Gå til innhold

Hvordan tolke blodprøvesvar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok noen blodprøver for litt siden, og ba om å få resultatet i posten med en oversikt som indikerte hva normalsjiktet skulle være.

Har nå fått resultatet i posten, ekstremt lite oversiktlig, og ingen oversiktstabell over hva dette betyr. Alle tingene begynner med "P"-et eller annet, noe som jeg ikke finner noe om på nettet. F.eks står det P-Jern, P-Østradiol osv, med et tall bak. Ingen svar på hva slags enhet det er snakk om. Leser på internett at det er forskjellig fra laboratorium sted til sted hva slags måleenhet som er brukt.

Nederst i brevet står det at prøvene er normale. Vil gjerne finne en måte å tyde dette på... Fins det noen gode sider? Evt noen som kan dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P- står nok for plasma, og sier hvilken del av blodet analysen er utført i.

Står det noe informasjon om hvor legekontoret ditt sender blodprøvene for analyse? Hvilket laboratorie? For om det sendes til et sykehus eller fürst, så har de fleste egne normalområder under laboratorie på hjemmesidene til sykehuset. :-) 

Anonymkode: 8765b...41e

• Liker 1
Skrevet

Så kjekt. Noe har vært sendt til Oslo universitetssykehus Ullevål, og noe har vært sendt til sykehuset i Østfold! Da skal jeg sjekke ut nettsidene til de aktuelle sykehusene :)

Skrevet

Syntes det var vanskelig å finne frem... I allefall på  universitetssykehuset sin side.

Skrevet

Jeg ville ringt legen som sendte dem og bedt om ny oversikt, med referanseområdene. 
Hvis du ikke vet hvilke analyser som er utført på hvilken lab, så hjelper det kanskje ikke helt å sjekke nettsider uansett.
Men skal sies at det er små variabler i ref.-områder da.
Hva "p" en står for vet jeg ikke. Jern analyseres i serum og da ville det stått s-jern.

Anonymkode: 6851f...d98

Skrevet
1 minutt siden, Nuttery skrev:

Syntes det var vanskelig å finne frem... I allefall på  universitetssykehuset sin side.

Men når det står at det er normalt så er det normalt altså. Det er ikke sånn at legen prøver å lure deg eller noe. Han hadde jo sagt det dersom det var noen avvik :)

Anonymkode: efaaf...840

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ringt legen som sendte dem og bedt om ny oversikt, med referanseområdene. 
Hvis du ikke vet hvilke analyser som er utført på hvilken lab, så hjelper det kanskje ikke helt å sjekke nettsider uansett.
Hva "p" en står for vet jeg ikke. Jern analyseres i serum og da ville det stått s-jern.

Jeg vet hvilke som er gjort på hvilken lab heldigvis :) Får prøve å finne ut av det

Skrevet

Da synes jeg heller TS skal bestille en legetime og snakke med legen om blodprøvesvarene heller :) Legen har ikke tid til å sende prøvesvar med referanseområde og alt mulig annet pasienter spør om når prøvesvarene er helt normale innenfor arbeidstiden sin, så da kan man heller få en time hos legen og betale for den tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Men når det står at det er normalt så er det normalt altså. Det er ikke sånn at legen prøver å lure deg eller noe. Han hadde jo sagt det dersom det var noen avvik :)

Man kan være innenfor normalverdien og fortsatt oppleve symptomer på for mye/for lite av noe, spørs helt hva som er normalt for hver sin kropp.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Nuttery skrev:

Tok noen blodprøver for litt siden, og ba om å få resultatet i posten med en oversikt som indikerte hva normalsjiktet skulle være.

Har nå fått resultatet i posten, ekstremt lite oversiktlig, og ingen oversiktstabell over hva dette betyr. Alle tingene begynner med "P"-et eller annet, noe som jeg ikke finner noe om på nettet. F.eks står det P-Jern, P-Østradiol osv, med et tall bak. Ingen svar på hva slags enhet det er snakk om. Leser på internett at det er forskjellig fra laboratorium sted til sted hva slags måleenhet som er brukt.

Nederst i brevet står det at prøvene er normale. Vil gjerne finne en måte å tyde dette på... Fins det noen gode sider? Evt noen som kan dette?

Hvorfor må du tyde et normalt svar?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Nuttery skrev:

Man kan være innenfor normalverdien og fortsatt oppleve symptomer på for mye/for lite av noe, spørs helt hva som er normalt for hver sin kropp.

Men da vet du at det er innenfor normalverdi, og en oversikt over hva som er normalverdier vil jo ikke hjelpe deg med dette du tenker på. Legen sier faktisk også fra til deg om du ligger på grensa til å ha for lite (altså helt i nedre normalområde) av noe hvis han tenker at dette kan ha noe med symptomene du opplever. 

Skrevet

Da synes jeg heller TS skal bestille en legetime og snakke med legen om blodprøvesvarene heller :) Legen har ikke tid til å sende prøvesvar med referanseområde og alt mulig annet pasienter spør om når prøvesvarene er helt normale innenfor arbeidstiden sin, så da kan man heller få en time hos legen og betale for den tenker jeg. 

Jo, jeg er enig :)
Det er uansett den beste måten å tolke blodprøvesvar på.

Skrevet
Akkurat nå, reiseglad skrev:

Hvorfor må du tyde et normalt svar?

Fordi jeg har hatt diverse helseproblemer knyttet til det jeg forsøker å finne ut av lenge, og jeg forsøker å se etter ting jeg kan gjøre for å forbedre helsen min.

F.eks hvis en normalverdi er 10-200, og man får en verdi på 12, så kan man godt oppleve ubehag selv om det er innad normalgrensen.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Nuttery skrev:

Dette er sant, og selv om prøvesvar er innenfor referanseområde kan de være i øvre eller nedre sjiktet. Kan være greit å vite :)
Sånn som meg, jeg har jern, ferritin og hb innenfor referanseområdet, men alle tre helt på nederste verdi.
Klart dette har noe å si, i forhold til om jeg hadde vært mer midt på i verdi.
Men man kan jo fint si at prøvene mine er normale.

Skrevet

http://ehandboken.oslo-universitetssykehus.no/folder/1128

Denne har referanseområder og tilhører Oslo universitetssykehus. Men ville hørt med legekontoret hvor de er analysert så du er sikker på å få riktig normalområder alt etter hvilke metode som er brukt! 

Og mange sykehus analyserer i (heparin)plasma, så det er ikke riktig å i at jern bare analyseres i serum.

Anonymkode: 8765b...41e

Skrevet
2 minutter siden, Nuttery skrev:

Fordi jeg har hatt diverse helseproblemer knyttet til det jeg forsøker å finne ut av lenge, og jeg forsøker å se etter ting jeg kan gjøre for å forbedre helsen min.

F.eks hvis en normalverdi er 10-200, og man får en verdi på 12, så kan man godt oppleve ubehag selv om det er innad normalgrensen.

Det er ikke lurt å begynne med selvdiagnostisering og evt selvmedisinering. Tror du skal la legen ta seg av det. Bestill en time og spør om det du lurer på da vel :) 

Skrevet
3 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg ville nok overlatt tolkingen av blodprøvesvarene til legen min.....

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lurt å begynne med selvdiagnostisering og evt selvmedisinering. Tror du skal la legen ta seg av det. Bestill en time og spør om det du lurer på da vel :) 

forsøker på ingen måte å få på meg en sykdom hvis det er det du tenker. Har hatt legetime flere ganger.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, her i Norge, hvor helsetjenester rangerer fra u-land til helt ok, må man nesten stille sin egne diagnose og selvmedisinering.  

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Nuttery skrev:

forsøker på ingen måte å få på meg en sykdom hvis det er det du tenker. Har hatt legetime flere ganger.

Ikke at du får på deg en sykdom, men at du selvdiagnostiserer deg. At du ser f.eks at du ligger litt lavt i normalområde på noe og så tror du "ahh, det er derfor jeg har disse symptomene" når symptomene dine kan skyldes noe helt annet. 
Grunnen til at jeg skriver dette til deg er fordi at jeg selv har en alvorlig medfødt sykdom og har nok tatt flere blodprøver enn de fleste i mitt liv, og hvis jeg skulle begynt med selvdiagnostisering og selvbehandling hvis jeg ligger litt lavt på B12 en gang og noe annet en annen gang, så måtte jeg ha gått på 1000 ulike tabletter. Slike verdier forandrer seg hele tiden. Jeg har jo på en blodprøve lavt stoffskifte, og på neste blodprøve en mnd senere er stoffskiftet normalt, men B12 lavt, og så en måned etterpå ringer legen om at de nye bloprøvesvarene er kommet inn og at han aldri noen gang tidligere har sett så fine verdier. Hvis man skal tolke i hytt og pine ut i fra blodprøvesvar når ting faktisk er helt normalt så blir man gal til slutt! Vær glad for at du faktisk ikke har en alvorlig sykdom, og ikke prøv å finne problemer du ikke har. Er det normalt så er det normalt. 

Og når du har symptomer på noe så må du faktisk gå til legen (selv om du har vært der flere ganger) og evt be om henvisning til spesialist dersom du har alvorlige symptomer på sykdom og finne ut hva som feiler deg i stedet for å tolke blodprøver på egenhånd. Jeg var i grunn hos legen svært mange ganger før de fant ut hva det var som feilte meg (og selv om den er alvorlig lever jeg et helt normalt liv altså), så en skal ikke tro at de finner ut hva det er etter et par legebesøk. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...