Testosteron Skrevet 22. oktober 2016 #21 Skrevet 22. oktober 2016 48 minutter siden, Snuppi skrev: Regner med at du ikke feirer jul da det symbolisere Jesus fødsel? Julen er en egentlig en hedensk tradisjon som Den katolske kirken kuppet og gav et kristent innhold. Man kan således godt feire jul uten å la den sympolisere at Jesus ble født. 3
Gjest Snuppi Skrevet 22. oktober 2016 #22 Skrevet 22. oktober 2016 54 minutter siden, Testosteron skrev: Julen er en egentlig en hedensk tradisjon som Den katolske kirken kuppet og gav et kristent innhold. Man kan således godt feire jul uten å la den sympolisere at Jesus ble født. De vet ikke datoen Jesus ble født og valgte derfor 24 desember, da det ble feiret solsermoni som igjen er en hedninsk tradisjon da de feiret at solen kom og de gikk mot sommertid. I Norge er jul knyttet opp mot den kristne tro.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #23 Skrevet 22. oktober 2016 2 timer siden, Sirkelnitti skrev: Hvordan stiller du deg i forhold til om barn skal spise kjøtt? Tenk om de ønsker bli veggiser og blor fôret med kjøtt imot deres vilje. Eller tenk om foreldrene kler barna i grått og beige hele oppveksten, så viser det seg at barna egentlig hater grått og beige! Hva med at foreldre velger at barnet skal gå på offentlig skole, og så blir barnet som voksen bitter fordi han eller hun helst ville gått på privatskole (skjønte han eller hun i ettertid)? Det er foreldres oppgave å snakke for barnet, det gjelder alt i hele oppveksten. Foreldre tar valg på vegne av barna, og gjør det de mener er rett. Noen ganger inkluderer det valget dåpen. Barn må ha både mat og klær før de er gamle nok til å uttrykke hva de ønsker. Derfor er meny og klestype valg som foreldrene er nødt til å ta for dem, vertfall til de er store nok til å uttrykke en mening. Men dersom barna har gått med beige og grått hele oppveksten når de selv ikke liker det, mener jeg foreldrene har feilet. Det ligger mye identitet i klær, og så snart barna er gamle nok til å uttrykke egne ønsker, mener jeg at de, innenfor rimelighetens grenser, bør få velge selv. De må velge klær som er egnet i forhold til bruk og årstid, og som er innenfor foreldrenes budsjett, men om de ikke vil gå i grått og beige, så kan de da velge andre farger. Dersom barna ønsker å være vegetarianere er det ingenting i veien for det heller, når de er store nok til å ta et velloverveid valg. Inntil de eventuelt ytrer ønske om noe annet. må foreldrene også her velge for dem, fordi de må spise. Hvis vi ikke hadde valgt mat og klær til barna våre fordi de selv skulle få velge når de ble voksne, så hadde barna aldri blitt voksne, de hadde frosset og/eller sultet ihjel. Hvis vi lar vær å døpe barna skader det dem ikke på noen måte. Anonymkode: caefb...44e 1
Testosteron Skrevet 22. oktober 2016 #24 Skrevet 22. oktober 2016 6 minutter siden, Snuppi skrev: De vet ikke datoen Jesus ble født og valgte derfor 24 desember, da det ble feiret solsermoni som igjen er en hedninsk tradisjon da de feiret at solen kom og de gikk mot sommertid. I Norge er jul knyttet opp mot den kristne tro. Det er enkelte kristne elementer i julefeiringen, men det er også en del hedenske elementer i feiringen, f.eks. nisser. Det er fullt mulig å ferie jul uten de kristne elementene. Man trenger ikke være kristen for å pynte med julepynt, spise julemat eller gi og få julegaver. Dette kan man like gjerne gjøre om man er ateist eller muslim. Da er det annerledes med barnedåp, for da lover foreldrene og fadderne at de vil oppdra ungen i den kristne religionen, og hvis de ikke selv er kristne, så står de faktisk og lyver for hele forsamlingen. 2
Gjest Snuppi Skrevet 22. oktober 2016 #25 Skrevet 22. oktober 2016 41 minutter siden, Testosteron skrev: Det er enkelte kristne elementer i julefeiringen, men det er også en del hedenske elementer i feiringen, f.eks. nisser. Det er fullt mulig å ferie jul uten de kristne elementene. Man trenger ikke være kristen for å pynte med julepynt, spise julemat eller gi og få julegaver. Dette kan man like gjerne gjøre om man er ateist eller muslim. Da er det annerledes med barnedåp, for da lover foreldrene og fadderne at de vil oppdra ungen i den kristne religionen, og hvis de ikke selv er kristne, så står de faktisk og lyver for hele forsamlingen. I Norge har julen et kristent innhold. Det er også en norsk tradisjon, på lik linje som dåp.
