktmassasje etc. Har forsøkt et år nå, ikke blitt bedre, tvert om har smerten blitt annerledes og verre, mer nervesmerter i hele foten, også når jeg hviler/om natta. Kan bare glemme hæler og jogging, og mister liksom følelsen i 2-3 tær når jeg går 1-2 km, eller har på sko som strammer det minste. Så innser at jeg må legge meg under kniven. Men vil helst sikre at jeg får den beste kirurgen som er å oppdrive på dette. Han jeg var i konsultasjon med på Aleris i fjor sa det var 20% sjanse for at jeg kunne miste følelsen i 3 tær etter operasjonen, og da rygget jeg fort ut derfra... 

Jeg var hos Ringvollklinikken i Hobøl hos Tom Vedeler :-) har ikke noe følelse i 4. tå, men det er jammen meg helt greit i forhold til smertene som var tidligere! Er jo fordi nerven blir kuttet. 

Edit: men mortons vises jo godt på MR?

 

Endret av melgu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var operert i februar. Sykemeldt i 2 uker etterpå. Sliter fortsatt med smerter, og blir mye raskere nummen i foten enn før. Kirurgen sa 12 mnd rekonvalens, så jeg håper på bedring. 

Jeg mista følelsen på innsiden av en tå og undersiden av foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 21.20, Isqueen skrev:

Melgu, kan jeg spørre hvor ble du operert og av hvem? Jeg har tidligere fått beskjed om at operasjon var eneste løsning for mitt Mortons nevrom (eller bursitt, de ser ikke hva det er før de åpner), men ville prøve med såler, gode sko, trykkpunktmassasje etc. Har forsøkt et år nå, ikke blitt bedre, tvert om har smerten blitt annerledes og verre, mer nervesmerter i hele foten, også når jeg hviler/om natta. Kan bare glemme hæler og jogging, og mister liksom følelsen i 2-3 tær når jeg går 1-2 km, eller har på sko som strammer det minste. Så innser at jeg må legge meg under kniven. Men vil helst sikre at jeg får den beste kirurgen som er å oppdrive på dette. Han jeg var i konsultasjon med på Aleris i fjor sa det var 20% sjanse for at jeg kunne miste følelsen i 3 tær etter operasjonen, og da rygget jeg fort ut derfra... 

Du får ikke velge kirurgen din selv i det offentlige. Og de kutter nerver, så det betyr nødvendigvis at noe følelse forsvinner.

Anonymkode: bcc81...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det er risiko for tap av følelse. Skal ikke bruke det offentlige, så velger selv hvor og hvem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

 

 

På ‎28‎.‎10‎.‎2016 den 21.28, Chiquita skrev:

Jeg har en svært aktiv jobb, derfor jeg var sykemeldt så lenge.

 

På ‎29‎.‎10‎.‎2016 den 18.33, Sofie1 skrev:

Fikk tilpasset såler og har brukt det hele tiden det siste året. Men det er alikevel vondt i perioder - er kun joggesko som fungerer 100 %. Ortopeden foreslo derfor operasjon.

 

På ‎30‎.‎10‎.‎2016 den 7.39, ..... skrev:

her er det også kun joggesko som fungerer, men jeg får ubehag og smerter uansett. Nå merker jeg det om jeg trener styrke og faktisk bare står i ro på gulvet. 

Hvilket sykehus skal du opereres ved?

 

På ‎18‎.‎07‎.‎2017 den 19.31, helloworld skrev:

Hei! Jeg vil gjerne gi liv til denne tråden igjen.

Jeg skal nemlig til ortoped og få MR om et par uker for å sjekke om jeg har mortons nevrom i foten. Lege og fysioterapeut tror dette er årsaken til at jeg har så innmari vondt i foten når jeg belaster den. Har hatt problemer med den i snart to år, men det har blitt mye verre det siste halvåret. 

Hvis det viser seg at jeg kan/bør operere vekk nevromen blir jeg ubeskrivelig glad. Jeg er nemlig veldig glad i å løpe og være i aktivitet, men har ikke kunnet gjøre så mye av det de siste par årene. Jeg føler dette begrenser meg veldig, og hadde gitt mye for å kunne bli helt frisk igjen. 

Det jeg lurer på er om dere som har hatt operasjonen fungerer bra i foten i dag? Og hvor bra fungerer den? Hvor lang tid tok det etter operasjonen før du kunne f.eks løpe eller gjøre andre aktiviteter UTEN at det gjorde vondt?

Jeg tipper det er ganske individuelt hvor funksjonell/frisk man blir i etterkant av en slik operasjon. Men jeg har bare lyst til å få høre litt av andres erfaringer, for å få greie på hva jeg kanskje kan forvente. 

Setter stor pris på hvis noen tar seg tid til å svare!☺

Jeg vil gjerne gi liv til denne tråden jeg også :)

Har nylig blitt diagnotisert med mortons fibrom/neurom via MR. Dette i tillegg til Plantar fasitt OG tensynovitt (eller noe sånt noe). Så hele foten er påvirket noe som også stemmer med at jeg har hatt smerter i mange mange mange år og det siste året så har jeg mer eller mindre følt at jeg går på brennende kull og hele fotsålen brenner.

Har poliklinisk time om en mnds tid gr. ferieavvikling, så det er bare å vente. Jeg har sjekket mange ganger hos fysikalsk medisiner og de har sagt HVER GANG du har ikke plantar fasitt. Men nå viser jo MR at er funn. Fastlegen tror at jeg muligens får tilbud om kortison sprøyte på denne timen. Det hører med at jeg pga langvarige fotsmerter har allerede forsøkt andre ting, som spesiallagde såler, trykkbølgebehandlinger, noe enkel fysioøvelser som jeg fikk av fysioterapeut.

Jeg har googlet veldig mye og bekymringene er ikke akkurat blitt mindre. Så vil gjerne ha deres erfaring etter deres funn og behandling. Skal jo uansett ha time så hører på hva legen sier, ønsker alle deres erfaring med det dere valgte, nå i ettertid, som kan kanskje hjelpe meg å ta et valg utfra mulighetene. 

Anonymkode: dae7c...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Er det noen her som har operert for dette flere ganger? Jeg har operert tre ganger. Siste gangen var i februar i år,  da ble jeg operert for to nevromer, både mellom 2. og 3. + mellom 3. og 4.) samt for Hallux Valgus, både stortå og leddet innenfor (oppå forfot).

Nå er jeg mildt sagt fortvilet fordi jeg igjen har en diger, ny og smertefull nevrom (andre fot enn sist). Jeg orker ikke å tenke på operasjon så kort tid etter den forrige runden. Har jo snart ikke følelse igjen i noen tær... Jeg forsøker å spørre fastlege og kirurg om HVA årsaken kan være til at jeg får disse igjen og igjen, men ingen har kunnet gi meg noe svar.. 

Derfor: noen som har lignende uflaks og kan vite mer enn meg?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei! Kan vi blåse litt liv i denne igjen? 
Hvordan går det med dere som er operert? 
 

Jeg ble selv operert for mortons nevrom for ca 3 mnd siden. De fjernet 3 nerveknuter under høyre fot. Jeg har fortsatt veldig smerter, noen ganger værre enn før operasjon. På samme sted. Sliter med å gå tur, bare etter 10-15 minutter begynner det å brinne og jeg får en stikkende følelse - som å gå med en stein i skoa, akkurat som jeg gjorde før operasjonen. Det skal sies at jeg hadde disse plagene i 12 år før jeg endelig fant en lege som forsto hva det kunne være. 
 

Opplever dere smerter enda? Jeg er redd operasjonen ikke var vellykket (selv om ortoped sa det), eller om det er noe betennelse/arrvev i foten som gjør smertene. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei! Lurer på hvordan det går med dere som ble operert? Jeg ble operert på Aleris Frogner for 3 uker siden, foten er fortsatt vond. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går veldig bra med meg, operert samme fot to ganger og det ble bra!

Anonymkode: 5fa21...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg ble feiloperert for MN for 9 år siden. Har fremdeles problemer, og siste MR antyder at det MULIGENS er mortons nå🙄Skal sende mr til en radiolog/kirurg i utlandet jeg kjenner til(min venn ble operert der, dog noe helt annet).

Men kommer trolig til å prøve kortison; det er en god måte å diagnostisere dette på.

Anonymkode: d07c4...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.9.2023 den 20.27):

Jeg ble feiloperert for MN for 9 år siden. Har fremdeles problemer, og siste MR antyder at det MULIGENS er mortons nå🙄Skal sende mr til en radiolog/kirurg i utlandet jeg kjenner til(min venn ble operert der, dog noe helt annet).

Men kommer trolig til å prøve kortison; det er en god måte å diagnostisere dette på.

Anonymkode: d07c4...60e

Hva mener du med "feiloperert"? Hvilke problemer har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...