Gå til innhold

Er jeg hjerneskadd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne tråden er faktisk seriøs. Jeg har lagt merke til at alle jeg kjenner teller raskere enn meg, spesielt når det kommer til å summere antall prikker på terninger i feks yatsi. Jeg sliter med at jeg må telle antall en av gangen.

l l l           her er det tre streker og for at jeg skal se at det er tre så må jeg nesten telle en.. to... tre.. mens det virker som om de fleste folk kan se at det er tre streker der uten å telle, altså helt innuitivt. Jeg kan greie å presse meg til å se at det er tre streker der uten å telle men da får jeg en knakende hodepine og hvis jeg fortsetter så får jeg små spasmer i muskler jeg ikke ellers greier å bevege i ansiktet og håndleddet. 

l l l l l l                         For å se at det er seks streker der bruker jeg seks sekunder med telling mens det virker som de fleste kan se
                                              at det er seks streker der med første øyekast.

Er det normalt å være så dårlig til å telle som meg? Jeg har øvd med terninger og fyrstikker og alt, men jeg blir ikke raskere til å telle. Så nå har tanken slått meg at det kanskje er hodet det er noe galt med.

Anonymkode: 79828...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig for mennesker å kunne se opp til 5 uten å telle. Om dette er det eneste avviket fra normalen ville jeg ikke tenkt at det var noe spesielt rart med deg. Vi er alle unike blomster, og det må litt mer til enn dette for å være "hjerneskadd".

• Liker 4
Skrevet

Tror neppe du er hjerneskadet bare fordi du er treig med tall.

Anonymkode: e2fab...90c

Skrevet

Er du også treg når det kommer til annen matematikk? Altså, regning etc? Eks. 3+4=3.... 4.. 5.. 6.. 7!

Anonymkode: 7c359...87a

Skrevet

Du kan ha sånn matematikkdysleksi. Husker ikke hva det heter. Det er ikke det samme som hjerneskade ;) 

Anonymkode: 9ef9d...c9f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha sånn matematikkdysleksi. Husker ikke hva det heter. Det er ikke det samme som hjerneskade ;) 

Anonymkode: 9ef9d...c9f

dyskalkuli ?

• Liker 1
Skrevet

Er synet ditt normalt? Jeg så lett at det var tre streker i første eksempel, men måtte telle (og peke på hver enkelt strek for å ikke gå i surr) på de seks strekene. Jeg ser ikke så bra lengre, men innbiller meg at det heller ikke er så lett å bare se rett antall når det blir så mange streker etterhverandre?

Anonymkode: 75c25...164

Skrevet

Ojsann, i såfall er jeg hjerneskada og, for jeg må telle helt basic, gjerne med fingre. Er assistent for ei i 6 klasse og jeg sliter skikkelig med matten hennes.

Skrevet

Men på terningene så teller man vel ikke prikkene, man gjenkjenner bildet av en 5er. (Gjør man ikke?)

Om noen hadde vist meg en sekser-terning hvor en av prikkene var tatt bort ville jeg med en gang tenkt "den er det noe gale med" ikke "åja, det er 5".

Når det er sagt, så høres det ut som det går litt tregt ja. Men om du ikke sliter på andre områder er det vel å gå litt langt å kalle det en hjerneskade.

For de 6 strekene må jeg finne midten og telle 3 på hver side, For de 3 er det greit med et blikk.

• Liker 1
Skrevet

Et avvik fra befolkningen er ikke  ok til å kvalifisere noen som hjerneskadet. Det er for øvrig vanlig å kunne se tre streker, til og med noen fugler kan det

Anonymkode: 9d892...b57

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du også treg når det kommer til annen matematikk? Altså, regning etc? Eks. 3+4=3.... 4.. 5.. 6.. 7!

Anonymkode: 7c359...87a

Jeg har pugget lyd rekkene, TRE + FIRE = SJUU
Spør du meg om 24 + 5 så vil jeg først finne FIRE + FEM = NII og så legge til tierne fordi de er såpass lett. Men bruker vel fem sekunder på noe så enkelt.

Det som bekymrer meg er disse ticsene eller spasmene som kommer i muskler jeg ellers ikke greier å røre på samt den enorme hodepinen jeg får.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør du meg om 24 + 5 så vil jeg først finne FIRE + FEM = NII og så legge til tierne fordi de er såpass lett. Men bruker vel fem sekunder på noe så enkelt.

Det som bekymrer meg er disse ticsene eller spasmene som kommer i muskler jeg ellers ikke greier å røre på samt den enorme hodepinen jeg får.

Har du sjekket synet ditt?

Anonymkode: ff73f...5b4

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn regner jeg også, og jeg har en doktorgrad (riktignok ikke en som krever hoderegning :-D )

Det med tics/spasmer og hodepine hørtes derimot verre ut. Jeg tenker ut fra det du skriver at du ikke er hjerneskadd i betydningen tilbakestående/dum (hvis det var det du mente?), men at du kan ha en sykdom eller skade i hodet som hadde vært greit å få sjekket opp?

Anonymkode: 75c25...164

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må si som noen andre har nevnt her. Høres ut som det kan være noe med synet ditt. Så er nok lurt om du får sjekket det.

Skrevet

Hva mener du med tics/spasmer i muskler du ellers ikke kan røre på?hardu hatt det lenge da?

dette med tallene, høres da bare ut som en variasjon innenfor det man kan tenke er normalt, med mindre du har flere lignende vansker med persepsjon eller mattematikk.

Anonymkode: 27654...999

Skrevet

Ville heller bekymret meg over å overanalysere noe så lite, og så å oppsøke svar på KG...

Anonymkode: 80fe8...7ed

Skrevet

Du kan ha fått for lite trening i å kjenne igjen disse "bildene" av prikker og streker. Det bør spilles mange slike spill i barndommen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...