Fru Uperfekt Skrevet 22. oktober 2016 #26 Skrevet 22. oktober 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: jajjaja, da skal vi ha dåp i morgen. Vi har holdt på og styrt fra morgen til kveld siden mandag. Jeg har da tatt meg fri hele uken for dette tullet. Topper seg nå, når maddamen selvfølgelig får max migrene (ikke uventet, etter x antall dager med stress). Jeg er egentlig helt i mot dåp og synes hele opplegget er noe tull. Joda, ett selskap er helt ok, men da kan det også være litt slik som før i tiden, hvor hele familien stiller opp. Vi har gjort alt selv, fikk litt hjelp til vask i går av svigermor. Min familie og hennes forventer dåp, samtidig som fruen også er veldig for dette. Men er ikke dette en utgått tradisjon? Er det ikke mer gøy å samles utti en lavvo og grille pølser? No pain no gain heter det. Men hva er poenget, når det blir mer pain en gain. Vi har vært sammen i 5 år og hatt ca 2-3 krangler. Denne uken har vi hatt, tja 3-4. Jeg nekter dette fler ganger, neste gang blir det en tur i friluft eller ingenting. Anonymkode: 66323...315 Har valgt å ikke døpe mine pga at det er noe de må velge selv, har heller ikke hatt navnedag. Vi har istedenfor en stor ett års feiring. 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. oktober 2016 #27 Skrevet 22. oktober 2016 56 minutter siden, Testosteron skrev: Det er enkelte kristne elementer i julefeiringen, men det er også en del hedenske elementer i feiringen, f.eks. nisser. Det er fullt mulig å ferie jul uten de kristne elementene. Man trenger ikke være kristen for å pynte med julepynt, spise julemat eller gi og få julegaver. Dette kan man like gjerne gjøre om man er ateist eller muslim. Da er det annerledes med barnedåp, for da lover foreldrene og fadderne at de vil oppdra ungen i den kristne religionen, og hvis de ikke selv er kristne, så står de faktisk og lyver for hele forsamlingen. Slik sett kan en og se på dåpen som en overtaking av f.eks vikingenes dåp. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #28 Skrevet 22. oktober 2016 6 minutter siden, Snuppi skrev: I Norge har julen et kristent innhold. Det er også en norsk tradisjon, på lik linje som dåp. Du har rett i at det i mange år har vært tradisjon i Norge å gi julen et kristent innhold.Men det betyr ikke at det ikke er mulig å feire jul uten kristent innhold. Som Testosteron skriver er det også mange hedenske elementer i julefeiringen, man kan velge ålegge vekt pådem, eller velge å vri feiringen på en helt egen måte. Jeg feirer jul, men min julefeiring inneholder ikke kristendom, jeg gåri kke i kirken, hverken til jul eller ved andre anledninger. Jeg pynter til jul, men benytter meg ikke av typisk kristen pynt. Vi spiser god mat, gir hverandre gaver, og feirer familien. Barna vet selfølgelig at mange feirer jul fordi de vil feireat Jesus ble født, men de vet også at det var tradisjon å feire jul lenge før kristendommen kom til landet. Julen har et kristent innhold for de som velger å gi den det, men det er fult mulig å feire jul uten kristent innhold. Dåp derimot, kan man faktisk ikke feire uten kristent innhold, da selve essensen med dåpen er å ta barnet opp som en del av menigheten. Det går ikke an å døpe et barn uten å stå forran prest og forsamling å love å oppdra barnet i den kristne tro. Derfor er det en vesentlig forskjell på dåp og julefeiring, når det kommer til tilknyttningen til kristendommen. Anonymkode: caefb...44e 2
