Gå til innhold

Er folk for dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jajjaja, da skal vi ha dåp i morgen. Vi har holdt på og styrt fra morgen til kveld siden mandag. Jeg har da tatt meg fri hele uken for dette tullet. Topper seg nå, når maddamen selvfølgelig får max migrene (ikke uventet, etter x antall dager med stress).

Jeg er egentlig helt i mot dåp og synes hele opplegget er noe tull. Joda, ett selskap er helt ok, men da kan det også være litt slik som før i tiden, hvor hele familien stiller opp. Vi har gjort alt selv, fikk litt hjelp til vask i går av svigermor. Min familie og hennes forventer dåp, samtidig som fruen også er veldig for dette. Men er ikke dette en utgått tradisjon? Er det ikke mer gøy å samles utti en lavvo og grille pølser?

No pain no gain heter det. Men hva er poenget, når det blir mer pain en gain. Vi har vært sammen i 5 år og hatt ca 2-3 krangler. Denne uken har vi hatt, tja 3-4. Jeg nekter dette fler ganger, neste gang blir det en tur i friluft eller ingenting.

Anonymkode: 66323...315

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tatt deg fri en uke pga dåpen? Jøss. 

Det er nok ingen utgått tradisjon, men en tradisjon mange tviholder på. Vi samlet bare nærmeste familie hjemme og serverte litt fingermat og kaker. Kalte det en navnefest. Kjempekoselig! Tok bilder for litt minner. Stresset ikke mye med det, vasket over gulvene og ryddet som vanlig, bestilte en flott kake og ordnet litt mat. Neste gang bestiller jeg bare mat også, vi er uansett ikke så mange i nærmeste familie (jeg er ingen mesterkokk).

Vi valgte å ikke døpe da ingen av oss er kristne. Mange døper om de er kristne eller ei, for oss blir det helt tullete å stå i kirken å love å oppdra barnet vårt i kristen tro når ingen av oss er religiøse overhodet. 

Anonymkode: f58b2...47e

• Liker 4
Skrevet

Om folk flest på KG er for eller mot dåp er vel knekkende likegyldig, det er langt viktigere at dere ro er noenlunde enige...

Men tror dere må jobbe litt med hvordan dere takler stress og organisering av begivenheter, for det er slett ikke over med dåpen (og herlighet, å ta fri fra jobb en uke? Hva er det egentlig dere har styrt sånn med?)

Anonymkode: c43da...93f

• Liker 3
Skrevet

*dere to

Skrevet

Nei. Dåp er Harry og oppbrukt. Omtrent like teit som babydusj og navneparty. 

Anonymkode: dec09...2da

• Liker 4
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tatt deg fri en uke pga dåpen? Jøss. 

Det er nok ingen utgått tradisjon, men en tradisjon mange tviholder på. Vi samlet bare nærmeste familie hjemme og serverte litt fingermat og kaker. Kalte det en navnefest. Kjempekoselig! Tok bilder for litt minner. Stresset ikke mye med det, vasket over gulvene og ryddet som vanlig, bestilte en flott kake og ordnet litt mat. Neste gang bestiller jeg bare mat også, vi er uansett ikke så mange i nærmeste familie (jeg er ingen mesterkokk).

Vi valgte å ikke døpe da ingen av oss er kristne. Mange døper om de er kristne eller ei, for oss blir det helt tullete å stå i kirken å love å oppdra barnet vårt i kristen tro når ingen av oss er religiøse overhodet. 

Anonymkode: f58b2...47e

Ja, men jobber bare 2 dager i uken og resten er ekstravakter. Bytta bort vaktene, for å dra på jakt egentlig, men ble dåp i stedet:(

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om folk flest på KG er for eller mot dåp er vel knekkende likegyldig, det er langt viktigere at dere ro er noenlunde enige...

Men tror dere må jobbe litt med hvordan dere takler stress og organisering av begivenheter, for det er slett ikke over med dåpen (og herlighet, å ta fri fra jobb en uke? Hva er det egentlig dere har styrt sånn med?)

Mandag, ble det organisering, rydding inne og ute. Tirsdag, flytte alt ut av stuen og hente bord og ting for å ha på bord. Onsdag, grovvasking og maling, samt gjøre klart mye tull, stryking f eks. Torsdag, kjøre på senter for å kjøpe inn alt som trengs (bor 3 timer unna by) så der gikk en hel dag. Og i går var det runnvask og fixing av mat. I dag kommer folk innom osv, familien min bor oppi troms og vi er i møre. Så ja, skulle pina tro det var snakk om bryllup.

