Gå til innhold

Spontan storbyferie

Gjest happyending

Anbefalte innlegg

Gjest happyending

Kjæresten min og jeg skal ut å reise etter jul, til en storby, men vi har ikke helt bestemt oss hvilken.. Vi liker begge å gjøre ting annerledes og jeg lurer på om noen har noen tips til storbyer som liksom ikke "alle" drar til, men som likevel er verdt å få med seg...? Vi planlegger å bare kjøpe en billig flybillett og reise ned og se hva som skjer på en måte... Ordne alt med overnatting og slikt når vi kommer dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reist til Belfast! Skal love deg at du blir tatt med storm av denne byen som har alt!
Fortell! Jeg drar dit i januar! Gleder meg veldig til å gå på pub og høre irsk musikk og drikke øl og røyke!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye irsk musikk er det ikke sikkert du får høre.. Men jeg har vært der noen ganger og det er mitt favoritt reisested. Skal en tur igjen før jul. Det er en del billigere enn England og Skottland, både når det gjelder shopping og alkohol. Taxi er også billigere.

Hvor skal du bo? Det er flere puber som jeg vil anbegfale, men den beste synes jeg er Aunti Annies. Veldig koselig! The venue er veldig bra dersom du liker litt hardere musikk! Ellers er The Lawerys veldig kult, mass folk, men en del yngre. The Crown må du innom, du kommer ikke utenom den! Men ikke ha på klær der det står namnet på fotballag, da kommer du ikke inn.

Hopp på en guidet busstur, da får du raskt et overblikk over sentrum, problemområder og kulturminner.

Etter du har gjort det, så tar du deg en gåtur gjennom Falls, Shankill, Sandy Row osv. Ikke la dere skremme av alt som blir sagt om denne byen. Det er ikke så ille som det står i avisene. Du ser pansrede politibiler (ikke pek eller ta bilder) og du ser britiske soldater (som regel veldig hyggelige!) En annen god ide er å gå inn på hovedkvarteret til Sinn Fein, der er det en liten butikk der du får info og får kjøpt forskjellige effekter. (ikke bruk det på byen.) Ikke sett igjen bagasjen din noe sted uten at du er ved siden av den. Når du drar igjen så sett et klistremerke der det står Belfast på kofferten din (da må du stprt sett gjennom alle kontroller som finnes på flyplasser) Gidder du ikke det, så ta bort alt.. til og med den som er festet på sekken din, der det dtår Belfast International Airport..

En sen kveldstur langs river Lagan er heller ikke å forakte...romaaaaantisk..

Sørg for å komme i kontakt med de lokale! Det er ikke vanskelig, som regel så er det de som tar kontakt med deg. Det er et helt unikt folkeslag!

Gled deg! Du har absolutt noe å se frem til!

Mitt hjerte har banket for denne byen siden første gang jeg var der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal reise sammen med min irske samboer og antagelig bo privat. Januar er vel ikke den beste tida på året å dra dit, men det blir nok flere turer. Har vært i Nord-Irland tidligere, men ikke i Belfast. Veldig åpne og hyggelige folk og mye flott rødt hår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss dere ikke skal bo privat vil jeg på det sterkeste anbefale Jurys Inn. Det er et helt ok hotell, ganske billig (£20 pr prs pr natt) det var det jeg betalte. Det ligger midt i byen! Ikke noe fancy, men Hotel Europa (som jeg alltid har hatt lyst til å ligge på) blir for dyrt.. Hotellet er berømt fordi det visstnok har blitt bombet 47 ganger.

Gleder meg sinnsykt til å dra over igjen og treffe gamle kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dere ikke skal bo privat vil jeg på det sterkeste anbefale Jurys Inn. Det er et helt ok hotell, ganske billig (£20 pr prs pr natt) det var det jeg betalte. Det ligger midt i byen! Ikke noe fancy, men Hotel Europa (som jeg alltid har hatt lyst til å ligge på) blir for dyrt.. Hotellet er berømt fordi det visstnok har blitt bombet 47 ganger.

Gleder meg sinnsykt til å dra over igjen og treffe gamle kjente.

Hvilket selskap har du dratt med til Belfast? Har booket billetter nå med SAS Braathens t/r Dublin og de kostet ca 2000 inkl avgifter. Har vært inne på nettsidene til Jurys Inn og der står det at et dobbeltrom koster £75...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma1 ikke innlogget

Jeg ringte Jurys Inn og de ordnet denne prisen. Jeg har alltid reist med Ryanair til Glasgow og med Easyjet fra der til Belfast. Har kosta meg ca 600kr tur/retur. Vi har også tatt båt fra Bergen til Newcastle, tog til Stranraer, båt over til Belfast. Dette har kosta ca 1000 tur/retur. (Kommer litt an på hvordan man vil sove på båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syne sHelsinki er flott, jeg. Også har jeg jo lest mye fint om Riga og Tallin. Er jo kjekt med ikke så lang reisevei om det er for en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i at Belfast er en fin by, men det er nok dublin som ligger nærmest mitt hjerte.

Da jeg var der så fikk vi tips om en drosjesjåfør som var villig til å kjøre turister både på 'irsk' og 'engelsk' side. Vi spurte etter ham på turistinformasjonen i sentrum. De hadde ingen brosjyrer e.l på ham, men de hadde telefonnummeret. Det var en spesiell opplevelse! Han tok oss med til alle severdighetene, forskjellige hovedkvarter, samt puber osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste taxier gjør det, har aldri vært borti noen som har sagt nei. I hvertfall ikke på dagtid. Om natta kan det være problematisk å få taxi til disse områdene. har vært borti å måtte gå hjem fra typiske katolske og protestantiske områder fordi taxien nekta å komme. Forøvrig så er det sikkert katolske/protestantiske områder du snakker om? De områdene er nå veldig få, men det er verdt turen. De mest kjente er Shankill Road og falls Road, pluss Sandy Row. De guida bussene kjører også til disse områdene, og du får gå av bussen og ta bilder osv. En sånn buss tur koster ca £5-7 og billetten er gyldig i 24timer, slik at du kan hoppe av og på hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt være. Men da jeg var i Belfast (97) så hadde drosjene gule og grønne klistremerker, alt ettersom til hvilke områder de kjørte. Jeg mener selvfølgelig katolsk og protestantisk, derfor jeg brukte gåseøyne for irsk og engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er ikke slik der nå lenger, i hvertfall ikke med de sorte drosjene. Hvordan det er med de andre vet jeg ikke . Men du kan ta en taxi som er guidet (det er mange som tilbyr dette), de er det mange av. De koster fra £7 til£20. De tar deg til alle kjente steder. Republikanske Falls Road og Loyalistiske Shankill Road, Stormont , byggestedet til Titanic osv. Det er en opplevelse. Men jeg anbefaler uansett å gå disse gatene, da kommer du i snakk med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...