AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #41 Skrevet 23. oktober 2016 1 time siden, Sirkelnitti skrev: Det skader ikke barna å ha en vegetariansk diett hele oppveksten. Sånn i tilfelle de ikke vil spise kjøtt når de blir eldre. Hva er poenget ditt? Det er ikke MER greit å fôre barna med kjøtt imot deres vilje, før de er gamle nok til å si ifra enn det er å døpe. min fetter døpte seg nylig, fordi onkelen min ikke gadd det da han var baby. For ham gjorde jo onkelen min helt feil, og det er ikke noe bedre enn om han hadde døpt og fetteren min meldte seg ut av kirken som voksen. Det blir det samme. Er man kristen, oppdrar man barna i den kristne tro. Alt man gjør blir farget av den kristne troen, akkurat som ateister farger verdenen til barna sine; det går rett og slett ikke an å oppdra barn uten å påvirke dem, eller ha en mening om noe. Man kan ikke oppdra barn nøytralt, hva hvis barnet spør: "Tror du på Gud, pappa?". Da skal man svare ærlig, du skal ikke lyve for barnet ditt (da lærer du jo barnet at det er greit å lyve). foreldre vil og slal påvirke barna, de tar valg for dem. De valgene innebærer det jeg skrev tidligere, og mye, mye mer. Og igjen, det går ikke an å oppdra barna nøytralt slik at de stiller med blanke ark den dagen de fyller atten år og "skal ta egne valg". Ikke bare farger foreldrene barna, men skolen og vennene gjør også det. Skal man innføre totalforbud mot diskusjoner og meninger på skolen, der ingen skal ytre sin mening i tilfelle bestevennen til barnet ditt "hjernevasker" barnet ditt? (Flokkmentalitet, slik som i en familie). Da jeg var liten var mine bestevenner og jeg på bølgelengde, dvs vi hadde den samme verdensoppfatningen. Sik holdt det seg til vi ble 16 år og vi påvirket hverandre i ekstremt stor grad, jeg ble f.eks med i karate. Men egentlig var det nok turn jeg skulle gått på. HUFF.. Tenk at jeg ble påvirket slik. Det skulle ikke vært lov? Det å ikke døpe er forresten også et valg, et standpunkt; du sier som forelder at du ikke er kristen, og at barnet ditt heller ikke skal være kristent. Dåpen er noe av det viktigste i hele kristendommen, selvsagt kan man døpes som eldre, men man blir hva man blir fôret med. Det ER et standpunkt å ikke døpe barna sine, og det vil påvirke barna og dytte dem i retning ateisme. Det er ikke et nøytralt valg. Nå tillegger du meg meninger. Selvfølgelig er det ikke mulig, og heller ikke ønskelig, å oppdra barn uten å påvirke dem. En del valg er man nødt til å ta forbarne, men å melde dem inn i en religion er et valg som jeg ikke er villig til å ta. Joda, det er forsåvidt et valg i seg selv, men hvis jeg skulle velge en religion til dem måtte jeg jo drive gjettelek, eler være synsk. Kanskje vokser barna mine opp og finner ut at de vil være buddister, eller muslimer, eller kristne, eller ateister, eller... Når jeg velger å ikke melde dem inn i et trosamfunn er det både fordi jeg synes det er hyklersk å melde dem inn i noe jeg ikke tror på selv, og fordi jeg mener det sender et signal om at det er helt greit at de velger hva de vil. De skal ikke trenge å mede seg ut av noe jeg har meldt dem inn i for å kunne velge det som føles riktig for dem. Jeg har da aldri noe sted hevdet at man skal lyve til barn! Hvis barna spør om jeg tror på Gud svarer jeg selvsagt som sant er at det gjør jeg ikke. Samtidig sier jeg at de kan tro på akuratt hva de vil, og forteller at bestefar tror på Gud. Bestefar er også en person de har et nært forhold til. Jeg prøver å gjøre barna opmerksom på at det er greit å ta ulike valg, og viser dem at forskjellige mennesker de er glad i, velger på ulike måter. Barn kan selvsagt overleve uten å spise kjøtt, men det å spise kjøtt er ikke det samme som å melde seg inn i et religiøst trosamfunn. Det er en av flere måter å tilføre kroppen næring. Ja, noen velger å ikke spise kjøtt av etiske grunner, og hvisbarna mine tar det valget når de er store nok til å forstå det, skal jeg støtte dem i det. Men intill videre så prøver jeg å vise dem flest mulig sider av verden, både når det gjelder mat, religion og andre ting. De kjenner også flere vegetarianere, når vi er på besøk hos de, eller inviterer dem til oss, spiser vi selvsagt vegetar mat, og barna mine er derfor klar over at det også er et valg det er helt greit å ta. Anonymkode: caefb...44e 1