Problemet vårt, er nok at vi er totalt forskjellige når det gjelder slike ting som selskap. Jeg kunne godt smelt frem plast glass og vanlige tallerkener f eks. Mens hun skal ha det clasy. Samt at jeg ikke ønsker dåp, da er det litt kjedelig å drive å slite med å fixe til dåp også.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dåp er Harry og oppbrukt. Omtrent like teit som babydusj og navneparty. 

Anonymkode: dec09...2da

Babydusj:fnise:

Anonymkode: 26aba...7da

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes dåp er en fin ting. Ihvertfall om man gjør det av overbevisning. 

Både selve seremonien og det den representerer, men også anledningen det er for å samle familie og venner. 

Når minstemann skulle døpes, tok vi med mor i samme slengen. Hun ville ikke være den eneste i familien som ikke er døpt. Det ble en flott opplevelse med barndåp og voksendåp. 

• Liker 1
Skrevet

Dåp og hef navnedag er bare tull.  Ta deg en tur i skauen og dunk ungen i elven. 

• Liker 1
Skrevet

Dåp er selvsagt bare tull. Av en eller annen grunn er det mange som døper ungen selvom de IKKE er kristne, noe som er ganske hyklersk og teit. De som ER kristne og døper ungen har hvertfall en slags grunn til det, selvom den baserer seg på eventyr og overtro og dermed er ganske latterlig den også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er imot barnedåp, fordi jeg mener at det er feil å melde en person som ikke selv samtykker til det inn i et religionssamfunn. Jeg erselvikkekristen, men dersom jeg blebedt i dåp til en ungdom eller voksen, som selv hadde valgt å døpes, hadde jeg syntes det var hyggelig. Barnedåp prøver jeg i all hovedsak å unngå, ved et par anledninger har jeg følt at jeg har "måttet", eller kanskje heller at jeg burde, gå, på grunn av relasjon til foreldrene. Da har jeg stilt opp, smilt og vært med på "leken", men egentlig følt at dette ikke er ok.

Anonymkode: caefb...44e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er absolutt for dåp.

Men jeg sier meg enig med de om at du må tenke på hva din kone ønsker, og ikke hva vi mener. 

Diskuterte dere dette med dåp før dere fikk barn? 

Har dere andre barn? Snakket sammen om dere skal få flere barn? Hvis ja er svaret på sistnevnte svar må du allerede nå informere henne om ditt ståsted i saken, synes jeg. Og siden du ikke er for dåp, mener jeg at du bør få viljen ang neste barn og ikke-dåp. Men dette er jo noe dere må bli enige om.

Så bør dere i samme slengen diskutere standard for slike selskaper fremover. Når dere har runde bursdager, juleselskaper etc. Hvilken standard vil dere har hjemme hos dere, og hvordan kan dere fordele oppgaver mest mulig likt.

Anonymkode: 81806...05e

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot barnedåp, fordi jeg mener at det er feil å melde en person som ikke selv samtykker til det inn i et religionssamfunn. Jeg erselvikkekristen, men dersom jeg blebedt i dåp til en ungdom eller voksen, som selv hadde valgt å døpes, hadde jeg syntes det var hyggelig. Barnedåp prøver jeg i all hovedsak å unngå, ved et par anledninger har jeg følt at jeg har "måttet", eller kanskje heller at jeg burde, gå, på grunn av relasjon til foreldrene. Da har jeg stilt opp, smilt og vært med på "leken", men egentlig følt at dette ikke er ok.

Tja men det får være grenser til hvor nøye en skal være med samtykke osv. Er ingen krise om noen må melde seg ut når de ønsker. Er for å feire ett nytt liv. Dog på hvilken måte, er opp til hver enkelte.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt for dåp.

Men jeg sier meg enig med de om at du må tenke på hva din kone ønsker, og ikke hva vi mener. 

Diskuterte dere dette med dåp før dere fikk barn? 

Har dere andre barn? Snakket sammen om dere skal få flere barn? Hvis ja er svaret på sistnevnte svar må du allerede nå informere henne om ditt ståsted i saken, synes jeg. Og siden du ikke er for dåp, mener jeg at du bør få viljen ang neste barn og ikke-dåp. Men dette er jo noe dere må bli enige om.