Gjest Snuppi Skrevet 22. oktober 2016 #29 Skrevet 22. oktober 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett i at det i mange år har vært tradisjon i Norge å gi julen et kristent innhold.Men det betyr ikke at det ikke er mulig å feire jul uten kristent innhold. Som Testosteron skriver er det også mange hedenske elementer i julefeiringen, man kan velge ålegge vekt pådem, eller velge å vri feiringen på en helt egen måte. Jeg feirer jul, men min julefeiring inneholder ikke kristendom, jeg gåri kke i kirken, hverken til jul eller ved andre anledninger. Jeg pynter til jul, men benytter meg ikke av typisk kristen pynt. Vi spiser god mat, gir hverandre gaver, og feirer familien. Barna vet selfølgelig at mange feirer jul fordi de vil feireat Jesus ble født, men de vet også at det var tradisjon å feire jul lenge før kristendommen kom til landet. Julen har et kristent innhold for de som velger å gi den det, men det er fult mulig å feire jul uten kristent innhold. Dåp derimot, kan man faktisk ikke feire uten kristent innhold, da selve essensen med dåpen er å ta barnet opp som en del av menigheten. Det går ikke an å døpe et barn uten å stå forran prest og forsamling å love å oppdra barnet i den kristne tro. Derfor er det en vesentlig forskjell på dåp og julefeiring, når det kommer til tilknyttningen til kristendommen. Anonymkode: caefb...44e De feiret solsfest, ikke jul. I Norge har julen et kristent innhold, som er en del av vår tradisjon på lik linje med andre kristene ritualer. Endret 22. oktober 2016 av Snuppi
The Kitten Skrevet 22. oktober 2016 #30 Skrevet 22. oktober 2016 Har ikke barn, men svarer likevel. Jeg er ateist og ville aldri døpt barnet mitt uansett. Det hadde ikke spilt noe rolle for meg om faren var superkristen. Mitt barn skal ikke døpes før det eventuelt velger det selv. For min del ville det ikke vært noe å diskutere en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #31 Skrevet 23. oktober 2016 13 minutter siden, Snuppi skrev: De feiret solsfest, ikke jul. I Norge har julen et kristent innhold, som er en del av vår tradisjon på lik linje med andre kristene ritualer. Men kjære menneske, ordet jul kommer av jol, som var navnet på solfesten. Jeg bor i Norge, min julefeiring har ikke et kristent innhold, uansett hva du prøver å påstå. Anonymkode: caefb...44e 5
Gjest Snuppi Skrevet 23. oktober 2016 #32 Skrevet 23. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men kjære menneske, ordet jul kommer av jol, som var navnet på solfesten. Jeg bor i Norge, min julefeiring har ikke et kristent innhold, uansett hva du prøver å påstå. Anonymkode: caefb...44e Kjære deg! jeg oppfordrer deg til å opplyse deg selv i hva julefeiring betyr i henhold til norske tradisjoner.
Gjest Snuppi Skrevet 23. oktober 2016 #33 Skrevet 23. oktober 2016 20 minutter siden, The Kitten skrev: Har ikke barn, men svarer likevel. Jeg er ateist og ville aldri døpt barnet mitt uansett. Det hadde ikke spilt noe rolle for meg om faren var superkristen. Mitt barn skal ikke døpes før det eventuelt velger det selv. For min del ville det ikke vært noe å diskutere en gang. Men da ville du heller ikke vært sammen med et supert kristent menneske heller..