Gjest SuperSonic Skrevet 23. oktober 2016 #42 Skrevet 23. oktober 2016 Det er litt ironisk at dere sier at dere velger å ikke døpe barnet fordi dette er valg de skal ta selv, når sannheten er at dere tar alle valg for barnets vegne uansett.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #43 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg syntes barnedåp er en kjempefin tradisjon som noen skriver over her, det blir tatt et standpunkt enten den ene eller den andre veien om man velger, eller lar være. Jeg respekterer begge valg, men syntes det er latterlig at de som lar være å døpe, har et enormt behov for å snakke ned de som velger barnedåp. Det vitner mer om at man kanskje ikke er helt sikker på valget sitt, enn at man står stødig. (Da har man ikke behov for å rakke ned på de som gjør noe annet enn en selv) For meg er det tradisjon - ene og alene det er en viktig milepæl, en stor feiring og kirka vil man skal døpe uavhengig av egen tro, så respektløst er det ikke. Jeg giftet meg også i kirka presten syntes det var helt supert, selvom hverken jeg eller mannen er personlig kristen (vi feirer jul og påske, kan en del om bibelen og har et godt forhold til kristendommen uten at vi nødvendigvis klarer å tro på Gud). Presten la opp prekenen med litt mindre fokus på Gud, og mer fokus på kjærligheten. syntes det var helt fantastisk flott, og noe jeg aldri ville vært foruten! Anonymkode: 14c95...03d
Gjest Snuppi Skrevet 23. oktober 2016 #44 Skrevet 23. oktober 2016 9 timer siden, Introvertaberta skrev: Er det mulig å være så sneversynt som det du er?!?! Du kan da ikke bestemme at vi som ikke er kristne skal feire jul med kristent innhold!?! VI GJØR IKKE DET! Mange vil si det er en norsk tradisjon å spise lutefisk også, det betyr ikke at alle gjør det! Er det mulig å være så ufin i uttalelsene som du er? De feiret solsfest, ikke Jesu fødsel. Da de ikke vet hvilke dato han ble født la de feiring til solfesten. Dette er ikke noe som jeg bestemmer, kjære deg!
Gjest Snuppi Skrevet 5. november 2016 #45 Skrevet 5. november 2016 På 23.10.2016 den 9.58, AnonymBruker skrev: Tradisjoner er ikke noe statisk, de forandrer seg i takt med menneskene som lever med dem. Jeg kjenner godt til den kristne juletradisjonen, men det betyr ikke at jeg ikke kan ta et valg om å feire jul uten kristne elementer. Nå var temaet her dåp, og i motsettning til jul, er det ikke mulig å feire dåp uten kristne elementer. Jeg kan ikke gå i kirken å få presten til å skvette vann i hodet på ungen min, uten at det handler om Gud. Familien kan samles 24. desember,spise god mat, dele gaver og kose seg,uten at det trenger å handle om at Jesus ble født. Religionsfrihet er en viktig rettighet i det norske samfunnet, og jeg har lov til å legge hva jeg vil i min feiring,uansett hva tradisjonene sier. Anonymkode: caefb...44e Dåp er for mange en tradisjon. I Norge feires julen i henhold til nyere norsk tradisjon, Jesus fødsel. Hva du mener eller tenker angående jul og dåp er din mening. Du nevner at du skal ha lov til å ha dine meninger, som du har all rett til å ha, men husk at alle deler ikke dine meninger som sitter med samme rett som du gjør!
Gjest Snuppi Skrevet 5. november 2016 #46 Skrevet 5. november 2016 På 23.10.2016 den 10.15, Gjest SuperSonic skrev: Det er litt ironisk at dere sier at dere velger å ikke døpe barnet fordi dette er valg de skal ta selv, når sannheten er at dere tar alle valg for barnets vegne uansett. Det er helt sant. Foreldre velger om barn skal være troende eller ikke. Veldig godt poeng!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå