Gå til innhold

Naboene setter møbler utenfor fellesareal - lovlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere

Naboene våre i blokka har begynt å flytte, og har satt fra seg en del møbler nede utendørs, ved fellesboden. Det er stoler, et bord, en kommode og en printer blant annet. Det står en lapp der med "gis bort"

Er ikke dette litt frekt? Tror de at vi vil ha dritten deres? Vi bor ganske mange i blokka, så vet ikke helt hvem det er men... Vi har nok møbler sjæl, og hva skal vi med en printer som er nedstøvet og stygg? Og et ikeamøbel med riper?? Det er jo bare en sleip måte å fraskrive seg ansvaret på... Er dette lovlig? 

Anonymkode: 21783...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ble gjort i studentbyen jeg bodde før. Super ordning for studenter! Men når man bor i et etablert borettslag? Nei. Det koster faktisk penger å kjøre søppel på dynga, så det er helt klart ansvarsfraskrivelse. Om de vil "gi det videre" kan de kjøre det til Fretex e.l. Ta det opp med styret asap så dette kan tas tak i før de flytter!

Anonymkode: 6282d...b28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt innafor, så lenge de blir gjort oppmerksomme på at de er ansvarlige for å ta det med seg om ingen vil ha det før de flytter. 

Anonymkode: 5bddc...46e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere

Naboene våre i blokka har begynt å flytte, og har satt fra seg en del møbler nede utendørs, ved fellesboden. Det er stoler, et bord, en kommode og en printer blant annet. Det står en lapp der med "gis bort"

Er ikke dette litt frekt? Tror de at vi vil ha dritten deres? Vi bor ganske mange i blokka, så vet ikke helt hvem det er men... Vi har nok møbler sjæl, og hva skal vi med en printer som er nedstøvet og stygg? Og et ikeamøbel med riper?? Det er jo bare en sleip måte å fraskrive seg ansvaret på... Er dette lovlig? 

Det er vel greit om tingene står der noen dager så lenge de som flytter fjerner det som ingen vil ha før de flytter. Det kan jo være noen som har bruk for det. Men i så fall vil de vel ta det de vil ha rimelig raskt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere

Et det ikke flere naboer en dere der?

Kan jo hende noen andre vil ha gratis møbler. 

Det er vel ikke frekt å gi bort noe. Det synes jeg ikke. En flott tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jaikkesant skrev:

Et det ikke flere naboer en dere der?

Kan jo hende noen andre vil ha gratis møbler. 

Det er vel ikke frekt å gi bort noe. Det synes jeg ikke. En flott tanke.

Der jeg bodde, i studentbolig, var det fullt brukbare og fine ting som aldri ble hentet og bare stod og tok opp plass og etterhvert begynte å blokkere for andres boder. Om vaktmesteren skulle fjernet tingene for hver gang noe ble satt igjen hadde han ikke gjort annet. Gratis møbler er fint det, ikke fullt så fint når det bare blir stående. Det går an å gi det til Fretex eller loppemarked.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette lovlig? 

Hvilken lov skulle de eventuelt bryte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miklo Velka skrev:

Hvilken lov skulle de eventuelt bryte?

Borettslagets vedtekter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg bodde, i studentbolig, var det fullt brukbare og fine ting som aldri ble hentet og bare stod og tok opp plass og etterhvert begynte å blokkere for andres boder. Om vaktmesteren skulle fjernet tingene for hver gang noe ble satt igjen hadde han ikke gjort annet. Gratis møbler er fint det, ikke fullt så fint når det bare blir stående. Det går an å gi det til Fretex eller loppemarked.

Regner med de vet at om ingen tar det så må de selv fjerne det.  Gir sikkert folk en sjanse? Tror du ikke? ¥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt styrte i brl. Ditt. De er neppe i trådene på kg. 

Se og på finn.no om han har lagt ut annonse der med tingene slik at folk bare kan gå og hente. 

Anonymkode: 15965...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Borettslagets vedtekter?

Blir det da ulovlig, såfremt borettslagets vedtekter ikke er i strid med noen lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres helt greit ut, ikke alle som har masse penger :) Kanskje det kommer noen som gjerne vil ta i bruk de tingene. Flott at de gjorde det på denne måten, legger man det ut på Facebook/Finn er det gjerne ikke alle som tørr å ta kontakt, de føler seg fattige og blir flau. På denne måten kan de som trenger forsyne seg selv :) 

Endret av Drama.Queen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jaikkesant skrev:

Regner med de vet at om ingen tar det så må de selv fjerne det.  Gir sikkert folk en sjanse? Tror du ikke? ¥

Nei, de setter ting der når de flytter, og kommer ikke tilbake, så da blir det bare stående. Jeg hadde ganske grei oversikt over de tingene da jeg bodde der, fordi dette arealet var der bodene og vaskekjelleren var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, de setter ting der når de flytter, og kommer ikke tilbake, så da blir det bare stående. Jeg hadde ganske grei oversikt over de tingene da jeg bodde der, fordi dette arealet var der bodene og vaskekjelleren var.

Hvordan vet du det? Har du pratet med dem? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal snart flytte og kommer til å gjøre dette med møbler vi ikke skal ha med oss. Vi kaster selvfølgelig det som ikke er borte til dagen vi flytter og lar ikke noe stå igjen. Om noen kan dra nytte av våre gamle møbler så må jo det bare være flott? Gjenbruk er ikke en dum ting og alle har ikke like god råd som deg ts. Mange liker også å pusse opp gamle møbler. Jeg har sett mange som raider loppemarked i håp om å finne skatter de kan pusse opp.

Anonymkode: 35426...b13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drama.Queen skrev:

Hvordan vet du det? Har du pratet med dem? :) 

LESTE DU INNLEGGET MITT? Jeg var nede i den kjelleren daglig for å vaske klær eller hente ting fra boden, og jeg skrev at "jeg haddd ganske grei oversikt over de tingene da jeg bodde der". Også fordi jeg gikk igjennom tingene selv for å se om det var noe brukbart :P Jeg trenger ikke snakke med dem når jeg SER at tingene har stått der i flere måneder med "gis bort" lappen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Timaras
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen :) 

Ja det kan godt hende at de tenker å ta det med seg når de drar, det som ikke er igjen... Problemet er at hvis de ikke gjør det så blir det bare stående til evig tid, frem til noen tar seg bryet å kaste det. 

Men ja tanken er sikkert god :) og det var ikke ment som at vi er så rike og alt det der. Men at det blir veldig mye rot av det, og at ingen kan vite om de faktisk tar det med seg...

Vet ikke hvilken lov de skulle ha brutt nei, derfor jeg lurte på om det var lov. Var ikke noe slemt ment ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jaikkesant skrev:

JA håper du har rett i det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styret sitt ansvar og kontakte dem tenker nå jeg.

Vil tro de vet det alt. Om det er et årvåkent styre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...