Gå til innhold

Ville dere stilt opp som surogatmor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk ikke med meg at man skulle bruke sine egne egg, det hadde jo ikke vært aktuelt i mitt tilfelle. Uffameg 😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ha du født egne barn tidligere?

Anonymkode: 642f4...6b5

Nei - jeg har og skal ikke føde. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ha du født egne barn tidligere?

Nei, jeg skal ikke føde egne barn enda , jeg skal ikke det nå og vil ikke.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått egene barn? 

For dette er da ett barn som faktisk blir biologisk ditt. 

Å gå gravid med det, føde det og bare gi det fra seg. 

Dette må du tenke på om du syns er greit. Og klare å leve med. 

Anonymkode: e6a56...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått egene barn? 

For dette er da ett barn som faktisk blir biologisk ditt. 

Å gå gravid med det, føde det og bare gi det fra seg. 

Dette må du tenke på om du syns er greit. Og klare å leve med. 

Nei altså - ei spurte om jeg ville føde hennes barn ikke sant... Det står mellom meg og en annen dame. Ja, jeg vet at rent genetisk blir det mitt, men hun blir den som oppfostrer det og er moren. 
Selv skal jeg ikke ha barn (egne) enda. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fuglekvitter__ skrev:

Nei altså - ei spurte om jeg ville føde hennes barn ikke sant... Det står mellom meg og en annen dame. Ja, jeg vet at rent genetisk blir det mitt, men hun blir den som oppfostrer det og er moren. 

Tap av fertilitet er alltid en risiko ved svangerskap. I tillegg til en hel del andre ting. Derfor bør ingen bli surrogatmødre dersom de for det første, ikke har født før, og for det andre, ikke er ferdig med å få egne barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det hadde jeg ikke gjort. Må være ufattelig vanskelig å gi bort et barn jeg har bært i 9 måneder og har født. Jeg ville nok ha hatt barnet selv :ler: 

Endret av Rose11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Mine tanker til dette var veldig annerledes før og etter jeg omsider fikk egne barn. Hele prosessen med å gå gravid, alle hormoner som spinner rundt og gjør de underligste ting med både kropp og hode, og de følelsene du får til dette mini-mennesket som er så uendelig sårbart og avhengig av de rundt seg, vil kunne gjøre mye med tankene dine. Jeg var aldri den som hadde et sterkt ønske om egne barn, og jeg om mannen min var sammen i maange år før vi "tok sjansen". Det å få barn snudde opp ned på mitt liv, og jeg er redd for at ditt hode og kropp også vil knytte seg (mer eller mindre ubevisst) til den lille.

Men hvis du er godt voksen og snakker med noen som har vært igjennom dette selv, så bør du kanskje vurdere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Silfen skrev:

Tap av fertilitet er alltid en risiko ved svangerskap. I tillegg til en hel del andre ting. Derfor bør ingen bli surrogatmødre dersom de for det første, ikke har født før, og for det andre, ikke er ferdig med å få egne barn.

Helt riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Fikk ikke med meg at man skulle bruke sine egne egg, det hadde jo ikke vært aktuelt i mitt tilfelle. Uffameg 😲

Kjøp en kartong med egg på butikken - det er mye bedre og billigere er det også. 

Anonymkode: 0b796...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Men dette er så mye mer følsesladdet enn som så. Du kommer altid til å vite att det barnet er egentlig ditt. Det kommer til å ligne på deg! 

Hadde du fått egene barn først ville du sett litt annerledes på det. 

Men selvfølgelig du har lyst til å hjelpe noen som ikke kan få barn. Men du må være litt egoistisk å tenke på hva dette gjør eller kan gjøre med deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig jo? Det betyr at faren er far, og at den nye moren må søke om stebarnsadopsjon ja.

Nei, det er ikke mulig å fraskrive seg foreldreretten. I Norge sier lovverket at den som har født barnet er barnets juridiske mor. Den nye moren kan søke om stebarnsadopsjon, men det er en lang prosess som pleier å involvere både Barnevernet, juridisk mor og oftest også barnet, da det ikke er vanlig å få godkjent stebarnsadopsjon hvor juridisk mor eller far er i live før barna er ganske store.

Anonymkode: 0b786...f6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er så mye mer følsesladdet enn som så. Du kommer altid til å vite att det barnet er egentlig ditt. Det kommer til å ligne på deg! 

Hadde du fått egene barn først ville du sett litt annerledes på det. 

Men selvfølgelig du har lyst til å hjelpe noen som ikke kan få barn. Men du må være litt egoistisk å tenke på hva dette gjør eller kan gjøre med deg!

Altså, det er en annen en som er mye mer interessert i dette enn meg. Jeg bare spør for å høre meningene til folket her inne.
Selv syntes jeg det egentlig virker helt sinnsykt sånn det er fremstilt, men er neppe realiteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg antar at spørsmålet er seriøst:

Jeg er fortsatt ung og har ikke fått egne barn enda,så jeg kunne ikke gjort det før jeg fikk mine egne. Etter det kunne jeg gjort det for et søsken eller min bestevenninne hvis det var absolutt siste mulighet for dem til å få et barn som biologisk var deres.

Anonymkode: 330a3...63c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått spørsmålet om jeg vil være surrogatmor.
Ville dere sagt ja til det?

I hovedsak leter jeg etter noen med erfaring innen det å være surrogatmor og om dette kan foregå både 2. og 3. gang hvis ting går etter planen? :) At jeg gir dem 3 barn til sammen altså. Dette er på sikt og ikke nå. 

I hovedsak er både mitt og fars intellekt ønsket til barnet, og jeg vet jo at jeg kan stille opp med det. 

Da er du ikke surrogatmor men biologisk mor.

Det er lov i Danmark 

Anonymkode: 93d08...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er en annen en som er mye mer interessert i dette enn meg. Jeg bare spør for å høre meningene til folket her inne.
Selv syntes jeg det egentlig virker helt sinnsykt sånn det er fremstilt, men er neppe realiteten. 

Hvis du syns det er helt sinnsyk så stille fu ikke opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det gjelder ingen særregler for etablering/overføring av foreldreskap etter bruk av eggdonasjon/surrogati. Dette innebærer at den som føder barnet er barnets mor, og at farskap etableres på de måter som barneloven bestemmer. Dersom morskap/farskap ikke kan etableres etter barneloven, må den som ønsker å bli juridisk forelder til barnet søke om adopsjon. Folkeregistermyndigheten har til oppgave å registrere foreldreansvar. Foreldreansvar kan registreres såfremt farskapet/morskapet er avklart etter norsk rett. Det er viktig å være oppmerksom på at etablering av farskap ved erkjennelse eller endring, eventuelt anerkjennelse, ikke innebærer at foreldreansvar fastsettes automatisk.

For personer bosatt i Norge, vil ikke en adopsjon gjennomført i utlandet anerkjennes automatisk. Dersom det er gjennomført en gyldig adopsjon i utlandet, må det søkes Bufetat om anerkjennelse for at den også skal bli gyldig i Norge, se her. Anerkjennelse vil likevel sjelden være aktuelt i surrogatisaker fordi det normalt ikke gjennomføres en adopsjon i barnets fødeland. Du kan lese mer om gjeldende regelverk i departementets brev til Skatteetaten, NAV og Bufetat, se lenke nedenfor. Departementet bistår ikke i enkeltsaker, og gir ingen veiledning om regelverket utover henvisninger til etatsbrevet. Norske myndigheter gir ikke forhåndstilsagn om etablering/overføring av foreldreskap, ei heller garantier om å få barn født av surrogatmor i utlandet til Norge.

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/surrogati/id660199/

Anonymkode: 0b786...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Carine

Eg skulle gjerna gjort det for nær familie eller svært gode vener, men eg hadde ikkje gjort det før eg var ferdig med egne ungar. Eg er dessverre ein mulig risiko pga sjukdomshistorie, så eg veit ikkje om eg bør få ungar i det heile tatt. Så sjølv om eg ville hjulpet, så trur eg at eg var blitt nødt til å seie nei, for helsa si skuld.

3 gonger er også mykje, og i tillegg vil du bli biologisk mor til alle ungane. Det hadde eg kun gjort for søstera mi. Ellers fekk dei bruka egne egg, for mine er ikkje noko eg gir bort på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du ikke surrogatmor men biologisk mor.

Det er lov i Danmark 

Anonymkode: 93d08...ce8

Tøys. Det finnes både tradisjonell og gestasjonell surrogati. Oppdater deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...