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #34 Skrevet 23. oktober 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: jajjaja, da skal vi ha dåp i morgen. Vi har holdt på og styrt fra morgen til kveld siden mandag. Jeg har da tatt meg fri hele uken for dette tullet. Topper seg nå, når maddamen selvfølgelig får max migrene (ikke uventet, etter x antall dager med stress). Jeg er egentlig helt i mot dåp og synes hele opplegget er noe tull. Joda, ett selskap er helt ok, men da kan det også være litt slik som før i tiden, hvor hele familien stiller opp. Vi har gjort alt selv, fikk litt hjelp til vask i går av svigermor. Min familie og hennes forventer dåp, samtidig som fruen også er veldig for dette. Men er ikke dette en utgått tradisjon? Er det ikke mer gøy å samles utti en lavvo og grille pølser? No pain no gain heter det. Men hva er poenget, når det blir mer pain en gain. Vi har vært sammen i 5 år og hatt ca 2-3 krangler. Denne uken har vi hatt, tja 3-4. Jeg nekter dette fler ganger, neste gang blir det en tur i friluft eller ingenting. Anonymkode: 66323...315 Prester er folk, og prester er for dåp. Andre folk får gjøre som de vil, med hensyn til dåp. Anonymkode: 3340c...98c 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #35 Skrevet 23. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prester er folk, og prester er for dåp. Andre folk får gjøre som de vil, med hensyn til dåp. Anonymkode: 3340c...98c Har han nevnt prester? Anonymkode: ad087...1bd
Gjest MissEhrmann Skrevet 23. oktober 2016 #36 Skrevet 23. oktober 2016 4 timer siden, Snuppi skrev: Regner med at du ikke feirer jul da det symbolisere Jesus fødsel? Man feiret jol lenge før Jesus ble oppfunnet, bare så du vet det! Google it!
Gjest MissEhrmann Skrevet 23. oktober 2016 #37 Skrevet 23. oktober 2016 1 time siden, Snuppi skrev: I Norge har julen et kristent innhold. Det er også en norsk tradisjon, på lik linje som dåp. Er det mulig å være så sneversynt som det du er?!?! Du kan da ikke bestemme at vi som ikke er kristne skal feire jul med kristent innhold!?! VI GJØR IKKE DET! Mange vil si det er en norsk tradisjon å spise lutefisk også, det betyr ikke at alle gjør det!
Sirkelnitti Skrevet 23. oktober 2016 #38 Skrevet 23. oktober 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn må ha både mat og klær før de er gamle nok til å uttrykke hva de ønsker. Derfor er meny og klestype valg som foreldrene er nødt til å ta for dem, vertfall til de er store nok til å uttrykke en mening. Men dersom barna har gått med beige og grått hele oppveksten når de selv ikke liker det, mener jeg foreldrene har feilet. Det ligger mye identitet i klær, og så snart barna er gamle nok til å uttrykke egne ønsker, mener jeg at de, innenfor rimelighetens grenser, bør få velge selv. De må velge klær som er egnet i forhold til bruk og årstid, og som er innenfor foreldrenes budsjett, men om de ikke vil gå i grått og beige, så kan de da velge andre farger. Dersom barna ønsker å være vegetarianere er det ingenting i veien for det heller, når de er store nok til å ta et velloverveid valg. Inntil de eventuelt ytrer ønske om noe annet. må foreldrene også her velge for dem, fordi de må spise. Hvis vi ikke hadde valgt mat og klær til barna våre fordi de selv skulle få velge når de ble voksne, så hadde barna aldri blitt voksne, de hadde frosset og/eller sultet ihjel. Hvis vi lar vær å døpe barna skader det dem ikke på noen måte. Anonymkode: caefb...44e Det skader ikke barna å ha en vegetariansk diett hele oppveksten. Sånn i tilfelle de ikke vil spise kjøtt når de blir eldre. Hva er poenget ditt? Det er ikke MER greit å fôre