Så bør dere i samme slengen diskutere standard for slike selskaper fremover. Når dere har runde bursdager, juleselskaper etc. Hvilken standard vil dere har hjemme hos dere, og hvordan kan dere fordele oppgaver mest mulig likt.

Anonymkode: 81806...05e

Har sagt i fra at jeg nekter å ha flere dåp. Eneste jeg kan gå med på flere ganger er naturdåp eller ekte vikingedåp:p

Vi kommer aldri til å bli helt enig om standard på selskaper. Jeg hater stive formelle ting og hun elsker formelle ting. Litt dumt men.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja men det får være grenser til hvor nøye en skal være med samtykke osv. Er ingen krise om noen må melde seg ut når de ønsker. Er for å feire ett nytt liv. Dog på hvilken måte, er opp til hver enkelte.

Dåp er en kristen sermoni der den døpte meldes inn i menigheten. Det er fult mulig å feire et nytt liv uten å døpe. Det finnes selvfølgelig verre ting en å måtte melde seg ut av kirken, så noen stor krise mener jeg ikke at det er. Men jeg synes likevel ikke det er riktig, og deltar bare dersom jeg følerat det absolutt ikke er sosialt akseptabelt å holdeseg unna.

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dåp er en kristen sermoni der den døpte meldes inn i menigheten. Det er fult mulig å feire et nytt liv uten å døpe. Det finnes selvfølgelig verre ting en å måtte melde seg ut av kirken, så noen stor krise mener jeg ikke at det er. Men jeg synes likevel ikke det er riktig, og deltar bare dersom jeg følerat det absolutt ikke er sosialt akseptabelt å holdeseg unna.

Hvordan stiller du deg i forhold til om barn skal spise kjøtt? Tenk om de ønsker bli veggiser og blor fôret med kjøtt imot deres vilje. Eller tenk om foreldrene kler barna i grått og beige hele oppveksten, så viser det seg at barna egentlig hater grått og beige! Hva med at foreldre velger at barnet skal gå på offentlig skole, og så blir barnet som voksen bitter fordi han eller hun helst ville gått på privatskole (skjønte han eller hun i ettertid)? 

Det er foreldres oppgave å snakke for barnet, det gjelder alt i hele oppveksten. Foreldre tar valg på vegne av barna, og gjør det de mener er rett. Noen ganger inkluderer det valget dåpen. 

Endret av Sirkelnitti
  • Liker 1
Gjest MissEhrmann
Skrevet

Er man kristen så døper man barna, er man ikke lar man være. 

Dersom man, som ikke-kristen, døper barna står man i kirken og lyver for presten og menigheten og det syntes jeg er respektløst og meningsløst. Å være fadder som ikke-kristen er akkurat like ille, med mindre man har tenkt til å lære barna å be ol. til noe en selv ikke tror på.

Skrevet (endret)
22 minutter siden, Introvertaberta skrev:

Er man kristen så døper man barna, er man ikke lar man være. 

Dersom man, som ikke-kristen, døper barna står man i kirken og lyver for presten og menigheten og det syntes jeg er respektløst og meningsløst. Å være fadder som ikke-kristen er akkurat like ille, med mindre man har tenkt til å lære barna å be ol. til noe en selv ikke tror på.

Regner med at du ikke feirer jul da det symbolisere Jesus fødsel?

Endret av Snuppi
Skrevet

Vi døpte ungen vår med den største selvfølge. Jeg ble selv døpt selv om jeg ikke ville erklært meg selv som kristen før jeg var godt over 18 år. Har aldri plaget meg å være døpt. Jeg syntes det er fint med en slik tradisjon (eller navnefest, hvis man ikke er religiøs). For å være ærlig syntes jeg det er veldig rart med de som ikke ønsker en fest for å gjøre stas på den lille og samle hele familien. For meg er det en like stor selvfølge som konfirmasjon, bryllup og begravelse.

Vi fikk masse hjelp, spesielt av fadderne, besteforeldrene og oldemor. De hjalp masse til med maten (lagde selv) og kakene. Jeg og min bestevenninne pyntet lokalet og gjorde det klart. Mannen tok ingen fridager (ingen andre heller, utenom de med litt reisevei som tok det som en langhelg). 

Dåpen blir jo hva man gjør den til. Det er helt greit med en liten fest, eller bestille mat og kaker. Det er akkurat like bra som om man gjør det selv! :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...