Gå til innhold

tilfeldig at noen bare produserer menn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ta litt i for å få fram at det er et dumt spørsmål og sette henne på plass.

Anonymkode: 2f1be...b48

Det er ikke et dumt spørsmål, det er du som har et dumt svar. 

Vi kan jo f eks tenke oss at kvinnens kropp frastøter seg alle guttesædceller. Eller at evt befruktede gutteegg/embryo utstøtes på et veldig tidlig stadium.

Anonymkode: 1a2b4...3e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele min familie er mer eller mindre nøyaktig 50/50. 

Morfar der er det 4 brødre. Mormor er det en bror og en søster. Så vil man jo tenkte at morfar får sønner. Men der ble det 3 døtre. En av de er min mor som fikk to døtre.

Bestefar er det 9 søsken, 4 jenter og 5 gutter. Bestemor er det 4 søstre. De fikk igjen jente, gutt, så gutt til. Siste gutt er faren min. Og som sagt vi er kun 2 søstre.

Mine søskenbarn fra mamma sin side er 3 gutter og ei jente. På pappa sin side er det en jente og en gutt. Kun jenta som har fått barn igjen og det ble det jente. 

Det går så veldig opp i opp!

Andre steder har jeg sett at når ene søskenet som var jente fikk barn så fikk hun to jenter og når andre søskenet fikk barn så ble det to gutter. Det gjevner seg ut har jeg tenkt. Litt som at mår min mors søster fikk barn så ble det to gutter og mamma fikk to jenter. Så siste søstra til mamma fikk da en av hver.

Anonymkode: 278b0...437

Skrevet

I min familie har det "alltid" vært født gutt først, så jente. Min fetter har to døtre, mens jeg har to gutter, så vi har brutt trenden :laugh:

Skrevet

Det er noe teorier at menn som har flere jente søsken får flere døtre og menn som har flere brødre har flere sønner.  Teorien er at det er mulig en gene som kontrollerer om menn har flere x kromosomer (jenter) eller y kromosomer (gutter). Som kan da forklare hvorfor menn med flere mannfolk i familien produsere flere gutter og mottsatt.  

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg litt biologi! Det er mannen sin sæd som styrer kjønnet!

Jeg fikk sønn med min X, han har nå fått to jenter med sin neste. Så det kan ikke stemme helt. Sånn ut av det blå. Krokodiller; hvis eggene dems ikke har det varmt nok, blir det mange jente krokodiller, og har de det perfekt så blir det guttekrokodiller. Sett på Animal planet ;)  Jeg tror det er tilfeldig altså. Gener og kjemi.

Skrevet

Har man først fått ett barn av ett kjønn, ja da er sjansene større for å få ett barn av samme kjønn som barn nummer to. Blir dama gravid for tredje gang, så øker sjansene ytterligere for at neste barn blir av samme kjønn - for hver fødsel med samme kjønn så øker sjansene for at neste barn blir av samme kjønn...

Skrevet
13 timer siden, MapleSirup skrev:

Det spiller ingen rolle hvordan kvinnene er.

Det er mannen som avgjør kjønnet.

Jeg kjenner tre søstre som har tre barn hver - alle er jenter. Såvidt jeg vet så har de ikke samme mann. Er dette helt tilfeldig?

Skrevet
38 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg kjenner tre søstre som har tre barn hver - alle er jenter. Såvidt jeg vet så har de ikke samme mann. Er dette helt tilfeldig?

Ja.

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vel alle nå for tiden? Hun sier da ikke noe om at hun tror det er venninnens gener som sørger for sønner. 

Edit: og selv om det er sæden som bestemmer kjønnet kan det vel også være noe i kvinnens gener og kropp som gjør at hun er bedre egnet til å få sønner og derfor lettere tar imot gutteceller? 

Endret av antbug
Skrevet

Er nok mest tilfeldig, er jo ca 50/50 sjans hver gang så da er det usannsynlig, men ikke umulig, å få kun ett kjønn gang på gang på gang... Uten å ha regnet på det så vil jeg tro dette er mer sannsynlig enn å vinne førstepremien i Lotto liksom og det skjer jo allikevel stadig her til lands. 

Men, noe forskning støtter teorien om at mannen kan produsere sæd på en måte som gjør at det blir overvekt av x-celler eller y-celler 

http://www.science20.com/news_releases/chromosomes_are_so_20th_century_male_genes_really_determine_baby_gender_says_study

Hvordan dette går til vet jeg ikke da jeg ikke har fin-lest artikkelen. Etter hva jeg husker om biologi så vil mannen produsere like mange av hver sort på grunn av at én celle deler seg til to sædceller og må da nødvendigvis danne én med y-kromosom og én med X. Mulig overvekt av den ene typen dør eller noe... Man bør alltid lese slik forskning med litt skepsis, de fleste publikasjoner tilbakeviser at det skal være noen slik effekt.  

Mener også å huske at X-kromosomet er tyngst og at de med litt slappe svømmere kun får y-kromosom-sæden frem. Godt mulig dette er en myte! 

Skrevet

Det handler om å komme "først til mølla" egentlig, for spermiene vettu....

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jrg leste en studie på at per gutt som ble født økte prosentandelen for at neste barn også var gutt. Noe med at noen menn produserer flere gutter enn jentebarn. Så om du alt har tre gutter og tenker "nå må det jo komme en jente", så blir det nok en gutt til. :) Men det kan jo også være en mann som produserer mest jenter, men likevel kommer det bare gutter, selv om sjansen er mindre kan det jo skje.

Anonymkode: 3094e...2f8

Forskjellen er veldig, veldig liten. På rundt 1-2%. Så selv etter 3-4 barn av samme kjønn er man svært nær 50-50. 

Anonymkode: 5cf98...69b

Skrevet

Her i huset er gutt-jente annenhver hele veien. På min side er det kun fetre på far 1s side er det 66% jenter og 33% gutter på far 2s side er det 95% jenter og 5% gutter

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik som du? Du kan litt biologi. Ikke mye. Ikke nok til å skjønne at du ikke kan noe særlig. Til å skjønne at det fortsatt forskes på disse tingene. At variasjoner hos mor kan ha betydning for hvilke svømmere som når målet og at variasjoner hos kvinnen dermed kan avgjøre kjønnet? Så dette var ikke noe dumt spørsmål fra TS. 

Sånn da håper jeg du har lært deg å ikke være så frekk og bombastisk. (Slik som jeg som en demonstrasjon var mot deg nå) 

Anonymkode: 2e870...2bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...