barna med kjøtt imot deres vilje, før de er gamle nok til å si ifra enn det er å døpe. min fetter døpte seg nylig, fordi onkelen min ikke gadd det da han var baby. For ham gjorde jo onkelen min helt feil, og det er ikke noe bedre enn om han hadde døpt og fetteren min meldte seg ut av kirken som voksen. Det blir det samme. Er man kristen, oppdrar man barna i den kristne tro. Alt man gjør blir farget av den kristne troen, akkurat som ateister farger verdenen til barna sine; det går rett og slett ikke an å oppdra barn uten å påvirke dem, eller ha en mening om noe. Man kan ikke oppdra barn nøytralt, hva hvis barnet spør: "Tror du på Gud, pappa?". Da skal man svare ærlig, du skal ikke lyve for barnet ditt (da lærer du jo barnet at det er greit å lyve). foreldre vil og slal påvirke barna, de tar valg for dem. De valgene innebærer det jeg skrev tidligere, og mye, mye mer. Og igjen, det går ikke an å oppdra barna nøytralt slik at de stiller med blanke ark den dagen de fyller atten år og "skal ta egne valg". Ikke bare farger foreldrene barna, men skolen og vennene gjør også det. Skal man innføre totalforbud mot diskusjoner og meninger på skolen, der ingen skal ytre sin mening i tilfelle bestevennen til barnet ditt "hjernevasker" barnet ditt? (Flokkmentalitet, slik som i en familie). Da jeg var liten var mine bestevenner og jeg på bølgelengde, dvs vi hadde den samme verdensoppfatningen. Sik holdt det seg til vi ble 16 år og vi påvirket hverandre i ekstremt stor grad, jeg ble f.eks med i karate. Men egentlig var det nok turn jeg skulle gått på. HUFF.. Tenk at jeg ble påvirket slik. Det skulle ikke vært lov? Det å ikke døpe er forresten også et valg, et standpunkt; du sier som forelder at du ikke er kristen, og at barnet ditt heller ikke skal være kristent. Dåpen er noe av det viktigste i hele kristendommen, selvsagt kan man døpes som eldre, men man blir hva man blir fôret med. Det ER et standpunkt å ikke døpe barna sine, og det vil påvirke barna og dytte dem i retning ateisme. Det er ikke et nøytralt valg. 1
Nordvesta Skrevet 23. oktober 2016 #39 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg er ikke døpt og barnet mitt er heller ikke døpt. Å melde barnet mitt inn i en religion er ikke min oppgave. Det er noe hun må få velge selv når hun blir gammel nok. Mine besteforeldre er baptister så barnedåp er uansett ikke tradisjon i min familie. Besteforeldre på andre siden har ikke noe forhold til dåp og religiøse ritualer. Samtykkende voksne er de som bør kunne døpe seg. Ikke barn. Vil barnet mitt døpe seg når hun blir tenåring eller som voksen stiller jeg selvsagt opp. Hennes valg. Ikke mitt.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #40 Skrevet 23. oktober 2016 7 timer siden, Snuppi skrev: Kjære deg! jeg oppfordrer deg til å opplyse deg selv i hva julefeiring betyr i henhold til norske tradisjoner. Tradisjoner er ikke noe statisk, de forandrer seg i takt med menneskene som lever med dem. Jeg kjenner godt til den kristne juletradisjonen, men det betyr ikke at jeg ikke kan ta et valg om å feire jul uten kristne elementer. Nå var temaet her dåp, og i motsettning til jul, er det ikke mulig å feire dåp uten kristne elementer. Jeg kan ikke gå i kirken å få presten til å skvette vann i hodet på ungen min, uten at det handler om Gud. Familien kan samles 24. desember,spise god mat, dele gaver og kose seg,uten at det trenger å handle om at Jesus ble født. Religionsfrihet er en viktig rettighet i det norske samfunnet, og jeg har lov til å legge hva jeg vil i min feiring,uansett hva tradisjonene sier. Anonymkode: caefb...44e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå